top of page

רגישות, אי-סבילות ואלרגיה...


אנחנו אוכלים לפעמים משהו ומרגישים שהעולם התהפך עלינו, לא מוצאים את מקומנו, תחושה רעה ולא תמיד יודעים איפה להניח את האצבע ולאמור מה בדיוק לא כשורה -


זו יכולה להיות רגישות בין קלה לחמורה, זו יכולה להיות אי-סבילות לחומר כזה או אחר וזו יכולה להיות אלרגיה של ממש - נעשה קצת סדר...



רגישות ואי-סבילות הן הגדרה מילולית לתופעות פיזיולוגיות שאנחנו מרגישים לאור חשיפה לחומרים שונים, לרוב בהקשר של מזון שמערכת העיכול מתקשה לעכל:


יש אנשים שפיתחו אי - סבילות ללקטוז על רקע של חסר או ירידה בכמות האנזים לקטאז,

אי-סבילות לחומרי טעם, צבע, ריח ומשמרי טריות לאורך זמן, אי-סבילות לגלוטן - אלו לרוב הרגישויות ואי-סבילות למזונות המוכרים והרווחים בקרב הציבור וישנם עוד חומרים רבים שגורמים לנו לאי-סבילות.



לרוב, תגובת רגישות ואי סבילות, תגיע שעות או ימים אחרי החשיפה לטריגר - החומר המעורר כשהתסמינים לרגישות ואי-סבילות עשויים לנוע בין כאבי בטן, תחושת עייפות אחרי האוכל, או עייפות מוגברת כללית, רגישות להצטננויות תכופות, כאבי-ראש ומיגרנות, עיגולים שחורים סביב העיניים, אקנה, אפטות בפה, חוסר נוחות בבטן ושלל תופעות ביטניות כמו עצירות שלשול, צרבות ואפילו בצקות.



מכיוון שהחיים שלנו דינמיים ומשתנים מעת לעת, הרי שגם רמת הרגישות שלנו לחומרים ו/או מזונות, הרי שאם פעם לא ידענו על קושי לעכל מזון מסויים, יתכן ששנים לאחר מכן נפגש בקושי לעכל מזון שתמיד עיכלנו ללא שום בעיה.






ואלרגיה?

אחד הדברים המעניינים שנוכל לראות במצב של אלרגיות, היא התגברות התסמינים מחשיפה לחשיפה:

כך למשל, אם שנה שעברה אכלתי אפרסמון שלם ולאחר כמה שעות, הסתובבתי עם תחושה לא טובה עד שהצלחתי להוציא אותו מהגוף שלי (אל תשאלו - מכל כיוון אפשרי).


לעומת זאת, לפני שבוע הצלחתי לאכול חצי אפרסמון ותוך דקות ספורות, העולם התהפך והתפתחה בי תחושה של הרעלה, קור, רעד, - לא מצאתי לעצמי מקום ורק כשמחצית האפרסמון התחילה לצאת ממני (שוב מכל כיוון אפשרי) נזכרתי באפיזודה שהיתה שנה קודם וראיתי את ההחמרה בסימפטומים - ככה אלרגיה מתנהגת -

היא מתחילה בסימפטומים יחסית עדינים וכל מפגש נוסף, הסימפטומים מחריפים ומחמירים בלי שום הודעה מראש ובוודאי ללא שום פרופורציה.


בפועל, האלרגיה היא לחלבון של חומרים ולכן, כשרוצים לבדוק אלרגיות, הבדיקה תראה לנו נוגדנים (IgE) שמערכת החיסון שלנו פיתחה ספציפית כנגד כל אלרגן אליו אנחנו מגיבים בסערת מערכת החיסון.



אנחנו מכירים אלרגיות לאבקנים, פרווה של כלבים, חתולים, סוסים, עקיצת צרעות ודבורים, אבקנים, פריחת עצים, אבק, עובש, בוטנים, אגוזים, חיטה, סויה, דגים, פירות ים, ביצים, חלב, תרופות כמו למשל אנטיביוטיקה ממשפחת פניצילין, לטקס ולאחרונה התוודעתי גם לאלרגיה לכוסברה והנה באופן אישי - התוודעתי לאלרגיה לאפרסמון - כמה חבל, פרי נפלא...



הדרך היעילה ביותר לטיפול באלרגיות היא פשוט מניעה ממפגש עם גורמי האלרגיה - חכמה גדולה באמת, אבל הרעיון עשוי להיות יעיל במידה ויש מעקב על החוויות שלנו במהלך החיים - לא הייתי מעלה בדעתי שפיתחתי אלרגיה לאפרסמון, לולא באמת רשמתי לעצמי את מופע האפרסמון שנה קודם לכן. כך שמילה המפתח היא באמת עירנות למה שקורה לנו וניהול מחברת/יומן בו נכון לרשום את כל התופעות שאנחנו חווים במהלך החיים, כך שברגעי האמת, ניתן יהיה לשלוף את הנתונים שכבר מזמן שכחנו.








































פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page