top of page

גיליון יוני 2021


פתח דבר


"גם הצדפים

כמו חופים, כמו הרוח

גם הצדפים הם לפעמים געגועים

לבית שתמיד אהבנו

אשר היה ורק הים

שר לבדו שם את שיריו.

כך בין צדפי ליבו של האדם שרים לו נעוריו" / נתן יונתן.


21 בחודש, הוא היום הרשמי לפתיחת הקיץ וכולי תקווה שיהיה לנו קיץ נפלא, חגיגי, שקט ורגוע כדי שנוכל ליהנות, להשתחרר מעומס הקורונה ושלל האירועים שחווינו מאז גוויעתה – כולנו זקוקים לחופשה, לשקט בנשמה, לרגיעה אחרי כל תרחישי האביב ושומר החומות...


מאז שאני זוכרת את עצמי, ידעתי לספור את הימים עד סוף שנת הלימודים, התכונה בבית היתה ריטואל קבוע ולכולם היה ברור במה דברים אמורים:

הכביסות שנערמו כובסו, קופלו והוכנסו לשק לכל אחד וחפציו,

במטבח נערמו ערימות סדורות של עוגיות בוטנים פריכות, שנכנסו לקופסאות הפח העגולות (עכשו ברור מקור הפטיש שי לקופסאות פח מחביאות סודות מתוקים)


לכל עניין ודבר היתה ערימה וביום החופש הראשון, העמסנו הכל אל המכונית, נדחקנו פנימה ויצאנו לדרך...

שערו בנפשכם, (כמעט)חודשיים קמפינג, אוהל שינה, אוהל מטבח, אוהל מנוחה וגם "מרפסת" מקורה שמשלבת בין כל האוהלים – כך יצאנו חבורת משפחות בכל חופשה אל הטבע, אל ה"יחד" – זה נוף ילדותי בקיץ...


פארק אשקלון, הוא בין הזיכרונות הקדומים והעמוקים שלי, אני זוכרת רחש כפכפים על שביל חצץ כששלחו אותי לישון, זה היה הרחש הכי קרוב למדיטציה שאני מכירה ועד היום, יש בי אהבה להקשבה לרגע המפגש בין נעל לשביל אבנים... אני מודה שעם השנים למדתי להקשיב לאופן הדריכה וההליכה של אנשים, יש לכך משמעות גדולה ואם תקשיבו ותתבוננו, תוכלו גם אתם לראות הקשרים ותובנות רק מההליכה של אדם.


אם חודש מאי מגביר את קצב הפעילות המרחבית שלנו, הרי שחודש יוני נותן את ירית הפתיחה להגביר את הקצב עוד יותר... תולו לבדוק בעצמכם את מספר הפעמים שאתם יוצאים מהבית לבלות בחוצות, בטבע, בחוף הים, אצל חברים בגינה או במרפסת, להופעות ואירועי תרבות – כן, עד סוף אוגוסט, כשהילדים יחזרו למסגרות שלהם, זה הזמן בו אנחנו מעלים את קצב הפעילות שלנו.


חלק מאיתנו, אוהבים את הקצב משל הכדור לא מסתובב מהר מספיק בשבילם – אנשים אלו חיים בטוב עם הקצב המתחדש עם בוא הקיץ, תולו לראות אותם בחורף, עם התקצרות הימים וירידה בשעות האור, מתכנסים אל תוך עצמם בתופעה המכונה דכאון דב המושפע באופן ישיר מאיכות וכמות אור השמש על האנשים...

אחרים, חיים בטוב עם שינויי מזג האוויר (לא כולם עוצרים לתת את דעתם כמו שלמה ארצי בשיר הנודע) אבל לא ממש מודעים להשפעות המקצב על התנהלותם – אחרים אלו יפגינו סומק פנים מיידי במפגש עם החמה וחומה, חוסר סבלנות מצידם עשוי להתבטא בשחרור חרצובות לשון אך גם בשתיקה רועמת או במשב ציניות חורך נשמות. (*ראו אצת נורי)


אם בחורף אנחנו זקוקים למטריה כדי להגן על עצמינו מפני הגשם ושאר מפגעים טיפתיים, הרי שבימות הקיץ, אנחנו יכולים להיעזר בהסדרת נשימות והחלטה מפורשת, מה נושמים פנימה ומה לא חייבים – תמיד נזכור שקיימת מידת איפוק שעשויה להועיל לנו ולסביבתנו... לא תמיד חייבים להגיב לכל מה שנאמר – תבחרו, תבחרו, תבחרו....


מאחלת לכולנו קיץ נפלא ושמח, עתיר חוויות מעשירות נפש.

נאחל כולנו בהצלחה לממשלה החדשה, מי ייתן ותצלח דרכה ודרכינו בעזרתה.

זכרו לשמור ולהגן על עצמיכם מפני מפגעי הקיץ, שתו מים לרוויה והגנו על עורכם.


קריאה מועילה ומהנה,

שלכם כתמיד,


תמר.


 

עֵ צ ו ת - ל אַ צ ו ת – מדריך אצות



הן גדלות בסביבה מיימית מגוונת – אבל לא רק,

הן נחשבות מזון על – שווה בדיקה...


רגע לפני סקירת האצות השונות, נאיר כמה מילים חשובות ומשמעותיות בענייני אצות:


· אצות, הן מוצר טבעי ייחודי, הן בעלות השפעה עוצמתית ולכן, אם החלטתם לצרוך אצות בכל דרך שהיא, קחו את הזמן – התחילו בקטן והעלו את המינון בהתאם להוראות השימוש באופן הדרגתי ובוודאי לא בבת אחת, למניעת תופעות לוואי.


· אצות גדלות על פי רוב (אך לא רק) בסביבה מימית, לאורך השנים ראינו אסונות טבע שהתרחשו על רקע זליגת חומרים אלו ואחרים למימי הים והאוקיינוסים ולכן, יש לקחת בחשבון שאצות, חרף היותן מוצר טבעי ובריא, עלולות להכיל מתכות כבדות ו/או רעילות – בידקו !


· אצות כך אומרת האסכולה הסינית, היא מזון מקרר ומלחלח (מוסיף לחות), הזמן המיטבי לשימוש באצות בתפריט, הוא לרוב ימות הקיץ והחמה היוקדת בשמים. יחד עם זאת, שימו לב ובחרו בקפידה את סוג האצה לשימוש, בידקו את האינדיקציות, את הקונטראינדיקציות (התוויות והתוויות נגד) באופן אישי, מול בריאותכם בגובה העיניים... שימו לב במיוחד לכמות המלח והיוד אל מול בריאותכם.


· החלטתם להוסיף אצות לתפריט שלכם? – מצויין... את ההחלטה הזו מבצעים בפועל בהדרגה, לאט... אצות נחשבות למזון על, חשוב שתדעו שמדובר במגוון מוצרים רחב ועוצמתי בהשפעתו ולכן, משלבים סוג אחד למשך כשבוע במינון נמוך ובודקים את ההשפעה על הגוף. רק אחרי שבוע אפשר להגדיל מינון וכאמור, אין להגזים בצריכת אצות בתפריט וכמובן, אם החלטתם ליטול תוסף, עקבו אחרי המלצת היצרן. תנו לגוף להתרגל, לאט, בסבלנות ובהתמדה.


· חשוב להבהיר, אצות מכילות חומרים שהגוף זקוק להם, אבל לחלקם במינון מדוד שלא לאומר מינורי (מינרלי קורט) ולכן, אף שתוספת אצות נחשבת יעילה ובריאה, שימו לב למינון המתוסף לכל אצה באופן אישי.


· כמות גבוהה מדי עשויה להיות אינדיבידואלית לכל אדם ולכן, משמעותי לקרוא ולהכיר את תופעות הלוואי הלא רצויות של אצות לפני תחילת השימוש במוצר, זאת כדי לראות ולהכיר בגופכם אם חלילה חלו שינויים לכיוון הלא רצוי. היו ערניים ואחראיים. ראוי ורצוי תמיד להיעזר במתמחים בטיפול באצות (נטורופתים, הרבליסטים קליניים – תבדקו !)


· אצות בעלות פעילות סופחת גזים ולכן, כשאתם משרים קטניות במים, זה הזמן להוסיף למשל אצת נורי, קלפ, קומבו למימי – ההשריה. אם כבר משרים קטניות במים, בתום ההשריה השקו את העציצים באדנית או הגינה וראו בעצמכם את פלא הנוטריאנטים פועל על הצמחים המושקים.


· אצות מכילות יוד – המקום היחיד בגוף האדם הצובר יוד, הוא בלוטת התריס ולכן, כל חשד ולו הקטן ביותר בחוסר איזון של בלוטת התריס לכל כיוון, דורש בדיקה לפני שימוש במוצרים מכילי אצות.


· לא כל אחד מאיתנו יכול להשתמש באצות ומוצריהן, יש אנשים רגישים לאצות ויש שמפתחים אלרגיה לאצות ולכן, תמיד כדאי לבדוק שימוש עדין במוצרים אלו או לחילופין במידה וקיים חשד, לערוך בדיקה אלרגולוגית.


· לא כל אצה מתאימה לנשים הרות ו/או מניקות – שימו לב ובדקו בהתאם.



אצת הג'יקי

בעלת טעם חזק, צבע שחור, עתירת סיבים תזונתיים, ברזל, סידן, אבץ, יוד וחלבון.


פעילויות לפי מערכות הגוף:

עור – מסייעת לבריאות העור

עצבים – מסייעת במצבי עייפות וחרדה, למצבי עיוות שרירים, רעד, בעיות קואורדינציה, בלבול, עצבנות יתר, דכדוך

עיכול – מניעת סרטן המעי הגס (בתוספת ויטמין D בהתאמה אישית לאחר בדיקה), מסייעת לפעילות מעיים תקינה על-רקע ריבוי סיבים תזונתיים, מסייעת בהורדת רמות כולסטרול מסוג LDL, מסייעת לשיפור ספיגה במעיים.

מערכת החיסון – משפרת את תיפקוד מערכת החיסון בפרט במצבי אלרגיה, מאזנת היפראקטיביות, יעילה לסיוע למצבי טרשת נפוצה, מסייעת למצבי היפו-תירואידיזם על-רקע תכולת יוד גבוהה והקשרו בתיפקוד בלוטת התריס, סופחת מתכות כבדות ומסייעת לאנשים המתלוננים על טעם מתכתי בפה (הנובע מרמות אשלגן לא מאוזנות), מסייעת לאושש מצבי חולשה, מסייעת לאזן רמות גלוקוז בדם. לב וכלי-דם – יעילה לוויסות קצב הלב, ייצוב לחץ-דם על-רקע תכולת האשלגן באצה.

שריר שלד – יעילה לטיפול בכאבי מיפרקים, אוסטאופורוזיס, התכווצויות שרירים.

גניקולוגיה – למצבי PMS תסמונת קדם ויסתית, דיסמנוריאה ואיזון בלוטות הורמונאליות.


התוויות נגד (קונטראינדיקציות)!

אין להשתמש באצת הג'יקי במצבים של היפרתירואידיזם (בשל תכולת היוד)

אין להשתמש באצת הג'יקי במצבי יתר לחץ-דם ומחלות כליה, הצטברות נוזלים בגוף (על רקע עודפי נתרן), PMS – תסמונת קדם ויסתית.

אין להשתמש באצת הג'יקי במצבים של עודף סידן בדם (מחלות עודף של PTH וסרטן).



אצת וואקאמה Undaria Pinnatifida – Wakame - - חסת המעמקים

אצה חומית, גדלה על סלעים ושוניות בקרקעית הים, מככבת במגוון מרקים, סלטים, אטריות ואורז במטבח היפני.


חומרים פעילים: Fucoxanthin ידוע כמעודד שריפת שומנים ומעכב סוכרת מבוגרים type 2, מסייע להוריד רמות כולסטרול מסוג LDL בדם, מסייע להעלות ערכי כולסטרול מסוג HDL, - פוקואידן(פוליסכריד סולפט) ממריץ פעילות מערכת החיסון.


ב-100ג' אצת וואקמה נמצא:

15ג' חלבון, 35.5 ג' פחמימות, 6100 מ"ג סידן, יוד, ויטמינים A, B, B12, C מכיל Fucoxanthin = חומר פעיל המעודד שריפת שומנים ומעכב סוכרת.


נהוג להשתמש באצת וואקמה לתהליכי ירידה במשקל, לאיזון פרופיל שומנים בדם, שיעול פרודוקטיבי ליחתי (צהוב/ירוק), לטיפול בגידולים שפירים וממאירים, למצבי אנמיה, היפותירואידיזם, טיפול במחלות ויראליות כמו הרפס, מחלת הנשיקה (CMV, EBV), תהליכי ניקוי רעלים בכלל ומתכות כבדות בפרט למצבי יובש הנדרשים ללחלוח, לריכוך רקמות נוקשות.


לתשומת לבכם:

יש למנן בעדינות יתרה שימוש באצות חומות בשל החומר הפעיל Fucoxanthin.



אצת נורי (Porphyra sp.)

אצת נורי בעלת אנרגיה קרה, מלוחה/מתוקה – יעילה לשימוש בהשריית קטניות לספיחת גזים.


החומרים הפעילים באצת נורי הם יוד, B12, חלבון בעל הרכב מיוחד, המכיל גופרית ומפעיל את הכבד, חומצת שומן EPA הידועה כמאזנת רמות כולסטרול בדם.

ב-100 ג' אצת נורי נמצא:

75 קלוריות, 10 ג' חלבון, 10 ג' קלוריות, ללא שומן כלל, 75 מ"ג נתרן, 8 מ"ג יוד, ויטמיני A ו- B.

אצת נורי יעילה לניקוי ונטרול רעלים בגוף, ניקוי מערכת הלימפה ממצבים של עודף לחות (סינית), שיפור פעילות בלוטת התריס (על רקע תכולת ביוד באצה) ומכאן יעילה לטיפול במצבי היפו של בלוטת התריס, טיפול בהשמנת יתר.

אצת נורי מחזקת YIN, מניעה QI של הכבד (למי מכם ששם לב לסיפא של פתח דבר והאנשים המתקשים להתמודד עם קצב הקיץ ומשחררים חרצובות לשונותיהם), מניעה ומפזרת עודפי ליחה, מרככת גושים ואזורים נוקשים ומתוחים, נוגדת סרטן על רקע תכולת פיטוכימיקלים רבים, משתנת.

נהוג להשתמש באצת נורי לטיפול באנשים הסובלים מהשתנה קשה וכואבת, ממצבים של בצקות, יתר לחץ-דם, גוייטר, שיעול פרודוקטיבי מלווה בליחה צהובה, מחלת ברי-ברי (סידן), סיוע בעיכול ופירוק שומנים, ריכוך רקמות קשות, איזון פעילות בלוטת התריס ופרופיל שומנים בדם.

אצות נורי מגיעות בגדלם שונים לשם עטיפת אורז בעיקר להכנת סושי, החמצת דגים ושימור ירקות. הדרך הפשוטה היא להשרות את האצה במים כך שהיא תתרכך או בבישול קצר.

האצה מופיעה גם כשבבים לפיזור על אורז, או בממרח מעורב סויה, כך שהשבבים קלויים להוספה למרקים.

יש לשמור את האצה במקום קריר ויבש, אצת נורית שספגה לחות יש לייבש על גבי מחבת חם ולהפוך את הדף כל שניה בערך – אין לייבש את האצה על גבי אש גלויה, המגע הישיר עם הגז שנוצר, פוגם בטעם האצה.



ספירולינה – Spirulina Maxima, Spirulina (blue green algae)

ספירולינה היא צמח ימי חד-תאי כלומר פלנקטון (Plankton), דמוי לולאה, המכונה גם אצה כחולה-ירוקה

ספירולינה נפוצה באזורים חמים שטופי שמש כמו אגמים באפריקה ומקסיקו, בימים מלוחים והווה מקור מרוכז של נוטריאנטים.


100ב- ג' אצת ספירולינה נמצא:

75 ג' אנרגיה, 10ג' חלבון, 10ג' פחמימות, 75 מ"ג נתרן, 6 מ"ג יוד, ויטמינים A, B.

ספירולינה ידועה בפעילויותיה האנטי ויראליות, מאזנת ערכי שומנים בדם, שומרת ומגינה על תאי הכבד, אנטי אלרגית ומחזקת את מערכת החיסון


נהוג להשתמש בספירולינה לטיפול במחלת העייפות הכרונית, לטיפול באנמיה, פיברומיאלגיה, הרעלת קרינה ומתכות כבדות, חיזוק מערכת החיסון, זירוז ריפוי פצעים, טיפול בפצעי סוכרתיים ובסוכרת type 2, לטיפולי אנטי אייג'ינג, לדלקות פנימיות (אינפלמטוריות), לאיזון שומנים בדם (כולסטרול וטריגליצרידים), דלקות מיפרקים, יתר לחץ דם (ער' כמויות חומצה V לינולנית, המשתתפת בייצור פרוסטגלנדינים ובכך מסייעת להסדרת לחץ דם), השמנת יתר, פצעים בפה... קסם של ממש מהטבע


אנזימים וחומרים פעילים נוספים בהרכב הכימי ש ספירולינה, מזרזים טיפול והתאוששות מטראומות על ידי הגברת חילוף חומרים בתאי העור, מונעים קרונטיזציה (התקרנות) של העור.

100ג' אבקת ספירולינה מכילים 50 מ"ג בטא קארוטן שהופך בגופינו לוויטמין A יעיל למניעת עיוורון לילי, יעיל להתפתחות מערכות גדילה ורבייה, מונע התקשות העור, התייבשות קרנית וקרטוזיס השפתיים.



(תמונת אצת קלפ - kelp)


פוקוס – Fucus / Vesiculosus – Black tang / Bladdewrac

אצות פוקוס משתייכות לאצות החומיות, (משפחת kelp), גדלה לחופי ימים בעלי מים קרים, לרוב בחופי הים הצפוני, הים הבלטי והאוקיינוסים השקט והאטלנטי.

אצת פוקוס עתירת יוד, ויטמין C, חומרים ריריים/מוצילגיים (אלג'ין), מניטול (( - - כוהל סוכרי mennitol) ומתוקף צבעה מן הסתם מכילה קרטנואידים (zeaxanthin, carotene), ויטמין C, יוד, סידן, מגנזיום, נתרן וזרחן .

אצות פוקוס מכילות כמות חלבון ירודה, כמות גבוהה של אפר המורכב ברובו ממלחי אשלגן, נתרן, סידן ומגנזיום הם ברובם בתצורת כלוריד או יודיד, אינן מצטיינות בכמות ויטמינים כמו אצות אחרות (אף שאצות פוקוס שנמצאו ביפן וארצות סקנדינביה, הראו תכולת ויטמין B12 שמקורו בחיידקים הגדלים על גבי האצות).


אצות פוקוס ידועות כחומר ממריץ בלוטת התריס – ממריץ חילוף חומרים על רקע כמות היוד שבאצה ובהתאם, יעילות לעידוד ותמיכה בתהליכי ירידה במשקל על רקע עידוד תהליכים מטאבוליים. משתן קל, אנטי בקטריאלי, אנטי פונגלי (פטריות ושמרים), אנטי אוקסידנט, משלשל עדין (על רקע מניטול).


פוקוס יעילה לטיפול בהיפו-תירואידיזם על ידי תמיכה ישירה בבלוטת התריס, המרצת חילוף החומרים באמצעות היוד שבאצה.

יעילה לטיפול בראומטיזם וראומטיזם ארטריטיס, דלקות מיפרקים בשל החומרים המוצילגיים (ריריים) המסככים.

יעילה לטיפול בצרבות (תכולת חומצה אלגינית), כאמור תמיכה בתהליכי ירידה במשקל על רקע שריפת שומן מואצת וחוסר איזון של בלוטת התריס (היפו), יעילה למצבי רזון בלתי מוסבר (ער' מינרלים שבה, יש לצרוך במצבים אלו עם תאנים מיובשות, אגוזי ברזיל ושקדים), איזון פרופיל שומנים בדם, טיפול בעצירות קלה.

יעיל לטיפול באנשים הלוקים בחולשה, עייפות, חסכי מינרלים ו/או לתהליכי שבאצה, המסייע להטמעת הגלוקוז.


יעילה לטיפול במצבים של הרעלת מתכות כבדות ומכאן שיעילה לטיפול בתהליכי ניקוי דה-טוקסיפיקציה.

מצויינת לטיפול בחיזוק כוח הגברא כשזה מבוסס חסכי יוד.


התוויות נגד (קונטראינדיקציות)

· נוטלי אלטרוקסין ודומיו לטיפול בתת פעילות של בלוטת התריס

· לא לרגישים ליוד (3-1% מהאוכלוסיה)

· לא במקביל לתרופות לטיפול בפעילות יתר של בלוטת התריס ותרופות המכילות ליתיום

· לא ללוקים בהיפרתירואידיזם הגם שאינו מטופל

· לא לסובלים מבעיות לב שמקורן באי סדירות פעילות בלוטת התריס

· אצת פוקוס בשילוב תרופות לדילול דם עלולות לגרום להשפעות מדללות דם בדומה להֶפָּרין

· היות ואצות נוטות לספוח מתכות כבדות, יש המגבילים את גיל השימוש לא לפני 18, גם בשל רמות היוד הגבוהות.

· לא לנשים הרות – בשל העובדה שיוד חוצה שיליה ולכן אם יש צורך בשימוש באצה, יש להתייעץ עם הרופא המטפל או מומחה בתחום

· לא לנשים מניקות, - בשל העובדה שיוד עלול להצטבר בחלב אם

· יש לנקוט במשנה זהירות עם תרופות להורדת רמות גלוקוז בדם אצל סכרתיים נוטלי תרופות על בסיס קבוע.



קומבו - Kombu

אצה מסוג lumiaria, ממשפחת kelp, בעלת גוון צהוב-חום. אצות אלו גדלות במים קרים בצמוד לסלעים, בפרט באיזורים של סין, יפן, קוריאה.

בשימוש כבסיס למרק, אטריות, רטבים, סלטים ועוגות. ביוון העתיקה שימשה האצה להזנת בקר ובאירופה כדשן להעשרת הקרקע. אצת קומבו היא האצה הנצרכת והנמכרת ביותר בעולם.

כ-40% מהמינרלים באצה, מוכנים לספיגה בגוף האדם וביניהם, יוד, ברזל, אשלגן, נתרן, סידן (מילה יותר סידן מרוב המזונות הלא חלביים מכילי סידן), מגנזיום, אבץ, נחושת, כלוריד, גופרית, זרחן, וונדיום, קובלט, מנגן, סלניום, ברומלין, ארסן, פלואור, מוליבדנום, בורון וניקל.

ויטמיני A, E, D (מסיסי שומן) ויטמינים ממשפחת B כולל B12 – אלא שאינו בתצורתו הספיגה וויטמין C.

11-5% מהרכב האצה הם חלבונים, חומצה גלוטמית בכמות נאה, מה שגורם לאצה להיחשב כמרככת מזון (בפרט קטניות) ומחזקת טעם.

5-1% מהאצה הם שומנים, לרבות אומגה 3, אומגה 6 ביחס טוב ביניהן

50-32% מהאצה סיבים תזונתיים (מתוכם 87% מסיסים).

פנולים, פוליפנולים (אנטי אוקסידנטים) המגינים על האצה מפני רדיקלים חופשיים.

ב-100 ג' אצת קומבו נמצא:

181 קלוריות, 10.9ג' חלבון, 28.5ג' פחמימות, 4700מ"ג נתרן, 41 מ"ג סידן, 41 מ"ג ברזל, 10 מ"ג יוד.


אצת קומבו מרככת התקשויות, מפזרת הצטברויות, מוציאה חום וליחה, ממריצה את בלוטת התירואיד ומהווה אנטי גוייטר, מנקה ומחזקת את המעיים, מורידה לחץ-דם, ממיסה שומן, מורידה ערכי LDL ובו בזמן מעלה ערכי HDL באמצעות מניעת ספיגת מיצי מרה, מטיבה עם מערכת הלימפה והבלוטות בגוף, ממריצה מטאבוליזם (חילוף חומרים) ובכך מסייעת להורדה במשקל, ממריצה ייצור ציטוקינים אנטי ויראליים ובכך מחזקת את מערכת החיסון, אנטי אוקסידנטית, מסופחת מתכות כבדות ומגינה מפני קרינה, ממריצה את פעילות הכליות, ממריצה את הסירקולציה של הדם, מטהרת את הדם ומעוררת תהליכי ניקוי הדם (דטוקסיפיקציה), מחזקת את מערכת העצבים והמוח – מה עוד אתם מכירים בטבע שמחולל ניסים שכאלו?


משתמשים באצת קומבו:

· למצבי גוייטר, היפו-תירואידיזם וגידולים בבלוטה עצמה

· למצבי חוסר איזון הורמונאלי על רקע בלוטת התריס

· למצבי יתר לחץ דם (המינרלים באצה תורמים לאיזון המינרלים בגוף ובכך מווסתם את לחץ הדם ומונעים פתולוגיות של כלי-דם), שמירה על איזון פרופיל שומנים בדם, איזון קרישיות יתר, טיפול בבעיות סירקולציה של הדם, אנמיה, בצקות, נזקים מקדחת שגרונית, כאבי לב (פיזיולוגיים), שמירה על הלב בהימצאות בגבהים משמעותיים.

· לטיפול בדלקת של המעי-הגס, סרטן החלחולת, הגברת קצב חילוף החומרים (כנראה שרק כשתפקוד התירואיד לקוי), שיפור פלורת המעיים (על רקע כמות הסיבים שבאצה), מיגור קנדידה (עבודה ממש משמעותית) פטריות ושמרים נוספים במערכת העיכול.

· קומבו מסלקת ליחה (בפרט חמה קרי צהובה/ירוקה), מקררת, מרככת את הריאות במצבי גודש ומסייעת לשיעול ומצבי אסטמה. מעמיקה את הנשימה, מרככת את הגרון ומקלה על קשיי בליעה.

· מסייעת למצבי דלקות מפרקים ורקמות על רקע ראומטיזם, יעילה לטיפול בראומטויד ארטריטיס (RA), מקלה על כאבי מפרקים, מאוששת שרירים עייפים אחרי פעילות גופנית בעצימות גבוהה, יעילה אחרי פציעות ספורט, טראומות וכהכנה לניתוחים גדולים – מאפשרת החלמה קלה וטובה יותר.

· יעילה לטיפול בשחפת של בלוטות הלימפה, בצקות, נפיחות בבלוטות הלימפה, לימפומה, פיזור הצטברויות שומן בגוף על רקע השמנה וציסטות גם.

· יעילה לטיפול בגושים בשד, מניעת סרטן השד, בעיות רחם ושחלות, הפרשות וגינאליות על רקע קנדידה, טריכומונס או כלמידיה.

· משפרת את תפקוד מערכת החיסון ומנטרלת את השפעתו המזיקה של סטרס על מערכת החיסון. מגבירה ייצור ציטוקינים אנטי ויראליים, יעילה לאיזון סוכרת.

· מפחיתה הגדלה של הפרוסטטה, יעילה לטיפול בגירוי זיהום בשלפוחית השתן, משתנת, מסייעת להוצאת חיידקים ולהמרצת פעילות הכליות.

· יעילה לטיפול בכאב ונפיחות אשכים הגורמים לעקרות הגבר

· יעילה להרגעת עצבנות וחוסר שקט, יעילה להכנה להיריון והתפתחות תקינה של העובר.

· יעילה לטיפול בנשירת שיער, מונעת הקרחה ומזרזת צמיחת שיער ל עוד זקיק השערה לא מת, בהתאם יעילה לטיפול בציפורניים שבירות.

· ברמה החיצונית, יעילה משחת קומבו לייפוי וריכוך העור לריפוי פצעים.

· קומפרס/אמבט/שמן מריחה עם אצת קומבו יסייע למיפרקים מודלקים למצבי ארטריטיס וראומטיזם

· כל הוספת אצת קומבו למזון תעלה את הערכים התזונתיים של התבשיל לפיכך, מומלץ להשתמש באצת קומבו להשריית קטניות, כבסיס לציר מרק, לתבשילי קדירה, רטבים, העמקת טעמי תבשילים, כתחליף למלח, לעטיפת ירקות או דגים כמתאבנים, כחמוצים בחומץ או מלח.


התוויות נגד (קונטראינדיקציות):

· לא לשימוש בהריון

· לא לשימוש לנשים עם בעיות בפעילות בלוטת התירואיד ויתר לחץ דם (דורש ייעוץ עם אנדוקרינולוג)

· לא לשימוש לאנשים עם סימני קור ולחות במערכת העיכול המתבטאים בצואה מימית, שלשולים וכו'

· לא מומלץ לאנשים עם תפריט דל מלח

· לתשומת לבכם, קיימת רגישות ועד אלרגיה לאצות שעשויה להתבטא בכאבי בן, גירוי בעור ועד תחושת מחנק.


 

ש ו מ ן



בואו נניח דברים על השולחן ונתבונן להם בלבן או בחום של עומק השומן...


תמחקו כל מה שידעתם עד היום על שומן, תתייקו אותו עמוק בערימת הדברים הלא מדוייקים שהשתמרו לכם בראש, תנקו היטב את תאי הידיעה כדי להכניס כמה תובנות חדשות שעשויות להיות לכם מעניינות במצב טוב, יעילות במצב נפלא... GO


זוכרים שכשהיינו ילדים ותפסו אותנו (או מישהו אחר) על חם עושה מעשה קונדס זה או אחר, האוטומט שלנו פעל ומיד אמרנו "זה לא אני, זה הוא" ?, ככה בדיוק עשו לשומן...


שואלים מי עשה למי? –

ובכן, אם אתם ממש רוצים להבין דברים לעומקם, אז חשוב שתדעו שהמוצרים שגורמים לנו להשמנה בכלל וביטנית בפרט, הם לא אחרים מאשר סוכרים, ישירים, עקיפים, מסווים, מתחנחנים ומתחנפים, מפורסמים אלופים בשיווק ולא, לא אנקוב בשמות, אבל כן מזמינה אתכם להרחיב את הידיעה, לפתוח את הראש ובעיקר את העיניים, קצת לפני שאתם עורכים רשימת קניות (במצב טוב) ויוצאים למלא עגלת מוצרי צריכה ביתית.


לפני שלוש שנים נפטרה אימי ע"ה ואגב דפדוף באלבומים ישנים, שמתי לב לעובדה שגופן של נשים, נראה שונה ממה שאני מכירה בעיניים מנשים בנות הדור שלי וסביבו מבחינת גיל.

המראה השונה הפתיע אותי, איך שכחתי שנשים נראו שונה כל כך?, מה קרה לנו?, מה השתנה?, האם עבר כל כך הרבה זמן ששכחתי לגמרי ?

כ ן !!!


מישהו זוכר שהיה פעם מודל יופי שנקרא "90/60/90" – איפה הוא?...

אז ניחא "90", אבל מי שראה את "60", מי שמצא איפה הוא מתחבא, שיואיל ברוב טובו להודיע לנו כדי שנחזיר עטרה ליושנה ולא, לא בגלל מודל יופי זה או אחר, אלא בגלל שעם השנים, משהו בגוף האדם השתנה והיקף המותניים כבר לא מהווה main issue כפי שהיה למשל בשנות החמישים של המאה הקודמת, אני לא רואה נשים מסתובבות עם חגורת בטן אחרי לידה או מדברות על כך – אף שאין לי שום סנטימנטים לרעיון עצמו או לשימוש בעזרים טקטיים שכאלו, אבל כן יש לי עניין במהות של היקף המותניים, יש לי עניין במה שממלא את המרווח הזה שמבדיל בין בריאות להרבה פחות בריאות ובאמת שבחרתי במילים עדינות להבהיר את התופעה...


לבני-האדם יש זיכרון קצר. בחלקו של הזיכרון הקצר הוא מציל אותנו מלזכור כמה קשה היתה הלידה למשל, כמה הבטחנו שזו פעם אחרונה שאנחנו עוברות את הסיוט הזה...


אנחנו נוטים לשכוח את המלחמה, את המבצע, את הסבל, האזעקות, הטילים, כן – גם את השואה בראשית המאה הקודמת – סוג של מנגנון הישרדותי מעורב במרוץ הקידמה (או איך שתקראו לדברים)

אותו זיכרון קצר, הצליח להשכיח מאיתנו איך נראינו לפני מאה שנה. ודאי, ודאי שהיו אנשים מלאים, בעלי כרס משתפחת – אבל הכמות רבותי...


נסו להיזכר בתכולת המקרר שהיה בביתכם כשגדלתם, מה היה מונח שם במדפים?, מה היה בתא ההקפאה, אילו מוצרים הזינו אתכם? את כולנו... מה היה לכם במזווה – היה לכם חדר מזווה? או ארון מזווה? או שמי שערך את הקניות בבית, הלך עם שני סלי פלסטיק גדולים וסחב כל הדרך מהשוק, מהמכולת השכונתית, את המצרכים להכנת הארוחות ביום יומיים הקרובים?


באדיבותה ונדיבותה של הקידמה, קמה תרבות שפע עצומה שאני לא משוכנעת שמי מאיתנו מסוגל להכיל אותה ולהתמודד היטב עם השפעותיה מתוך ברירת ובחירת דרכו בקפידה – התוצאות מדברות אחרת, תתבוננו בעצמכם על העוברים והשבים ברחובות, על עצמכם אל מולה של מראה....נו, מה אתם אומרים?

בואו נעשה תרגיל קטן, סוג של משחק שאולי יעזור לשקף לכולנו את עוצמתם של הדברים:


קחו לכם דף כלשהו, רשמו מה הכילו הארוחות שאכלתם כשהייתם ילדים, מה אכלתם בבוקר, בביה"ס, בצהרים, אחה"צ, לפנות ערב או בערב, בשבתות, חגים ואירועים וכעת, משסיימתם את הרשימה הראשונה, קחו את עצמכם למקרר (או למקררים/פריזרים/דיפ פריזר) ותבדקו מה יש לכם בבית. תוכלו כמובן לערוך את אותה הרשימה שתתאר את מה שאתם אוכלים היום לפי אותה חלוקה כדי לגזור לעצמכם את ההבדלים ובעקבותיהם, את התובנות הנדרשות...


אם תירצו להעמיק את התובנה, תוכלו להתבונן מקרוב קרוב, אפילו עם זכוכית מגדלת, על רשימת הרכיבים שבכל מוצר המופיע בתפריט שלכם. מזכירה לכם שהמוצר שנמצא בכמות הגדולה ביותר, מופיע בראש רשימת הרכיבים לפי סדר יורד – שווה בדיקה, אני ממליצה בחום.... לא תאמינו איזה מפעל תובנות יפתח בפניכם !


בין אם השתתפתם במשחק/מחקר קטן שעשוי לשקף לכם תובנות כאלו ואחרות על עוצמת ההשפעה של התזונה על חיינו, בריאותנו ובין אם לאו, מניחה שעלו בכם מחשבות אודות התהייה מה באמת גורם לנו להשמין.


אין לי תשובה אחת ודאית גורפת, לאף אחד אין תשובה אחת לשאלה המכרעת הזו, אבל ישנם כמה דברים ששווה לתת עליהם את הדעת...

· את מיכל הדלק של הרכב שר למלא רק בכמות מדודה, ברורה – כל תוספת דלק מעל הכמות הספציפית של הרכב שלכם, תישפך מהמיכל החוצה ותשאיר עקבות על דופן הרכב וכמובן על רצפת תחנת הדלק

אם תשנו במשוואה הזו את הרכב לגוף שלכם, תיראו מיידית שמשהו במנגנוני הבקרה לא עובד כפי שהוא צריך לעבוד...

· יש כמה סוגי "דלקים" סולר, גז, 95, 96, 98 אוקטן – שכחתי משהו?

וכמה סוגי מזונות נמצאים בתפריט שלנו?


· נקודה אחרונה למחשבה מבקשת להאיר לכולנו את העובדה שככל שאנחנו בוחרים איכות גבוהה יותר של דלק לתדלק בו את הרכב שלנו, כך ביצועי הרכב בו אנחנו נוהגים, משתפרים

והגוף שלנו?...


כשחושבים על הדברים ומציבים אותם נכונה במשוואה לעיל, לומדים להבין שחל שינוי עצום בתפיסה שלנו את עולם המושגים המבלבלים ברגשות השונים (שלא לדבר על ההתמודדות איתם), בין מעמד חברתי, אושר ועושר – אני בטוחה שתדעו להוסיף מושגים רבים נוספים לבלבול שחל במהלך השנים האחרונות, בפועל רבותי וגבירותי, הבלבול הזה, הוא המפתח לשוני בין מראה הגוף האנושי בשנות החמישים של המאה הקודמת לבין זה של היום – נכון, לא של כולם – עדיין, ההבדל ברור וחד מדי מכדי להתעלם ממנו. (זיכרו שעדיין לא הוספתי לרשימה מחלות מטאבוליות שלא היו כאן בשנות החמישים של המאה הקודמת, גם אם היו, הן היו באחוזים נמוכים מאוד אל מול ריבוי האחוזים בהם מחלות אלו מככבות כיום בעולם כולו ובישראל בפרט).


כעת,

אחרי הקדמה ארוכה ומרכזיית טלפונים מבוססת אסימוני תובנה, אפשר להתחיל לדבר על שומן.

שומן הוא אחד משלושת אבות המזון המוכרים לנו, (שומן, פחמימות וחלבונים) חיינו לא יהיו חיים ללא שומן – שימו לב –

· שומן מהווה מקור אנרגיה,

· חיוני לעיכול וספיגת ויטמינים מסיסי שומן (A,D,E,K)

· שומן לוקח תפקיד מרכזי ומשמעותי במעטפת של כל תא בגוף האדם בלעדיו, תוכן התא לא יחזיק מעמד – קחו דקה להבין את עוצמת המשמעות הזו

· שומן מאפשר ואחראי על העברת אותו חשמליים בין המוח לגוף וכל הדרך חזרה, ללא שומן – כל זה לא היה קורה... גם כאן נדרשת דקת מחשבה

· שומן כמו כולסטרול למשל, מהווה חומר מוצא (גלם) לכל ההורמונים הפועלים בגופנו – נסו להיזכר מה קורה בגופו של מי שלוקה באנורקסיה למשל, שלא נותר בו כולסטרול ונפסקת כל הפעילות ההורמונאלית למשל הבאה לידי ביטוי בווסת.

· שומן מסייע לעיכול פחמימות

· לשומן יש משמעות למרקם המזונות וטעמם על החיך האנושי ישנם תפקידים נוספים, אבל יש גבול כמה אני יכולה להתאות אתכם...



אני אניח שוב את המשפט שאני נוהגת לאמר שוב ושוב, רגע לפני שאני צוללת להבדלים שבין סוגי השומן הפחות מוכרים לרובינו:

א י ז ו ן גבירותי וגבירותי, הוא מפתח חשוב ועוצמתי לחלקים נרחבים בחיינו, גם בתחום התזונה והבריאות....


וכעת, מבלי להכנס לסוגי השומן המוכרים לנו לפחות בשמם (שומן רווי, בלתי רווי, טראנס וכו') נתחדש היום במושגי שומן לבן ושומן חום.


שומן לבן:

רקמת שומן לבן קיימת בגופם של כל היונקים. רקמת שומן לבן מהווה 20% ממשקל גופם של גברים וכ-25% ממשקל גופן של נשים (לגברים מסת שריר גדולה משל נשים, לנשים מסת שומן גדולה משל גברים בשל תפקידן בנשיאת עוברים ברחמן והזנתם עד תום שלב ההנקה).


תאי שומן לבן יודעים להגיע לגדלים עצומים מהסיבה הפשוטה שכל מה שהם יודעים לעשות הוא להצטבר ולגדול - למעשה תאי שומן לא מתרבים אלא פשוט גדלים.


המבנה הפנימי של תא שומן לבן מכיל טיפת שומן אחת ענקית, שלמעשה דוחפת את גרעין התא לשולי התא. לכל תא שומן יש קולטנים לאינסולין, הורמוני גדילה, נוראדרנלין וגלוקוקורטיקואידים (הורמונים מבית היוצר של מעטפת בלוטות האדרנל).


איך מגדלים או איך מגדילים את תאי השומן? – את התשובה הזו אתם יודעים בעצמכם ולא זקוקים לי כדי לנווט אתכם למקרר, למזווה, לפתוח את הדלתות ולמצוא שם כל מה שמכיל סוכר/קמח לבן... שלא תהיינה טעויות, הגוף האנושי יודע להשתמש באלו, אלא ששוב אני מזכירה, הכל בחיים נמדד בחודו של איזון, מינון נכון ותואם לכל אחת ואחד. אכלתם 2 כפות בינוניות של פירה?, י א מ י - כל הכמות הנוספת בצלחת היא נטו שומן וזו דוגמא קטנטנה...


זה הזמן להתבונן על גופכם או על גופם של אותם אנשים משנות החמישים של המאה הקודמת, להתבונן על התפריט שלהם, על הפעילות הגופנית שנדרשו לה כשהקידמה לא הגיעה עדיין לשערי ישראל ולא לכל משפחה היה רכב להגיע לשוק – לשם הלכו ברגל או במצב טוב נעזרו באוטובוס (אלו רק דוגמאות קלות להאיר ולהעיר את החשיבה וההתבוננות)

השמנת יתר מדגימה עלייה משמעותית בכמות השומן הלבן מתחת לעור, סביב האיברים הפנימיים ובנוסף חשוב לעדכן אתכם, שומן לבן נחשב כמצב של דלקת כרונית בגוף.(אגב, גם סוכרת, גם טרשת עורקים)


שומן חום:

רקמת שומן חום ראשונה להגן על תינוקות רכים שאך יוצאים לאוויר העולם וזקוקים לחימום שימנע מהם מלקפוא (היפותרמיה) – כן, גם תינוקות שנולדים היום, מחר וגם שנה הבאה... (אם יצא לכם לראות איך נראים הפצפונים במחלקות הפגים, תוכלו לראות שרובם ככולם חובשים כובעי צמר קטנים ומתוקים – זה בדיוק תפקידם, לפגים, אין מספיק רקמת שומן חום ולכן הם זקוקים לעזרה חיצונית בשמירה על חום הגוף)

המבנה הפנימי של רקמת שומן חום, של כל תא שכזה, שונה מאוד מהמבנה הפנימי של שומן לבן. בעוד תא שומן לבן מכיל רק טיפת שומן אחת גדולה, תא שומן חום מכיל הרבה טיפול שומן, הרבה מיטוכונדריות (איבר נשימה) בתא שומן חום לעומת מיטוכונדריה אחת בלבד בתא שומן לבן.

המשמעות של ריבוי איברים בשומן חום, מתבטאת ביכולת של הגוף לשרוף שומן במקום לאגור אותו במקומות הרגישים של כל אחד באופן אישי, יש שאצלם השומן מתרכז בבטן, יש שבירכיים, יש בישבן וכן הלאה...

אברי הנשימה של השומן החום (מיטוכונדריה) מנצלים את יכולת הנשימה המוגברת של התא להפקת אנרגיה כימית.


נעצור לרגע ברשותכם, כי כולנו ודאי שמענו לפחות פעם אחת בחיים שכדאי לאכול משהו קטן לפני פעילות גופנית כדי להרים את רמות האנרגיה לפני אימון, תמר, בננה, פרוסת לחם עם כל מה שתרצו מעליה... אני מבינה את הלוגיקה, אלא שכאמור, אותם סוכרים מפיקים אנרגיה אך זו מצומצמת, מוגבלת ומיד לאחריה, תגיע התופעה המוכרת לכולנו "נפילת סוכר" והתחושה שאנחנו מוכרחים עוד משהו "שירים אותנו" לתחושה אנרגטית... לעומת זאת, שומן חום מפיק אנרגיה בכמות גבוהה, מבלי לכרוך אותנו ולקשור אותנו לצרוך מוצר זה או אחר כדי לקבל את תחושת האנרגיה לה אנו זקוקים כדי להכנס לאימון ופעילות גופנית...


לא נענה בכתבה זו על השאלה המתבקשת – מדוע תעשיית המזון העולמית דואגת להגדיל את אחוזי השומן הלבן בגופינו... קחו יותר מדקה לחשוב על הדברים, הרחיקו מחשבה, אל תחשבו רק על תזונה, הרחיקו חָשוב גם הלאה, על ההשלכות של התזונה למשל...


לפני למעלה מעשרים שנה פגשתי חברה שזכרתי שמבנה גופה היה עגלגל משהו (בעדינות), אך באותה פגישה, מצאתי אישה דקיקת גוף ושאלתי אותה, איך כל זה קרה?


מיידית היא נשבעה ואמרה שלא עשתה יום אחד של דיאטה בימי חייה ושאין לה מושג איך זה קרה, אבל.... קצת לפני חתונתה, היא ובעלה לעתיד נסעו לחופשת סקי ארורה (לדבריה) היא סבלה מאוד מהקור העז כל עשרת הימים והוא נהנה מהסקי... כשחזרו הביתה והתעסקו בהכנות לחתונה הקרבה, שמה לב שהשמלה שהכינה, גדולה ממידות גופה איתו חזרה מחופשת הסקי הקפואה.


קור קיצוני ולאורך זמן, גורם לשומן החום בגוף להפיק יותר אנרגיה כדי לחמם את גופינו או במילים אחרות, הופך את הגוף למפעל לשריפת שומן... זו הסיבה שתמצאו שומן חום אצל דובים שישנים שנת חורף וכמוהם חיות נוספות.


החוקרים לא נשארו חַבוקי ידיים לאור התובנות הללו, הם חוקרים כבר מספר שנים את תופעת שריפת שומן בגוף האדם ובודקים את החומרים השונים והפעילויות השונות שיגרמו לגוף להעדיף שימוש בשומן חום על פני שומן לבן.


אם תחזרו לגיליון מאי של המגזין, תוכלו למצוא כתבה נרחבת על שמן MCT, גם הוא חלק מהדרכים לשריפת שומן, לשימוש בשומנים חכמים לגוף ועל השלכותיהם מרחיקות הלכת על בריאותנו.


מחקרים שנערכו והתחקו אחר מנגנוני הפעולה ההופכת תא שומן לבן לתא שומן חום, אכן מצאו שחשיפה ממושכת לקור עושה את העבודה, אבל ניתן להשתמש בחומרים סינתטיים לצורך העניין (תרופות) ובאמצעים טבעיים כמו למשל סוגי חלבונים שהופכים תא שומן לבן לחום.


רבות מתכניות התזונה הטרנדיות ברחבי העולם ובישראל גם, מפנות את הגוף ללמוד להפיק אנרגיה משומן ולא מסוכר כלומר, משומן חום ולא משומן לבן.


מזכירה שוב – אני לא מצדדת במהלכים קיצוניים לאורך זמן. מהלך קיצוני נדרש למצב קיצוני, שם זה בהחלט מענה נכון. כמו בכל איזון, בכל טוב יש חלק פחות טוב ולהיפך. ישנן השלכות לכל סוג התנהלות שלנו עם גוף האדם, אותה יש לקחת בחשבון לפני צאתנו לדרך.



 

משחקי רעב ושובע



שני הורמונים לוקחים תפקיד מרכזי במשחק התוספת והתופסת האנושי "רעב ושובע", מי פועל אצלכם?


אתם רעבים כעת?, מתי אכלתם לאחרונה?, מה אכלתם?, כמה אכלתם?, אילו יסודות תזונתיים היו בהרכב הארוחה שאכלתם?, איפה אתם מרגישים את הרעב?, כמה אתם באמת רעבים?, האם יש שם רעב פיזי אמיתי או שמדובר בבלבול רגשי?


עולם הרעב והשובע פועל על מנגנון פשוט המופעל ברמה העקרונית בידי שני הורמונים מנוגדים כשהאחד גרלין Ghrelin, ממוקם בעיקר בקיבה (אבל גם במעיים, בלבלב, בהיפותלמוס, בשליה, בכליות ובהיפופיזה) והשני לפטין Leptin, אחראי על מנגנון השובע, זה שאמור לעצור את תנופת האכילה שלנו, לאזן ולמנן את כמות המזון שמזינה אותנו לפי מידת הרעב והצורך הפיזיולוגי שלנו באמת.


הבעיות של חלקינו (רובנו אם להודות על האמת), מתחילות עוד בהיותנו תינוקות בני יום, כשאמא (או כל אחד אחר למען הסר ספק) מאכילים אותנו בכל פעם כשאנחנו בוכים.

אף תינוק עוד לא נולד עם חוברת הדרכה ביד, לזיהוי מקור הבכי ולכן הדבר הקל ביותר שלא לדבר על מספק ברמה התחושתית (נתתי לתינוק, הזנתי אותו, סיפקתי את הצרכים הראשוניים והמידיים שלו, הוא שבע ורגוע בזכות החלב שלי) הוא פשוט להאכיל את התינוק.

ההמשך הטבעי מגיע עם ה- "אווירון" הראשון כשמסיחים את דעתנו כדי להכניס עוד כפית מהצלחת (בעיקר כדי להרגיע את המאכיל ולא כדי ללמד את גופנו הקטנטן לסמוך על תחושב הרעב והשובע הטבעית) אחרי ככלות הכל "ילד טוב, משאיר צלחת ריקה" ואם לא ידעתם, כדאי שתדעו – "ילד טוב משמעו, אמא טובה"...


אומנות טלטול המנגנון ממשיכה עם איומי השוטר/הכבאי/אבא/אמא או השכן שיגיעו ויראו שלא סיימנו הכל ממה שחיכה לנו בצלחת (לא פעם במינון לא מותאם לגודל הגוף והצרכים ההגיוניים לגודל הקיבה)

ומכאן, הדרך קצרה למקום קונה השקט הרגעי של, "אם תהיה ילד טוב, תקבל... וכאן הרשימה ארוכה לפי מה שיש בבית, לפי הטעם האישי והיכולת הכלכלית של הבית בו גדלנו"...


עוד לא הזכרנו את מקור הבלבול הגדול ביותר בו רובינו שוגים, הוא המרת רגשות במזונות...


יש מישהו מביננו שלא מכיר את מופע הטבעת היגון, העצב והחששות בקערת גלידה מהסרטים?

מתי לאחרונה מיננתם את כמות המזון שהגשתם לאורחי היומולדת של הילדים ברמה שפויה גם כמותית וגם כלכלית... כמה עוגות ילדים יכולים לאכול?, כמה ממתקים, חטיפים, גלידות, שערות סבתא ועוד מיני מאכל כיד הדמיון ונדיבות מדיניות השפע של המילניום אפשר להכניס לקיבות הקטנטנות של הפצפונים שחוגגים יומולדת שנה עם smashcake הא?...

מה המסר שהעברנו להם?

האם יש הזדמנות למנגנון הרעב והשובע לשרוד מול שפע שכזה?

לכולנו די ברור שאנחנו רגועים ונינוחים כשאנחנו שבעים, יש לנו יותר סבלנות כשאנחנו שבעים.

אנחנו מבזבזים יותר כסף כשאנחנו רעבים, אנחנו באופן חד משמעי קונים הרבה יותר כשאנחנו מגיעים למרכולים רעבים – תבדקו את עצמכם (למרות שכל מה שנכתב כאן, כבר הוכח מחקרית, אבל חשוב שתרגישו...שתיראו נכוחה מול העיניים את החשבון מקניה במצב של רעב מול קנייה במצב של שובע – במידה ואכלתם כמות שפויה שאפשרה לכם לקום)



ברמה האישית, מצב של רעב אני מקשיבה פחות, מתקשה להתרכז וכל מה שמעניין אותי באותו הרגע, הוא לפוגג את תחושת הרעב ולספק את הצורך המיידי במזון. אבל כמספר האנשים ביקום, כך מספר התגובות לרעב.. יש אנשים שתחושת רעב גורמת להם לתחושת איום הישרדותית וזו בתורה, "מכבה" את תחושת הרעב, עד כמה שזה נשמע הפוך להגיון...



במשחק הזה שבין רעב ושובע, מה שמעניין אותנו בשורה התחתונה, מה שאנחנו שמים עליו את הדגש הוא מה שאנחנו רואים במראה, מידת המכנסיים אליה אנחנו מצליחים להכניס את עצמינו תוך תחושה נינוחה ולא דחוסה או לוחצת.


יש אנשים שמצליחים למנן ולאזן את מנגנון הרעב והשובע שלהם בקלות בלי שום מאמץ ואחרים עושים "סלטות באוויר" כדי לשמור על רצף שפוי של פעילות המנגנון.


אם לקראת אירוע (מכל סוג שהוא) מה שמעסיק אתכם הוא מה תאכלו, איפה ומתי...

אם מה שמרגיע אתכם כשאתם עצובים או עצבניים הוא אוכל (מכל סוג שהוא ובוודאי פחמימות פשוטות משמע הרבה סוכרים)

אם האוכל מהווה תפקיד מיסוך מהתמודדות עם רגשות

אם אתם מרגישים מתוסכלים אחרי שאכלתם ובעיקר אחרי אכילה רגשית..

אם אתם מתביישים לאכול בפרהסיה – אין ספק שמנגנון הרעב והשובע שלכם התקלקל זה מכבר ואתם מנוהלים בידי רגשות או תנודתיות של רמות הגלוקוז בדם שלכם המשרות תחושת סיפוק כשהסוכר במגמת עליה ועצבות כשהוא במגמת ירידה...


למנגנון הרעב והשובע אין סיכוי לפעול כשורה, כל עוד אנחנו חיים על סף צריכה כרונית של "סוכר מוסף" (כל סוכר שהוסף מעל ומעבר לסוכר שקיים באופן טבעי במוצר המזון – חברים, שווה וכדאי ללמוד לקרוא את התוויות המופיעות על גבי המזונות אותם אנחנו רוכשים ומכניסים לגופנו), סוכר מוסף מקהה את פעילות מנגנון הרעב והשובע הטבעית ולמעשה, מבטל את פעילות הורמון הלפטין (גם הורמון האוקסיטוצין משתתף באיתות על שובע) בתחושת השובע, כך שאנחנו ממשיכים לאכול כמויות גדולות מאלו שיש לנו צורך בהן – וזה עוד לפני שבדקנו מה בפועל אכלנו, מה הכנסנו לגוף, איזה חומרים והשלכותיהם – רשת האינטרנט תוכל לספק לכם אלפי מאמרים ומחקרים על מהות המזון שאכלנו והאפקט שהוא יוצר בגופנו ועל ההבדלים שבין אכילת פחמימות בכלל פשוטות בפרט אל מול אכילת חלבון ו/או שומן. (כל זה במאמר ממש מוסגר, כל עוד תפקוד האינסולין בגופנו תקין, ברגע שהתאים מייצרים תנגודת לאינסולין <type2או חלילה ירידה מכרעת בייצור type1>> התמונה משתנה כליל.


נקודה נוספת שעשויה להאיר את העיניים היא הבלבול בין תחושת רעב לבין תחושת צמא. רבים מאיתנו מתבלבלים בין תחושת צמא טבעית וממירים אותה בתחושת רעב ולכן, תמיד לפני שאתם חושבים לאכול משהו, שווה קודם לשתות כוס מים – זוכרים? בקצב איטי, בגמיעות ובוודאי לא כוס שלימה בבת אחת.


לסיכום,

לגוף האדם מנגנונים חכמים שנוצרו על מנת לשמור עלינו, לא היינו קשובים, לא היינו שומרים על תזונה טבעית, לו היינו מתנזרים מחומרים שהוספו למזונות עם הקידמה והצורך לספק את כמות ושפעת המזון לכל מקום ביקום (לפחות אלו שיכולים לשלם על המשלוחה) – מוגש לכולנו, מהראשון ועד האחרון, כחומר למחשבה ופעולה כל אחד עלפי מידת המכנסיים ודאגתו לרווחתו הבריאותית.




 

פוקוקסנטין (Fucoxanthin)



שריפת שומנים – מ ר ת ק !!!


אל החומר המכונה פוקוקסנטין הגעתי עוד בלימודי נטורופתיה לפני שנים רבות, כבר אז ידעו לאומר שפוקוקסנטין משחק תפקיד מרכזי בשריפת שומנים ומאז, התרבו המחקרים המעידים על כך ששווה ללמוד ולהכיר את החומר עצמו, פעילותו והשפעותיו על גוף האדם.


כמו כל סיפור טוב, מתחילים מהייחוס המשפחתי ופוקוקסנטין בא ממשפחה מכובדת, מדובר בבן למשפחת הקרוטנואידים – כמו בטא קארוטן או ליקופן שאנחנו מכירים מעגבניה ו/או אבטיח למשל אלא שפוקוקסנטין, מופק מאצות חומיות, הוא גם החומר שמעניק להן את צבען החום (ומכאן גם שמן המבדיל אותן מאצות אחרות)

מה שמבדיל בין פוקוקסנטין לשאר הקרוטנואידים, הוא תכולת החמצן במבנה הכימי שלו לעומת שאר הקרוטנואידים המכילים רק פחממנים במבנם הכימי – הבדל קטן, אך משמעותי ביותר.


נוהגים להשתמש בפוקוקסנטין לכמה שימושים כשהבולט שבהם הוא כתוסף לליווי תהליכי ירידה במשקל.

מחקרים שנערכו על עכברים הראו שפוקוקסנטין מאיץ תהליך של שריפת שומנים כלומר, מאיץ המרה של תאי שומן לבן לתאי שומן חום ואלו כידוע, או אם קראתם את הכתבה הקודמת בגיליון זה על ההבדלים ביניהם, אתם כבר יודעים ששומן חום מתבלט בשריפת שומן על רקע ריבוי מיטוכונדריה בכל תא שומן חום כמו גם מגביר חימצון של חומצות שומן ובכך מגביר את חילוף החומרים בגוף.


הפיכת שומן לבן לשומן חום מתבצעת באמצעות חשיפה ממושכת לקור קיצוני (כמובן שמדובר באופן אינדיבידואלי) כפי שקראתם בכתבה הקודמת, אך גם באמצעות תרופות, הפסקת תרופות, חלבונים וכאמור פוקוקסנטין (הוא עצמו מכיל סוג חלבון מקדם פירוק שומן).


פוקוקסנטין ניתן למצוא כחלק אינטגרלי וטבעי באצות (וואקמה) או כתוסף מזון מובנה. כך למשל, 3 מ"ג ליממה עשויים לחולל משמעותית שינוי ויזואלי בשומן. זה הזמן להזכיר לכם שוב, אין ליטול תוספי מזון ללא התייעצות עם מומחים בדבר (נטורופתים, רוקחים ידעו גם להשיב לכם ובמקרה של אצות, גם הרבליסטים קליניים). כמו כן, ממליצה לקרוא את שורות הפתיחה לכתבה העוסקת באצות בגיליון זה לפני ההחלטה להשתמש בתוסף, בפרט לוודא שאינכם רגישים או אלרגיים לאצות, או לפני קבלת תוצאות בדיקות של בלוטת התריס או כל אחת מהתוויות הנגד העולות מהפירוט על אצות.


שימושים נוספים לפוקוקסנטין הם לליווי אונקולוגי הן ברמת הפחתת כאב והן בהאטת החלוקה של תאים סרטניים ועד דחיקת תאים סרטניים לתהליך אפופטוזה ("התאבדות תאית") ואף למניעת התפשטות תאי מלנומה בגוף.


מחקרים מראים שפוקוקסנטין יעיל לשימוש בהפחתת רעילות של תרופות, השפעה מטיבה על יתר לחץ-דם, איזון גלוקוז בזרם הדם (סוכרת) ואיזון פרופיל שומנים.



 

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page