top of page

פעם היתה פרסומת.... "אשכוליות או לא להיות"



הפרסומת הזו כיכבה בטלוויזיה ואחר כך גם ברדיו "אשכוליות או לא להיות" זכור לי כבר המון שנים, מי שכתב את המוסיקה וערך את הפרסומת, עשה כנראה עבודה טובה - עובדה, זה מתנגן לי באוזניים ם היום - מניחה שאני לא היחידה


אתם שואלים למה אני כל כך מתלהבת מהפרסומת?

ובכן, מי שהגה את הסלוגן הזה, פשוט דייק - as simple as that עד כמה שזה נשמע הזוי..


אשכוליות הן פרי נפלא, כולנו קיבלנו אותן כמיץ או חצי אשכולית עם כפית וסוכר - כי יש בהן משהו מריר (אני את המריר הזה אוהבת) אבל לא זו הבעיה


כל שנה, כשהאשכוליות יוצאות למרכולים ולשווקים, אני מוצאת את עצמי שוב מחפשת הזדמנות להזכיר שאמנם האשכוליות הן פרי נפלא, א ב ללללל... הן מכילות חומר (furanocoumarins) שאין לי או למישהו אחר את האפשרות לדעת איך הגוף יגיב למפגש בין מיץ האשכוליות והתרופות שאתם נוטלים - נסביר לאט (ככה זה עובד - לא?)


הפרי הקסום הזה אשכולית (לצערנו כולנו גם תפוזים מרים מזן סביליה, ליים, פאמלה ופאמלית גם) מכילים חומר המכונה פורנוקומרינים - החומר הזה מופיע באופן טבעי בפירות הללו, הרבה צמחים מפתחים מנגנוני הגנה מפני חרקים למיניהם, כאלו שחלקם מפריעים לנו בני-האדם במצבים מסויימים.


פורנוקומרינים לא מפריעים לנו בכל מצב או לכל אדם, הם כן מתנגשים מול תרופות שאנזים מסויים (CYP34) אמון על הפירוק שלהן. כלומר, אם אתם נוטלים תרופות שמתפרקות בעזרתו הנדיבה של האנזים לעיל ושתיתם או אכלתם אשכוליות או כל אחד מהפירות שציינתי, אתם מסתכנים - מה זה אומר?


ובכן, מסתבר שהאנזים משהה את פירוק התרופה (למשך עד מספר ימים, עד שנוצרים אנזימים חדשים) שאתם נוטלים וכשהתרופה כן משתחררת למחזור הדם, היא משתחררת בעוצמה כפולה - כעת ישנם כמה פרמטרים שצריכים להילקח בחשבון:


יתכן ומראש הפוטנטיות (כמות התרופה הנדרשת כדי לייצר אפקט של עוצמה נתונה) של התרופה מגיעה למחזור הדם כ-5%, כלומר באדיבות המפגש בין הפורנוקומרינים לאנזים המדובר, התרופה תגיע לפוטנטיות של 10% במחזור הדם וכן יש לבדוק את תופעות הלוואי הראשוניות של התרופה, את כמות האנזימים (CYP34) שיש לכל אחד באופן אישי (כזכור, כל אדם - עולם) וגם כמות מיץ האשכוליות ששתיתם עשויה להווה גורם מכריע


בדקו אנשים שנוטלים סטטינים (תרופה לטיפול בעודף שומנים בדם) בתרופה מסוג סימבסטטין די מוכרת, בשימוש נרחב בקרב האוכלוסייה ומצאו שנטילת התרופה עם כוס מיץ אשכוליות גרמה לחלק מהאנשים לכאבי שרירים ברגליים, לחלק אחר מהאנשים עלולות להיגרם תופעות לוואי חמורות עד כדי סכנת חיים.


אז מה בעצם אני מבקשת להאיר בתשומת לבכם?


אם אתם נוטלים תרופות, אנא פיתחו את עלון התרופה ובידקו היטב האם יש מניעה משתיית מיץ אשכוליות עם התרופה. בפועל, יכולתי לכתוב כאן את רשימת התרופות הידועות כמושפעות מאותם פורנוקומרינים, אבל מה אם מישהו בדרך טעה, שכח, התבלבל? - אני מעדיפה להאיר את עיניכם ולהזכיר לכולנו להיות במודעות, לקחת אחריות ולבדוק במקום לסבול או לסכן את עצמינו.







פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page