top of page

גיליון דצמבר 2023 - מגזין באופן טבעי


תמונת אווירה, כלניות מקרמיקה אסופות כמפת מדינת ישראל


פתח דבר

100,000 "כלניות לפני הגשם" יפרחו ברחבי הארץ עד 7.10.2024 כשנציין שנה לשבת השחורה והארורה...


100,000 כלניות קרמיקה – חרסית, שמגיעות מהאדמה ושבות אליה למהול כאב גדול באהבה אינסופית.


תודות ליוזמת ומנהלת המיזם: יפה סולומון ולמנהלות השותפות: שלומית חפר, ענבר עזרן, ורדה הר- צבי וכל הידיים שהעלו באהבה את ההנצחה הכל כך אנושית ומרגשת הזו ולכל הידיים הקרמיקאיות שנרתמו באהבה לפרוייקט הישראלי המובהק.

 

הלב נשבר,

כל כך הרבה ימים חלפו להם מה-7.10.2023 וכל כך הרבה צורות ואופנים בהם הלב שלנו נשבר, מתרסק ואנחנו לא מוצאים לעצמינו מקום לדקה אחת לנוח, דקה אחת של מנוחה לנשמה, נשימה אחת מבלי שיכאב לנו עד עמקי הלב – הלב נשבר בקרבנו כל רגע מחדש, כל יום שחולף והחטופים אסורים במחשכי טירוף הרוע, כל יום של חוסר ודאות מה עובר עליהם – איך הם מתמודדים הילדים, הנשים, החיילות והחיילים וכל הבוגרים שנחטפו מהחיים, כל פתיחת מהדורת חדשות במילים "הותר לפרסום" מפילה לנו את הלב עם הנשמה ומשאירה תלמים חרוכים של כאב ואובדן כי הלב, הלב מתרסק ונשבר בקרבנו. . .

 

מדינה שלימה כואבת את הטירוף והטלטלה וכבר אי אפשר למכור לנו תירוצים ואמתלות כי ראינו, שמענו וחווינו את כל מה שקרה – אולי להנהגת המדינה לקח זמן להתאושש ולהיערך לכדי תגובה אבל לנו?, אנחנו העם ?... כהרף קמנו והתאחדנו לכדי תגובה ופעולה, לא קיים עַם בעולם שיכול כך להיאסף אל תוך עצמו, אל תוכי הליבה הפנימית של המהות היהודית ישראלית ולהפעיל מִפעל שעובד 24/7 לייצור חוסן אנושי


75 וחצי שנות, אנחנו מתאמנים על מיזוג ומהילת עצב בשמחה ושמחה בעצב, במרווח זמן של פחות מנשימה אחת

עכשו – עכשו המושג שמלמדים את החיילים שלנו "קשה באימונים וקל בקרב" יוצא אל הפועל ובא לידי ביטוי בחיים...

 

רוח גבית היא סגולה להצלחה תמיד, הפעם אלו אימהות מבשלות, סבתות סורגות, שכנים, חברים ואנשים מן הישוב יוצאים לקטיף ועבודה במטעים ובשדות, מניידים מכונות כביסה כדי להחזיר קצת שפיות ותחושת בית ושל "סמי" שליטה בחיים למפונים, אוטובוס מתפרה בדרך אל החיילים לשפצר ולדגם להם את הצרכים באופן אישי ומידי – זו רוח גבית וממש כשם שכל חיל וחיילת מדקלמים את רוח צה"ל, אזרחי ישראל פורטים אותה במעשים ובינתיים אלפי כלניות פורחות לפני הגשם – הלב דואב ובו בזמן מתרחב...


ולמרות כל הקושי, הימים והלילות טרופי השינה ואלמי המילים – כולנו כמילות השיר, "רקמה אנושית אחת חיה ואם אחד מאיתנו, הולך מעמנו – משהו מת בנו – אבל ישוב ותמיד...יפרח מחדש" שנדע לשמור על ייחודנו שבחדותנו

 

 

שלכם כתמיד,

 

 

תמר.


 

 

לב העניין

 

תמונת אווירה לב במרכז והוא לב העניין, סביבו העולם הבינארי 0/1

לב העניין מציין את מרכז העניינים בלעדיו אין לנו חיים...

הלב, הוא האיבר הראשון שאנחנו זוכים לראות כשעובר ניטע ברחם אימו והוא פועם איתנו בכל רגע בחיים עד הפעימה האחרונה.

 

הלב האנושי בגודל של כאגרוף, בנוי מספר רקמות שעוטפות ארבעה מדורים ותפקידו, להזרים דם לכל חלקי הגוף באמצעות מערכת כלי-דם.


זה הזמן להזכיר לכולנו שהדם הזורם בכלי-הדם שלנו, מביא איתו בראש ובראשונה חמצן באדיבות הכדוריות האדומות, חיסון באדיבות הכדוריות הלבנות וחומרים בנייה נוספים באדיבות הפלסמה – ושימו לב, הדם שהלב מזרים לכל אברי הגוף שלנו, עובר מסלול של עשרות אלפי קילומטר במהירות של כדקה מנקודה לנקודה (מההתחלה ועד הסוף) – תודו שמדובר בנתונים מרשימים, אני מכירה כמה אנשים שעוסקים במכוניות מרוץ והיו שמחים לתוצאות שכאלו והיות וגם ישבתי להקשיב לחישובים הפיסיקליים והמתמטיים אני יכולה לאמר באופן חד משמעי, שגוף האדם פועל ביעילות גדולה בעשרות מונים מכל מכונית מרוץ שהומצאה עד היום (ועוד לא הזכרתי מילה על מערכת הכבישים המשולה בעיניי למערכת הדם – ובפרט כשכלי הדם בריאים ומאפשרים זרימה חלקה ושוטפת)


גבולות הגזרה של הלב נמצאים בין הריאות, מעל לקו הסרעפת שיוצרת גבול בין הבטן לאיזור החזה בו נמצא הלב ומאחוריו נמצאים אבי העורקים Aorta ועמוד השדרה.


בתמונה מבנה פיזיולוגי של הלב, עליות, חדרים, עורקים

רבים מאיתנו חושבים שהלב נמצא בצדו השמאלי של הגוף שלנו – זו טעות נפוצה, אלא שהלב נמצא במרכז בית החזה כשלקצה התחתון יש נטייה קלה שמאלה -  אולי מקורה בעובדה שהחדר השמאלי גדול יותר מתוקף תפקידו להזרים דם לכל אברי הגוף ובשל כך החדר השמאלי עבה יותר כדי למקסם את איכות סחיטת החדר להזרמת כמות דם גדולה כמתבקש.



ארבעה מדורים ללב, שתי עליות left/right atrium ושני חדרים left/right ventricle

החדרים עבים יותר מהעליות, כיוון שהם אלו שמתכווצים בחוזקה וסוחטים את הדם להזרמתו לכל אברי הגוף. 

 

שוב מזכירה, שריר החדר השמאלי עבה יותר (פי 3) מהחדר הימני כיוון שתפקידו של החדר השמאלי, להזרים דם למחזור הגדול – systemic circulation – הלא היא מערכת ההובלה של הדם לכל אברי הגוף (הובלת דם לריאות – המחזור הקטן  או בשמו המקצועי pulmonary circulation  מהעלייה הימנית של הלב)

 

דם עני בחמצן יוצא מהעלייה הימנית אל החדר הימני, משם אל עורק הריאה – זה הזמן להזכיר שדם עני בחמצן הוא דם שצבעו סגול כהה ומכאן הטעות הנפוצה הנקראת "דם כחול" המושג בא לתאר חלוקה מגדרית בין פשוטי העם לבני האצולה בעלי הדם הכחול – אבל אתם כבר יודעים שמצבם הבריאותי לא משהו אם הם מסתובבים עם דם עני בחמצן...


עורק הריאה מתפצל לשניים ומגיע לריאה הימנית והשמאלית.

עורקי הריאה הולכים וקטנים עד הפיכתם לנימים שם הדם מעבירים חמצן מנאדיות הראיה לתאי הדם האדומים ובהמשך, הנימים הופכים לוורידים שחוברים יחדיו עד יציאתם מהריאות לכיוון הלב – דם בוורידי הריאה עשיר בחמצן ומכאן צבעם האדום – דם רווי בחמצן


שני ורידים מכל ריאה (סה"כ 4 ורידי הריאה) מתחברים לעלייה השמאלית של הלב כשבעלייה השמאלית מסתיים המחזור הפולמונארי/הקטן של הדם.


בקצרה, הדם עובר מהעלייה הימנית לחדר הימני, משם לעורק הריאה. בריאות הדם מקבל חמצן ועובר לוורידי הריאה שמגיעים לעלייה השמאלית – מסלול זה בשפת wase של גוף הדם נקרא המחזור הקטן שבין הלב והריאות.


המחזור הגדול מתחיל בעלייה השמאלית ועובר לחדר השמאלי ולאבי העורקים. מאבי העורקים מגיע הדם לכל חלקי הגוף וחוזר עני בחמצן דרך הוורידים הנאספים אל הורידים הנבובים הנאספים אל העלייה הימנית של הלב.


בין העליות לחדרים ישנם מסתמים שתפקידם למנוע דליפת וחזרת דם לעליות כשהחדרים מתכווצים. בין החדרים לכלי הדם, שני מסתמים נוספים הפולמונארי והאורטלי.

 

זה הזמן שלכם לשאול, אז מה זה בעצם לחץ דם אם הכל עובד כמו שעון דוקסה ? (באדיבות המלחמה צפיתי <שוב> בגבעת חלפון אינה עונה כמתבקש, כשרוצים להניח ראש על דיונה...)

ראשית, ככל שאנחנו מתבגרים, כלי-הדם שלנו מתעבים ומתקשחים ונתון זה בפני עצמו מספיק כדי לגרום לשינויים בלחץ הדם הזורם בכלים.

  


הנתונים המחקריים מראים שעד גיל 64 גברים נתונים יותר לעלייה בלחץ הדם ולעומתם נשים מובילות החל מגיל 65. עוד מראים הנתונים שרוב האנשים מעל גיל 45 (כ-80%) יפתחו לחץ דם בשלב כלשהו כשמטבע הדברים, ככל שהגיל עולה, רמת הסיכון ללחץ דם הולכת וגדלה.

בתמונה ציור של לב אנושי יושב על קו פעימות הלב

It runs in the family – מסתבר שיש גם קשר גנטי ליתר לחץ דם, מחקרים הראו קשר של שינויים גנטיים שניתן לייחס לעלייה בלחץ הדם, כמו כן נצפו גם שינויים במטע הגנטי העשויים להיות קשורים ליל"ד (יתר לחץ-דם) בהמשך החיים.


נתוני המחקרים מראים גם רגישות יתר לנתרן הידוע כחשוד להתפתחות יתר לחץ דם – חשוב לדעת שהוא לא החשוב הבלעדי, גם סוכר ובוודאי סוכרת חשודים בהתאם וכל מה שבעצם מסמיך את התֶּמֶס ומפריע לדם לזרום באופן חלק ומהיר בכליו.


תרבות השפע, זו שגורמת לנו להשמנה בטנית, מהווה גורם סיכון מרכזי לעלייה בלחץ-דם. זה הזמן לתמריץ משמעותי – שימו לב, תוצאותיו של מחקר האחריות שבוצע ע"י חוקרים מאוני' הרווארד בינואר 1998 באחד מכתבי העת הרפואיים הנחשבים מסר כי, ירידה של 10-5 ק"ג במשקל, מפחיתה ב- 15% את הסיכון לפתח יתר לחץ דם. ירידה של 10 ק"ג במשקל, מפחיתה ב-25% את הסיכון לתופעה. לעומת זאת, עליה של 10-5 ק"ג במשקל, מעלה את הסיכון להיווצרות יתר לחץ דם ב- 74%.


מכאן, בקו ישיר אל הצלחת ושימו לב, ככל שהגוף נושא יותר שומנים, כך הגוף זקוק ליותר דם כדי לספק יותר חמצן לרקמות השונות. ככל שנפח הדם הזורם בכליו גָּדֵל בה במידה, עולה לחץ הדם כתנגודת טבעית מול הקירות הפנימיים של כלי-הדם.


בנקודה זו אפשר בקלות להוסיף את הכליות שיודעות לגרום לעלייה בלחץ הדם אפילו רק מעצם השומן שמצטבר סביבן ומפעילות מוגברת של מערכת רנין-אנגיוטנסין (מערכת הורמונאלית האחראית על בקרת לחץ דם)


בעודנו בצלחת או כפי שסבתי ע"ה נהגה לכנות – "כל מה שמניחים על השיניים" (יושב על העצמות) אבל בהחלט ניכר בבריאות שלנו והאמינו לי, היא ידעה את העובדות האלו מקרוב, על גופה, כמי שעברה 13 התקפי לב וטרחה לגור ברחוב של בית החולים כך שכשהרגישה שהתקף מתקרב, היתה יוצאת רגלית אל בית החולים ועד שהגיעה, התקף הלב היה מגיע יחד איתה – צברה לא מעט ניסיון... (אגב, רק למען התיעוד, בסופו של יום היא נפטרה מזקנה, הכירה את גופה היטב וידעה לטפל בעצמה בצורה מעוררת השראה) אז תזונה עתירת מלח, סוכר ושומנים ובוודאי שומני  טראנס כולם יחד ובוודאי כל אחד לחוד משפיעים לרעה על כלי הדם וכפועל יוצא על לחץ הדם.


עוד לא אמרנו מילה על פעילות גופנית וכשמדובר בהפעלה יעילה של משאבת הלב ולא בכדי כאן אני בוחרת לכנות אותה משאבה, ברור הוא שפעילות גופנית אירובית מועילה ליכולת הלב לשאוב חזרה דרך הוורידים את הדם חזרה.


נוסיף כמובן בעיות רפואיות של כליות ואדרנל, עישון, מחלות רקע ותרופות הניטלות באופן כרוני המשפיעות על תיפקוד הכליות, בעיות של בלוטת התריס הנקשרות לבעיות לבביות והרשימה ארוכה ומתארכת...


לא נסיים את ההתייחסות ללחץ הדם מבלי להעלות את אחד הגורמים המשמעותיים לשינויים בלחץ הדם הלא הוא סטרס... אני מניחה שהקטגוריה הזו ברורה כשמש גם מבלי שאכביר במילים, יחד עם זאת ראוי להזכיר שוב ושוב ושוב את התועלת שבשינוי אורחות חיים כדי לְמָטֵב, להועיל, לייעל ולשפר את איכות החיים באדיבות לחץ דם יעיל, פעילות לבבית תקינה ואלו מטבע הדברים, באים יד ביד עם תזונה מותאמת, עם אורחות חיים מאפשרים ובוודאי רמות סטרס שמאפשרות לחיות חיים טובים במחיצתן (תקראו לזה יוגה, ציור, ריקוד, הליכה, שחיה או כל מה שעושה לכם טוב על הנשמה ולא נותן לסטרס בחיים להשפיע עליכם)



 

 מייצר האלמנות – The widow maker

 


בתמונה ציור אדם שחווה התקף לב

כך מכנים אותו, את העורק הכלילי שיודע להציג מופע סתימה כזו, שמייצרת התקף לב מאג'ורי שיודע לא עלינו, להשאיר מאחוריו אלמנות...

 

העורקים הכלילים הם אלו שמספקים דם ללב עצמו כיוון שהלב כפי שכבר הבנו, זקוק בפני עצמו לחמצן, לגלוקוז ובוודאי לחומרים הנוספים המגיעים עם הדם לפי הפירוט בכתבה הקודמת.

כאמור, הלב מזרים דם עני בחמצן אל הריאות, שם מתקבלת – נטענת אספקת דם חדשה העוברת אל כלי-הדם המעבירים את הדם לכל הגוף וכמובן אל הלב עצמו.


ביציאה מהחדר השמאלי נמצא את מסתם האורטה <אבי העורקים> – Aortic Valve. מסתם זה בנוי משלושה עלים שנפתחים כתוצאה מהלחץ שהדם יוצר עליהם כשהחדר השמאלי מתכווץ.

הדם שהיה בחדר מועבר לעורק האורטה וכך מתחיל כאמור, מחזור הדם הגדול. ברגע שהלחץ שנוצר בחדר השמאלי יורד מספיק, העלים של המסתם נסגרים ולא מאפשרים חזרה של דם חזרה מהאורטה אל הלב.


מעל שניים משלושת עלי המֵסֶת, ישנם חורים ואלו הם תחילתם של העורקים הכליליים הימני והשמאלי - Right/left coronary artery. הדם נדחף החוצה מהחדר בזמן הכיווץ ובעת ירידת הלחץ, נסגרים העלים של המסתם והדם שמנסה לחזור אחורה, נתקל במסתם סגור ושני החורים הקטנים, שהם בעצם תחילתם של העורקים הכליליים. הדם נוזל לאיזור בו יש הכי פחות התנגדות – אלו הם החורים הללו

 

אחד הדברים שמייחדים את העורקים הכליליים הוא שהם מקבלים דם בזמן הדיאסטולה (הערך הנמוך הנמדד בבדיקת לחץ דם) זמן הרפיית החדרים – אני מציינת את הדברים משום ששאר הגוף, מקבל את זרימת הדם בזמן הסיסטולה (הערך הגבוה הנמדד בבדיקת לחץ דם) – זמן כיווץ החדרים.

 

נמשיך רק עוד קצת עם העורקים הכליליים – עורק הלב הימני מתפצל לשני עורקים נוספים (RMA-right marginal artery & PLV-posterior interventricular artery)


העורק השמאלי מתפצל לשלושה עורקים ואתחיל דווקא בשניים עליהם לא ארחיב הפעם והם LMA-left marginal artery , CX – left circumflex artery והפיצול השלישי הוא זה הנקרא בעגה המקצועית Widow Maker – לפיצול זה של העורק הכלילי השמאלי יש נטייה להיחסם באופן מלא, מכאן שרק חלק מאספקת הדם ללב מפסיקה. הפסקת אספקת הדם הזו, גורמת לתאי הלב למות מחוסר חמצן וזה התיאור המדויק  -להתקף לב מה שנקרא גם אוטם שריר הלב.


למען הסר ספק, גם עורקים כליליים אחרים יודעים ויכולים להיחסם ולגרום התקף לב, אלא שהפיצול הספציפי הזה, נוח יותר לחסימות.

 

בואו נשים דברים על השולחן, לא בכדי בחרתי לדבר על הלב דווקא החודש, סביב הקושי של כולנו לשאת את הטירוף המתחולל במדינתנו מכל החזיתות, מדרום, מצפון וגם מיו"ש ובוודאי ממדינות העולם שלוקחות לעצמן את הזכות לקבוע לנו מתי נלחם, איך ועד מתי ובאלו אמצעים (מבלי שבחנו את עצמן באותם מדדים-אבל זו פוליטיקה ומחול אינטרסים עליהם אין לי עניין לדבר, ודאי לא כאן) פתח הדבר של גיליון זה דצמבר 2023, מניח את כאב הלב האינסופי של כולנו, לכל אחד מאיתנו יש מישהו מוכר, חבר של חבר, אח של דודה של השכן – ככה אנחנו הישראלים וככאלו, כדיירי לב ליבו של המזרח התיכון הנחשק כל כך, אנחנו חיים בקצב חיים שונה, מותקפים כל פעם מחזית אחרת והפעם מכולן (סבב שני בחמישים שנה) – המסר שעומד מאחורי כל מה שכולנו כבר יודעים הוא מה שנקרא "טרשת עורקים" והדלקת האינפלמטורית הזו – פלאק טרשתי כפי שנהוג לכנות אותו ברפואית מדוברת, הוא אחד הגורמים הקריטיים במה שקשור להתקפי-לב.


התקף לב קורה out of the blue באופן פתאומי כשאחד מהעורקים הכליליים שכאמור תפקידם להזרים דם ללב – נסתם, נחסם, לרוב בגלל היווצרות קריש דם על רקע אותו "פלאק טרשתי" שגורם גם לחלקים הבריאים של הלב, לעבוד קשה יותר כפיצוי על החלק החסום. לאורך זמן התופעה הזו עלולה לגרום לעומס גדול יותר על הלב, להפרעות קצב ולמצב שנקרא אי-ספיקה לבבית.

אם לא די בכך, הרי שככל שכלי הדם במצב של טרשת עורקים קשה, כך יכול להתפתח מצב המכונה תעוקת חזה או במונח המקצועי – אנגינה פקטוריס-התקף לב.


 

יתר לחץ דם מכונה "הרוצח השקט", יש הטוענים שמצבי הקיצון דוגמת התקף לב מגיעים כפי שכתבתי בפתאומיות, out of the blue ולכן, חשוב כל כך להכיר את התסמינים האפשריים לתופעה הזו, כדי להקדים ולהגיע לקבל מענה רפואי מציל חיים ולא פחות חשוב, כזה ששומר את איכות החיים ברמה שמאפשרת לנו להיות מרוצים ממה שיש.


ראשית חשוב לזכור שגיל, מהווה חלק מהעניין. גברים סביב גיל 45 ונשים סביב גיל 55 (בפרט אחרי גיל המעבר) חשופים יותר לאירועים לבבים – זה חלון הזמן הקריטי.


כמובן שגנטיקה, עישון, חוסר פעילות גופנית, תזונת רחוב או תזונה לא מוקפדת בלשון עדינה יותר, סוכרת ושאר מחלות רקע ובוודאי סטרס סטרס סטרס מהווים כולם גורמי סיכון המגדילים את הסיכון והסיכוי ללקות בהתקף לב.


אם אתם יודעים ומודעים לכך שאתם סובלים מיתר לחץ דם – גם אם הוא כביכול מאוזן תרופתית, קחו בחשבון שלחץ דם לאורך זמן שאינו מטופל, יודע לגרום להחרפת תהליך טרשתי בכלי הדם, תופעה שכפי שכבר הבנתם, עלולה בתורה לגרום בפני עצמה להצטלקות רקמת הלב והתקף לב.

 

תסמיני התקף לב:

שימו לב, אנחנו מכירים את התסמינים הקבועים מפרסומות בכלי התקשורת, מסיפורים של חברים, אבל זה כל כך אינדבדואלי ולכן, המסר שחשוב לי להעביר לכם הוא שתהיו קשובים לגוף שלכם, אם אתם מרגישים משהו חריג, משהו שונה, קושי נשימתי, סחרחורות, חולשה או קושי לנוע – קחו את עצמכם לבדיקה, אני תמיד אומרת ששווה שיחשבו שאנחנו הסטריים מאשר שיגידו עלינו בדיעבד – חבל שלא הקשבנו לעצמינו...


כאב מתמשך או לחץ חד בצד שמאל או במרכז החזה (גם אם הכאב/לחץ חולף וחוזר)

כאב או חוסר נוחות בכתפיים, צוואר, זרוע אחת או שתיים, רום הבטן ואפילו איזור הלסת – כאב לא מוכר באזורים אלו, לגמרי יכול להיות מופע לבבי.

כל שינוי נשימתי ובוודאי אם מדובר בקוצר נשימה, ודאי אם לקוצר נשימה נלווים זיעה קרה, סחרחורת, בחילה, הקאה (לרוב של נוזלים/מים) וחלושס גדול – כל אלו עשויים להיות סימנים מוקדמים להתקף לב, שוב – אל תקלו ראש, גשו להיבדק, הזמינו אמבולנס – זה מציל חיים ולא פחות חשוב מכך, שומר על איכות החיים שלכם ושל האנשים סביבכם !

 

 ואחרי כל זה, אני יכולה לספר לכם שמול העיניים שלי כבר ראיתי לא מעט נשים עם התקף לב, כל אחת מהן הדגימה מופע שונה לחלוטין כשבדיעבד, אני יכולה לאמר שלא הייתי מעלה כלל על דעתי שמדובר בהתקף לב:

אצל נשים, נראה יותר תחושת חוסר נוחות, חלקן יפגינו כאבי גב ויחשבו על מופע עצבי כיוון שמדובר בכאבים קשים, חלקם מופיעים גם עם קוצר נשימה, עייפות גדולה, צרבת, לחץ נפשי, זיעה קרה מה שעשוי לגרום לנשים ו/או לאנשים סביבן לחשוב שמדובר בהתקף חרדה או קלקול קיבה רציני – שוב, עדיף תמיד לפנות לבדיקה או להזמין אמבולנס ישירות למיון ולהציל חיים ואת איכותם.


תמונת אווירה לדגם לב מחומר קשיח, שבור לחתיכות

אחרי כל אלו, לא אוכל לסיים את הכתבה מבלי לתת את הדעת ולהזכיר את "מועדון הלב השבור" ודאי בתקופה הנוכחית – בה לכולנו, מקטן ועד גדול, מצעיר ועד בוגר, מסתובבים עם מיחושי לב, עם כאב עצום שאף אחד מאיתנו לא ממש יודע מה לעשות איתו, היכן להניח אותו וכיצד לפוגג אותו...



תסמונת הלב השבור - Takotsubo cardiomyopathy syndrome מדגימה כֶּשֶל זמני של תפקוד הלב. מדובר בתופעה שהיא תוצאה ישירה של אירוע טראומתי שאדם חווה, שכתוצאה ממנה, מופעלים מנגנונים פיזיולוגיים שפוגעים בפעילות התקינה של החדר השמאלי בלב וגורמת להפרעות קצב ותסמינים לבביים נוספים.


למען הסר ספק, לא מדובר בתופעה טרשתית הגורמת להתקף לב או אוטם שריר הלב, אלא תסמינים דומים לאלו המתרחשים במצב של התקף לב ממשי (ללא מעורבות טרשתית) כלומר, מדובר במצב של סטרס ומועקה קשים המדמים את הסימפטומים של התקף לב. התופעה אופיינית יותר לנשים, לנשים מעל גיל 50 ובמצבנו בישראל דצמבר 2023... הסיבות מונחות על הדרך.

 

לסיכום כתבה זו, חשוב לי להאיר שבמידה ואתם חשים ברע, חשים בסימפטומים שקראתם או שמעתם כאן, אל תהססו לרגע, הזמינו אמבולנס, הזמינו ניידת שח"ל או נט"נ ותיזכרו תמיד, עדיף להיחשב היסטרי מאשר לאבד חיים או לגרוע מאיכות החיים שלכם ושל הסובבים אתכם.



 

אל  תאכלו את הלב. . . 


בתמונה תצלום של זאב בצבעים שחור לבן

סיפור זן ידוע על סב שמספר לנכדו על קרב חשוב שנערך בין שני זאבים, האחד לבן וטוב לב והאחר שחור אכזרי ומסוכן. שואל הנכד בסקרנות ודאגה, "מי מנצח בקרב"? – עונה לו הסב בחיוך,...."הזאב שאתה מאכיל"

 

לב ליבו של הזאב הלבן הוא אותו לב ליבו של הזאב השחור ובכל זאת, כל אחד מהם מתנהג ומתנהל בצורה שונה, כל אחד מהם מגיע למקומות אחרים, חווה חוויות פנימיות שונות את החיים – הכיצד?, איך יתכן שאותו הלב יכול להיות פעם רך וטוב ופעם נוקשה ואכזר?


אני מניחה שהדברים ברורים לכם ובואו, אנחנו מכירים את העובדות מתוכנו בעצמינו – אני לא ממש חייבים גיבוי של סיפורי זן כדי להבין שכשטוב לנו ואנחנו רגועים ושלווים עם עצמינו, הבחירות שלנו בהתאם ולהיפך – כשרע לנו, הבחירות שלנו בהתאם והדברים ניכרים כלפי חוץ, אפשר לראות אותם הלכה למעשה בבחירות של אדם בתוך חייו – אי אפשר להתבלבל, כן חשוב לי לחדד את העובדה שלא מדובר בסיפור זן או תרגום פרסונלי, אלא בפיזיקה פשוטה ולצורך ההסבר, נצלול יחד למערכת ההולכה העצבית של הלב.


על-מנת ליצור פעימת לב שמזרימה דם למחזורי הדם השונים, מוכרח להיות סינכרון והתאמה מושלמת של העליות והחדרים.


בתמונה, קצב הלב כפי שהוא מודגם בבדיקת אקג

הדם מוזרם מהעליות אל החדרים על-ידי כיוון שרירים מסונכרן של קירות העליות ולאחר השהייה קצרה, הדם מוזרם מחדרים בעזרת כיווץ החדרים, אל מחזורי הדם הקטן והגדול עליהם דיברנו בכתבת ההיכרות על הלב.


שריר הלב כמו שאר השרירים בגוף, מופעל על-ידי מתח חשמלי (אם תהיתם עד כמה חשוב לשתות מים, הרי לכם הסבר נוסף – סומכת עליכם שתבינו את ההקשר) השוני בין מערכת ההולכה החשמלית של הלב לבין זו שמפעילה את שאר השרירים בגוף הוא שכל השרירים בגוף מופעלים ישירות על ידי מערכת עצבים שמעבירים פוטנציאל פעולה – מתח חשמלי מהמוח לשרירים.

 

ללב רבותי, יש מערכת חשמלית פנימית, המושפעת ממערכת העצבים הסימפתטית ומערכת העצבים הפרא-סימפתטית ואינה תלויה בהם להפעלה.


הפיסקה הזו נותנת לנו את ההזדמנות העמוקה להבין שללב האנושי, יש "מוח" משל עצמו, דומני שזו התשובה הכי מדוייקת שאני יכולה לתת לעצמי על השאלה, איך יתכן שאותו לב רך, חומל ואוהב, יכול להיות רע, נוקשה ואכזר ולעשות מעשים שהדעת אינה מסוגלת להבין ולתפוס – אם חלפה בכך המחשבה אודות השבת השחורה של ה- 7.10.23


מחשבות, אמונות, דפוסי התנהגות בכל אחד מאיתנו באופן אישי, הם מערכת הניווט הפנימית שלנו במסע החיים. חלק מהמחשבות האמונות ודפוסי ההתנהגות משרים עלינו רוגע ופועלים מול המערכת העצבים הפרא-סימפתטית ואחרים מקפיצים את דריכותה של מערכת העצבים הסימפתטית האמונה על כוח ההישרדות שלנו בעולם ומשאירה אותנו עירניים ומוכנים לכל תרחיש הישרדותי.


החיים בישראלה מייצרים לנו שלל הזדמנויות לבדיקת רמת הדריכות באדיבות אותה מערכת עצבים סימפתטית, זה הזמן להתבונן על כל מה שמזין את המחשבות והרגשות ובסופו של דבר ההתנהגות שלנו – הטרדות, המחשבות, הדאגות, אורך הרוח, היכולת להתרכז, הסבלנות, היכולת לקרוא טקסטים מבלי לקבל תקציר של שתי שורות בקושי –


והשאלה שנשאלת לאורך הקיום שלנו היא אותה שאלה ששאל הסב את נכדו – "את מי אתה מאכיל"?, לְמָה אנחנו נותנים קדימות בחיינו, כמה פנאי ופניות אנחנו מקדישים לטרדות ודאגות והשתבללות פנימית מול כמה פנאי ופניות אנחנו מקדישים למנוחה, רוגע, פיתוח שלווה פנימית, צמיחה והתפתחות?


ככל שאנחנו נוטעים טרדות ודאגות, או לחילופין נותנים לאלו יותר משקל, כך אנחנו מפעילים יותר את מערכת העצבים האמונה על הישרדות קרי מערכת העצבים הסימפתטית וזו בתורה, בשל עבודה סיזיפית ובלתי פוסקת, מייצרת מתח, סטרס, גם טעויות כימיות או במילים אחרות רדיקלים חופשיים – כאן רצוי לעדכן שמולקולות של רדיקלים חופשיים, הן מולקולות לא זוויגות או במילים פשוטות – מחפשות אטום חמצן אחד שישלים אותן, אטום חמצן הידוע כ-נדיב ידוע" משום שהוא בנוי עם אטום חמצן במעטפת (אורביטלה) חיצונית פנוי למסירה, מחפש בדיוק את המולקולה הפנויה לקבלת אטום חמצן פנוי והרי לכם זיווג מושלם – למה אני בעצם מספרת לכם את זה?, טוב ששאלתם, רדיקלים חופשיים מתחמצנים (ראו הסבר אטומי חמצן) ונוטים להתיישב ולהתקרקע בכלי-הדם, מה שיולד בתורו תהליך טרשתי שמצר את הזרימה החלקה והשוטפת של הדם בכלים וכל ההסבר בהמשך כבר ברור ונרשם בכתבות עד כה.


אפשר להתיישב ישיבת לוטוס במנזר בודהיסטי בקצה השני של היקום ולנדף מעלינו טרדות ודאגות ישראליות מקצה לקצה ואפשר במקביל לאזן (אמרנו שאיזון היא מילת מפתח וסגולה לבריאות נכון?) את מה שאנחנו מזינים את עצמינו.

 

ההמלצה הזו נכונה לגבי הפן הרגשי, מנטאלי, אינטלקטואלי ממש כשם שהיא נכונה לגבי הפן הפיזיולוגי שעוסק בתזונה גשמית – אוכל, שתייה וכמובן גם פעילות גופנית.

אנחנו מתנהלים אחרת כשאנחנו בוחרים להזין את עצמינו בתזונת fast foods לעומת הקפדה על תזונה מאוזנת.


בתמונה סלט ירקות יווני המבקש להמחיש תזונה ים תיכונית

אם כבר הגענו לפן התזונתי הגשמי, זה הזמן לציין שקיימים לא מעט מחקרים סביב התזונה המומלצת לטיפול, טיפוח ואף מניעת בעיות קרדיו-ואסקולריות (לב וכלי-דם) ומסתבר שהתזונה הנוחה והמושכלת לצורך כך היא תזונה ים-תיכונית לפחות עבורינו, תושבי אגן הים התיכון.


תזונה ים-תיכונית מבוססת על שילוב הרגלי אכילה ומזונות אופייניים מקומית למדינות הים-התיכון כשהדגש הוא, על מזון מקומי, טרי, שימוש בשמן זית מקומי כמקור לשומן, צריכת ירקות ופירות טריים גבוהה – כמו אלו שניתן למצוא בארץ זבת חלב ודבש בישראלה. ולמרות השם הכולל "תזונה ים תיכונית" עדיין הדגש הוא על התאמה אישית לכל אדם בהתחשב במצבו הבריאותי, רגישויות, אלרגיות, מחלות רקע, גנטיקה והעדפות אישית מבוססות טעם ויכולת מותאמת אורחות חיים.


את מי אתם בוחרים להאכיל?




 


פריקרדיום  - אדון הלב


בתמונה, חיפוש נקודת דיקור פריקרדיום 6

רפואה סינית מְשַוָּה מקום של כבוד ועזרה ממשית להרגעת הרוחות כשמדובר בנפש סוערת ולא רגועה. די במחט, על אחת (ספציפית)מנקודות הפריקרדיום (מעטפת הלב) והרגיעה לא מתאחרת מלהגיע.

 

הרפואה הקונבנציונאלית לא מייחסת חשיבות הגדרות כמו אדון הלב למעטפת הסיבית של הלב, יחד עם זאת מבינה היטב הרפואה הקונבנציונאלית שדווקא המעטפת הזו, יודעת לייצר מקום חמים ונעים לקינונם של פתוגנים.


מדובר בתופעה מוכרת אצל אנשים שמערכת החיסון שלהם נאמר בעדינות "לא מאוזנת", מה שגורם להם להיות החשופים לתקיפה של חיידקי סטרפטוקוקוס והישארותם על מעטפת הלב, להתחבא שם עד לפעם הבאה שמערכת החיסון של אותו בעל הגוף תאותת על חולשה, זה בדיוק הזמן שהם יוכלו לפרוץ ולתת מופע חולי לעילא, החל בדלקת קרום הלב ועבור בנזק למסתמי הלב.


{{ככלל, זו אסטרטגיה מוכרת של פתוגנים להתחבא במערכת הדם בשקט לאורך זמן ולהמתין לשעת כושר – וירוס וָארִיצֶ'לָה ממשפחת וירוסי ההרפס -  VZV-Varicella zoster virus הוא דוגמא טובה לשימוש באסטרטגיה הזו, הוא מתחיל את המופע בגופנו במצב טוב כשאנחנו ילדים וחולים ב-"אבעבועות רוח" ויודע להופיע גם כהרפס סימפלקס 1/2 או בשיא תפארתו "שלבקת חוגרת" =  הרפס זוסטר.}}


החיידקים הנפוצים שיודעים לחדור אל מעטפת הלב הם סטפילוקוקוס, סטרפטוקוקוס ופנאומקוקוס והם עשויים להגיע דרך מחזור הדם בשל זיהום אחר שיש בגוף או מאזור אחר של הלב, באמצעות קתטר או אפילו בתהליך כירורגי.


ככל שמערכת החיסון של אדם חלשה, כך היא מתקשה להתמודד מול פתוגנים ובכלל זה חיידקים וזו בדיוק נקודת המפנה אותה מנצל חיידק אופורטוניסט לתועלתו והישרדותו.


לא נעסוק בכתבה זו על דלקת קרום הלב אבל כן היה חשוב לי להדגיש שככל שמערכת החיסון חלשה ואתם מארחים שוב ושוב חיידקי סטרפטוקוק במעלה הגרון שלכם, חשוב לבצע משטח גרון כדי למגר אנטיביוטית את החיידק הספציפי ולא פחות חשוב מכך, לבצע בדיקות דם מקיפות לאחר ההתאוששות כדי לוודא שאחד החיידקים לא פתח לו מושבה ופנטהאוז על מעטפת הלב שלכם.


אגב, ראיתי מספר מחקרים שמדברים על וירוס הקורונה שעשה את אותו תעלול ואני מכירה אישית כמה מטופלים ובני משפחה קרובים שגם הם סבלו מדלקת בפריקרדיום (מעטפת הלב) אחרי מופע קורונה – עירנות משמעותית לבריאות.

 

באותה נשימה משתפת אתכם באחד המחקרים הנפלאים מתחום צמחי המרפא והפעם על עלי זית. מסתבר שבעלי-זית צעירים קיים חומר פעיל שמֵמָגר את פעילותם של סטרפטוקוקים כך שהם נכחדים לחלוטין ולא נותרים במערכת הגוף לשעת כושר.


כל שעליכם לעשות במקרה של סטרפטוקוק אמת הוא למצוא עץ זית רחוק מהכביש ומזיהום אוויר, לקטוף כארבעים עלי זית צעירים ויפים, לשטוף היטב ולהרתיח בסיר עם מים ומכסה סגור.

כשיצטננו המים, תוכלו לסנן את העלים ולשתות את המים, אפשר להוסיף לימון או מעט דבש כדי להקל על הטעם המר.


נקודות הדיקור על מרידיאן הפריקרדיום מדברות על קירור הדם – טיהור החום בדם, בהתבוננות הסינית חום בדם הוא מושג שעשוי לתאר גֶרֶד, יתר לחץ דם, עצבנות וחוסר שקט ואם להקביל את הרפואה הסינית לזו הקונבנציונאלית, הרי שנקודת הדיקור 6-PC תהיה נקודת הבחירה לטיפול בהתקף לב (אנגינה פקטוריס(, כאבי בטן, אפילפסיה, בחילות בהריון – שוב, כשמדובר בהתבוננות מערבית קונבנציונאלית


בעיניים הסיניות מדובר על נקודה מצויינת לביטוי השילוב שבין הגוף והנפש ויחסי הגומלין שביניהם. נקודה זו מתאימה יותר לדיקור נשים מאשר לגברים (להם מומלצת נקודת 7-PC).

זו הנקודה לטיפול בהגנה על הלב הן בפן הפיזיולוגי והן בפן הרגשי ובכל הרגשות שיודעים להציף לנו את הלב. זו הנקודה לפתוח את הלב בדו המשמעות של המושג, כיווץ משמעו כאב ומכאן, קל להבין מדוע בחרתי לדבר על מרידיאן הפריקרדיום שמופנה כולו הן קונבנציונאלית והן סינית להגנה על הלב מכל אספקט אפשרי.


אני מחויבת לציין שבעיניים הסיניות קיימים הקשרים נוספים שלא קיימים ברפואה הקונבנציונאלית ועל מנת שלא לבלבל אתכם, לא אוסיף סגולות רבות ונוספות לשימוש בדיקור בכלל ובמרידיאן הפריקרדיום בפרט ובוודאי בנקודה הספציפית 6-PC, אתם בהחלט מוזמנים להתנסות בדיקור בכלל ובנקודה זו בפרט כדי לחוש את מהותה ועומקה, בפרט כשמדובר בעודף מחשבתי ונטייה לנפילת מצב רוח וסגירות הלב והנפש.



 

שנת 2023 מסתיימת, אני לא נוהגת לחגוג או לציין את השנים האזרחיות, יחד עם זאת, בתוך עמי אני חיה ומטבע הדברים - סוף, הוא תמיד התחלה חדשה וככזו, אני מאחלת ומייחלת לכולנו, ימים טובים מאלו, שנתחזק ונתעצם בזכות ולא בגלל, שנדע שלום פנימי, בפרט בין האחד לשני - זה למעשה התרגום של שלום וגם עולמי.


שישוחררו החטופים בבריאות איתנה, שיחלימו הפצועים, שנחלים כולנו מהעומס הרגשי ומהנקודות הללו, נתחזק ונתעצם למען אלו שחירפו נפשם עבורינו



שלכם כתמיד,



תמר.


 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page