top of page

גיליון יוני 2019

עודכן: 3 במאי 2020

פתח דבר

בעוד מספר ימים, תחל רשמית עונת הקיץ. לא שהיינו זקוקים להודעה רשמית, כבר לעסנו ודבקנו בכל חמסין אפשרי עד כה, אלא ,בניגוד לחמסינים ההזויים של סוף האביב שמלווים באחוזי לחות נמוכים כך שהחמסינים יבשים וחונקים, מוסיף הקיץ הישראלי אל החום גם מידה משמעותית וניכרת של אחוזי לחות באוויר. לא נדבר על תוצאות השילוב המפוקפק של חום ולחות גבוהה, אתם ודאי יודעים ו/או זוכרים שאני כבר סופרת את הרגעים עד משבי הסתיו הנכסף... – אם כן, היכונו היכונו... החום והלחות מגיעים – גרסת קיץ ישראלי !


כשגיליון זה יגיע אליכם, נהיה כבר אחרי חג השבועות –בחרתי שלא להפריע את מנוחתכם עם נאומים חוצבי להבות על חלב ניגר ומוצריו לפני החג, אבל כן נדבר על סוגי החלב האופציונאליים לשימוש ונבין מה כל אחת מהאופציות עשויה לתרום או לשבש את בריאותנו וההחלטה כמו תמיד, בידיכם...


הקיץ, שעות האור הרבות והחום מוציאים אותנו החוצה אל חוף הים והבריכות, אל הטיולים בחיק הטבע והפעם, בחרתי להביא את המשמעות של עומסי החום עליה מתרים באוזנינו בכלי התקשורת בעיקר משום שערנות סביבתית עשויה להציל חיים של מי שלוקה במכת חום


קיץ בטוח, שמח ונפלא לכולנו.

שלכם כתמיד,

תמר.


 

מה קורה לגוף שלנו בחום ?

הכתבה הזו התחילה עם שלל עצות וטיפים לצינון לאור החמסינים של סוף האביב, שללא ספק נתנו לנו כמה דוגמאות למעלליו של החום אבל עם כל שורה שנוספה, הבנתי שרובנו לא ממש יודעים מה קורה לנו בגוף כשחם, לא מכירים את המשמעות הפיזיולוגית הקרדינאלית של החום על הגוף האנושי

וחשוב מאוד לדעת !!!

נניח לרגע את "חוסר הנוחות" (בלשון המעטה) לשהייה במקום ובסביבה חמה, ברשותכם אדלג על אגלי הזיעה ותופעות הלוואי שלה, חשוב לי בכתבה זו לספר לכם, מה באמת קורה לנו בגוף כשחם, מה קורה כשהטמפרטורה ממשיכה להיות גבוהה לאורך זמן, כמו למשל במצב של חום או מכת חום.


ללא ספק, הכרה וזיהוי סימני חום גבוה מתמשך/מכת חום עשויים להציל חיים ולמנוע נזקים קשים לאיכות החיים והבריאות שלנו.

אני מקווה שכולכם יודעים זה מכבר שחום, הוא אחד המנגנונים שהגוף משתמש בם כמגננה כנגד פולשים זרים כמו וירוסים וחיידקים, אלו ברוב המקרים אינם עמידים בטמפרטורות גבוהות (לפחות חלקם) ולכן הגוף מעלה את הטמפרטורה כקו ראשון להתמודדות והתראה על פלישה של פתוגן לגוף.


עד כאן תודו שמדובר במנגנון מתוחכם ודי יעיל, גם אם הוא לא ממש שיא התענוג בכלל ובקיץ בפרט.

אבל מה קורה כשהחום נמשך לאורך זמן?, האם הטמפרטורה הגבוהה של הגוף גוף עצמו יכולה להזיק לו?

התשובה לשאלה הזו חיובית לחלוטין !!!


קל יהיה להבין את הדברים אם נשווה לרגע (בהשאלה מוגזמת לכל הדעות) את גוף האדם לכל חלבון מהחי שאנחנו מבשלים/מטגנים/אופים/צולים – כל מי מאיתנו שהכין לעצמו אפילו חביתה או צלה נתח בשר בטמפרטורות גבוהות כמתבקש, ראה את השינוי בגודל ומרקם הנתח.

באותה המידה, כשהגוף שלנו חווה טמפרטורות גבוהות סביב 40 מעלות, הגוף מגיב בפירוק מואץ של תאי שריר (רבדומיאליזיס - Rhabdomyolysis ) שבהמשך הדרך זולגים לכליות והיות ומדובר במולקולות גדולות, הן עלולות לסתום את המעברים בכליות חלקית או באופן מלא. אחת התופעות הראשונות שניתן יהיה לראות במצב של חום גבוה לאורך זמן יהיה צבע השתן שיהפוך כהה בגלל פירוק שריר כתוצאה מחום.


התופעה הפיזיולוגית של מכת חום יכולה לקרות למי שנחשף שחום קיצוני לאורך זמן, אבל גם למי שנחשף לקרינה, מי שביצע פעילות גופנית מועצמת בתנאי מזג אוויר קשים (כמו אלו שמדווחים בכלי התקשורת על עומס חום גבוה) – רלוונטי לספורטאים, מטיילים וחיילים .(אם מדובר במכת חום כתוצאה מפעילות גופנית מועצמת, מנגנון ויסות הטמפרטורה בגוף נהרס והגוף לא מצליח לווסת את הטמפרטורה שלו, יש להגיע מהר ככל הניתן לטיפול רפואי דחוף) כמו כן, התופעה רלוונטית גם למשתמשים בסמים (בפרוט קוקאין), ארס נחשים או פציעת מעיכה.


מה קורה בפועל בזמן מכת חום?


יתכן ולא תיראו שום סימנים, אבל ללא ספק מכת חום יכולה לגרום לאדם פשוט לקרוס ולהתמוטט בלי שום סימנים מקדימים.


במצבים שיש סימנים מוקדמים למתרחש, הם מתאפיינים בכאבי ראש חזקים במיוחד, חולשה קשה, חוסר יציבות, אפטיות או שינויים תגובתיים שאינם אופיניים לאדם – המרמזים על אפטיות, בלבול, פרכוסים, אובדן הכרה, עלייה בקצב הלב והנשימה, כאמור צבע השתן משתנה והופך כהה יותר, לפעמים הזעה מוגברת (לא מחוייב)ובמצב מתקדם נראה גם עור צמוק ויבש, אתם אולי מכירים את הבדיקה של מתיחת עור גב כף היד כדי לבדוק את צמיגותו.


מה שקורה בפועל בגוף, הוא כאמור פירוק מואץ של תאי שריר וכפי שהסברתי בפסקאות קודמות, פירוק זה עלול לגרום לנזק חלקי או מלא של תיפקודי הכליות – (ככל שמקדימים לפנות אנשים במצב זה לבית החולים ניתן לשקם את הנזק הכלייתי), פגיעה מוחית ופגיעה בתיפקודי הכבד נפגעים כתוצאה ממכת חום, מה שיתבטא בקרישי דם מפושטים המהווים מצב חירום וסכנת חיים.


שימו לב שמכת חום אינה התייבשות – אלו שתי תופעות פיזיולוגיות שונות !


החשיבות הגדולה ביותר במצבים של מכת חום, הם ידיעה ומניעה. הטיפול במצבים אלו מחייב הגעה לבית חולים והדבר הטוב ביותר שאפשר לעשות במקרים כאלו הוא לזהות מוקדם ככל האפשר במה מדובר ובמקביל לנסות לאוורר את המקום בו נמצא מי שסובל ממכת חום – אם זה מתבטא בשחרור בגדים מחממים ומעיקים, רוח, צל, מאוורר, מזגן, מים קרים, קרח (לא רק שתיה – לא מדובר בהתייבשות) אלא ממש שהיה במים קרים אפילו בתוספת קרח אבל שוב, הכי חשוב זה לפנות מהר ככל הניתן לבית החולים.

דגש נוסף הוא מניעה, אל תיקחו סיכונים מיותרים ולא מחושבים. אם שמעתם או אתם מרגישים עומס חום כבד, זה לא הזמן לפעילות גופנית מאומצת או טיול בתנאי מזג אוויר שכזה.


אדם שסובל ממכת חום עלול לסבול מערפול ועד אובדן הכרה ולכן, האנשים סביבו הם אלו שצריכים/עשויים לאבחן את מצבו ולהבהיל אותו לבית החולים ולכן, ידיעה והכרת התסמינים של מכת חום עשויה להציל חיים !



 

חבל על החלב

חלב ומוצריו כבר עברו את כל התהפוכות האפשריות החל משיא הבריאות ועד שיא המוצרים המושמצים בריאותית.

באיזה חלב אתם משתמשים?, חלב בקר, עיזים, כבשים, בפאלו, נאקות או סוסים?


בפגישה עם מטופלת בסוף שנות העשרים לחייה, הגענו לשלב איבחון התזונה שלה. מלכתחילא, היא הגיעה עם כאבי בטן, שלשולים, נפיחות קשה בבטן בפרט אחרי ארוחות בוקר וערב, חולשה ובעיקר... בעיקר נמאס לה שהיא לא מרגישה טוב, שכבר לא יודעת איך לעזור לעצמה – לא נעים בלשון המעטה.

היא מנסה לשחזר מה אכלה במהלך הימים האחרונים, יש שם מעט מאוד ירקות חיים, עוד פחות ירקות מבושלים, לחם שיפון וכוסמין, גבינות על הלחם, גבינות קשות (מה שאנחנו מכנים גבינה צהובה) חלב בקר ודגני בוקר או מוזלי, קצת פירות בעיקר תפוחי עץ ירוקים ואגסים ופחמימות (פסטה/אורז >מה שיש< )פתיתים בארוחת צהריים ואם אפשר גם פסטה בערב .

לשאלתי אם היא מוצאת קשר בין התזונה לבין התחושות שלה, תשובתה שלילית והיא גם לא מבינה למה אני מעלה את השאלה.

עבדנו בשיטת אלימינציה ואתגר, שיטת אלימינציה מסירה מהתפריט מזונות חשודים כמעוררי אי-סבילות ו/או אלרגיה כשהשלב ההופכי הוא הוספת מזונות חזרה לתפריט כדי לבדוק את תגובת הגוף למזונות שחוזרים חזרה.

ומה לדעתכם קרה?

בדיוק, ברגע שחזרו מוצרי החלב וחלב ניגר בפרט, התפרצו שוב כאבי הבטן והשלשולים, הנפיחות בבטן והחולשה הגיעה יד ביד עם עוצמת תסכול מתגברת.

מה את רוצה שאני אוכל?, איך אפתח את הבוקר בלי חלב עם דגנים או מוזלי?, מה אני כבר יכולה למרוח על פרוסת הלחם? אם לא גבינות?, הדבר שאני הכי אוהבת (היא מספרת), זה פלפל אדום ממולא בקוטג' וגבינה לבנה ביחד עם מלפפון חמוץ – מה כבר יהיה לי לאכול? היא שואלת ברוב תסכול כשאני מסבירה את הקשר בין התופעות שהיא מרגישה מיד עם הוספת חלב ניגר ומוצרי חלב (כולם מבוססי חלב בקר) לתפריט: משתפת אתכם בהסברים ומזמינה אתכם לבחור מה שמתאים ונכון עבורכם.


ראשית, עוד לפני שנדבר על סוגי החלב ומוצריו שקיימים בשוק, נזכיר כי מעבר לחלבון החלב, יש הבדל בין כמויות המינרלים הקיימות בחלב (שבחלקם משחקים תפקיד של חשוד מרכזי במניעת או עידוד ספיגת סידן), ענין עם סוכר החלב שאנחנו מכירים בשמו "לקטוז" ולקינוח, הגיע הזמן לעשות סדר עם אחוזי השומן השונים המופיעים במוצרי חלב:

אם נרצה או לא, אנחנו משתייכים למשפחת היונקים וככאלו, מרגע לידתנו אנחנו מקבלים את התזונה הראשונית שלנו באמצעות יניקה. יש תינוקות ואימהות שמסתדרים עם הנקת חלב אם ואלו שאינם, משתמשים בתמ"ל (פורמולות תחליפי חלב למיניהן).

ככל שהתינוק גדל, הוא נחשף למזונות נוספים מעבר לחלב אם או תמ"ל, בתחילה הם מרוסקים וככל שהזמן חולף נוספים מוצרים שמעודדים לעיסה כשלאט לאט נוספים מוצרי מזון נוספים בהתאם לגיל, עד הגעה לאכילה עצמאית של מוצרים הדורשים כישורי לעיסה. למעשה, כל משפחת היונקים הגדולה והמכובדת בטבע, מסיימת את שלב ההנקה ומאותו הרגע הגורים והתינוקות עוברים לתזונה של בוגרים כששלב ההנקה הסתיים ולא חוזרים אליו שוב במהלך חייהם. לעומת זאת, בני האדם מצאו דרכים להפיק מוצרי מזון נוספים מחלב ורובנו משתמשים בם כחלק מהתזונה שלנו, כשההבדל העיקרי הוא השימוש בחלב ניגר גם בחיים הבוגרים ולאורך החיים.


יש שמשתמשים בחלב ניגר רק כתוספת לשתיית קפה/תה/קקאו ויש ששותים חלב ניגר כפי שהמליצו לנו במאה הקודמת (פתאום זה נשמע רחוק כל-כך). למעשה, בנקודה הזו מתבצע כאן תהליך שהוא בניגוד מוחלט לכפי שכל שאר משפחת היונקים מתנהלת.

בתוך התהליך האבולוציוני של משפחת היונקים, כל עוד התינוק או הגור יונק, הגוף מייצר אנזימים (לקטאז) המאפשרים לנו לעכל את סוכר החלב (לקטוז) אך ייצור האנזימים הולך ופוחת ברוב המקרים בתום תקופת הינקות כזכר להיותנו חלק ממשפחת היונקים – ממש כפי שזה מופיע אצל שאר בני המשפחה המורחבת.


כלומר, אנשים שסובלים מאי-סבילות ללקטוז, מעידים באופן מובהק על התמעטות הלקטאז בגופם, מה שיוצר את התסמינים הנלווים לאי-סבילות זו כמו כאבי-בטן, שלשולים, נפיחות וחולשה.


הפתרון של הרפואה הקונבנציונאלית לתופעה זו, היא הוספת כמוסות המכילות ריכוז גבוה של האנזימים שהתמעטו בגוף המאפשרים לאדם הנוטל אותם להתמודד עם חלב ומוצריו שהוא בוחר לאכול למרות אי-סבילותו להם.


מעניין לדעת שסוגי חלב ומוצריהם ממקורות שונים קרי בקר/עיזים/כבשים/בפאלו/נאקות וכו' – מכילים כמויות שונות של לקטוז, כך למשל חלב עיזים מכיל כמות מועטה של לקטוז או אפילו קוטג' בקר יש פחות לקטוז לעומת זו שבחלב בקר ניגר.

עדיין, במצב של אי-סבילות ללקטוז, התסמינים יופיעו גם אם במוצר יש מעט לקטוז.


אלרגיה לחלב ומוצריו מופנית לחלבון החלב (קזאין). כזכור, אלרגיה מסתמנת בבירור בתמונת בדיקות דם ויכולה להתבטא גם בבדיקות צואה מתקדמות.

חלב אם המותאם לבני האדם מכיל את הכמות הנמוכה ביותר של חלבון (1.2%) לעומתו חלב כבשים מכיל את כמות החלבון הגבוהה ביותר (6.2%) השוואה בין חלב עיזים, כבשים, בקר, חלב אם, נאקות ובפאלו.


אלו מאיתנו שלא אלרגיים לחלבון החלב, יכולים ליהנות מיתרונותיו המתבטאים בתכונות אנטי בקטריאליות, אנטי ויראליות, אנטי פונגאליות (פטריות), נוגדות קרישה, מפחיתות לחץ דם, אנטי אוקסידנטים (נוגדי חימצון) ומונע קרישיות יתר. בנוסף, קזאין נקשר לסידן וזרחן (שיש בכל סוגי החלב הניגר) התורמת לספיגתם במעיים.


עוד נוכל למצוא בקזאין פפטידים (חומצות אמינו קצרות שרשרת) אלו, נקשרים לפתוגנים (חיידקים/וירוסים) שפולשים למעיים ובכך מונעים מאיתנו זיהומים ומחלות מעיים ובאותה נשימה, מסייעים לנו לשמור על משקל גוף תקין – זו הסיבה שתפריט חייב להיות מותאם אישית לכל אדם, כיוון שאוכלוסיית החיידקים משתנה בין אדם לאדם וגם אצל כל אדם בתקופות שונות במהלך חייו.


למעשה, איכות הקזאין שבחלב ניגר (מכיל חלבון מלא המעיד על קיומן של 22 חומצות אמינו) כמו גם התכונות הרשומות לעיל בעניין איכות וסגולות הפפטידים היו אלו שהעניקו לחלב ניגר את התואר "חלב זה בריא" – זה הזמן להזכיר את העובדות הפחות מחמיאות לחלב ניגר (בפרט בקר) כמו חומציות גבוהה, מכיל זרחן שמונע ספיגת סידן, גורם לייצור מוגבר של ליחה ולחות ועוד.


לסיום נעלה את נושא אחוזי השומן של חלב ניגר ובעיקר במוצרי חלב – אנחנו יכולים לבזבז זמן רב במרכולים רק כדי לראות שיש מוצרים עם אחוזים שונים של שומן החל מ-0% שומן ועד אחוזי שומן גבוהים מאוד – א ב ל...

ה-"אבל" הפעם נחלק לשני חלקים:

  1. .חשוב לזכור שכל שומן שמקורו מן החי, הוא שומן רווי. ההמלצה של ארגון הבריאות הבינלאומי עומדת על צריכה מקסימלית של 10% שומן רווי מסך הצריכה הקלורית היומית – שימו לב לסעיף הבא.

  2. בגרם שומן יש 9 קלוריות. בקופסת גבינה למשל 5% , יש 5 גרם שומן נכפיל 5% כפול 9 קלוריות = 45. אם נחלק את התוצאה במאה קלוריות, הרי שהגענו ל-45% שומן.

מתוך 5 גרם שומן, יש 3 גרם שומן רווי. נכפיל 3 9X קלוריות = 27

שוב נחלק ל-100 קלוריות של הגבינה ונגיע ל-29% שומן רווי – רגע אחד, לא אמרנו שהקצובה היומית המומלצת לשומן רווי עומדת על 10%?


עד כאן דיברנו בעיקר על חלב בקר, כהרגלי, אני מביאה את הנתונים ואתם מוזמנים לעשות את הבחירות שלכם.

על מנת לאפשר לכם בחירה, מביאה כמה מילים על סוגי חלב נוספים שמקורם בחי, זו הזדמנות מצויינת להזכיר שניתן למצוא חלב ממקור צמחי, אפשר בהחלט גם להכין לבד, זה לא ממש מסובך.


חלב עיזים:

מסתבר שההרכב של חלב עיזים הוא הקרוב ביותר להרכב של חלב אם. גם בחלב עיזים יש לקטוז, אבל בכמות מופחתת ביחס לחלב בקר. כמות החלבון זהה בין עיזים לבקר, אבל היתרון הנזקף לחלב עיזים עומד על הרכב החלבונים שנמצא קל, מהיר ונוח יותר לעיכול ופירוק מאשר חלב בקר.



חלב כבשים:

חלב כבשים מכיל את אחוזי שומן הגבוהים ביותר מבין כל סוג החלב: כך לדוגמא, חלב עיזים מכיל 3.8% שומן, כבשים –7.9%, בקר – 3.6%, חלב אם 4% ובחלב נאקות 2% שומן בלבד. הרכב החלבונים בחלב כבשים נוח לעיכול וספיגה בבני-אדם. גם בחלב כבשים נוכל למצוא לקטוז אך בכמות קטנה מזו שבחלב בקר – עדיין, מזכירה שגם כמות מועטה עשויה לגרום לתסמיני אי-סבילות ללקטוז. בחלב עיזים כמות חלבון (מי-גבינה) מחלב בקר ו/או עיזים מה שעשוי להיות שימושי ויעיל לסוג מסויים של אנשים (למשל אנשים שעוסקים בספורט) אבל עלול לא להתאים לאוכלוסיות אחרות כמו למשל אנשים שסובלים מתפקודי כליה נמוכים עד כושלים.


חלב בפאלו:

ראשית, מעניין לדעת שעד שנות השישים של המאה הקודמת, חלב בפאלו היה במקום שני לשימוש בחלב ומוצריו (אחרי חלב בקר). חלב בפאלו מכיל כפליים שומן מאשר בחלב בקר וכמו חלב עיזים וכבשים עיכול חלב זה קל ומהיר יותר מאשר חלב בקר. תכולת סידן, ויטמין D ,A כפליים מאשר בחלב בקר. אחד היתרונות של חלב בפאלו נגזר מהעובדה שהתזונה של בפאלו מקורה בצומח ולפיכך, החלב המופק ממנו מכיל רמות נמוכות של כולסטרול מה שעשוי להיות שימושי לאנשים שסובלים מרמות גבוהות של כולסטרול וחסימות כלי-דם.


חלב נאקה:

מעניין לדעת שגם אם ואתם סובלים מרגישות או אי-סבילות ללקטוז, תוכלו לשתות באין מפריע חלב וזאת משום שזה מכיל סוג שונה של חלבון חלב (קזאין), כמו-כן, כמות הלקטוז בחלב נאקה נמוך ביחס לסוגי חלב אחרים כך שגם אלו הלוקים ברגישות ללקטוז יכולים לשתות חלב נאקה ללא תופעות לוואי ברוב המקרים – כהרגלי, מעדיפה לנקוט במשנה זהירות ולא בשאננות.

הרכב חומצות השומן שבחלב נאקה עשיר יותר משאר סוגי החלב, מה שמעניק לחלב זה סגולות מרפא יעילות. אחד המוטיבים המובילים המופיעים בחלק נאקה היא התכונה נוגדת הדלקת, אנזים הגלוטטיון (נוגד חימצון עוצמתי) והיות וחלב נאקה אינו מכיל ביתאגלובולין, הוא לא מעורר רגישות או אלרגיות ומתאים גם לאנשים שסובלים מאי-סבילות ללקטוז כמו גם אלרגיה לחלבון הקזאין – ושוב גם כאן, מציינת שזה ברוב המקרים.

קיימים מחקרים מרתקים על סגולותיו של חלב הנאקה, אפשר להקדיש לכך כמה גיליונות מגזין לכל אחת מהתכונות שלו, יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון שיש הבדל בין סגולות חלב נאקה לא מפוסטר לבין דרגות הפיסטור השונות (3 דרגות פיסטור שונות) – לפני מספר שנים התנסיתי בשתיית חלב נאקה (לא מפוסטר) מתוך סקרנות להבין ולהכיר את סגולותיו – טעמו עדין, מה שנקרא מחליק בגרון בקלות אלא שלדאבוני, החלב ששתיתי היה נגוע בחיידקי ברוצלה, כך שעד מהרה הרגשתי כל כך חלשה שהגעתי לבדיקות דם ואלו הראו באופן חד ובהיר שאני נגועה בחיידקי הברוצלה, מה שמטבע הדברים שלח אותי לאשפוז של עשרה ימים בבית החולים מחוברת לאנטיביוטיקה דרך הווריד, דרך הפה ועוד חודשיים לאחר מכן המשיך הטיפול האנטיביוטי עד למיגור מלא של החיידק.

באותה נשימה, קראתי לא מעט מחקרים וראיתי לא מעט אנשים ששותים דרך קבע חלב נאקה ומדווחים על שינויים מרחיקי לכת, החל בשיפור ואיזון סכרת, ירידה בערכי לחץ דם, ירידה בערכי כולסטרול, ירידה ניכרת במדדי דלקת, נסיגת גידולים, שיפור נזקים לבביים, הרגעת התקפי פסוריאזיס בפרט אם מעבר לשתיית החלב גם שפכו והשרו את הנגעים בחלב עצמו – ללא ספק מוצר מעניין בהחלט. גם אם ופסטור חלב זה גורע מאחוזי ההצלחה העולים ממחקרים ומקרים שראיתי, עדיין לאור החוויה הלא נעימה בלשון המעטה שחוויתי, בהחלט שווה לנקוט במשנה זהירות ולהשתמש בחלב מפוסטר למניעת הסתבכויות – לא נעים, זו לגמרי מילה עדינה.


כעת, משקראתם את כל הכתבה הנרחבת על סוגי החלב השונים שמקורם מן החי, תוכלו לקחת את ההחלטות שלכם אם להשתמש בחלב מן החי, באיזה מהם או לחילופין בחלב מן הצומח בהתאם לצרכים, ההרגלים, הדעה והטעם האישי של כל אחד ואחת מכם.



 

מה יהיה עם הבטן הזאת?

אז הוא אמר לי, שומן, זה הרבה כעסים שהצטברו בך– בוםםםםםםעד כאן חביבי!!,, עכשיו הגזמת לגמרי... אני כועסת?, אני בחיים לא כועסת, על מה יש לי לכעוס, אתה יודע מה אומרים, "כעס זה להעניש את עצמך על טיפשותם של אחרים" – לא ככה?



ככה בדיוק התחילה פגישה עם מטופלת ולקח זמן נוסף עד שהיא הצליחה להסיר מעליה את כל מה ש"לא כעסה" עליו, "מה הקשר"? היא שואלת אותי, מה הוא בכלל אומר סתם משפטים שלא קשורים, נכון, יש לי בטן – אני תמיד אומרת שאני אחרי לידה, הרבה אחרי לידה – בהתחשב שהקטנצ'יק כבר בצבא, אבל עדיין (היא מחייכת בשובבות) אחרי לידה לא ככה?


לא פשוט עניין הבטן, מודל הבריאות והיופי או שמא עלי להדגיש קודם את היופי לפני הבריאות, אחרי ככלות הכל יחסי הציבור של יופי באים הרבה הרבה לפני שיחסי הציבור של בריאות מגיעים – אבל כך או אחרת, ללא ספק יש כאן עניין מעורב ומעניין.


תראי, אני מתחילה הסבר נטורופתי/סיני, סוג התזונה שלנו משתקף בגוף שלנו גם בבדיקות הדם מטבע הדברים וגם בניראות של הגוף. כמובן שהלך הרוח שלנו והתפישה העצמית באים לידי ביטוי, אנחנו יכולים לזהות בקלות אדם עצוב או מדוכדך רק לפי העמידה השפופה שלו, כמו שאנחנו יכולים לזהות אדם בטוח לפי זקיפות הקומה שלו – מסכימה?

לגוף אני ממשיכה, יש את דרכו לבטא את המתרחש בתוכו, למשל כאב הוא סוג של "אמירה" של הגוף, סוג של התראה שמשהו לא מתרחש כשורה – אה, זה קל היא עונה לי, את עניין הכאב אני מבינה וזה ברור לי, אבל מה הקשר בין כעסים לבין גדולה?

ספרי לי אני מבקשת ממנה, מה קורה לך כשאת כועסת, כשאת מוטרדת ועסוקה באלפי מחשבות ומריצה תסריטים אופציונאליים במוח, איך את מתנהלת ברגעים האלו?

שוקולד היא עונה לי מבלי להמתין שאסיים את השאלה, שוקולד הוא המושיע הלאומי שלי – ושיהיה שוקולד חלב, אין שוקולד? – ממרח שוקולד, אין ממרח שוקולד – אז שזאת תהיה ריבה, ריבת חלב, העיקר משהו להמתיק את הנשמה, לא יודעת איך זה אצלך היא בשטף דיבור מסבירה, אבל משהו מתוק עושה לי שקט, בעצם נותן לי סוג של נחמה – מה זה קשור לכעסים?

בואי תציעי את אני עונה, מה לדעתך יכול להיות החוט שמקשר בין כעס לצורך בנחמה (תהא אשר תהא)?

אני רואה אותה שוקעת בכיסא והתובנה מתחוורת לה, וואו היא עונה לי, נראה לי שאני הרבה יותר כועסת ממה שאני יודעת ואני רואה את המחשבות שלה מתרוצצות בראש וחולפות על פני התרחישים שהעסיקו אותה במהלך התקופה האחרונה.

את יודעת היא פותחת בנאום ארוך, החיים כאן בארץ לא ממש פשוטים, כשהקטנצ'יק בצבא, מסתובב לי בדרום סביב עזה והבטן מתהפכת לי כשהוא לא מתקשר או כשהוא לא עונה לפלאפון כי הוא באיזה פעילות מבצעית ובתקשורת יש דיווחים – כשאין דיווחים היא עונה לעצמה זה יותר גרוע, השקט המתוח הזה יודע להוציא אותי מדעתי בקלות.

אחרי עוד דקת מחשבה ושקט היא ממשיכה, גם הגדולים יודעים להעסיק אותי, נתנו לגדולה את הרכב והיא חזרה עם מכה בפגוש האחורי, לא אמרה שום מילה והתנערה מכל אחריות, תראי – זה רכב חדש, רק קנינו ואף אחד מאיתנו לא נתקל באף אחד ושום דבר...

בדקות הבאות היא התעסקה בתרגומים שלה לעצמה וחיברה כעסים שמסתובבים בה, גם עם ההורים (היא המשיכה) זה לא ממש פשוט את יודעת, מגיע הרגע שאנחנו הופכים להיות הורים וההורים מזדקנים והופכים תלותיים בנו יותר ויותר, הכל נופל על הכתפיים שלי – לכמה אני יכולה להתחלק?

אז כן, אני אוכלת שוקולד, יש לי שוקולד בכל מקום בבית, במשרד, בתיק – אני מודה, זאת הנחמה שלי – אסור לי? ובכלל, מה הקשר בין שוקולד לבטן?


ובכן, פחמימות פשוטות באמת נותנות לנו תחושה "רגעית" של מה שאנחנו מפרשים כנחמה, בפועל, הסוכרים שבפחמימות פשוטות – לרוב בכמויות גבוהות, מתנהגים כמו הורמון הסרוטונין וזה בתורו, נותן לנו תחושה של שיפור מצב-הרוח – לא סתם בחרת בשוקולד, הוא מתפרק מהר ונותן לך מהר מאוד אפקט של שיפור במצב רוח ומאפשר לך להתקדם הלאה.


יש כמה בעיות עם פחמימות פשוטות ואני בכוונה לא בוחרת בשוקולד בפרט, הן גם מתפרקות מאוד מהר, חלקן מתפרקות כבר בפה, הגוף לא צריך להשקיע אנרגיה רבה כדי לפרק אותן ובנוסף, הגוף מבזבז בתהליך הפקת האנרגיה ויטמינים חשובים (ממשפחת ויטמיני B) לתמיכה במערכת העצבים כך שככל שאנחנו אוכלים יותר פחמימות פשוטות, אנחנו "מכניסים גול עצמי" ליכולת מערכת העצבים שלנו להתמודד עם מצבי מתח.


באמת? – עכשיו היא כבר סקרנית וממשיכה לשאול שוב, אבל מה הקשר לבטן? ובכן, כשאנחנו אוכלים פחמימה פשוטה, היא יוצרת אצלינו תנודתיות ברמות הסוכר, הן עולות לרמות גבוהות מאוד עם אספקת הפחמימה הפשוטה וצונחות כשאספקת הפחמימה הפשוטה יורדת. עצם התנודתיות הזו אני ממשיכה, יוצרת גם תנודתיות במצב הרוח אבל גם מתישה את האיבר האחראי על אספקת האינסולין שמכניס את האנרגיה לתאים וגם מתיש את התאים מלפתוח ולסגור שוב ושוב ללא הרף את שערי הכניסה לתא – ההתשה הזו יודעת לגרום לתופעות כמו סכרת למשל. אבל עוד הרבה לפני שמגיעה הסכרת, גם נרגיש את התנודתיות שבמצבי הרוח המשתנים ובנוסף, מעל הכמות "דלק" פחממתי לה זקוק הגוף כדי לייצר אנרגיה בסיטואציות שונות בחיים שלנו, הגוף ישמור את עודפי הדלק הפחמתי במאגרי שומן, אצל כל אחד במקום שונה בגוף כך שתוכלי לראות אנשים עם אגן עם מאגרי שומן, בטן, ירכיים, ישבן וכן הלאה. לרוב, מאגרי שומן יתפתחו ויגדלו דווקא באברים החלשים. מה שעוד חשוב שתדעי הוא שתאי שומן לא מתרבים אלא גדלים, כך שהדרך לצמצם אותם סוגרת מעגל עם השאלה הראשונה שלי אלייך, בדבר הקשר בין תזונה למה שאת רואה מול המראה ומזהה כגוף שלך.


עוד (אני ממשיכה) מספר לנו הגוף בדרכו ושפתו המיוחדת, פחמימות פשוטות נוהגות לרוב להתיישב בדיוק במקום שאנחנו נוהגים לקרוא לו "צמיג" או "גלגל הצלה" מעל הפופיק מעבר לתוצאות בדיקות הדם שיצביעו באופן מפורש וברור על סוג התזונה של כל אחד מאיתנו.


מעבר לכך, ההשקפה ההוליסטית העומדת בבסיסה של הרפואה הנטורופתית, הסינית ושאר האסכולות בהתאם, משייכות תחושות, רגשות, טעמים, קור, חום, אנרגיה, צבעים לכל איבר מאברי הגוף. כך למשל, כעסים ותסכולים משתייכים לכבד האנושי וזה מגיב בתורו לרגשות של כעס ותסכול בשינוי בתפקודו, כך שאם נתבונן על בדיקות הדם עדכניות שביקשתי שתביאי איתך, נוכל לראות ערכים גבוהים בתפקודי הכבד מה שעשוי להצביע על כבד שומני אותו נוכל לסרוק בבדיקת אולטרה סאונד להשלמת התמונה הקלינית בפועל בשפה הרפואית.


"אז את אומרת לי שהוא צדק? – אני באמת כל כך כועסת?", יתכן השבתי, יתכן שלא פשוט לך להתמודד עם רגשות מסויימים והם מעסיקים אותך יותר מכפי ששמת לב... כן היא עונה לי, עכשיו כשאני חושבת על הדברים, אני באמת לא ממש אוהבת להיות במצב שאני לא בשליטה, לא אוהבת שבאות לי "הפתעות" ארוזות בדאגה ופחד, לא נוח לי איתן אני מודה, רק לרגע אחד לא חשבתי שזה יתבטא בבטן ובאמת ובתמים ששייכתי את גודל הבטן שלי להריון האחרון שלי שבו עליתי למעלה משלושים קילו.. חשבתי שהעובדה שהקטנצי'ק שקל 4.5 קילו בלידה והניתוח הקיסרי שעברתי קרעו לי את השרירים ומאז קשה לי לחזור לבטן הקטנטונת ואפילו החמודה שהיתה לי פעם.


נעשה קצת סדר, יש הבדל בין רקמת השריר אותה ניתן לחזק באמצעות תרגול שרירי הבטן לבין רקמת שומן שהצטברה וגדלה לאור הבחירות התזונתיות שאנחנו לוקחים. וכפי שהבנו היום, לרגשות וליכולת שלנו להתמודד עם מצבי סטרס, יש השפעה מכרעת על תפקוד אברי ומערכות הגוף. כמובן שישנם רכיבים נוספים כמו טיב ואיכות אוכלוסיית חיידקי המעיים מה שוב מחזיר אותנו גם לתזונה וגם לדרך בה אנחנו מתמודדים עם תרחישי החיים.



 

JackFruit – לחמן שונה עלים - rtocarpus heterophyllus

מכירים את ג'ק? אומרים שהוא הפרי הגדול בעולם וזה נשמע לגמרי אמיתי בהתחשב בעובדה שכל פרי יכול להגיע למשקל של 50 ק"ג אורך של כ-90 ס"מ וקוטר של כ-50 ס"מ, זה המון ג'ק...



פרי הג'ק מגיע הגיע אלינו לראשונה בשנות השלושים של המאה הקודמת ומקורו באזורים הטרופיים של דרום ומזרח אסיה, (מוכר כפרי הלאומי של בנגלדש) ודרום אמריקה.

שערו בדמיונכם באיזה סדר גודל של עץ המחזיק כמה פירות (הפרי גדל כמו פפאיה צמוד גזע) מדובר כשכל פרי יכול להגיע למשקלים שכאלו... קיימים שלושה סוגים לפרי הג'ק, סוג קשה שנשאר קשה גם בתום תהליך ההבשלה, סוסו הסוג שמתרכך לאחר ההבשלה וסוג הדבש המעיד על תוכן נוזלי ומתוק של הפרי.


עצים מסוג זה ניתן למצוא בישראל בחווה והגן החקלאי המופלא של הפקולטה לחקלאות ברחובות וכמה עצים סביב הכנרת שמציעים מזג אוויר, אור וחום כמו שעץ הג'ק אוהב – בתקווה לחורפים עתירי גשם, ג'ק רגיש ליובש וקור, כך שסביב הכנרת עם מערכת השקיה ממוחשבת אפשר לנסות לדמות תנאים שיגרמו לג'ק להרגיש כמו בבית.


ג'ק מציע מגוון מכובד של ויטמינים מסוג B ,A – בפרט K ,E ,B3, B6, B9 מינרלים כמו נחושת, מנגן, מגנזיום ואשלגן וכמות נכבדת של הצבען שדיברנו עליו כבר בכתבות מגיליונות קודמים ביתא קארוטן – למשל בפרי ג'ק אחד יש פי 10 ביתא קארוטן מאשר בגזר. ליקופן גם עליו דיברנו באותה כתבה על הצבענים ונוגדי החימצון ("רדיקלים ומתנגדיהם" שם הכתבה לאלו מכם המבקשים להשלים מידע) בפרי הג'ק יש פי 70 ליקופן מאשר בעגבניות. כמובן נזכיר את כמות הסיבים הנכבדת שיש לפרי בכדי להבין שיש לג'ק לא מעט.

לפרי טעם של בננה, בכל פלח של ג'ק נמצא גרעין אכיל שלאחר טיגון או אפיה ירגיש לנו דומה לטעמם של ערמונים והיות וג'ק סופח נוזלים וטעמים, הוא בהחלט בעל כישורי השתלבות קולינריים מרשימים, מה שמאפשר ליד הדמיון והיצירתיות לשלבו במטבח הן בסלטים טריים, מבושלים, תבשילים ועוד.


בארץ ניתן למצוא את ג'ק בחנויות טבע, כמו גם בחנויות שאוכלוסיות שמגיעות מהמזרח הרחוק ומביאות מוצרים שהם מכירים ורגילים אליהם מהבית – והמגוון גדול, רחב, מסקרן ובהחלט מעניין.

את ג'ק תוכלו למצוא משומר בקופסאות במי מלח.



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page