top of page

גיליון מאי 2019

עודכן: 3 במאי 2020


פתח דבר


שלהי האביב הישראלי מאתגר אותנו בכל רגש אפשרי בקשת הרגשות העולה וצפה בשגרה היהודית ישראלית, זו המציפה אותנו מדי שנה, הרי שהשנה קיבלנו מנה נוספת בניחוח אבק שריפה, עשן, רסיסי פצצות ושאר מנופצים אנשים פצועים וארבעה אנשים שקיפחו חייהם, משפחות שלימות ומאגר חברים ומכרים לטובת..... נוסיף לקלחת גם את כל נפגעי החרדה, אלו שיודעים שמדובר בפגיעת חרדה ואלו שאינם מודעים לכך וחיים עם התופעות והסימפטומים גם מבלי לכנות אותם בשם.


מתוך כל הכאוס הזה, מתוך השואה קמנו וקמים בכל פעם מחדש אל התקומה, אל מדינה שחוגגת השנה 71 שנות להיווסדה.. שוקקת, מתפתחת, מובילה בלא מעט תחומים ברחבי הגלובוס.


אין לי עניין לעסוק בפוליטיקה או מחשבות אסטרטגיות, אך יש לי עניין להתבונן על הרוח, הרוח היהודית והישראלית, זו שמשמרת בנו את הכוחות וממציאה לנו בכל פעם מחדש את הבחירה והיכולת להמשיך הלאה למרות פרעה, היטלר וחבר מרעיו וגם חברי כנופיות הטרור השולטים בעזה.(כן, היו וישנם עוד רבים המבקשים להשמידנו) זו הרוח הזו, שמביאה אותנו שוב ושוב לתקומה חרף ולמרות כל המאורעות ו"המהמורות" שאורבים לנו על כל צעד ושעל, אלו האנשים שפותחים את ליבם ובתיהם כשהדרום מופגז ללא הרף ומארחים אנשים שלא ראו מעולם, אלו אנשי הדרום שאירחו כשנסראללה הפגיז את תושבי חיפה והצפון, אלו האתרים המאפשרים משחק ובילוי למשפחות שנפתחים חינם עבור כל מי שבסביבה בעתות מצוקה, אלו האנשים הקסומים שמשמחים את החיילים בכל סוף שבוע ומביאים עד אליהם לנקודות האיסוף והתחב"צ קצת אוכל בריח וטעם של בית, לא משנה איזה בית, יש שם רוח, נשמה והמון אהבת אדם ואת זה, לא פרעה, המן, כנופיות טרור ואף איראני או כל צורר אחר לא ייקח מאיתנו, זה בדיוק הייחוד והאיחוד שלנו.



 

פּוֹל

למען הסדר הטוב והשפה העברית התקינה, הגרגרים החביבים שמופיעים בחנויות ובשווקים לתקופה קצרצרה שכל כך מאפיינת את האביב הישראלי קוראים פּוֹל ובערבית, פוּל. אם כבר עשינו סדר בשמה של הקטנית הנהדרת הזו, נעניק לה גם את הכבוד המגיע לה ונעדכן כי זו כנראה הקטנית הוותיקה ביותר המוכרת לנו, אנחנו מדברים על ותק נכבד של כ-10,000 שנה – כבוד !

יתכן שקלות גידול שיחי הפול והשימוש הנרחב הן לבני האדם והן כמספוא וסגולותיה של הקטנית, הם אלו ששימרו אותה לאורך השנים.

פול מגיע אל מדינות הים-התיכון ממרכז אסיה ומשם התגלגל לארצות אירופה. שיחי הפול עולים יפה, מעוטרים בפריחה לבנבנה יפהפייה ומזיכרונות הילדות שלי, יכולה לשתף אתכם שמלאכת קטיף התרמילים היא עונג לא מבוטל בלשון המעטה.

בישראל נפוצים שני זני פול, האחד "חממה" כשהתרמיל בהיר ומאורך והשני "בלאדי" כהה וקצר מזן החממה ואם מצאתם פולי בלאדי צעירים, תוכלו בקלות לאוכלם עם התרמילים (קליפה). אם כבר הגעתם לשוק/מרכול ומצאתם את אחד הזנים והם טריים ומזמינים כל כך, תוכלו לרכוש כמות גדולה, חילטו את התרמילים ועצרו את התהליך בהשריית מי-קרח, הוציאו את הפולים מהתרמילים, ייבשו אותם היטב והכניסו אותם לשקית או כלי אטום והכניסו למקפיא – כך, תוכלו ליהנות מאספקה שוטפת עד העונה בשנה הבאה (תלוי כמה רכשתם ובכמה השתמשתם).


במאה גרם פול נמצא:

110 קלוריות, 7.6 גרם חלבון, 19.65 גרם פחמימות, 0.4 גרם שומנים, 5.4 גרם סיבים ו- 71.54 גרם מים.


ויטמין A (מ"ג) 1 , ויטמין B1 (מ"ג) 0.097, ויטמין B2 (מ"ג) 0.089, ויטמין B3 (מ"ג) 0.711 , ויטמין B9 (חומצה פולית) 104 מק"ג, ויטמין B6 (מ"ג) 0.072, ויטמין B5 (מ"ג) 0.157 (סך הכל 1.23 ויטמינים ממשפחת ויטמיני B),

ויטמין K (מ"ג) 2.9, ויטמין E (מ"ג) 0.02, ויטמין C (מ"ג) 0.3.


5 מ"ג נתרן, 268 מ"ג אשלגן, 1.01 מ"ג אבץ, 125 מ"ג זרחן, 43 מ"ג מגנזיום, 1.5 מ"ג ברזל ו- 36 מ"ג סידן.


שני המוטיבים הבולטים בפול ניכרים באחוזי שומן נמוכים וכמות חלבון נאה, מה שהופך את הפולים למוצר גלם שבהחלט שווה להוסיף לתפריט, בפרט אם אתם (כמוני) אוהבים את הטעם.


אבל עוד לא סיימנו עם סגולותיהם של הפולים ומסתבר, שנבטים של פולים הם מקור מצויין לפיטואסטרוגנים אותם אנחנו מוצאים לרוב במוצרי סויה.


פיטואסטרוגנים, הם תרכובות צמחיות (לא סטרואידים) המבנה המולקולרי של פיטואסטרוגנים גורם להם להיקשר להורמונים ולהפעילם כשלמעשה, נשים בשלבים בחייהן משתמשות בפיטואסטרוגנים (ממקור צמחי כאמור) במקום להשתמש במוצרים הורמונאליים סינטטיים. בנוסף, מחקרים מראים השפעות של פיטואסטרוגנים על ריכוז ופעילות הורמוני המין בגוף כשבמקביל, מחקרים אחרים מראים השפעה של פיטואסטרוגנים על קולטנים העלולים לגרום להתפרצות נוספת של סרטן השד(כמובן אצל נשים שכבר חוו סרטן מסוג זה).


מחקרים משנות ה-90 של המאה הקודמת בדקו יעילות שימוש בפיטואסטרוגנים לנשים בגיל המעבר שחוות תופעות גיל המעבר ובעיקר גלי חום והזעות לילה. תוצאות המחקרים המבוקרים דאז, הצביעו על השפעה מטיבה של כ-30% על תכיפות ועוצמת גלי חום כך שהמלצתם של המחקרים לעיל היתה להשתמש בתזונה עתירת פיטואסטרוגנים או לחילופין בתוספי מזון בהתאם לקצובה היומית המותרת עפ"י FDA על מנת להשיג שיפור בתסמיני גיל המעבר.

המחקרים נוספים מתקופה זו מראים דווקא הגנה של פיטואסטרוגנים בפני סוגי סרטן שונים, הגנה מפני מחלות לב, דלדול מאגרי סידן (אוסטיאופורוזיס) כך שהדעות עדיין חלוקות ואין תמימות דעים באשר לשימוש באסטרוגנים שמקורם ממוצרי סויה.


משהבנו את תפקידם של פיטואסטרוגנים, נוכל כעת לחזור לפולים וללמוד שנבטי פולים נמצאו עשירים ביותר בפיטואסטרוגנים (אף יותר מפול עצמו).


פיטואסטרוגנים בכמויות נכבדות נמצאים אמנם במוצרי סויה אבל לא רק, נוכל למצוא אותם גם בצמחי מרפא (כמו תלתן אדום, קוהוש שחור, בטטת בר, שורש קודזו, סרספרילה, אספסת ודונג קוואי) אבל באופן זמין לאכילה (ללא שימוש בטינקטורה >מיצוי אלכוהולי של צמחי מרפא<) נוכל למצוא בכמות אף גבוהה מזו שיש במוצרי סויה, בפולים ובפרט בנבטי פולים.


חשוב להבין שככל שנשים מתבגרות, רמות הורמון האסטרוגן בגופן הולך ופוחת, זו הסיבה שנשים בגיל המעבר חוות תופעות הנלוות לגיל המעבר כמו למשל גלי חום הידועים. פיטואסטרוגנים בעלי מבנה מולקולרי גדול אך עם קשרים כימיים לא חזקים המאפשרים למולקולות להקשר לקולטני הורמונים שכמותם בגוף כאמור פוחתת עם ההתבגרות. הבעיה היא שכאמור הם עלולים להיות בעלי השלכות סרטניות.


ככל שהתזונה מכילה פיטואסטרוגנים, כך עשויה השפעתם להקל על סימפטומי גיל המעבר.

מסתבר שזרעי פול מכילים כמות גבוהה יותר של פיטואסטרוגנים מאשר זו המצויה במוצרי סויה ובפרט כשהזרעים מונבטים.


את הנבטים ניתן לשמור במקרר, ניתן לרסק אותם ולהשתמש בהם בשילוב שמן זית ועגבניות – דרך טעימה וקלה להקל על גלי חום והזעות לילה. קחו בחשבון שמוצרי סויה הם מוצר לוואי של פולי סויה ולפיכך, מוצרי הסויה עלולים להכיל שאריות של חומרים מומסים שלא בטוח שנרצה להשתמש בם.


נבטי פול יעילים גם כמענה טבעי ללוקים בפרקינסון (מחלה נוירולוגית המתבטאת ברעד אברי הגוף על רקע פגיעה בתאים המייצרים את המוליך העצבי דופאמין). מסתבר שבפולים ובפרט בנבטי פול, מכילים את חומר הגלם (מוצא) ל- L-DOPA ממנו נוצר הדופאמין במוח כך שאכילת כ-450 ג' פול או לחילופין 45 ג' של נבטי פול, יתנו מענה לכמות יומית הנדרשת לחולי פרקינסון להפקת דופאמין.

כולין ולציטין שגם הם מצויים בפולים, מסייעים לחולי פרקינסון בהקלה על סימפטומי המחלה.


לא נסיים את הכתבה מבלי להביא מתכון שאני מודה ומתוודה, אולי לא נראה מי יודע מה, אבל ישב לי יפה מאוד על הטעמים בלשון ולחלוטין שבה אותי – אין כמו מרק פול חם על הבוקר עם לחם שזה עתה יצא מהטבון אוטנטי במרוקו הקסומה:


מרק פול מרוקאי: - 200 גרם פול מצרי יבש (גם פול שבור אם אתם מוצאים בחנויות תבלינים וקטניות יהיה מצויין)

- 3/4 כוס אפונה יבשה

- 3-4 שיני שום לטעמכם

- כפית כמון

- מלח, פלפל שחור ושמן זית


אופן ההכנה:

ראשית משרים את הפולים למשך לילה לפחות, השתדלו להחליף את מי ההשרייה ככל הניתן.


מכניסים לסיר את הפולים והאפונה, הוסיפו מים עד כדי כיסוי מלא ועוד ככוס – כוס וחצי מים. הוסיפו שום כתוש, קצל קצוץ, תבלינים ובשלו עד שהפולים והאפונה יתרככו לגמרי. אני מעדיפה שימוש בסיר לחץ, גם מקצר את התהליך וגם המרקם שנוצר לא דורש ממני להשתמש במוט חשמלי כדי להגיע למרקם חלק. אם אין ברשותכם סיר לחץ או שאינכם נוהגים להשתמש בסיר מסוג זה, הקפידו לבשל את הקטניות עד שיתרככו לגמרי ואז השתמשו במוט חשמלי ליצירת מרקם חלק ואחיד.

להגשה, ניתן להזליף שמן זית מלמעלה, שן שום כתושה ואפילו לימון (במידה ואתם כמוני אוהבים את הטעם החמצמץ).


טעים, בריא, משביע ומעלה זכרונות קסומים ממרוקו הקסומה


לסיכום הכתבה על פולים, נזכיר כי אנשים הלוקים בחסר האנזים G6PD אינם יכולים לצרוך פול או נבטי פול (ועל כך, בכתבה הבאה כמתבקש)




 

חסר לכם G6PD?

G6PD - Glucose 6 Phosphate Dehydrogenase

שמחה להכיר לכם את אחד האנזימים הנפוצים, החשובים והחיוניים בתאי גוף האדם. האנזים נמצא בכל תא כששניים מתפקידיו החשובים והחיוניים לנו הם השתתפות בתהליך פירוק גלוקוז (סוכר) להפקת אנרגיה והגנה על תאי הדם האדומים.


רובנו באים לעולם כשהאנזים G6PD נמצא בדמנו – חלק מעסקת החבילה שעושה את התיפקוד של גוף האדם למושלם, אלא שחלקים מאיתנו, נולדים עם מחסור חלקי או שלם של האנזים.


בפועל, כל עוד אין טריגר שמפעיל שרשרת פעולות הנגרמות ממחסור באנזים זה, גם אלו שיש בדמם כמו גם אלו שהאנזים בדמם חסר (במידות שונות) לא ירגישו בקיומו של האנזים, רק כדאי לדעת שכאמור, באדיבות האנזים הנכבד, יש הגנה על כדוריות הדם האדומות, אלו שנושאות את ההמוגלובין בכלי הדם הנפרשים על פני כל הגוף ושבנוסף, האנזים משתתף בתהליך הפקת האנרגיה לה אנחנו זקוקים לכל הפעולות שאנחנו מבצעים הן במצב עירנות והן בשינה.


מסתבר שלא מעט אנשים ברחבי העולם סובלים מפגמים שונים הקשורים לאנזים זה, קיימות למעלה ממאתיים מוטאציות שונות הקשורות לאנזים זה, מתוכן 3 סוגים בעלי שכיחות גבוהה ברחבי העולם:


  1. סוג A שכיח בעיקר בקרב אוכלוסייה אפרו אמריקנית ומתבטא כתגובה לנטילת תרופות נוגדות מלריה. מעניין שדווקא באזורים נגועי מלריה ברחבי אפריקה, חסר באנזים G6PD מהווה יתרון חיסוני מפני מלריה ובפרט מהסוג הקטלני והאלים המכונה Plasmodium Falciparum.

  2. סוג "ים תיכוני" שכיח בקרב ילידי כורדיסטאן, עיראקים ומוסלמים לבנוניים. הלוקים בסוג זה של מוטציה, יגיבו בהתפתחות אנמיה והמוליזה (פירוק תאי דם אדומים) כתגובה לפול. היות ורמת החסר שונה בין אדם לאדם, ישנם אנשים שיגיבו רק לריח של פול וישנם כאלו שיגיבו כך רק באכילת פול.

  3. הסוג השלישי Mahidol נפוץ יותר בקרב תושבי דרום מזרח אסיה ומתבטא גם הוא בפירוק תאי דם אדומים (המוליזה) בתגובה לצריכת תרופות נוגדות מלריה.


חשוב שלא להקל ראש בתגובה המוליטית, בתהליך זה מתחולל פירוק מואץ של כדוריות הדם האדומות הגורם בתורו לירידה בהובלת חמצן בגוף. בנוסף, כל פגיעה בתאי הדם האדומים גורמת לתוכן התא להישפך לזרם הדם. נזכור כי חלק מתפקידי תאי הדם האדומים הוא לשאת את ההמוגלובין בזרם הדם, כך שכל פגיעה במבנה המעטפת (ממברנה) החיצונית של תאים אלו, גורמת להצטברות ברזל והמוגלובין מוגברת העלולה להצטבר בכליות ולגרום להן נזקים קשים. זו גם אחת הסיבות להופעת צהבת כחלק מהתגובות למשבר בחסר האנזים.


משבר G6PD עשוי להתרחש כאמור כתגובה לנטילת תרופות שאינן מתאימות לאנשים נטולי האנזים כמו גם כתגובה לאכילת/הרחת פול. אבל גם מחלות חום כמו דלקת גרון חריפה או דלקת ריאות, זיהום, מחלות ויראליות, שלשולים יכולים גם הם לעורר משבר G6PD.


תסמינים למשבר שכזה עשויים להתבטא בחיוורון ו/או הצהבה (בשלב מתקדם יותר), בחילות, כאבי-בטן, קוצר נשימה, דופק מואץ וצהבת. אם אתם מודעים לכך שאתם נטולי אנזים זה ונטלתם תרופה שגורמת לכם אחד התסמינים או אכלתם פול מבלי להיות מודעים לכך, דאגו להגיע מהר ככל הניתן לחדר מיון ודווחו מיידית שאתם נטולי G6PD וכמובן דווחו על אכילת פול אופציונאלית או שימוש בתרופה אסורה.


חשיבות נוספת היא חובת דיווח, בפרט לאנשים קרובים או צוות מטפל בגנים ובתי הספר, בפרט חשוב להזכיר לרופאי השיניים שאתם סובלים מחסר האנזים.


סוג התרופות האסורות לאנשים הלוקים בחסר באנזים G6PD השתנה בשנים האחרונות וסביר להניח שימשיך להשתנות לאור התפתחות בתחום הפרמקולוגי (תרופות).

בין התרופות הידועות האסורות לשימוש הן אנטיביוטיקה המכילה סולפא, תרופות להקלה על כאב וצריבה בדלקות שתן, טיפול במלריה ועוד.

שווה להתעדכן אצל רופא המשפחה ו/או רוקח בבית המרקחת ברשימה המדויקת שכאמור משתנה.



 

יש מילון מתוק, אבל יש גם מילון מר

לא משנה איך תכנו אותו, מלון מר, Momordica Charantia או "האינסולין הטבעי" מדובר בירק טרופי חד שנתי, בן למשפחת הדלועיים וחרף טעמו שיודע לנוע בין מריר עד מר מאוד (תלוי בזמן הבישול) מדובר בירק משמעותי ששווה להכיר.

מילון מר מגיע אלינו מאזורים טרופיים (אפריקה, אסיה והאיים הקריביים), הוא בן למשפחת הדלויים אף שנראה יותר כמו מלפפון גבשושי ומוזר, טעמו מר אך ככל שתקפיצו/תבשלו אותו זמן רב יותר, רמת המרירות תרד כך שניתן יהיה לאכול את הירק הנפלא וגם ליהנות מטעמו.


לירק המופלא הזה השפעות משמעותיות על תפקודים ואברים בגוף האדם: השימוש נעשה או בירק עצמו או בעלים או בזרעים.

תכונותיו האנטי בקטריאליות (חיידקי), אנטי ויראלי (וירוסים), אנטי סרטני, אנטי דלקתי, מאזן פרופיל שומני דם, מאזן סוכר ובעיקר מונע מופעי נפילת סוכר (היפוגליקמיה), מוריד חום, ממריץ את הקיבה לעיכול איכותי, משלשל עדין, (אלטרטיבי ולקסטיב), מר וממריץ את פעילות הכבד, סופח גזים, מגביר ייצור מיצי קיבה ובכך מייעל פירוק חלבון ושומן, מסייע להסדיר ווסת, נוגד דלקת ואף קוטל תולעי מעיים.


רק למקרא תכונותיו של המילון המר ניתן להבין שמדובר בירק שהשפעתו על תפקודי הגוף משמעותיים. יחד עם זאת יש לקחת בחשבון שלמשל אנשים בתהליך פריון (גברים/נשים), נשים הרות ומניקות, ילדים ואנשים חלשים להם השימוש בירק זה אינו מומלץ.


מלון מר בעל אנרגיה מרה ומקררת, הרפואה הסינית מצביעה על יכולתו לתמוך בטחול ובלבלב, להניע את צ'י הכבד, לטהר חום ובכך לטהר מצבי אש ורעילות.


הרפואה הטבעית משתמשת במלון מר למצבים של זיהום חיידקי/ויראלי/תולעי מעיים, לדלקות כבד, הליקובקטור פילורי, הרפס, יתר לחץ-דם, אסטמה, דלקת ריאות, מחלת הנשיקה, פסוריאזיס, קשיי עיכול, פרופיל שומנים חורג, נפילות סוכר וסכרת (מחקרים מראים שמלון מר מגביר ספיגת סוכר חוזרת ע"י התאים ובמקביל מגביר את רגישות התאים לאינסולין ומכאן שמו "האינסולין הטבעי"), שפעת והצטננות קשה, בעיות בכיס המרה, דלקות עור.


בארץ, רוב האוכלוסייה המשתמשת במלון מר הם פיליפינים שחיים ועובדים בארץ כמו גם קהילת שבט המנשה (הודו) גם הם מכירים את המלון המר מביתם. יש מעט מאוד אנשים שמגדלים מלון מר בארץ, אך בהחלט ניתן ושווה לערוך חיפוש בדפדפן ולמצוא את האנשים הללו ולרכוש מהם את הירק ולהתנסות.

לרוב מקפיצים או מטגנים את הירק, פרוס או רצועות. מעניין שככל שמטגנים/מבשלים זמן רב יותר את המלון המר, כך המרירות שלו מתפוגגת.


 

רנו – תסמונת/מחלה?

1862 , מוריס רנו סטודנט לרפואה, שם לב לתופעה בה אנשים מתלוננים על קור בכפות הידיים ואלו בתורן, בתגובה לקור , מגיבות בהתכווצות קיצונית של כלי-דם מה שמעורר כאבים קשים, אך לא רק... רנו מחלה או תסמונת?


תסמונת/מחלת (מיד נברר במה המדובר) רנו, מוכרת לרפואה שנים רבות ומתאפיינת בהתכווצות קיצונית ומוגזמת של כלי-דם בתגובה לקור ולחץ. ההתכווצות המוגזמת בכלי-הדם, גורמת לכשל רהוט באספקת דם לאזורי קצוות כמו אצבעות כפות הידיים ולכאב חד ולפעמים גם תחושת נימול עד "הפשרה" וחימום כפות הידיים. מצבים קיצוניים יכולים להגיע עד נמק באצבעות על רקע חוסר אספקת דם שוטפת ותקינה אם בכלל.


חלק מהלוקים בתסמונת/מחלת רנו, סובלים מכאבים גם באזורים נוספים (קצוות) כמו למשל, בהונות הרגליים, קצה האף, לשון ותנוכי האוזניים. התופעה אופיינית יותר לנשים, נשים צעירות ובפרט לאוכלוסייה המנהלת את חייה באזורים גיאוגרפיים שהאקלים בם קר.


מחלת רנו מיוחסת לסימפטום התכווצות כלי-הדם בכפות הידיים (כמו גם אזורים אחרים) אך ללא מעורבות של מחלות אוטואימוניות נוספות ברקע.

לעומת זאת, תסמונת רנו נלווית למחלות אוטואימונית נוספות כמו דלקות מפרקים, לופוס (זאבת), סקרלודרמה (טרשת רקמת חיבור), תסמונת סיוגרן (מחלה אוטואימונית ראומטית) כשידוע הוא שהתקף של תסמונת רנו (לעומת מחלת רנו) חריף ודרמטי עשרות מונים יותר כמו גם האתגר לטפל בתסמונת.


אבחון תסמונת/מחלת רנו דורש לא מעט בדיקות על מנת לבודד משתנים ולהגיע לאבחנה מדוייקת.

לפיכך, יש לבצע בדיקת דופלר (זרימת דם), ספירת דם, תפקודי כליות, בדיקת תיפקוד בלוטת התריס, שלילת דלקות מיפרקים, רמות אסטרוגן, אנגיוטנסין ו- IGF ביתא.

בדיקה נוספת שניתן לבצע היא בדיקת קפילרוסקופיה לבדיקה מיקרוסקופית לתגובת כלי-דם לשמן שמטופטף לעור המקיף את הציפורן.

ברובן אלו בדיקות דם שתאפשרנה לצוות הרפואי לאבחן ולהבחין בין תסמונת למחלת רנו אם בכלל.


כמובן שיחד עם האבחנה יש לברר תרופות הניטלות על ידי המטופל, ישנן תרופות שחלק מייעודן או לחילופין תופעות הלוואי הידועות שלהן (ביתא בלוקרס לטיפול ביתר לחץ-דם, תרופות כימותרפיות), הוא כיווץ כלי-דם, מה שעלול בתורו לגרום לתסמינים דומים.


הרפואה הקונבנציונאלית מציעה טיפולים שונים למחלת רנו ותסמונת רנו, שמטבע הדברים מביאות רקע שונה ומבקשות התייחסות נקודתית במצבי מחלת רנו לעומת תסמונת רנו שכאמור מתלוות אליה מחלות אוטואימונית נוספות הדורשות התייחסות ותיאום בין התמהיל שבין תסמונת רנו למחלות הנוספות שברקע. כך או אחרת, מציעה הרפואה הקונבנציונאלית טיפול תרופתי לשני הסוגים כשבמצבי קיצור, ישנה אפשרות להתערבות כירורגית, אך זו לא הוכחה כיעילה בכל מקרה ולכן יש לתת את הדעת בכל מקרה לגופו.


הדברים הראשונים הברורים הן בטיפול קונבנציונאלי והן בטיפול טבעי הם ראשית הרחקה מהגורם כלומר, בין אם אתם לוקים במחלה או בתסמונת רנו, עליכם להקפיד להמנע מכל מגע אפשרי עם קור. חשוב להבהיר שעבור הלוקים במחלה או תסמונת זו, קור שאינו משפיע על אנשים שאינם לוקים במחלה/תסמונת, עלול להיות קריטי עבור אלו הלוקים במחלה/תסמונת ולפיכך, מומלץ ללוקים להתרחק ככל הניתן מחשיפה לקור הן בהתאמת לבוש לפני כל יציאה מהבית ואפילו במגע במים קרים, בהחלט מומלץ להשתמש בכפפות כבידוד למניעת התקף וסבל רב.


עשרות פעמים דיברנו על מעורבותו של סטרס בתופעות פיזיולוגיות רבות, גם כאן נזכיר את הסטרס העלול להופיע הן כטריגר להתקף והן כגורם מחריף סימפטומים, נזכור שמנגנון הסטרס גורם להשתלשלות תרחישים טבעית שחלק ממנה מתבטא בהתכווצות כלי-דם ולכן, שתי השיטות (קונבנציונאלית וטבעית) ממליצות להיעזר בטכניקות לשחרור מתחים בהתאמה אישית.


הרפואה הטבעית תמליץ על קורס עיסויים לשחרור הכיווץ ושחרור מתחים, לשיפור זרימת הדם, שיפור ואיזור תיפקוד מערכת העצבים ולא פחות חשוב שיפור תיפקוד מערכת הלימפה.


תזונה משחקת תפקיד חשוב בטיפול במחלה/תסמונת זו ומעניקה תמיכה למערכת העצבים במצבי סטרס ותזונה אנטי דלקתית.

שיטת קינזיוטייפינג המוכרת לכולנו מהפלסטרים הצבעוניים עשויה לסייע בשיפור טווח תנועה והפחתת לחץ ומניעת דלקת אינפלמטורית.

כמו כן ניתן להיעזר ברפלקסולוגיה, סו ג'וק, דיקור סיני, מנורה כחולה ואף כוסות רוח.


חשוב לזכור שיש להתאים אישית שיטות שחרור לחצים, דמיון מודרך, ביופידבק, שיטות נשימה וכל שיטה שתעבוד עבורכם אישית ובלבד להמנע מסטרס שכאמור מחריף את הסימפטומים.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page