top of page

שמנים נדיפים - שירות הטבע


בתמונה, קוביות עליהן רשום שמנים נדיפים באנגלית essential oils על גבי הסברים על שמנים שונים

ריח, הוא אחד הגירויים הרגשיים והחזקים שקיימים לבעלי חיים ובני-אדם.  

כמו לחלומות, גם לריחות יש את היכולת לחשוף דברים שנמצאים עמוק בתת-המודע.

 

ניחוחות מאפשרים לנו לצאת למסעות מבלי להוציא את האף מפתח הדלת, מה שנפלא בשימוש לדוגמא בעשבי תיבול ותבלינים, הוא היכולת להגיע למקומות רק באמצעות ריחות והרחה יזומה או לא רצונית – נסו לעצום עיניים כשאתם מריחים את הסלט או את הירקות שזה עתה קניתם או התרכזו בניחוחות שזכורים לכם בית הוריכם בערב שבת.


חוש הריח הוא חוש חזק ועוצמתי. בעבר, חשבו חוקרים שבני-אדם מסוגלים לזהות ולהכיר בבירור כ- 10,000 סוגי ריחות שונים אלא שמסתבר שמדובר ושימו לב – בטריליון ריחות שונים !!!

הכל מתחיל בשערות הקטנות שיש לכולנו בתוך האף המכונות "סיליה". הריחות כמו שאנחנו מכירים לא באמת קיימים – בהתחלה, אלו הם רק חלקיקי אוויר. מולקולות שנישאות ברוח הישֵר אל תוך האף שלנו ובו, תאים /שערות סיליה CILIA להם יש את היכולת לאסוף את המולקולות שנמצאות סביבנו.

 

שערות הסיליה לוכדות ומכוונות את מולקולות הריח מהאוויר אל קולטנים/רצפטורים שנמצאים מתחת לרירית האף. ישנם כ-400 סוגי קולטנים שחשים בריחות השונים ויותר מריח אחד, יכול לגרות את אותו הקולטן – כמו מנעול שיש לו כמה מפתחות שונים.


תחשבו למשל על ריח של קפה, ריח של קפה מורכב מ-800 מולקולות שונות, רק כשפסיפס האותות המורכב הזה מגיע למוח, הריח כמו שאנחנו מכירים אותו נוצר ונחרט.


עד כמה שזה נשמע מוזר, יש אנשים שמריחים במספרים, יש שמריחים בצבעים, במרקמים – בושם למשל הוא קומפוזיציה של צבע, מרקמים, עומק, תחושות, רגשות ואפילו צלילים.

 

חוש הריח שלנו רגיש פי 10,000 יותר מכל חוש אחר והוא מתחבר לאסוציאציות החזקות שריחות יוצרים אצל כל אחד מאיתנו במוח.

 

חוש הריח הוא היצור המוזר במדעי המוח. אם בודקים איך חוש הריח פועל, אפשר לזהות מגוון של דברים שהם למעשה ספציפיים רק למערכת הריח – אפילו אזורי המוח אליהם מערכת הריח שלנו מתחברת שונים מאוד משאר החושים.


רוב החושים מעובדים על-ידי חלק במוח שנקרא תלמוס - Thalamus. תחשבו על תלמוס כמו על מרכזית טלפונים ישנה שמעבירה את אותות החושים לאזורים אחרים במוח.

מסיבות שעדיין נבדקות ע"י חוקרים, אותות הריח עוקפים את מרכזיית התלמוס מראש ועוברים ישירות לפקעת ההרחה שמתחברת לאזורים קדומים יותר במוח, שאחראיים על רגש – זה בדיוק החיבור שקיים בין ריח והרגשות אליהם הוא מקושר ברמת התת-מודע.

 

ריחות הם עניין אישי. את חלקם אנחנו אוהבים ואחרים אנחנו אפילו שונאים והחיבור המיידי בין ריח לרגש, מצביע על היכולת וההתפתחות האבולוציונית שלנו כבני-אדם.


לפני טריליוני שנים הזדקקנו לאף רגיש כדי לשרוד, זה בא לידי ביטוח במוח – מערכת הריח מגרה ישירות את האמיגדלה במוח המקושרת לקליטת איומים הישרדותיים – כמו למשל ריח של עשן, ריח של ריקבון או רעל.


האמיגדלה מסוגלת "להסתכל" על העולם שבחוץ ולהכניס אותו להקשר רגשי ואז, לְתָּקְשֵר עם חלקים אחרים במוח שמשדרים לנו "אני בסביבה בטוחה, אין איום, אפשר להרגע" או לחילופין לאותת לנו על איום, עשן או רעל שיגרום לנו להתרחק ממקור הריח והסכנה !


היכולת הזו, מלווה אותנו לאורחות הישרדות בני-האדם על פני האדמה, כך אנחנו מריחים, כך אנחנו חיים, מתים, מנצחים, מריחים סכנה וכך אנחנו גם מחפשים תענוגות וניחוחות של חמלה ונחמה (כמו למשל ניחוחו של חלב אם).

 

למעשה באמצעות ריחות, אפשר להגיע לתת המודע של אדם ולקשת הרגשות הפנימיים העמוקים ביותר שלו, זה מעיד על דרך המחשבה של אדם, על מה שאדם מרגיש ועל הצרכים שלו.


חלק מהמסע שמולקולות ריח עוברות לא מורכב רק מהאינסטינקטים הרגשות, אלא גם מההקשרים שנוצרו בנו בעבר והחוויות שלנו הן במודע והן בתת-מודע.

המוח האנושי שומר את כל הזיכרונות שלנו, גם אם אנחנו חושבים שהם נעלמו במיוחד לרגעים בהם משהו קורה סביבנו הזיכרונות האבולוציוניים והקדומים מתעוררים בנו ואנחנו מתנהגים בהתאם לזיכרונות הילדות והקדומים שלנו.

 

כל הזיכרונות הקשורים לריחות ראשוניים לטוב או לרע והם שמורים באמיגדלה – זה יכול להיות ריח של חלב אם, ריח הגוף של אמא כשהיא עייפה/מתוחה/רגועה/מתרגשת/דואגת/לחוצה... גם כשאנחנו גדלים מתפתחים ומשתנים עם השנים עדיין, זיכרונות של ריחות מאוחסנים וחקוקים בנו לעד באמיגדלה שבמוח.


רק לשם השוואה, דברים שראינו יכולים להתפוגג אחרי מספר שעות...הנתון הזה מסביר את העוצמה של חוש הריח וכמה הוא חקוק עמוק בקיום שלנו, חוש הריח משחק תפקיד משמעותי בחיי בני-האדם.


נשים למשל, בוחרות את האיש שיהיה אבי ילדיהן על פי ריח גוף שונה מאוד מריח הגוף שלהן, כדי להבטיח ככל הניתן גנטיקה בריאה.

 

אחרי כל אלו, אפשר לספר על קסמי הטבע באמצעות שמנים נדיפים:

שמנים נדיפים נמצאים בשימוש בני-אדם למעלה מ-5000 שנה, תפקיד השמן הנדיף/אתרי בצמחים הוא להגן על הצמח מפני מזיקים ומחלות, לעזור לצמחים להתאים את עצמם לאקלים בו הם גְדֵלים וצומחים, אלו הן חלק מהאינדיקציות שנותנות לצמחים את הריח הייחודי שלהם.


במילים אחרות, החומרים הפעילים שקיימים בשמנים הם למעשה מערכת החיסון של הצמחים והם אלו שמשפיעים על גופנו ובהם אנחנו עושים שימוש לטיפול במצבי תודעה, מצבי-רוח, טיפול בזיהומים מפתולוגים שונים, טיפול בכאבים פיזיולוגיים ורגשיים ושאר תסמינים דורשי תמיכה.

 

שמנים מיוצרים מעלים, פרחים, פירות, שורשים, גזעים, שרפים, קליפות גזע, זרעים בתצורות הפקה שונות ואלו תהליכים מרתקים בפני עצמם – ישנן כמה תצורות שימוש בשמנים, כל אחת והאיכויות והתועלות שלה. בכתבה זו כאמור – אנחנו עוסקים במשמעות הריח שמגיע באדיבות השמנים.

  

שמנים נדיפים מתחלקים למשפחות כשלכל משפחה המאפיינים לה:

פרחים: שמנים עדינים, בעלי באופי מרגיע.

עצים: עמידים וחזקים, משמשים להתמודדות עם מגוון רחב של מצבים פיזיים ונפשיים, מתאפיינים בחיזוק מערכת החיסון, מצבים אקוטיים וטיפול באלרגיות.

שרפים: מערכת החיסון של העצים, מתאפיינים בחיזוק מערכת החיסון, מונעי זיהום ומחטאים.

שורשים: שורשים עמוקים נותנים את הבסיס והיציבות לצמח, מתאפיינים בהזנה של הגוף, מונעי דלקת ומרגיעים (משפחה זו מתאימה לטיפול מונע ותחזוקתי ולא טיפול במצב אקוטי).

תבלינים: בעלת אופי מאלחש המתאימים לטיפול בכאב ושיפור זרימת דם. משפחת התבלינים מגוונת ומתחלקת ל- 3 תת קבוצות:

תבלינים חמים: בעלי אופי שורף, חם ונמרץ, מתאים לשרירים תפוסים.

תבלינים קרים: מורידי חום ועם זאת עדיין ממריצים.

תבלינים ניטרליים – עשבי תיבול

 

חשוב להזכיר שוב, החומרים הפעילים בצמחים הם אלו בהם אנחנו משתמשים והם לא בהכרח מתאימים לכל אחד בכלל, או בתקופות החיים השונות ולכן, יש להשתמש בשמנים נדיפים באופן אחראי ומושכל עם הדרכה והפניה של מי שהוסמך בארומתרפיה – כדי חלילה לא לגרום לנזקים.


ישנם שמנים שמתאימים לילדים מגיל מסוים אך לא מתאימים לתינוקות, אנשים חלשים, קשישים, מתאוששים ממצבי חולי או ניתוח, נוטלי תרופות – לכן יש להתייעץ עם נטורופתים או ארומתרפיסטים שהוסמכו לעסוק בארומתרפיה ומכירים את התחום לעומקו וידעו להנחות אתכם באילו שמנים תוכלו להיעזר בבטחה.

 

ישנן כמה דרכים להשתמש בשמנים נדיפים. בכתבה זו נדבר על השימוש באמצעות הרחה בלבד !


בכתבה זו נציג את הסגולות והאיכויות הידועות על כל שמן ובהזדמנות זו חשוב לי להזכיר שהמידע המופיע בכתבה זו, אינו מהווה המלצה או הפניה לטיפול אלא העברת מידע בלבד. אני ממליצה בחום לפנות למי שהוסמך לעסוק בארומתרפיה (טיפול בשמנים) לו יש את ההסמכה והידע להתייחס לכל מקרה לגופו, כדי לא לגרום נזקים – שימו דגש על כך, אל תשתמשו בשמנים ללא הפנייה של מומחה בתחום.

אני מדגישה שוב, השימוש בשמנים משמעותי ועוצמתי ולכן, אין להשתמש בשמנים ישירות על העור אלא מהול באמצעות שמן נשא/שמן בסיס ובוודאי שלא להשתמש בהם לבליעה. כתבה זו אינה מספקת מידע על שימושים שונים בשמנים (אף שיש רבים שכאלו) זולת השימוש במולקולות הריח. 


 

אורן

 להמחשת הפקת שמן אתרי אורן .בתמונה, עץ אורן ואיצטרובל

שמן אורן מלווה את האנושות עוד מימי יוון העתיקה, אז השתמשו בו לשמירה על סטריליות ושמירה על ניקיון.

שמן אורן הוא חומר חיטוי וניקוי איכותי, שמסייע לטהר את הבית מחיידקים, פטריות ושאר פתוגנים אופורטוניסטים.

הוא מסייע לנטרל ריחות, עשיר בנוגדי חימצון – תמצאו את שמן אורן בין חומרי הניקיון היותר איכותיים. האיכות הנדיפה שבו, מאפשרת לו לחדור את הרקמות שלנו ולהעשיר אותן בבריאות.

מערכת החיסון – מחזק מערכת החיסון החזק ביותר שיש, מנקה את הגוף והכבד.

אנטי דלקתי, מטהר את האוויר ממפגעים סביבתיים כמו כימיקלים, מחלות, עשן ובכך תרומתו למניעת מחלות שפעת והצטננויות. הניחוח העדין של שמן אורן מסייע לפוגג כאבי-ראש.

הפן הרגשי הוליסטי –

משפר מצב רוח, תורם לחיזוק חדות קוגניטיבית. מסייע לחיזוק בטחון עצמי.


 

אקליפטוס (גלובולוס, לימוני, סמיטי, רדיאטה)

בתמונה, פריחת עץ האקליפטוס להמחשת הפקת שמן אקליפטוס

שמן אקליפטוס ידוע כמחזק מנטלי, נפשי ופיזי, מחזק ומשקם את הגוף לאחר מחלה.

בין תכונותיו הוא ידוע כאנטיספטי, אנטי בקטריאלי, אנטי ויראלי, ממריץ את מחזור הדם, מעורר, מעלה לחץ-דם, מונע ריח הזעה, משתן, משכך כאבים מקומיים, מכייח ומרחיב את הסימפונות, מוריד חום ומאתחל את מערכת החיסון. יעיל להרחקת כינים, יתושים ופרעושים מכלבים.


נהוג להשתמש בשמן אקליפטוס לטיפול במערכת הנשימה למצבים של אסטמה, ברונכיטיס, התקררות, דלקות בגרון, דלקת ריאות – שמן אקליפטוס מחטא את מערכת הנשימה, מרחיב סימפונות, מכייח וקוטל חיידקים.


טיפול בעור – למצבים של אסטמה של העור, אלרגיות, פריחה, כוויות, הרפס – שמן אקליפטוס ידוע כמחטא, רגנרטור (מאתחל) למערכת החיסון, אנטי ויראלי, אנטי בקטריאלי.


טיפול בכאב – מקל על כאבים של דלקות מיפרקים, כאבי שרירים, גרד בער – מאלחש עדין.


טיפול במערכת השתן – משתן, יעיל לטיפול בדלקת בדרכי השתן, למצבים אקוטיים אך ורק לאנשים בעלי life force חזק.


טיפול רגשי – מתאים לאנשים שצריכים ורוצים לחזק את עמוד השדרה והחוסן הנפשי ריגשי שלהם, חיזוק ה-"אני" הפנימי, יעיל לאנשים בעלי חולשה רגשית נפשית.

השימוש במבער מסייע לריכוז ועייפות, מחטא ומונע הידבקות במחלות (יעיל לשימוש בחדר שישבו בו אנשים חולים).


חלק משמני אקליפטוס חזקים מאוד ואינם מתאימים לילדים, נשים הרות ומניקות, לאנשים המתאוששים ממחלות או לגיל השלישי, ודאי לא לאנשים הסובלים מיתר לחץ דם, אנשים חלשים ותשושים ולא לפני השינה במידה ואתם רוצים לישון בלילה.

לעומת זאת, שני סוגי שמן אקליפטוס ובהם סמיטי ו-רָדיאטה, כן מתאימים לקטנטנים, לאנשים חלשים, מבוגרים ומתאוששים ממחלות. אקליפטוס מסייע למצבים של גודש במערכת הנשימה העליונה או שאנחנו מכנים "אף סתום", מצבי סינוסיטיס.

 

התוויות נגד

שמן אקליפטוס מסוג גלובולוס, אינו מתאים לאנשים בעלי לחץ דם גבוה, חולי לב, מחלות של מערכת העצבים, אנשים חמי מזג, ילדים מתחת לגיל 6, נשים הרות, אנשים המלווים בטיפול הומיאופתי. לא מתאים לשימוש של אנשים חולים, חלשים, תשושים, מחלימים.


שמן אקליפטוס לימוני בעל אותן התכונות כמו לשמן אקליפטוס גלובולוס אך בעוצמה פחותה.

שמן אקליפטוס מסוג סמיטי/רדיאטה בעל אותן התכונות כמו הסוגים גלובולוס ולימוני, אך אינו ממריץ, לא מעורר, לא מעלה לחץ דם ומותר לשימוש לתינוקות, מותר לנשים הרות במצבים הכרחיים, לאנשים בגיל השלישי, אנשים חלשים, חולי מערכת העצבים ולרגעים של לפני השינה. 


 

בתמונה, עץ אורן להמחשה שמן המופק מעץ האורן

ארז

שמן ארז מרגיע גוף ונפש, מחזק ומרגיע את מערכת העצבים. הוא בעל תכונות אנטיספטיות, אנטי דלקתי, מרגיע סטרס, אפרודיזיאק, משתן, מעט מכווץ את העור, קוטל פטריות, ממריץ את הגוף כולו, מרחיק ליחה, מאפשר למיינד לשלוט ברגשות, מדיטטיבי.


מערכת הנשימה – למצבי ברונכיטיס, סינוסיטיס, שיעול רטוב וליחתי, אסטמה על רקע סטרס.

מערכת השתן – למצבי דלקות בשלפוחית השתן, דלקת בנרתיק.

מערכת העור – מצבים עוריים המתעוררים על בסיס סטרס כמו אקזמות, פסוריאזיס, סבוריאה, אסטמה של העור, גרד ללא סיבה רפואית, התקרחות על רקע סטרס, עור יבש, סדוק ודלקתי ומצבי אלרגיות בעור.

מערכת החיסון – ידוע כבולם סרטן, בעיקר למצבים של סרטן במעי הגס.

מצבים רגשיים –

מאפשר לאדם שנוטה למלודרמות רגשיות לשים את הדברים בפרופורציה ולמיינד להכנס לשליטה.

אפרודיזיאק – מקרב בין בני-הזוג המחופרים איש בעמדתו, מאפשר תקשורת בריאה יותר ותורם להבנה וחיבור.


התוויות נגד

לא לשימוש בזמן היריון והנקה. 


 

אשכולית

בתמונה, חצי אשכולית פרוסה לרוחב, להמחשת הפקת שמן אשכולית

שמן אשכולית הוא אחד השמנים המרגיעים.

מחזק את מערכת החיסון, מסייע לתהליכי ניקוי הגוף (DTOX), משתן, מסייע לתהליכי ירידה במשקל כמעלה פעילות מטאבוליזם (חילוף חומרים) והמרצת פעילות הכבד, אנטי אוקסידנט וממריץ לעור. משפיע על האוזן הפנימית וכפועל יוצא גם על שיווי המשקל.


מערכת העיכול – ממריץ ומסייע לתהליכי ירידה במשקל על רקע עודף רעלנים בגוף ותזונת רחוב, ג'אנק פוד, עישון ואלכוהול.

שמן אשכולית מפעיל את הכבד ובנוסף משתן ומנקז רעלנים.


מערכת השתן – מתאים לאנשים שאוגרים נוזלים בגוף, מתייחס לצלוליטיס על רקע יכולתו להמריץ את מערכת הלימפה והכבד.


אוזניים – מצבי טינטון (צפצופים באוזניים), בחילות וסחרחורות שמקורן בדלקת באוזן הפנימית, בעיות שיווי משקל (עיסוי מאחורי האוזן עם שמן אשכולית – מזכירה שוב, מהול עם שמן בסיס).


בחילות היריון – שמן אשכולית מצויין לבחילות הריוניות, אפשרי בשילוב עם ג'ינג'ר. שמן אשכולית יעיל גם למצבי סחרחורות.


מיגרנות – מתאים למיגרנות שמלוות גם בבחילות – למצבים אלו, שמן אשכולית יעיל ביותר, בגלל יכולתו לנקז רעלנים מהגוף. במצבים של מיגרנות על רקע הורמונלי, רצוי להוסיף חיזוק לכבד בנוסף לאיזון הורמונלי.


עור – שמן אשכולית מטהר את העור מרעלנים, מונע תהליכי חימצון, מאט הזדקנות העור (אנטי אייג'ינג) מצמצם נזקים קיימים (קמטוטים) ומתאים לכל סוגי העור, יעיל במיוחד לעור שמנוני או לסובלים ממופעי אקנה.


שרירים – מסייע בפיזור חומצת חלב מהשרירים ומפחית נוקשות וכאבים.

 

התוויות נגד 

לא לשימוש של נשים הרות או מניקות, אין להיחשף לשמש עד 12 שעות ממריחת שמן אשכולית.


 

 בנזואין

בתמונה, שרף בנזואין להמחשת שימוש בשמן שרף בנזואין

שמן בנזואין מייצג את משפחת השרפים וככזה, מדובר בשמן עמוק ועוצמתי. שמן בנזואין מחמם, מתקתק, מנחם ועוטף, ממרכז, מחטא יעיל לטיפול במצבים עוריים, במערכת העצבים וחיבור בין המודע לתת-המודע.


מערכת הנשימה – מרגיע, יעיל במקום אקליפטוס כשיש התווית נגד להשתמש באקליפטוס בטיפול בהתקררויות ושפעת.


עור – מרגיע עור מגורה, יעיל לטיפול בעור יבש, סדוק  ומגורה ובוודאי במחלות עור יבש כמלחלח (כמו פסוריאזיס יבש), דרמטיטיס, סבוריאה. בשילובים מסויימים מסייע לטיפול בפיגמנטציה עורית.


אנטי אייג'ינג – חומצה בנזואית מהווה חומר שימוש בתעשיית הקוסמטיקה, פעם השתמשו בשמן זה לחניטת גופות.


פן רגשי והוליסטי –

מרגיע את מערכת העצבים, מחבר בין המודע לתת-המודע. תמצית חיבוקי – שמן  עוטף ומנחם בגלל הפן המתקתק שבו.

מתאים לאנשים עם סימפטומים בצד אחד של הגוף כאשר צד ימין הוא הצד הפרקטי (קריירה) וצד שמאל הוא הצד הרגשי (בית).


בנזואין שמן ממרכז, מחזיר לאמצע, מתאים לאנשים שהגוף שלם לא נוגע אותו דבר (שווה בשווה) במצב שכיבה. מסייע לבנות ולגייס "עמוד שדרה" רגשי, מנטאלי.


התוויות נגד

לא לנשים הרות/מניקות, לא באמבט ולא במבער.


 

בתמונה, ברגמוט (חושחש) להמחשה, ממנו מופק שמן ברגמוט

ברגמוט

שמן ברגמוט ידוע כמטהר עוצמתי לגוף ולנפש. משתן עוצמתי ובכך גם מחטא את דרכי השתן, מרגיע, אנטיספטי, מוריד חום, מעכב התרבות חיידקים ולכן יעיל מאוד לטיפול במצבים של הרפס, מרחיק חרקים ומווסת תיאבון.


טיהור – שמן ברגמוט יעיל לטיהור אנרגטי, מתאים לאנשים שמעלים שוב ושוב מחשבות על העבר, נוברים בעבר – ברגמוט מסייע להם להמשיך הלאה. יעיל לטיפול במצבי סטרס, חרדה, דיכאון ואכילה רגשית.


מערכת השתן – מסייע למצבים של דלקת בדרכי השתן, דלקות מפרקים, גאוט, בצקות, גודש בשדיים. ברגמוט קושר חומצת שתן ומפנה אותה מהגוף, מחטא את מערכת המין והשתן. יעיל לשימוש במצבים של הרעלה על רקע של חומרי הדברה, יעיל לשימוש להתאוששות ופינוי רעלנים אחרי מחלה.


עור – שמן ברגמוט אנטיספטי ויעיל לטיפול בפצעי בגרות/אקנה, עור שמנוני, פרונקלים – השמן מזרז הוצאת דלקתיות (מוגלה) מהפצעים. מטפל בהרפס ומקל על הכאבים במצבים של הרפס 3 הידוע בשמו שלבקת חוגרת (הרפס זוסטר) וכמובן יעיל לטיפול בפצעי אבעבועות רוח. שמן ברגמוט יעיל כקוטל זיהומים, חיטוי פצעים, יעיל להרפס הפה, פסוריאזיס, אקזמות ושאר בעיות עור.


התוויות נגד

אין להיחשף לשמש כ-12 שעות לאחר מריחת השמן בין אם ישירות ובין אם כשמן מהול. 


 

בתמונה, עצי-ברוש להמחשה להפקת שמן ברוש

ברוש

שמן ברוש מעורר, מחזק את הגוף והנפש, מחזק כלי-דם, מאזן הפרשות חֶלב בעור, משכך כאבים, מונע הזעת יתר ודוחה פשפשים מכלבים.


כלי-דם – יעיל להחזרת טונוס לכלי-דם ובעיקר לוורידים, ומכאן שהוא שימושי לאנשים שסובלים מדליות, טחורים, קופרוז וכמובן מחלות ורידים. כמו כן נשתמש בשמן ברוש לאנשים שסובלים מדימום עודף, נשים שסובלות מדימום בין-ויסתי.


עור – פצעים על גבי העור, עור שמן, מופעי אקנה למיניהם, פצעים פתוחים, עור לח מידי, חתכים – שמן ברוש יעיל מאוד בשל תכונות הכיווץ (אסטרינג'נט) שלו. בנוסף, שמן ברוש אנטיספטי, מכווץ ורידים ועוצר דימום, מעודד זרימה, יעיל לטיפול בהזעת יתר וגודש במערכת הנשימה.


נשים – מסייע להסדרת מחזור, כאבי מחזור, דימום ויסתי מוגבר, דימום קשה ומתמשך לאחר לידה.


מערכת עיכול – ברוש יעיל למצבים של ריבוי שלשולים מסכני חיים, למצבים של זיהום במעיים על רקע טפילי מעיים. יעיל לטיפול בפצעים פנימיים כמו אולקוס ו/או טחורים.


התוויות נגד 

שמן ברוש אסור לשימוש לנשים הרות. נשים מניקות יכולות להשתמש בשמן זה אבל רק בתום ההנקה כדי שלא לגרום כאבי בטן לתינוק.


 

בתמונה, שורש ג'ינג'ר להמחשה, ממנו מפיקים שמן ג'ינג'ר

ג'ינג'ר

לשמן ג'ינג'ר אופי של תבלין יותר מאופי של שורש ולכן, אפשר להיעזר בו כבר בתחילת טיפול גם כחליטה וגם במזון מעבר לשמן.


ג'ינג'ר ידוע כמכיל את חמשת הטעמים (מתוק, מר, חמוץ, מלוח וחריף – אף שידוע שחריף אינו טעם, אלא כוויה של ממש ועדיין, יש בו מין החריפות).

ג'ינג'ר ידוע כמחזק איברים, רגשות, ידוע כטוניק (מחזק עוצמתי).

 

מערכת העיכול – סופח גזים ממערכת העיכול ומסייע לפוגג בחילות.

מערכת החיסון – יעיל לשימוש בשלב הראשון של מחלה ויראלית, גם שפעת בשלב הצמרמורות ועליית חום – מסייע לתסמינים הנלווים לעליית חום, חליטת גי'נג'ר ממש עם תחילת עליית חום תסייע לייזע את הגוף ולנקז רעלנים באמצעות ההזעה, מה שבתורו מטיב משמעותית בעומק החולי ומאפשר הקלה. כמו-כן, יעיל להתאוששות אחרי מחלה. יעיל לאנשים שסובלים ו/או רגישים לקור מה שמתבטא בנזלות שקופות (רצוי  לצרוך במזון וכחליטות).


כאב - לטיפול בכאבי שרירים, כאבי-ראש, כאבי מיפרקים

מערכת הנשימה – יעיל לטיפול בסינוסים ונזלות קור (שקופות).

עיסוי – יעיל להמרצת דם למקום כואב (דלקות מיפרקים בעיקר על רקע קרוהן) וחימום שרירים (יעיל למצבי התכווצויות על רקע רוח קרה).

 

התוויות נגד 

אסור לאנשים שסובלים מיתר לחץ-דם. 


 

גרניום

בתמונה, פרח ושיח גרניום להמחשה, ממנו מפיקים שמן גרניום

שמן גרניום הוא המאזן הלאומי וככזה, הוא ידוע ביכולתו לאזן מצבים קיצוניים, מאזן שעון ביולוגי, מאזן הורמונאלי, משתן עדין, מוריד לחץ-דם עדין, מווסת בין סרוטונין/מלטונין.



משתמשים בשמן גרניום למצבים של סחרחורות, שיכרות, ג'ט לג (יעפת), הפרשי טמפרטורה קיצוניים, מעברי דירה, איבוד מרכז (סנטר), עובדי משמרות, אנשים הסובלים מבצקות ונפיחויות, ל-PMS  דיכאון אחרי לידה, גיל המעבר ובעיקר לסובלות מגלי-חום.

מערכת השתן – גרניום משתן ולכן מטפל באצירת נוזלים, צלוליט, בצקות, דלקות בדרכי השתן, יתר לחץ דם הנובע מעודף נוזלים בכלי-הדם.



עור – מתאים לעור יבש או שמנוני (עור מעורב), מכווץ ומחטא, מזרז ריפוי פצעים, יעיל לשימוש בפצעים שמקורם הורמונלי.


מערכת החיסון – מחטא ולכן יעיל לטיפול בכאבים, דלקות וכיבים בגרון ו/או בחניכיים.

 

התוויות נגד 

אסור לשימוש בהיריון, לא מתאים לשימוש לאנשים עם בעיות שינה וכמובן לכולנו לא לשימוש בסמוך לשינה. 


 

הדס


בתמונה, שיח ופרח הדס להמחשה, ממנו מפיקים שמן הדס

מערכת הנשימה – שמן הדס ידוע כשמן מחטא, אנטי דלקתי, מסייע למצבים של התקררות, שפעת, דלקות במערכת הנשימה, סינוסיטיס – הדס מסייע בפינוי ליחה ומעניק בכך הקלה למצבי גודש.


מערכת החיסון – הדס מסייע לזרז החלמת פצעים ונגעים תוך חיזוק מערכת החיסון ולפיכך, יהיה שמן יעיל לטיפול במופיע אקנה ואפילו טחורים (מכווץ כמו שמן ברוש).


שמן הדס הוא אנטי היסטמין טבעי, במינון נמוך הוא יכול לסייע למצבי אלרגיות המתבטאים בקוצר נשימה, נזלת אלרגית, מופעים אלרגיים בחילופי עונות כמו גם מזונות אלרגניים, שלשולים וזיעה מוגברת.


מין – מעורר תשוקה (אפרודיזיאק) ומסייע להגברת הליבידו.



מערכת העצבים – מדובר בשמן מרגיע, מתאים להקלה על מצבי סטרס, מתחים ולחץ, משרה שינה ומתאים לטיפול בנדודי שינה.


הורמונים – הדס מסייע לאיזון הורמונלי, החומרים הפעילים בו מלמדים את הבלוטות ההורמונאליות בגוף לעבוד באופן מאוזן. 


 

הל – קרדימון


בתמונה זרעי הל להמחשה - מהם מכינים שמן הל

הל שייך למשפחת הג'ינג'ר אך עדין יותר, למרות ששניהם בעלי אותה יכולת חימום. הל משפיע אותו דבר כמו ג'ינג'ר על מערכת העיכול. ולמרות זאת, הל משפיע טוב יותר על הפן הרגשי מאשר על הפן הפיזי.


זה השמן להשתמש בו כדי להפריד את הפחד מהאגו, הל מאפשר לנו לראות את הפחד ולהתמודד איתו.


מתאים לטיפוסים חרדתיים, לאנשים שסובלים מפחד קהל (האמת שרובינו מתקשים לעמוד מול קהל, זה אחד הפחדים הגדולים לבני-אדם).

הל נחשב אפרודיזיאק ומעורר תשוקה מינית, משתן, מחמם, מכווץ, יעיל לבעיות עיכול, כאבי שרירים וכאבי ראש.

 

 

וטיבר


בתמונה, שורש שיח וטיבר

לשמן וטיבר תכונה מרכזית והיא יכולתו להשפיע רגשית.


שמן וטיבר משדר בית, יציבות, ביטחון והגנה ולכן, שמן וטיבר הוא שמן שמופנה לבית ולהגנה וּמִטבע הדברים, זה השמן הראשון והנפוץ ביותר לשימוש בתעשיית הבישום לגברים, כיוון שנשים מחפשות בגברים תחושת ביטחון, יציבות, הגנה ובית יציב. 

זה השמן לחיזוק וביסוס צ'אקרה ראשונה.


שמן וטיבר בעל איכות עמוקה מאוד ובעל יכולת לְאפְשֵר לאדם להפריד בין דברים שמעיבים על ההווה מתוך השלכות מן העבר.

 

מתאים לשימוש כשיש ברקע ענין לא פתור של היסטוריה מהעבר, וטיבר מלמד על הפער בין מה שהיה פעם לבין הבחירות של היום – שמן מאוד עמוק.


 

 


בתמונה, פרח ורד סגול

ורדים

מלכת השמנים, ורד בולגרי או ורד מרוקאי, נחשבים לשמנים יוקרתיים ויקרים במיוחד והם מביאים איתם אהבה באספקטים שונים: אהבה עצמית, יכולת קבלה ונתינה, הם יעילים לטיפול במערכות יחסים בכלל, שמן ורדים הוא השמן לטיפול בלב השבור, במצבים של חוסר אהבה של אדם לעצמו - אהבה עצמית.


שמן ורדים מעורר רגשות ופותח את הלב. מטפח אהבה בין אם לעובר (כמו אוקסיטוצין)או להריון לא רצוי, עיסוי עם שמן ורדים מביא לקבלה מוחלטת ללא ביקורת או שיפוטיות. שמן ורדים מטפח יכולת נתינה ואהבה ללא גבולות (בעיקר מתייחס למערכות יחסים שבין הורים לילדיהם).


שמן ורדים יעיל לטיפול בפלפיטציות (דפיקות לב), כהכנה ללידה, לריכוך טראומות לידה, לבניית מערכות יחסים, למצבים של שברון לב ואובדן – שמן ורדים מאוד מנחם, מטפח כל סוג עור, מעלים אדמומיות הנובעת מהתרחבות נימים בלחיים, מצויין לעור יבש ומבוגר כיוון שהוא אוצר מים ולחות בעור ובכך מונע המשך התקמטות ובנוסף, נחשב נוגד חימצון. יעיל גם לטיפול בהרפס.

 

אין התוויות נגד לשמן ורדים, יחד עם זאת בשימוש לתינוקות ופעוטות יש למהול את השמן, בשמן נשא.



 

בתמונה, פרח ילאנג-ילאנג

ילאנג-ילאנג

שמן מפרח הילאנג ילאנג המגיע אלינו מהוואי נחשב לאחד הצמחים המרגיעים:

מערכת העצבים – בעל השפעה מרגיעה על מערכת העצבים, מוריד עודפי אנרגיה, מתאים מאוד כמענה ראשוני להתקפי פאניקה וחרדה – אפילו ממש להצמיד את הבקבוק לאף ולהריח. בעל פעילות סדטיבית מרגיעה חרדות, פחדים ואף מסייעת להשריית שינה.


מערכת הנשימה – יעיל כמענה מיידי למצבים של היפרוונטילציה (נשימת יתר האופיינית למצבי חרדה).


עור – נותן חיוּת ומאזן הפרשת חֶלֶב, מתאים לשימוש לעור עייף ומתבגר, אנטי אייג'ינג


אפרודיזיאק (מעורר תשוקה) גברי, לנשים בגיל המעבר, סטרס, טיפול ביתר-לחץ דם.


התוויות נגד

שמן ילאנג ילאנג אינו מתאים לשימוש לאנשים הסובלים מכאבי-ראש ומיגרנות, ולאנשים הסובלים מלחץ דם נמוך. 


 

לבונה


בתמונה, שרף ושמן נדיף לבונה

את שמן הלבונה אנחנו מכירים מהמקורות, מבית-המקדש. שמן לבונה הוא אחד השמנים המרגיעים, מרוממי הנפש, ספיריטואליים ואף מדיטטיביים.

בעבר השתמשו בשמן לבונה להפקת סוכריות מציצה לגרון כואב, להפקת סבונים טבעיים, לתעשיית הבישום.


כמו-כן, משתמשים בשמן לבונה לתעשיית מעדנים בשריים משובחים כמו פטה כבד כחומר משמר והשבחת הארומה.


מערכת הנשימה – שמן לבונה מטפל בנשימה מואצת בזמן התקף חרדה ובמיוחד כמניעת התקפי חרדה. השמן משקיט ומרגיע את מערכת הנשימה לפיכך, שמן לבונה יעיל לשימוש גם להתקפי אסטמה ובפרט כשאלו מלווים גם בהתקפי חרדה.


מערכת השתן – משתמשים בשמן לבונה לטיפול ארוך בעיקר לנשים שסובלות מדלקות שתן חוזרות ונישנות. שמן לבונה מתאים לכל ההפרעות הזיהומיות במערכת השתן משני המינים – לרוב אלו נשים שיותר אופייניות לזיהומים במערכת השתן בשל המבנה הפנימי המזמן התרבות חיידקית. שמן לבונה מנקז החוצה ובכך מקטין את הסבירות לדלקת נוספת במערכת השתן כלומר, הוא גם טיפולי וגם מניעתי.


היות ושמן לבונה מאוד מרגיע, הוא מתאים לטיפול בסטרס, נשים הרות עם יתר לחץ דם (מצבי רעלת היריון), שמן לבונה מחזק את הרחם, מונע דלקות, מונע דימום ויסתי מוגבר (לרוב על רקע רחם חלש) ויעיל לנשים שחוות הפלות חוזרות. מתאים למצבים של עייפות קשה עד כדי תשישות. שמן לבונה נותן תחושה של ביטחון והגנה ולכן, נכון לטיפול בפחדים וחרדות.


עור – שמן לבונה משמש כאנטי אייג'ינג כמו כל השמנים המופקים משרפים, מונע קמטים ומשווה מראה צעיר לאורך זמן.


לתינוקות, שמן לבונה יעיל לטיפול בתפרחת חיתולים והפחתת גירוי על פני העור במקום קמומיל שלא מתאים למי שרגישים למשפחת המורכבים.

וכאמור, זה השמן הכי מדידאטיבי המרגיע את הנפש ומקרקע.

 


 

לבנדר – אמא אדמה של הארומתרפיה


בתמונה, שתי דבורים מלקטות צוף בשדה לבנדר סגול

שמן לבנדר מכונה "אמא אדמה" כיוון שהוא מכיל את כל התכונות בטבע. הוא נוגד פטריות, נוגד וירוסים, נוגד דלקות והוא בעיקר סינרגטי.


ידוע הוא שככל שלבנדר גדל במקום גבוה וקר יותר, כך השמן המופק ממנו משובח ואיכותי יותר.



שמן לבנדר נחשב לפלא רפואי, הוא אנטי דלקתי, אנטי פטרייתי, אנטיספטי, אנטי בקטריאלי, אנטי מיקרוביאלי – הוא השמן היחיד שמותר למריחה ישירה על העור מבלי להשתמש בשמן בסיס ועדיין, תמיד ננקוט בגישת הצד הבטוח ונמהל גם לבנדר, בפרט לאנשים חולים, חלשים ובוודאי ילדים וקשישים.


שמן לבנדר יעיל לשיכוך כאב, להתמודדות עם אלרגיות, שמן מצויין לטיפול בכוויות (כך בדיוק הוא התגלה – פיצוץ במעבדה הוביל אינסטינקטיבית את הכימאי להכניס את ידו שנכוותה לצנצנת עם שמן לבנדר, שהרגיע מיידית את הכוויה ומנע התפתחות כוויה בדרגה גבוהה) שמן לבנדר הוא תמיד הבחירה הראשונה לטיפול בכל מצבי עור.


לבנדר יעיל גם להרחקת חרקים ומזיקים, מקל על כאבי מחזור עוויתיים ובחילות, הוא משרה רוגע ולכן ידוע גם בתרומתו המשמעותית לטיפול במצבי חרדה ודיכאון. 


 



בתמונה, גבעולי ועלי מיורן מתוק

מיורן

שני סוגים לשמן מיורן, מיורן מתוק ומיורן

ספרדי:

מיורן ספרדי 

מיורן ספרדי מזכיר את שמן האורגנו בפעילויותיו, הוא אנטיספטי, אנטי בקטריאלי, משתמשים בו לטיפול בגידולים סרטניים, יש להשתמש בו בכמויות מזעריות כיוון שההצטברות שלו עלולה לגרום למצבי רעילות בכבד.

אין להיחשף לשמש למשך 12 שעות לאחר שימוש במיורן ספרדי ע"ג העור !

 

מיורן מתוק

מערכת העצבים - משפיע על מערכת העצבים האוטונומית, שרירים חלקים, מוריד פעילות עצבית עודפת, משכך כאבים באמצעות דיכוי מערכת העצבים האוטונומית. ניתן להשתמש בו לאורך זמן ובמצבי עודף, בגלל הטמפרטורה הניטראלית של השמן והאופי המרגיע שלו (אינו ממריץ). שיכוך הכאב באמצעות מיורן אינו מאלחש ולכן מתאים לעיסוי והרגעה כללית, בשילוב עם שמן ציפורן לחיזוק שיכוך הכאב.


מיורן מתוק מתאים לטיפול במצבים של "טיקים", שיהוקים, גיהוקים הנגרמים מהתכווצות שרירים חלקים במערכת העצבים האוטונומית.


מיניות – מיורן מתוק דכודיזיאק - מדכא תשוקה וחשק מיני בעיקר אצל גברים. זו הסיבה שצמח זה גדל כגדר חיה סביב חצרות המנזר. לאורך ההיסטוריה אפשר לראות שימוש במיורן מתוק עם אוכלוסיות הסובלות מפיגור, עם דחף לאוננות, לטיפול בפדופילים בעלי יצר מיני חזק או אנשים שהתמכרו לאוננות וסקס.


התוויות נגד

לא לשימוש לפני נהיגה, השמן יודע לטשטש, להביא לכדי הרגעה עמוקה מאוד ולהרדים.


 

מליסה


בתמונה, מליסה שופעת

שמן בעל אספקטים טיפוליים למצבים רגשיים נפשיים.


מערכת החיסון – אנטי ויראלי עוצמתי, יעיל לטיפול במחלות ויראליות שמן מליסה יסייע לטיפול בסימפטומי התקררויות ויחזיר מהר יותר לשיגרה תוך חיזוק מערכת החיסון וחיזוק כוחות הנפש לצאת מהחולי.

נוכל לראות התאוששות יפה ממחלת הנשיקה (EBV) שמן מליסה מאושש וממש מרים על הרגליים תוך הקטנת סיכוני וסיבוכי המחלה (הגדלת טחול/כבד) ומונע את התדרדרות המחלה לתסמונת העייפות הכרונית כך ששמן מליסה ממש מקצר את משך המחלה.


במחלות ויראליות כמו הרפס לסוגיו השונים (1,2,3) אין להשתמש בשמן ישירות על גבי העור, אלא כשמן מהול בשמן נשא, יש להתחיל למרוח ישירות עם העקצוץ הראשוני(מהול בלבד) כשהפצע עוד לא פרץ החוצה כדי להרגיש את העבודה הוויראלית העוצמתית של שמן מליסה – (זה הזמן שהווירוס רגיש יותר והמפגש בינו לבין העוצמה נוגדת הווירוסים של המליסה מניב מופע מינורי)


מערכת העצבים – לשמן מליסה השפעה על מערכת העצבים האוטונומית, המרכזית ולפיכך, הוא משפיע ומרגיע שרירים, מרגיע את הלב, אנטי דיכאוני קלאסי, מתאים לטיפול בכל מצבי ה- down ומרים – up lifting.


פן רגשי הוליסטי –

מליסה מתאימה לטיפול במצבים נפשיים אקוטיים וקשים, זה אחד השמנים האנטי טראומתיים החזקים שיש בטבע, הוא מתאים לטיפול גם במצב האקוטי של טראומה קשר, כשאי אפשר לדבר ולספר מה קורה וגם לטיפול בטראומה ארוכת שנים שמנהלת את האדם.


כשיש מצבים נפשיים קשים שגורמים לאספקטים וסימפטומים פיזיולוגיים כמו שרירים תפוסים (מספיקה טיפה אחת בתערובת שמנים, או 2-3 טיפול מליסה מדוללת בשמן נשא).


זה השמן לטיפול  במצבים של קושי אנרגטי להתאושש ממחלות ומצבים רגשיים קשים, מליסה מאוששת ממחלות, נותנת את כוחות הנפש life force להתאושש ממחלה, להשתקם ולצאת ממחלות. מליסה מקצרת זמן התאוששות וריפוי ממחלות באמצעות עוררות של כוחות הריפוי הרגשיים.


מליסה שמן אנטי דכאוני קלאסי, מתאים לטיפול בכל מצבי ה- down, שמן מרים מאוד.

 

התוויות נגד

לא במריחה ישירה על העור, לא מתאימה לאנשים הסובלים מבלוטת תריס לא יציבה או מהיפותירואידיזם. 


 



בתמונה, מנדרינות

מנדרינה

שמן מנדרינה שמן מעורר ומעודד – up lifting,  הוא מרגיע, תורם לגמישות העור, ממריץ את פעילות מערכת העיכול ובתוכה את הקיבה, הכבד תוך הרגעת המעיים – מתאים באופן קלאסי לסובלים מתסמונת המעי הרגיזIBS .


חליטת קליפות מנדרינה וקלמנטינה מיובשות יעילות לטיפול בשלשולים, גזים ואפילו הברחת תולעים.


עור – שמן מנדרינה מסייע לאלסטיות וגמישות העור ולכן, הוא יעיל לשימוש בעור מבוגר, עור מתבגר, לעור חסר גמישות, למצבי הריון ומניעת סימני מתיחה בעיקר יחד עם שמן נבט חיטה (החל מסוף טרימסטר ראשון). מסייע לטיפול בדיכאון לאורך ההיריון ולאחריו על רקע של שינויים הורמונליים ופחדים לאורך ההיריון.


תינוקות – לטיפול בכאבי-בטן, שיהוקים, גיהוקים באמצעות שמן נשא, עיסוי בטן עם כיוון השעון. מתאים לתינוקות בכייניים שלא נוח להם והם רוטנים כל הזמן. (טיפה אחת בשמן בסיס מספיקה לתינוקות).


פן רגשי הוליסטי 

שמן מנדרינ

ה עוזר מאוד לפתיחות בתקשורת, הוא מדובב אנשים סגורים להיפתח ולהצליח לדבר. זה הזמן המתאים לפני ראיון עבודה, כשהכל מרגיש לחוץ, סגור ומפחיד.

שמן מנדרינה מומלץ לאנשים עצורים שלא מספקים אינפורמציה, לאנשים שעברו טראומה רגשית וקשה להם להיפתח. אפשר לשים מגבת עם מים חמים וכמה טיפות מנדרינה סביב הכתפיים לפני טיפול או תוך כדי – זה מאפשר פתיחות בכל הרמות להעברת אינפורמציה, אפשר לשלב עם מליסה.


שמן מנדרינה מתאים לטיפול בחרדות, נדודי שינה, עצבים – הוא כמו סם הרגעה.

מתאים לטיפול בנשים עם חרדות בזמן ההיריון עקב שינויים הורמונליים ופחדים אלמנטריים.


יעיל לשימוש עם אנשים רגישים מאוד, בעיקר עם אנשים קשישים, אנשים עם בעיות כבד וחולשת עיכול.


חליטה עם קליפות מנדרינה וקלמנטינה מיובשות, יעילות לטיפול בשלשולים, גזים והברחת תולעים.

 

ללא התוויות נגד – פחות רגיש לשמש משאר ההדרים.

 


 

סנדלווד – שמן עץ האלמוגן


בתמונה, עץ האלמוגן - סנדלווד

שמן סנדלווד נחשב אחד השמנים הסמיכים והכבדים ניתן לחוש בזאת בקצב טפטוף השמן מהבקבוק – היאזרו בסבלנות...


אולי זו הסיבה שאחת מאיכויותיו של סנדלווד היא הרגעה, הרגעה עמוקה פיזית ונפשית ממש כמו הקצב האיטי של השמן שהוא תולדה של רמת הסמיכות שלו.

 

מדובר בשמן אפרודיזיאק לנשים וגברים כאחד ולכן ניתן למצוא את השמן בתעשיית הבישום.


מערכת הנשימה – אנטי בקטריאלי, מעודד את מערכת החיסון,  מתאים לטיפול בשפעת, ברונכיט, שיעול יבש ולא פרודוקטיבי (סטרידור), כאבי גרון ואובד קול. במקביל, סנדלווד גם מכייח, יעיל לטיפול באסתמה וברונכיטיס, למצבי גודש בקנה-הנשימה ולכן יעיל לטיפול באינהלציה.


מערכת העיכול – דלקת של מערכת העיכול העליונה קרי דלקת של הקיבה – גסטריטיס אך גם שלשול, עצירות, בעיות ספיגה וגזים.


עור – מחזק רקמות עור ע"י פעילות ישירה על קולגן וסיבי אלסטין, מושך לחות לעור ולכן מתאים לטיפול בעור יבש ומבוגר, דרמטיטיס יבש, כוויות, צלקות ועור סדוק. שמן סנדלווד מרגיע גירויים וגירודים, מוריד נפיחויות ומתאים לטיפול בפצעים מוגלתיים בשל היותו אנטיספטי ואנטי בקטריאלי.


יעיל לטיפול בכאבי-ראש, מיגרנות, חרדות ודיכאון – סטרסס... תשישות ונדודי שינה.


פן רגשי הוליסטי –

מעבר לעובדת היותו של שמן סנדלווד אפרודיזיאק מצויין לגברים ונשים כאחד, מעורר חושניות ואת הרצון לפרות ולרבות, סנדלווד גם אנטי דכאוני, מחזק את הפן המנטאלי ומעניק עוז לנפש. מחדיר שלווה ותחושת פיוס עם הסביבה ולכן, הוא יעיל לשימוש למצבי דיכאון וסטרס -  מריחה (מהולה) לאורך עמוד השדרה לסיוע בחיזוק עמה"ש המנטאלי רגשי. 


 

עשב לימון


בתמונה, שיח עשב לימון

זה השמן המכונה – "שמן לספורטאים" משום שהוא קושר חומצת חלב ומפנה אותה החוצה מהגוף ובכך תרומתו להרפיית שרירים תפוסים.


שמן עשב לימון מסייע לפנות פסולת מהגוף החוצה וניתן להוסיפו לכל תערובת שמנים, זהו אחד השמנים מטהרי הגוף היעילים.


משתן, בעל נטייה לדחות מזיקים רגישים לריח הלימוני לכן רצוי להשתמש בעשב לימון כתרסיס נגד מזיקים בפתחי דלתות, חלונות ורשתות. מתאים גם לסילוק כינים, סילוק ריחות לא נעימים מהגוף מכף רגל ועד באשת הפה.

 

התוויות נגד

אין למרוח ישירות על העור, אלא למהול בשמן בסיס. 


 



בתמונה, פריחת עץ התה

עץ התה

עץ התה הוא הידוע כשמן הלוחם בחיידקים ופטריות, הוא מחטא חזק ועוצמתי כשמדובר בחיידקים ופטריות.


עור – יעיל לניקוי פצעים ושאר נגעי עור, לוחם ביעילות כנגד אקנה ומקדם החלמת פצעים מהירה. לטיפול בפצעי קור/חום,  יעיל לטיפול וטיפוח קרקפת נקייה ובריאה, מונע קשקשים, פטרת הקרקפת (אפשר להוסיף כמה טיפות לשמפו) תוך שמירה על שיער נטול קשקשים. שומר על סטריליות.


הטרפנואידים הפעילים בשמן, מסייעים למצבי גרד, שמנוניות, יובש או חולי של הקרקפת.


מערכת החיסון – מגביר ייצור כדוריות דם אדומות ( Terpinen-4-ol) מה שבתורו מחזק את מערכת החיסון להתמודד מול כל קושי, חולי ו/או פולש כולל סטרפטוקוקים, שפעת ודלקת ריאות חריפה), מונע התפרצות הרפס.


התוויות נגד

לבעלי עור רגיש – לא לשימוש ישיר על העור. לא מתאים לשימוש למשך תקופה ארוכה ובמינון גבוה. לא מתאים לתינוקות וילדים עד גיל שלוש, לא מתאים לנשים הרות. 


 



בתמונה, שיח פאצ'ולי

פצ'ולי

אי אפשר להישאר אדיש לשמן פצ'ולי, או שמאוד אוהבים אותו, או שלא יכולים לסבול אותו.

לפצ'ולי ריח בגוון של אדמה לחה, ריח של מערה (קצת מזכיר את שמן וטיבר בעומק).



משתמשים בפצ'ולי בתעשיית הבישום לגברים בשל תכונותיו מייצבות תרכובות ומאזנות ריחות בתערובות צמחיות. כמו-כן פאצ'ולי מונע נדיפות גבוהה כך שהוספת פצ'ולי לתערובת שמנים מבשמת, תהפוך אותו לבושם שנשאר זמן רב על הגוף - קלאסי לשימוש בתעשיית הבשמים.


פצ'ולי שמן אפרודיזיאק ואם לא די בכך, הוא מחקה תחושה של התאהבות. זה השמן לעיסוי זוגי כשיש ריחוק או בעיות שבין בני-הזוג ורוצים לתקן.


שמן פצ'ולי הוא השמן לשימוש בכל פעם שמרגישים דחפים ותשוקה למיני מזונות – כשרוצים להיפטר מהשפעה של חשקי אכילה ולא משנה מאיזו סיבה (תיאבון/חוסר איזון סוכרים/קנדידה/רגשי/חוסר איזון הורמונאלי/סכרת) שמן פצ'ולי משפיע על מרכז הרעב והשובע במוח ועל הזיכרון של טעם המזון בפה.


פן רגשי הוליסטי

שמן פצ'ולי הוא השמן שמעיד על מערכות יחסים מורכבות עם אמא. אנשים שיש להם מערכות יחסים לא פתורות מול אמא, לא יוכלו לסבול את הריח של שמן פצ'ולי, לשמן יש ריח של מערה, ריח של אדמה רטובה ואדמה – היא אמא – אמא אדמה.


 

 


בתמונה, עץ קינמון

קינמון

קיימות שתי תצורות לשמן קינמון:

Bark-  מופק מגזע העץ, נחשבת הפטוטוקסית וחזקה מדי, נתקעת בכבד ומרעילה אותו.


Leaf  - מופק מעלים והוא המומלץ לשימוש בשמנים נדיפים.


קינמון כתבלין, ידוע כעדין מאוד, מחמם, מייבש ליחה ומתאים לאנשים רגישים לקור או למצבים של מחלות על רקע שלל עודף רגישות לקור. לתבלין טעם מתקתק ולכן לילדים קל להתחבר לטעם –ילדים ומבוגרים רגישים לקור ומתקררים בקלות, ראוי להוסיף להם קינמון על בסיס קבוע ויום יומי לתפריט כדי לסייע לשמירה על חום הגוף.


לעומת זאת, שמן קינמון אינו עדין כלל, הוא חם וחריף ובעל התוויות נגד כמו כל התבלינים המחממים.


הן לציפורן והן לקינמון חומר פעיל משותף eugenol בעל אפקט אנטי פטרייתי חזק ולכן שניהם מתאימים לשילוב בטיפול בפטרת.


קינמון משמש כסמן על פני העור, ידגיש מקומות בעיתיים פיזית, אנרגטית ונפשית – אלו המקומות עליהם יש לתת דגש בטיפול.


התוויות נגד

שמן ממריץ, חם – לא מתאים לילדים, אנשים תשושים, אנשים בגיל השלישי, ללוקים ביתר לחץ דם, טיפוסי A.

 


 

רוזמרין


 פורח בתמונה, שיח רזמרין

שמן רוזמרין מכונה שמן הסטודנטים ולא בכדי, כיווּן הפעולה של שמן רוזמרין הוא כלפי מעלה, השמן מעודד זרימת דם לכיוון הראש ובכך תרומתו לשיפור תפקודים קוגניטיביים, הוא משפר את הזיכרון לטווח קצר, משפר את יכולת הריכוז וההתמקדות.


אם יש לכם ילדים או אתם עצמכם מתקשים להתרכז ולהתמקד, זה הזמן לטפטף שמר רוזמרין, שיעטוף וימרכז אתכם, ישקיט מחשבות עודפות ויאפשר לכם מיקוד וריכוז יעילים.


כולנו זוכרים את השפעתו של שמן רוזמרין לטיפול בכינים שמסתייגות מריח של רוזמרין, אפשר למרוח שמן מהול בשמן בסיס מאחורי האוזניים ועל העורף המקומות הידועים כחמימים בהם כינים אוהבים לשכון.


שימו לב שטיפול בשמן רוזמרין רצוי לבצע במשך היום כדי להמנע מההשפעה המעוררת בשעות הלילה כשאתם רוצים ללכת לישון (כולל הילד שסובל מכינים). מומלץ למרוח תערובת שמנים המכילה רוזמרין ולהשהות כרבע שעה ואז לסרק במסרק צפוף. את הטיפול רצוי לעשות אחת לעשרה ימים.

 

התוויות נגד

לא מתאים לטיפוסי A לאורך זמן., לא מתאים לאנשים הסובלים מיתר לחץ-דם, אסור לשימוש לאנשים עם עודף במערכת העצבים המרכזית, אסור לשימוש לנשים הרות ומניקות, אסור לאנשים שעברו אירועים לבבים ומוחיים, לא מתאים לילדים ואנשים היפר-אקטיביים. 


 



בתמונה, ערימת תפוזים

תפוז מתוק


שמן תפוז מתוק מביא איתו זיכרונות ילדות ואנרגיה טובה – סוג של נינוחות. הוא שמן מרגיע, נוגד חרדות, משרה שינה ולכן מתאים לטיפול בנדודי שינה.

שמן מרגיע, בעל איכות מחטאת, אנטיספטי, אנטי דלקתי-מעכב צמיחה חיידקית, מעודד את פעילות מערכת העיכול ומעורר תיאבון, נוגד דיכאון, מפוגג כעסים, מרפה עוויתות שרירים, יעיל לחיטוי חלל הפה, חיזוק חניכיים וריפוי כיבים ואפטות בחלל הפה. כמו-כן, יעיל להתקררויות חורף באמבט.


עור – מתאים לעירור עור עייף, יבש ורגיש, לטיפול בסימני מתיחה, נזקי שמש, בצקות אקנה, קמטים, קרקפת שומנית, כוויות, פצעים, צלקות, דלקות וזיהומים בעור, דרמטיטיס ופטרת. מסכת פנים מבוססת שמן תפוז מסייעת ליצירת קולגן, מסלקת רעלים – לימפתי ולכן גם נותן מראֵה רענן ומאוורר וגם יעיל לטיפול בבצקות.


פן רגשי הוליסטי

ניחוח שמן תפוז מעלה זיכרונות ילדות, רגעים שמחים ומעלה מחשבות טובות ונעימות, הוא מעורר תחושת שמחה ונינוחות- מרומם מצב רוח בכלל ובמיוחד לאנשים הסובלים מדיכאון וחרדות כרוניות – שמן תפוז מתוק מסייע להרגיע את קצב הדופק שעולה באדיבות קורטיזול בזמן חרדה.


מתאים במיוחד לאנשים שסובלים מבעיות כמו עצבנות- שמן תפוז מתוק מפוגג כעסים, נדודי שינה, היסטריה, דכאון, חרדה, מתח, לחץ וסימפטומים רגשיים של תסמונת קדם-וסתית. מצויין לילדים עם הפרעות קשב וריכוז - עושה פלאים.

 

התוויות נגד

לא להיחשף לשמש במידה והשתמשתם בשמן תפוז מתוק במריחה מהולה.

אסור לנשים הרות ומניקות

 


 

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page