top of page

לא היתושים הם הבעיה...

הפעם, רק הפעם - כן?

אלו היתושות....

הן יודעות להפוך לנו את הלילה ללבן, למסע חיפושים ברחבי החדר וניסיונות קטל נואשים למצוא את האחת, שזוממת על הווריד שלנו ולא מניחה לנו לישון במנוחה...


אבל למה דווקא אנחנו? - יש סיבה?.. - יש ליתושות רשימת העדפות גורמה...


רגע לפני שאנחנו קוטלים אותן מחמת המיאוס, נספר עליהן כמה דברים מעניינים ששווה לדעת


יתושות ניחנו בכישורי טייס (ובייחוד נחיתות) ומיקוד מטרה שלא היה מבייש אף טייס או כלי טייס.


יתושות מזהות את המטרה (כלי דם מניב) ממרחק 30 מטר, מסמנות אותו כשווה נחיתה ישירה לעומק כלי הדם. כל התהליך מתבצע תוך כדי זיהוי מידת החום שגוף האדם מפיק, יתושות מעדיפות גוף חם על פני קר, הן נמשכות לרמות כולסטרול גבוהות, לנשים הרות - (נשים הרות הן על גבול המעדן הנכסף מבחינתן), אנשים עם התכווצות שרירים וחומצה לקטית שנותרה בשרירים (עוד מעדן יתושי ידוע), סוג דם "O", אנשים עם רמות סטרס נמוכות וריכוז גבוה של פחמן דו-חמצני.


אם תהיו מסמר הערב באירוע וסביבכם יהיה ריכוז גבוה של אנשים, ללא ספק תהיו הראשונים להיעקץ וההסבר פשוט, התקבצות אנשים יחד מעלה את רמת הפחמן הדו-חמצני שהם פולטים בנשיפתם וזה רבותי, הרבה מעבר להזמנה למסעדת גורמה עבור היתושות...


כמיליון בני אדם על פני כדור הארץ מתים כתוצאה ישירה של יתושות הידועות כמפיצות את קדחת הנילוס המערבי, קדחת צהובה, מלריה, זיקה, קדחת דנגי (ואם עלתה בכם מחשבה על וירוס הקורונה, הרי שהתשובה שלילית למזלנו כי רב).


כמיליון בני אדם על פני כדור הארץ מתים כתוצאה ישירה של יתושות הידועות כמפיצות את קדחת הנילוס המערבי, קדחת צהובה, מלריה, זיקה, קדחת דנגי (ואם עלתה בכם מחשבה על וירוס הקורונה, הרי שהתשובה שלילית למזלנו כי רב).


כ-45 מיני יתושים בישראל מתוך כ- 3000 בעולם הרחב ומתוקף היותן של היתושות מפיצות המחלות הגדולות ברחבי העולם, הן מצטיינות בחוש ראיה מפותח, חוש ריח מפותח ביותר ויכולת טיס מרשימה גם עם משקל גוף כפול משלהן (נושאות עד 6 מ"ג דם בגופן - רמז לאלו מכם שששים אלי קרב מול יתושה, הרי שכשגופה מלא דם, היא כבדה ויסתה איטית - רק רומזת...)


נשאלת השאלה, מה רוצות מאיתנו היתושות?


ובכן הישרדות, היא התשובה הברורה לשאלה והתופעה המרגיזה הזו. יתושות זקוקות לחלבון של יונקים, על מנת להצליח לממש את תהליך הישרדותן ביקום, ייצור ביצים והטלתן כפי שרובינו יודעים, במקום של מים עומדים. בניגוד לחרקים אחרים שזקוקים למקווה מים גדול (כמו למשל השפיריות), יתושה תוכל להסתפק בשלולית קנה או בקערית שנקוו בה מי ההשקיה כדי להטיל בה את ביציה, לנוח יומיים שלושה ולהמשיך את מסע הישרדותה על פני היקום.


מסלול חייה של יתושה נמשך כחודש ימים ובו היא עשויה אופציונאלית לעקוץ אותנו כעשר פעמים (תעשו חשבון: עקיצה, יומיים שלושה מנוחה אחריי ההטלה כמו יולדת) לפני שיסתיימו חייה. היתושים הזכרים אגב (אם תהיתם) חיים להם סביב פריחות וניזונים מצוף.


מנגנון יעיל ומרתק מפעילה היתושה בזמן העקיצה, בזמן העקיצה מפרישה היתושה נוזל ובו אנזימים שגורמים לביטול מנגנון קרישת הדם שלנו, זאת על מנת להצליח ביתר קלות לשאוב את הדם שלנו. בפועל, היתושות לא זקוקות למים שנמצאים בנוזל הדם, את המים הן מסננות וכמעט מיידית נפטרות מהנוזל המכביד והמיותר.


מה שמעניין ליתושות הוא כאמור החלבון שנמצא בדם שלנו.

למעשה, המנוחה שלוקחות לעצמן היתושות (יומיים/שלושה), מוקדש לעיכול החלבון וייצור ביצים - דור חדש להישרדות היתושים ביקום.


מה שקורה לנו כשהיתושה עוקצת, הוא זיהוי מיידי של פולש בידי מערכת החיסון וכתגובה מופרש מהרקמות היסטמין (תגובה אלרגית) שגורם להרחבת כלי-דם - זו הסיבה לאדמומיות במקום העקיצה עצמו.


ההיסטמין שהופרש מהרקמות במקום העקיצה גורם לגירוי של סיבי עצב בעור והרי לכם תשובה לשאלה, "למה זה מגרד/צורב" הבעיה היא, שככל שאנחנו מגרדים את מקום העקיצה, כך הגוף שלנו מגיב ומפריש עוד ועוד היסטמין וגורם לנו לחוש יותר את הגירוד/צריבה ומעמיד אותנו בחשיפה לזיהום מישני על רקע גירוד באמצעות/ציפורניים לא נקיות.


אז מה עושים?


ראשית, ראוי לספר שמחקרים רבים נערכים על מנת לגרום או לעקרות היתושות, או לשינוי/מיסוך הריח אליו נמשכות היתושות.


יש שדואגים לייבוש שלוליות ולו הקטנות ביותר סביב הבית. אם טרם רכשתם לעצמכם בית, ראוי לספר לכם שחרף כישורי הנחיתה המכובדים של היתושות, הן לא מצליחות להגביה טוס כלומר, רוב פעילותן נמצאת עד גובה של כארבע קומות בניין, כך שיש לכם הזדמנות לבחור את קומת המגורים המועדפת עליכם, בפרט אם אתם נמנים על אלו שיתושות מעדיפות באופן מובהק (שימו לב לרשימת ההעדפות שלהן בתחילת הכתבה)


יש שבוחרים ל שתול מיני צמחים סביב פתחי בתיהם, הידועים בניחוחם שנוטה להרחיק יתושות כמו למשל Nardus Cymbopogon הדומה ל- Lemon Grass, plectranthus forsteri או נפית החתולים Nepeta cataria ידועים גם הם כמפיצי ריח שדוחה את היתושות ומכאן שנכון לשתול אותו סביב פתחי הבית. - מי שטרם דאג להצבת רשתות בפתחי הבית, מוזמן לבחור.


מאוורר במקום בו אתם נמצאים עשוי גם הוא להועיל, חרף כל כישורי הנחיתות וההמראות של יתושות, הן לא מטיבות לטוס כשיש רוח ערה, כזו שמייצר מאוורר.


אם חיפשתם סיבה טובה לטפל בערכי הכולסטרול שלכם, הרי שעקיצות יתושות הן סיבה מטרידה ולא נעימה שמוסיפה סיבות לבחור לטפל בערכי כולסטרול גבוהים.


אבל אם כבר נעקצתם,...

* קוביית קרח בתוך מגבת או בד (קרח ישיר נדבק - לא לשכוח, זה לא נעים) גורמת להקפאת המקום וכהות חושים, כך שרגעית, זמנית, השיטה עובדת.


* שיטה חכמה יותר, היא או לשימוש בפד, מגבת או כל בד אחר טבול במים חמים או מקלחת חמה (לא לגרום לכוויות), מים חמים יגרמו להרחבת כלי דם והפרשת כל ההיסטמין ריקמה סביב העקיצה, מה שייתן לכם שקט מתחושת גירוד וצריבה למשך כעשר שעות.


* אני נוהגת להכין מדי שנה קרם מבוסס ג'ל אלוורה טבעי ובו שמני קורנית, לבנדר, ציטרונלה שעושים עבודה נהדרת בהרגעה מיידית של מקום העקיצה. זו הזדמנות להזכיר לכם שעדיף שלא למרוח ישירות שמנים נדיפים על גבי העור, אלא באמצעות חומר נשא. לבנדר, הוא השמן המוכר כיעיל דווקא בשימוש ישיר על גבי העור. את הקרם הזה תוכלו למרוח (בתוספת כמה טיפות של שמן עשב לימון) לפני שאתם יוצאים מהבית לאירוע במרפסת או בחוץ ובכך תימנעו מעקיצות.



אביב וקיץ נפלאים לכולנו.






פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page