top of page

Arachis Hypogaea - בוטנים רבותי, בוטנים



קרדיט צילומים: ארז נץ


תיראו אותם, את אגוזי האדמה, אלו שאנחנו מכנים אותם (ואני באהבה יתרה) בוטנים....

הם מגיעים אלינו מדרום אמריקה ובפרט מארגנטינה ובוליביה, אבל זה מכבר התאזרחו והתקבלו נפלא גם על אדמת ישראלה שלנו.


ראשית נעשה ברשותכם סדר, כי חשוב שתדעו שבוטנים משויכים למשפחת הקטניות, רק אז הם משתייכים לתת משפחה, משפחת הפרפרניים (כמו כל הקטניות)


ניתן עדיין להשיג בוטנים בקליפתם, באופן מוזר לקח לי זמן ונדרש ממני להזמין מבעוד מועד בבוטנים בקליפתם לאירוע משפחתי שהיה לי חשוב להביא את המסורת לקדמת הבימה, בילדותי ביליתי שעות לא מועטות בקילוף בוטנים, אחר כך אימי קלתה אותם במי מלח בתנור והיות והיא תמיד עשתה כמה וכמה ועוד כמה דברים בו בזמן, הם נטו להיאפות יתר על המידה ומאז, אני רבותי, אוהבת בוטנים שזופים בלשון המעטה - על גבול שרופים.


מי שעוד חלק איתנו את הבוטנים היו הקופים בגן-החיות אליו נהגנו ללכת בילדותי בימי שבת, זה היה מרתק לראות את הקופים בכל הגילאים, הגדלים, הצורות והמינים יודעים לקלף ביעילות והצלחה יתרה את הבוטנים. אם תהיתם מה משותף לבני-אדם וקופים, כנראה שאחד מהם הוא האהבה לבוטנים.



.

מי מכם שמכיר אותי מקרוב, יודע בוודאות שבוטנים וכל מה שניתן לעשות איתם, אהובים עלי בכל דרך וצורה, גם אתם כבר קיבלתם את מתכון עוגיות השקדים שכמובן הפכתי אותו לעוגיות בוטנים אהובות, משאירה לכם את ההיכרות עם כל מה שנוצר מבוטנים על נגזרותיהם השונות - אני אוהבת אותם ולכן אתם יכולים להבין כמה שמחה ואושר מסבות לי התמונות משדה הבוטנים.



ב-100 ג' בוטנים קלויים נמצא:

קלוריות, 23.68ג' חלבון, 21.51ג' פחמימות,

49.66ג' שומן, 8 ג' סיבים תזונתיים, 155ג' מים,

6 מ"ג נתרן, סה"כ ויטמינים ממשפחת ויטמיני B 15.87 מ"ג ובעיקר B3. חומצה פולית 145 מק"ג, ויטמין E 6.93מ"ג, סידן 54 מ"ג, ברזל 2.25מ"ג, מגנזיום 176מ"ג, זרחן 358מ"ג, אבץ 3.3מ"ג, אשלגן 658מ"ג.


תכולה נאה ביותר לפרי אדמה קטנטן כל כך, שימו לב לכמות השומן והשתמשו בה באופן מושכל.



ועוד כמה מילים חשובות, כי דווקא כאן בישראל שמייצרת לעצמה את הבוטנים, יש לא מעט אנשים שסובלים מאלרגיה לבוטנים. אלרגיה לבוטנים יודעת להופיע גם ברמה של סכנת חיים - אפילו רק מאבק של בוטנים, או מכל מוצר המופק מבוטנים (לרבות מרגרינות-שמן מזרעי בוטנים) ולכן אם ידוע לכם על אלרגיה לבוטנים, הקפידו לוודא אם המוצרים שאתם צורכים, מכילים צורה כזו או אחרת של בוטנים.


קבוצה נוספת של אנשים שצריכה להשתמש בבוטנים (אם בכלל) במתינות היא אנשים הסובלים מדלקות ו/או הפרת האיזון של בלוטת התריס., בוטנים נחשבים למזון גויטרוגני ולפיכך, יש לבחור ולברור את השימוש בם.


כמו כל שימוש בחימום ובוודאי קליה, החום גורם להתחמצנות השומן. גם את הנתון הזה כדאי לקחת בחשבון, אולי למצאו לנכון להשתמש בבוטנים טריים ולקלות אותם בבית במי מלח קליה קצרה ומבוקרת על פני רכישה של בוטנים קלויים שאין לכם מושג באיזה טמפרטורה ולאורך כמה זמן נקלו הבוטנים - הכל עניין של בחירה.


אני אוהבת עוגיות בוטנים, בוטנים קלויים (שזופים לעילא) בוטנים שבורים על אורז תאילנדי, כוסברה ושאר ירקות - י א מ י...


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page