top of page

גיליון אוגוסט 2021

עודכן: 16 באוג׳ 2021




פתח דבר


חודש אוגוסט נתפס כחודש לא יציב, שמביא איתו גלי חום ומקצר בנשימה אחת (בקושי) את סבלנותם של אלו המשלמים במזומן את התחממות כדור הארץ בדמות גלי חום שריפות, שיטפונות, הצפות ומטבע הדברים גם וירוסים עמידים או כאלו שמקבלים טרמפ חינם ממדינה למדינה באדיבות חוסר היכולת שלנו בני האדם לשבת בבית או לפחות להבין את משמעות ההדבקה ולדאוג להיות עם מסיכה בכל מקום מחוץ לבית (מי כאן עוד לא הבין שרצוי להחליף את המסיכה אחרי השימוש) – החל בתשלום האישי, משפחתי וכמובן גם ברמה המדינית כלכלית וכל זה, עוד לפני שנסראללה התעורר לעוד סיבוב של תשומת לב...


אוגוסט 2021 ייזכר בלב כולנו גם כאולימפיאדת 2020, נזכור את המדליות בהן זכו הספורטאים הישראלים ובראשם מדליית הזהב של לינוי אשרם והדמעות של ליאונל מסי שעזב את קבוצת ברצלונה בכדורגל ואם לא די בכל אלו, הרי שגם מזג האוויר והחום הקיצוני, הביא את חשבונות החשמל של כולנו לשיאים שלא ידענו קודם וסגר – סגר בחגים, יהיה או לא יהיה?...


בכתבות המופיעות בגיליון זה, תוכלו לתהות יחד איתי, מה קורה לנו בעולם?, וירוס הקורונה הרחיב וחידד את השאלה אף שהתחלנו לפני שנה ומחצה בפסח ולמדנו היטב במהלך 18 חודש מה השתנה הלילה הזה מכל הלילות, הנה ח"י חודשים חלפו ואנחנו כבר יודעים לאמר "מה משתנה לנו בעולם", דברים כבר


לא כפי שהיו, אנחנו לא זוכרים מגפות בסדר גודל עולמי, גובה קורבנות חיים גדולים כאלו, אלא מההיסטוריה – אז מה בכל זאת משתנה לנו בעולם על פניו אנו חיים, רובינו תמימי דעים על כך שדברים שהיו פעם, כבר לא קיימים היום ואין לדעת אם ישובו...

הטבע מהווה לא פעם המבוגר האחראי שיודע דבר או שניים ללמד אותנו, כך או אחרת, יודע הטבע לשקף לנו דברים שאנחנו עוד לא השכלנו לפקוח עין ולהתבונן עליהם מקרוב...

תחשבו על וירוס הקורונה, על מגפות לאורך ההיסטוריה, על מה פיתחו המגפות – מה למדה האנושות בעקבותיהן ותשאלו את עצמכם בדיוק כמוני, מה המחיר שמשלמת במזומן ולמפרע האנושות על covid 19, מה המסר שמביא איתו הווירוס עם הכתר?, מה המשמעות של חיות שנעלמות מעל פני האדמה, חיות שנודדות מיבשת ליבשת ומתאקלמות להן במדינה חדשה?, ומה הוא תפקידנו כאן על פני האדמה נוכח כל המסרים שמעביר לנו הטבע...

האם השינויים שאנחנו חווים הם רק מנת חלקו של האדם?, האם יש שינויים גם בחי ובצומח? – האם קיים מכנה משותף לכל השינויים?


בקישור המצורף, תוכלו להקשיב ולפתוח נקודות למחשבה על מה שאנחנו, בני האדם, מעוללים לעצמינו על פני כדור הארץ ובעיקר, מה כל אחד מאיתנו יכול לעשות לטובת הכדור, כדי שהחיים שלנו יוכלו להמשיך ולהימשך בשפיות (לא יודעת איך אתם, אבל החום שמלווה אותנו מסוף יולי וממשיך, אישית – מאוד, מאוד לא נעים לי והוא לגמרי תופעת לוואי של התחממות הכדור, "באדיבות" האדם)

https://www.youtube.com/watch?v=2Jq23mSDh9U

האם שמתם לב שמקצועות שהיו כל כך חשובים בעבר כבר כמעט ולא קיימים?, מתי ביקרתם לאחרונה אצל הסנדלר?, שען?, עדיין יש אצלכם יום כביסה? – יש אוכל קבוע ליום כביסה?, למי עדיין יש מכשיר וידאו או קורא דיסקים?, מישהו עדיין מפתח תמונות סטילס ואוסף אותן ערוכות וסדורות באלבומים? ולמה למרות הנוחיות שבקדמה, כולנו מתבוננים לאחור בערגה וגעגוע לנוסטלגיה של פעם – כי מה היה שם פעם שלא קיים כאן היום?, מה ההבדלים ואולי, אולי אלו אנחנו שתפקידו לשמור על הערכים שחשובים לנו מפעם לטובת הדורות הבאים?...


בראשית מילים: אהוד מנור, לחן: צביקה נוי


בראשית היו שמיים

בראשית היה הים כחול

בראשית היו לי יום ולילה

שעות הרבה כמו חול (כחול)

בראשית היתה הארץ

דשא עשב רך כשי לה

בראשית

גן בעדן גן בלי שער

משמיים גשם טוב ניתך

אלוהים היה רחום עם שחר

ולמשמרת נתן הוא לי אותך

בראשית היה לי שמש

בראשית זימרו לי ציפורים

בראשית הבשיל הפרי עד ערב

תותים וגרגרים

היה לי לילה

הרוחות ניגנו (זימרו) שיר ערש (לי ולך)

בראשית

גן בעדן גן בלי שער




מאחלת לכולנו,

שנה טובה ומאושרת

שנה של התחלות חדשות, המשכים מבורכים ומוצלחים

שנה של גמישות הרוח, הנפש, הדעת והגוף גם יחד להתמודדות עם השינויים

שנה של מילוי בקשות, הגשמת חלומות

בחירת הטוב והצפתו בתוך חיינו

שנה של אהבה, רוגע, בטחון ושלווה


שלכם כתמיד,


תמר.



 

דיבורי דבורים - CCD והמוות הצהוב



הן חיות במשמעת ללא חת, בדיקטטורה מוחלטת, בתקשורת ברורה ורהוטה בלי Wi-Fi והן יודעות בדיוק לאן, מתי, איך, איפה וגם למה – אז לאן ולמה הן נעלמות?



40 ימים הם מעגל חייה של דבורה ממוצעת, בהם היא מספיקה לבקר כ-1000 פרחים ולהפיק מהם ככפית דבש בצייתנות מוחלטת ובידיעה ברורה לאן לעוף, מה לבצע, מה הדרך הקצרה הלוך ושוב ומאיזה סוג פרח/עץ לאסוף את תמצית המתיקות הכל כך מיוחדת שמעניק לנו הטבע במלוא הדרו. דבש, הכל דבש..


אם הכל באמת דבש, איך תסבירו את המקרים בהם דבורים נוטשות באופן מפתיע את הכוורת ונעלמות להן ללא הסבר, סיבה נראית לעין ולמרות חיי הדיקטטורה הקפדניים שבכוורת?


בטרם נתבונן מקרוב על עולמן של הדבורים, נזכיר שהדבורים עצמן "עוזרות" למלכה היוצאת (זו שאיבדה את פוריותה) למעונה החדש, איתה עוברות מחצית מאוכלוסיית הכוורת ובכוורת קמה מלכה חדשה, המלכה מתה, תחיה המלכה החדשה – לטבע חוקים ברורים ונוקשים.


אבל נטישה גורפת של כל דבורי הכוורת? על שום מה ולמה? לאן הן נעלמות?

לא בכדי העליתי את עניין הדבורים אל הכתב, אחד הדברים הראשונים שבלטו לעינינו עם מגפת וירוס הקורונה, הן חיות בר שהגיעו למקומות שלא היו בהם מעולם או הרבה מאוד שנים. התקשורת עדכנה אותנו בתמונות צבאים ודורבנים שהגיעו לחוף הים, זו ידיעה מוחשית ודאית שקל לנו לקשר ולהבין, אבל מה בדבר להקות תוכי הדררה?, ציפור המיינה שתפסה את מקומם של הדרורים המתמעטים?, חיות בר וצמחים בסכנת הכחדה?


חוקרים העוסקים בהיעלמותן של הדבורים, מכנים את התופעה - CCD – Colony Collapse Disorder מצאו שמעבר לתופעת התמוטטות כוורות, הם יצטרכו לתת גם מענה לתופעה המכונה "המוות הצהוב" המתארת מוות גורף של דבורים בכוורת.



כך או אחרת, התמעטות הדבורים על פני כדור הארץ מכל סיבה, גורמת באופן ישיר לעליית מחירי הדבש – כך לדברי נשיא הוועדה המדעית לכלכלת דבש ב- Apimondia – אפימונדיה, הפדרציה הבינלאומית של אגודות כוורנים) ברחבי העולם. אבל מעל ומעבר למחירי הדבש, יש לתת את הדעת לתפקידן של הדבורים בעולם, על תפקידן ומשמעותן בהפריית החקלאות באשר היא ברחבי העולם ובפרט בישראל ההולכת ו"מאבדת" (אל תבקשו ממני להביע דעה כאן, ייקח לי חודש לנסות להירגע) את ענף החקלאות שלה – יש משמעות מרחיקת לכת לדבורים, לחקלאות, לכל הצומח באשר הוא ולסימביוזה ביניהם כמובן והשפעתם עלינו בני האדם ועד יכולתנו הכלכלית לעמוד עצמאית על רגלינו – יש כאן לא מעט נקודות למחשבה.


מה עומד מאחורי תעלומת הדבורים?, ראשית התעלומה הזו מגיעה בגלים ואינה חדשה, התופעה חוזרת על עצמה מדי כמה שנים.


הסברות העומדות מאחורי היעלמות ומות דבורים מדבר על ירידה בכמות שדות המרעה (כן, גם דבורים רועות בשדות) - (זו אגב הסיבה לתופעת הדבורים האורבניות החדשה המונהגת על גגות בתי מלון ומסעדות ברחבי העולם, מטרתן היא הגדלת שדות המרעה של הדבורים).


טפילים (קרדית (Varroa, וירוסים, תת-תזונה ע"ר מחסור בשדות מרעה כאמור, חיסול החקלאות לטובת פרויקטים נדל"ניים, שינוע תכוף של כוורות מאותה הסיבה וחומרי הדברה.

מסתבר ששימוש בחומרי הדברה בחקלאות ובמיוחד אלו המכילים (נאוניקוטינואיד) גורם גם להחלשת מערכת החיסון של הדבורים ובמקביל לשיבוש חוש הכיוון שלהן, מה שגורם לה שלא להגיע חזרה אל הכוורת שלהן.


סיבה נוספת מבוססת גם היא על מצוקת שדות המרעה של הדבורים וככזו, מוצאות הדבורים משכן בבתים שלנו בני-האדם. אין פסול בכך, אלא שתסכימו איתי שזה לא ממש נעים לנסות להיכנס הביתה כשסביבך רוחש צבא דבורים חרוצות... הבעיה היא שאנשים מנסים לטפל בפולשות לבדם ולא נעזרים בדבוראים שיודעים לשנע כוורת שלימה מבלי לסכן את הדבורים – אנא מכם, אם מצאתם כוורת שנמצאת במקום שמפריע למהלך החיים התקין שלכם, הזמינו דבוראי, חפשו אצל דר' גוגל "מגן דבורים אדום", דבוראי יבוא לחלץ את הכוורת מבלי לפגוע בדבורים.


בפועל, אמור להיות לנו עניין גדול מאוד ברווחת אוכלוסיית הדבורים בארץ ובעולם כולו, אחרי ככלות הכל, הן אחראיות להאבקת 80% מהצומח משמע, הן בפועל אחראיות (למעט מזג האוויר, חלילה אסונות) לשגשוג הצמחייה, החמצן שלנו, הריאות הירוקות שלנו, התזונה שלנו והנוף הנשקף אל מול עינינו...



אבל היות ודבש, הכל דבש... לא נסיים את הכתבה הזו מבלי לצרף את מתכון עוגת הדבש המצטיינת של אימי ע"ה...



עוגת דבש – צפיחית בדבש


מצרכים:

1/2 חבי' חמאה

3 כפות מיונז

1 כוס דבש

1.1/2 כוסות סוכר (תפחיתו ככל הניתן או לחילופין תשתמשו בתחליף סוכר)

3 ביצים שלימות

4 כפות תמצית וניל

3 כוסות קמח אוסם תופח

2 כפות אבקת נס-קפה

1.1/2 כוסות תה חזק חם (היא השתמשה בארל גריי)

3/4 כפית אבקת סודה לשתייה

3/4 כוס מים רותחים.

· אפשר להוסיף קינמון ו/או הל/ציפורן/אגוז מוסקט/זסט הדרים לאוהבים

· שימו לב !!! – עוגת דבש מכינים לפחות יומיים שלושה מראש, העוגה צריכה לנוח ולספוג את העמים שאספנו לתוכה, תנו לה קצת זמן...


אופן ההכנה:

מקציפים יחד חמאה ומיונז, להוסיף בהדרגה את הדבש עד קבלת מרקם חלק.

להוסיף ביצים, תבלינים לבחירתכם, אבקת קפה, סודה לשתייה, סוכר וקמח ולסירוגין להוסיף את הנוזלים (תה ומים רותחים).

מתקבלת בלילה די נוזלית, צקו את הבלילה לשתי תבניות אינגליש קייק והכניסו לתנור, חום בינוני 150/160 מעלות למשך שעה שלימה – הקפידו שלא לפתוח את התנור במהלך האפייה.

היות ויש הבדל בין התנורים, יתכן שתצטרכו לאפות קצת יותר משעה, בידקו את מרכז העוגה באמצעות קיסם עץ ולפיו תחליטו אם להוסיף זמן אפיה או לא. בכל מקרה, השאירו את העוגה בתנור עד שתתקרר.


מוס דבש – חגיגי, פשוט וטעים


חומרים (ארבע כוסיות של 80 מ"ל – כוסיות קטנות יותר יאפשרו כמות גדולה

יותר של כוסיות וגם יאפשרו דגימה קטנה ומעודנת – אולי זו אהבה

שלי למנות קטנות – שווה בדיקה לכם וגם לי)

250מ"ג שמנת מתוקה

20ג' אינסטנט פודינג וניל

40 ג' דבש


אופן ההכנה:

להקציף היטב (כדי שהדבש ייטמע בקציפה) את שלושת המרכיבים לכדי מוס יציב, למלא את הכוסיות ולשמור במקרר.

תוכלו לקשט במניפות תפוחים, שקדים/אגוזים גרוסים לטעמכם.



 

ק ע ק ו ע י ם




הם נחשבו פעם לסמל סטטוס, ליוו טקסי דת, טקסי התבגרות ואף סמל מיניות...



רגע לפני שתחשבו על קעקוע, כדאי שתלמדו על תהליך הסרת קעקוע


קעקועים אינם עניין חדש של השנים האחרונות. היסטורית, אנחנו מכירים אותם כחמשת אלפים שנה. משמעות המילה Tatoo בפולינזית/טהיטית עתיקה, משמעה "לסמן" מישהו.


לפיכך, לאורך ההיסטוריה תוכלו לראות נשים שסומנו, מוטיבים דתיים שסומנו על גבי אנשים וגם עבדים שסומנו כרכושו של מאן דהוא.


בתקופת ימי-הביניים נפסקו הקעקועים מטעמים דתיים, אך חזרו להופיע שוב באירופה יחד עם ילידים מקועקעים שהגיעו יחד בספינתו של קפטן קוק במאה ה-18 ועד מהרה, הפכו הקעקועים נחלת יורדי הים ומהם, התפשטה התופעה שוב בקרב האוכלוסיה.


היהדות אגב, אוסרת שימוש בקעקועים (ויקרא יט' כח') כשהאיסור נועד להבדיל את היהודים ממנהגם המוכר של גויים שנהגו לקעקע את עצמם כחלק מטקסים הנתפסים ביהדות כעבודה זרה.


אם כבר הגעתם להחלטה שאתם רוצים להסיר את הקעקוע שלכם (ולא משנה כרגע הסיבה לכך, אף.... אף שרגע לפני שאתם מחליטים כן לקעקע את עצמכם, כדאי שתחשבו היטב על המוטיב העומד מאחורי הקעקוע, שיהא בעל משמעות ועניין שיהיה רלוונטי גם עוד 30 שנה לפחות – זו בדיוק הסיבה שהכתבה מתחילה בהסרת קעקועים ולא להיפך)



הסרת קעקועים היא עניין שיש לתת עליו את הדעת, רצוי שתדעו שלא כל שיטה מצליחה אכן להסיר לגמרי את הקעקוע – להערכתי, זה אחד הדברים שכדאי לדעת מבעוד מועד.


הסרת קעקוע מתייחסת להסרת כל סוגי הדיו וכל סוגי הצבעים (קווי מתאר, מסגרות, מילוי והצללות)!

קחו בחשבון שהסרת קעקוע היא תהליך ארוך טווח, בין אם מדובר בתהליך לייזר שנחשב לראשוני והפשוט שבין תהליכי ההסרה ועד שיוף העור ותהליכים כירורגיים, עדיין תצטרכו להמתין להחלמת האיזור ממנו מסירים את הקעקוע עד להמשך טיפול ההסרה.


מסקירה שערכתי הבנתי שברוב המקרים לא מדובר במפגש הסרה אחד להסרת קעקוע, אלא שתמיד מדובר בכמה וכמה מפגשים לקעקועים קטנים ושאינם צבעוניים וכן הלאה בהתאם לגודל וצבעוניות הקעקוע וכמובן, יכולת ההחלמה שלכם – אם אתם "סוחבים" אתכם מחלות כרוניות כאלו ואחרות, מן הסתם כדאי שתדעו שיש להן השפעה מכרעת על יכולת ההתאוששות וההחלמה שלכם מתהליכים כמו הסרת קעקוע בשלביו השונים.


הסרת קעקועים מתחילה כאמור בשימוש בלייזר הנחשב לקו הראשון, יעיל, מהיר ופשוט להסרת קעקועים – קרני הלייזר מפרקות את הקשר הכימי שבין הפיגמנט (צבע) של הקעקוע לבין חלבוני הגוף, מה שבתורו, "מוחק" את הקעקוע. שימו לב שלא כל צבע אפשר להעלים באמצעות לייזר. צבעים בהירים כמו לבן, ורוד, צהוב ואדום קשים יותר להסרה מצבעים כהים.


את מסגרת הקעקוע, קשה יותר להסיר מאשר את המילוי וההצללות. קיימים מקרים בהם תראו "מחיקה" של מילוי הקעקוע, אבל עדיין תיראו את קו המתאר החיצוני נותר בעינו, גם אם בהיר יותר.

עוד חשוב להזכיר שקל יותר להסיר קעקוע שנעשה במכונה מאשר קעקוע ידני, זאת במידה והקעקוע שנעשה במכונה לא חדר לשכבות עמוקות יותר ושמר על שכבה אחידה לאורך כל הקעקוע.



רצוי לבדוק את סוג מכשירי הלייזר בהם משתמשים להסרה, ישנם סוגים ועוצמות שונות וכמובן שלאלו, השלכות על הצלחת התהליך. בכל מקרה, רצוי שתדעו שכדאי להתייעץ עם קופת החולים בה אתם חברים, יש קופות שמאפשרות סיוע וסבסוד ומעל לכך, ליווי של רופא עור לאורך התהליך – יש לכך חשיבות גדולה.


בשיטת שיוף העור משתמשים במקדחה עם נייר ליטוש עדין, אלא שכמו ליטוש של רהיט ישן או קיר, גם ליטוש העור מסיר שכבות מהעור ואת זה כדאי לדעת.


גם שיטה זו אינה מבטיחה העלמה מלאה של הקעקוע ו/או תופעות הלוואי של תהליך ההסרה. לאור הסרת שכבות עור בתהליך השיוף, ישנם מקרים בהם העור עשוי להיראות מצולק וכזה שחווה טראומה לאחר הסרת הקעקוע.


ניתוח היא אופציה נוספת להסרת קעקועים, זו הדרך הקצרה כביכול להסרת קעקוע, כיוון שמדובר בכריתה של העור וחיבור מחודש או לחילופין השתלה של עור ממקום אחר בגופכם. כך או אחרת, ניתוח הוא ניתוח וככזה, הוא ילווה תמיד בצלקת שאמנם תלבין ותתבהר עם השנים (במידה וההחלמה היתה טובה ללא זיהומים שעלולים לגרום להתעבות של הצלקת) אך עדיין תהיה שם.


לאחר שהבנו את תהליך הסרת הקעקועים ועדיין יש בכם הרצון לקעקע את עצמכם, יש כמה דברים חשובים לתת עליהם את הדעת:


· היות וקעקוע נותר על גופכם לאורך שנים רבות, כדאי שתבחרו מסר שמדבר אליכם עמוקות ולא יאבד מהרלוונטיות שלו כלפיכם בשינוי סטטוס בחיים (נישואין למשל) או בחלוף השנים והתבגרותכם, שווה לתת על כך את הדעת.


· מיקום הקעקוע משתנה גם בין הרצון שלכם לחשוף את דבר הקעקוע ברבים, אך גם במידת הכאב בעשיית הקעקוע עצמו. ישנה טבלה ברורה שהפיקו מקעקעים לאורך השנים ובה תוכלו לראות שזרועות, גב, ירכיים, כתפיים, שוקיים וגב עליון – (ככל שאתם נטולי שכבת שומן, כך הכאב גדול יותר, או במילים אחרות, ככל שאתם מדושנים יותר, יכאב לכם פחות)


· אם יש לכם אלרגיות מכל סוג שהוא, כדאי שתדעו שקיימת אלרגיה לפיגמנט המוחדר אל מתחת לעור שלכם. הנושא הזה שווה בדיקה מעמיקה עם עצמכם, אם אתם סובלים מאלרגיות, יתכן שאתם גם אלרגיים לפיגמנט הקעקוע ולחיות עם מערכת חיסון מגורה יום יום, לא נראה לי חוויה נעימה כל כך – בלשון המעטה ! עדכנו את המקעקע שלכם בדבר האלרגיות מהן אתם סובלים - זה חשוב !


· אם אתם סובלים ממום מולד בליבכם, א נ א התייעצו קודם עם הקרדיולוג שלכם, זה נכון גם לגבי אנשים שסובלים מבעיות לבביות אחרות, גם אם והן אינן נחשבות כמום מולד. אנשים עם בעיות לבביות חשופים יותר להתפתחות זיהומים הן ע"ג העור והן בחניכיים (נכון לגבי קעקוע ופירסינג גם יחד).


· סעיף זה מופנה לנשים והוא חשוב מספיק עד כדי הובלת חקיקה בכנסת – נשים שלא סיימו את פרק הילודה בחייהן, מתבקשות להמנע מביצוע קעקועים בגב תחתון הנמצאים באיזור החדרת זריקת אפידורל. כל קעקוע באיזור זה, עלול לגרום להסתרה ופגיעה במיקום זריקת האפידורל שאתן עשויות לבקש כשכאבי הלידה מעבירים אתכן מדעתכן – שווה לחשוב על זה קודם !


· קל יותר להתמודד עם קעקוע חדש בסתיו ובחורף. בקיץ, כשהעור חשוף לשמש והחום, קשה יותר לטפל בקעקוע ולאפשר למקום להחלים בקלות מבלי להסתבך בזיהומים.


· אם אתם נוטלים תרופות לדילול הדם מכל סוג שהוא, יש לעדכן את המקעקע ובמקביל להתייעץ עם הרופא המטפל.



כבר החלטתם שאתם רוצים קעקוע, בחרתם מוטיב וגם מיקום, כעת נשאר לכם לברר איפה כדאי לבצע את הקעקוע ועוד כמה פרטים חשובים:


· קעקוע הוא תהליך פציעת העור. המחט/ים בהן מתבצע הקעקוע, נכנסות אל מתחת לעור, לשם מוחדר הפיגמנט (צבע) שתיראו בסופו של תהליך על גבי העור שלכם. רצוי שתדעו שעם השנים הקווים מתעבים ומטשטשים.


· החלטתם לקעקע, בידקו את המקום בו תבצעו את התהליך. בחרו מקעקע ידוע, חפשו ביקורות (לא של חברים/משפחה ש"מרימים" לחבר)


· הקפידו לבדוק שימוש במחטים סטריליות ואני אדגיש, שנעשה בהן שימוש חד פעמי (ממש לוודא פתיחה של סט מחטים חדש)


· הקפידו לבדוק שהצבעים בהם משתמשים לקעקוע שלכם סטריליים ונקיים ככל הניתן


· שימו לב לסביבת העבודה של המקעקע, ככל שהמקום נקי יותר, יש לכם אפשרות גדולה יותר להמנע מזיהומים


· הקפידו לבדוק שהמקעקע שוטף היטב ידיים לפני הכפפות ושהכפפות שלו הן כירורגיות איכותיות


· הקפידו לוודא שאתם מקבלים הוראות טיפול בקעקוע לאחר תום התהליך, שתוכלו להתקשר ולברר מה לעשות במידה ומתעוררת בעיה – שיש עם מי לדבר...


· עוד חשוב שתדעו שהיות והפיגמנטים נחשדים כמכילים מתכות כבדות, אם חלילה תזדקקו לבדיקת MRI, סביר להניח שמקום הקעקוע יהיה מגורה, מעקצץ, צורב או כואב.



 

חָ בּ וּ ש - Quince




מי אתה החבוש, הפרי עם קליפת הזמש והאפיצות ויחסי הציבור הגרועים? וכן, יש לאמר חָבּוש, בב' דגושה...


הוא מגיע אלינו מפרס, אנטוליה, מקדוניה ויוון העתיקה, הוא מעדיף איזורים חמים וממוזגים של דרום מערב אסיה ועד הקווקז (שם טוענים למקורו הראשוני).


עץ נשיר וקטן מידות באופן יחסי, חובב איזורים חמים וממוזגים, הוא בן למשפחת הוורדיים שאנחנו מכירים (אגס, תפוח, שסק, אפרסק – משפחה טובה) ושימו לב, המושג "מרמלדה" (במקור ריבת חבושים) מבוסס על שמו הפורטוגזי של החבוש marmelo.


נכון, לא קל לאכול חבוש טרי, (אף שאגב כתיבת שורות אלו, נודע לי לפחות על שתי נשים שמחכות מדי שנה לחבושים בכיליון עיניים והן אוכלות אותם טריים כפי שהם) עדיין, אלו רק שתיים....


כפרי לא ידידותי לחך במדינה שופעת פירות עסיסיים כישראל (כמו גם במקומות אחרים בעולם), מוצא את עצמו החבוש מופנה לבישול, לאפייה, להעמקת טעמים בריבות, קונפיטורות, יינות וליקרים ולהכנת ליפתן – קומפוט... אם תשאלו את הדור הבוגר במשפחתכם על לפתן חבוש, סביר שלמענה תקבלו, יתלוו קולות געגוע....


ב-100ג' חבוש נוכל למצוא:

57 קלוריות, 0.4ג' חלבון, 15.3ג' פחמימות, 0.1ג' שומן, 83.8 ג' מים, 1.9ג' סיבים תזונתיים – אלו הופכים את החבוש כמתאים לאכילה אם אתם בעניין של ירידה או שמירה על המשקל. הערך הקלורי של החבוש נמוך וכמות הסיבים תסייע לפינוי פסולת (צואה) מהגוף כמובן במקביל לשתייה מותאמת. בנוסף, מתאים החבוש לאכילה במצבים של שלשולים.


נוגדי חמצון (פוליפנולים) שקיימים בחבושים מסייעים בהתמודדות עם רדיקלים חופשיים בעיקר אלו הנוטים לשקוע בכלי-דם ובכך מסייעים כנגד התפתחות מחלות לב וכלי-דם, לרבות מניעת יתר לחץ-דם. כמות האשלגן 197מ"ג ב-100 ג' חבוש טרי, מסייעים לאזן רמות נתרן שנמצא לרוב בערכים גבוהים בתפריט שלנו ומצטיין בהעלאת לחץ דם) כלומר, אשלגן מסייע להוריד רמות נתרן ובעקיפין רמות לחץ דם גבוה. נוסף, נוגדי חמצון מונעים (מעכבים) תהליכי הזדקנות של תאי הגוף.


15מ"ג ויטמין C מסייע לתיפקוד מערכת החיסון. 0.374מ"ג ויטמינים ממשפחת B – בפרט B3, הידוע כמסייע להורדת כולסטרול LDL, 11 מ"ג סידן, 0.7מ"ג ברזל, 8 מ"ג מגנזיום, 17 מ"ג זרחן, 0.04 מ"ג אבץ.


הרפואה האקלקטית מדווחת על כך שסירופ המופק מפירות החבוש יעיל לשימוש כנגד בחילות שמקורן במערכת העיכול, לטיפול בשלשולים, דלקות מעיים וטחורים על רקע עצירות שמקורה בעודף סיבים בתפריט.


גרעיני החבוש ידועים כרעילים במצבם הטרי אך למרות זאת, גרעיני חבוש מבושלים (אפגניסטן) יעילים לטיפול בדלקת ריאות.


רפואת הרמב"ם מזכירה את גרעיני החבוש במִשְרֵה כטיפול חיצוני בדלקות עור ופצעים פתוחים.


מים שהושרו בם פלחי חבוש וגרעינים כתושים, יעילים להחלקת קמטי עור – מי שמנסה שידווח על התוצאות...


היות וחבושים מבשילים בחודשי ספטמבר ואוקטובר, הרי שהם מבשרים על בוא הסתיו, יחד עם חגי תשרי הבאים עלינו לטובה. לפיכך, תוכלו למצוא בעיקר אצל בני עדות המזרח, שימוש נרחב בחבושים סביב יום כיפור. כך למשל: אצל התימנים נהוג ללעוס חבושים בצאת הצום מבית הכנסת ועד הבית.

אצל התוניסאים תוכלו למצוא חבוש מקושט במקלות ציפורן נעוצים בפרי להקלה על הצום וגם ריבת חבושים לצד לימונדה (ללא סוכר) ועוגה יבשה לשבירת הצום.




לפתן / קומפוט חבושים

3-4 חבושים גדולים צהובים

1.5 כוסות סוכר

6 כוסות מים

3-4 עלי גרניום לימוני.


אופן ההכנה:

קלפו ופרסו את החבושים – קילוף בעזרת קולפן יהיה יעיל יותר

· השאירו את החבושים כיומיים במקרר לפני הכנתם, כך יהיה קל יותר לקלוף אותם.

· בסיר רחב ושטוח המיסו את הסוכר במים, הוסיפו את חלקי החבוש והביאו לרתיחה. לאחר הרתיחה העבירו לאש קטנה ובשלו במשך כשעה וחצי.

· אל תערבבו את הפרי על מנת שלא יישבר – ערבבו על ידי נענוע של הסיר על תכולתו – זהירות שלא יישפך !

טיפים:

· תוכלו לשדרג את הלפתן בתוספת חופן שזיפים מיובשים, חופן צימוקים כהים ומיץ מלימון אחד.


· טיפ נוסף הוא שימוש בסיר לחץ שמסייע לרכך את החבושים בפחות זמן מאשר בסיר רגיל.



ריבת חבושים:

3-4 חבושים – שיקלו את החבושים, שליש ממשקל החבושים יהיה עבור סוכר לריבה.

מיץ מלימון עסיסי

4-5 מקלות ציפורן.


אופן ההכנה:

המיסו בסיר שטוח ורחב את הסוכר וכסו אותו במים ומיץ מלימון עסיסי אחד.

הוסיפו את פלחי הפרי או לחילופין גררו אותו במגררת גסה לתוך הנוזל.

הביאו לרתיחה והעבירו לאש קטנה. הוסיפו את מקלות הציפורן (לא חובה) אבל זה המתכון המסורתי ואני מודה ומתוודה שלמדתי לאהוב אותו כפי שהוא.

בשלו עד אשר המים מתמעטים עד כמעט ומתאדים ומשם לצנצנות מעוקרות (הקפידו לשמור את הריבה במקרר ובמקביל, שימו לב להשתמש בכפית נקיה בכל פעם שאתם רוצים עוד מהריבה שבצנצנת – זאת משום שכמות הסוכר בריבה מועטה ולא מספיקה לתפקד כחומר משמר.)


אלו מכם המקפידים על כמות הסוכר בתפריט שלהם, מוזמנים להשתמש בתחליפי סוכר דוגמת סטיביה – שווה בהחלט !



 

כשהאסטרוגן עוזב את "הבית"...



תישאר עוד קצת... אתה מעיין הנעורים שלנו



קל לנו להבין בדיעבד את ההתראות שהגוף שלח לנו ברמיזה, בקריצה ולפעמים בדרכים פחות נעימות או חביבות, שמאגרי האסטרוגן הולכים ומתדלדלים להם בגופינו, בואו נניח על השולחן את מגוון ההתראות ואת הדרכים להתמודד עם מה שיש – אחרי ככלות הכל, יש חן וקסם בכל גיל...


בעידן המילניום והאפשרויות הבלתי נגמרות, אנחנו רואים פחות את בנות (יסלחו לי הגברים שבין קוראי בזו הפעם, נכון שגם אתם מתבגרים, אבל זה קורה אצלכם במועד מאוחר יותר ותופעות שלכם שונות – אתם מוזמנים לקרוא את הכתבה ולהיות קשובים וערניים למה שחוות הנשים בחייכם) המין היפה כפי שנהוג לכנות את הנשים, כפי שאני למשל ראיתי את סבתי - לא משנה כמה שנים חלפו, היא תמיד אמרה שהיא בת 65 – אף שידעתי שנולדה בתחילת המאה (ובחישוב זריז מול גילי, היה ברור לי ששנת ה-65 ללידתה חלפה מזמן, מזמן).

נשים היום בדור המילניום ערניות ליכולתן לשמור ולשָמֵר את המראה החיצוני הצעיר שלהן במבחר גדול של אפשרויות, להתמודד עם תופעות גיל המעבר (מנופאוזה) הן בדרכים קונבנציונאליות והן בדרכים אלטרנטיביות – כל אחת ובחירתה.


אישה ולא משנה גילה (למה לי להסתבך) שכבר זכתה לתואר המופלא "סבתא", נראית היום אחרת מכפי שנראו הסבתות שאני זוכרת בילדותי... כיום (רובן – משנה זהירות) הסבתות צעירות, תוססות, עסוקות בחייהן בחוגי העשרה למיניהם, טיולים, חוג חברתי ועוד.


ובכל זאת למרות השוני, עדיין מרגישות נשים בשינויים החלים בגופן וגם בנפשן (גם אם אינן יודעות לשייך בין התופעות) עם התדלדלות הורמון האסטרוגן (למען האמת, לאורך שנות הפריון קיים שיווי משקל בין הורמוני ההיפופיזה LH ו- FSH, לבין הורמוני השחלות הלא הם האסטרוגן והפרוגסטרון.


השינויים מתחילים בשחלות המייצרות פחות אסטרוגן וכתגובה לכך, מפרישה ההיפופיזה יותר LH ו- FSH מתוך תקווה לעודד ייצור מוגבר של אסטרוגן אלא שזה הולך ומתדלדל כאמור.


ככל שרמות ייצור האסטרוגן יורדות, כך ישתבש הביוץ החודשי, התפתחות רירית אברי המין - חם מדי חודש ותפקודן של בלוטת יותרת המוח וההיפותלמוס הפועלות על כך שכתוצאה משינויים אלו הווסת הופכת בלתי סדירה, עד מצב המכונה אל-וסת בו רמות האסטרוגן לא מאפשרות מימוש ווסת כלל.


כחלק מהתהליך הטבעי של ירידה בייצור אסטרוגן בשחלות, מפנה הגוף את ייצור מעט האסטרוגן לבלוטות האדרנל ולתאיי השומן. לפיכך, נשים שחיות ברמות סטרס גבוה, שותות הרבה קפה, מתישות את בלוטות האדרנל ובתקופת המנופאוזה כשייצור האסטרוגן עוברת לבלוטות האדרנל כאמור, הן תרגשנה תופעות גיל מעבר קשות יותר מנשים שלא התישו את בלוטות האדרנל שלהן – כל אחת בדרכה. לא יודעת לאמר לכן עד כמה אפשרי להבין את המשמעות הזו בגילאים צעירים ולהקפיד על חיים שלווים ורגועים בעידן המילניום בכלל ובישראל בפרט, אבל ככל שהמודעות גדולה יותר, הייתכנות גדלה בהתאם – הנה, מיידעת...



· גלי גיל – גלי חום

גלי חום או כפי שאני נוהגת לכנות אותם "גלי גיל" מופיעים לרוב באיזור הצוואר והראש, נמשכים במשך כמה שניות ועד שעות. מעניין לדעת שככל שקיים גם עניין רגשי עמוק, כך גלי החום נמשכים זמן רב יותר.

גלי חום נגרמים ככל הנראה כתוצאה מהתרחבות כלי-דם הקרובים לפני העור. גלי-חום יודעים להופיע יחד עם תחושת לחץ בראש, חרדה, הולם לב מוגבר, דגדוג ובחילות. לאחר גל החום קיימת ירידה בטמפרטורת הגוף ואפילו תחושת קור.


נשים שעברו כריתת רחם, טיפולים אונקולוגיים ונשים רזות עם BMI נמוך, עלולות לסבול מתופעות גלי חום קשות יותר.


חשוב שתדענה שתופעת גלי חום שוחקת את מאגרי הוויטמינים ממשפחת B, C ומינרלים כמו מגנזיום ואשלגן ולכן יש לבדוק אותם, יתכן שגלי החום ימשיכו להופיע בשל חסר באלו.


· שינויים בעור ובשיער:

אט אט העור נהייה דק, מאד מגמישותו והופך מקומט (המקומות הראשונים שנוכל לראות זאת הם עור הפנים, הצוואר ומה שהקוסמטיקאיות לימדו אותנו לכנות "המרפסת" – איזור החזה וגב כפות הידיים). גם השיער מתדלדל ומתייבש בהתאם.


· שינויים פיזיים:

רפיון מתגבר של רצועות שרירים, גידים ורקמות חיבור. צניחת רחם, הפרעות במתן שתן, השמנה, כאבי גב, כתפיים מרפקים ופרקי כף היד כמו גם התפתחות גנגליון במפרק שורש כף היד.


· מערכת השתן:

ברשותכן, אני מפרידה את מערכת השתן ונותנת לה סעיף בנפרד בשל העובדה שהרבה נשים בגיל המעבר סובלות משלפוחית רגיזה ואיכות חייהן נפגעת (צורך להיות קרובה לשירותים, בריחת שתן, דליפה) כשניתן בקלות לסייע ולטפל בתופעה. מעבר לכך, לאור התדקקות הריריות כתגובה טבעית של הגוף לירידה בייצור האסטרוגן, נשים סובלות יותר מדלקות בשתן גם אם לא סבלו מכך בעבר. לחיידקים קל יותר לחדור את הריריות שבין אזור פי הטבעת, עבור בחיץ לכיוון הנרתיק ומעלה ולעורר דלקות שתן.


· שינה:

ככלל, ככל שאנחנו מתבגרים, אנחנו זקוקים לפחות שעות שינה. חלקינו סובלות מקשיי הירדמות וריבוי לילות לבנים, קשיי הירדמות ומטבע הדברים גם קושי להתעורר וכמובן, שינה לא איכותית ולא מספקת הגוררת איתה עייפות.


· מיניות:

נשים רבות מאבדות עניין במיניות, אחרות סובלות מפגיעה בתאי האפיתל הווגינליים, ירידה בגמישות התאים ויובש וגינאלי.


· הפן הרגשי:

שינויים בפן הרגשי מתרחשים או בגלל ההשפעה של השינויים ההורמונאליים על מצב הרוח שלנו או לחילופין בשל השינויים שמתרחשים בחיינו בתקופת הגיל הזו כמו יציאת הילדים מהבית, עצם ההבנה שהתבגרנו והחששות הנלווים לכך במידה וקיימים, שינויים בזוגיות, ירידה בחשק המיני, ירידה ביכולת התפקודית הכללית, עייפות בגלל בעיות שינה שהן חלק מהשינויים המתרחשים בתקופה זו ואפילו גלישה לדכדוך ומעלה.



· תופעות נוספות:

כיווץ שרירים (בעיקר בשעות אחר הצהריים והערב, תחושת לחץ בראש, תחושת קור, חרדות, דכאון, סחרחורות, בחילות, דפיקות לב (פלפיטציות), בעיות לב וכלי-דם, עצבנות וקשיי נשימה.


אם מישהו היה צריך הוכחה נוספת לעובדה שההורמונים מנהלים את חיינו, שיקרא את הסעיפים האלו שכל אחת מאיתנו מרגישה בתוך חייה, כשמפעל האסטרוגן נסגר אט אט.


דברים שמחריפים את תופעות הלוואי של המנופאוזה:

· ברשותכן, אניח כסעיף ראשון את העובדה שנשים רזות, עם BMI נמוך, סובלות מסימפטומים קשים יותר בגיל המעבר – רק אומרת...


· עישון – עישון מנטרל אסטרוגן ולפיכך, גם מקדים את תחילת תקופת המנופאוזה בכשנה וחצי לערך.


· אכילת שומן מהחי בכמות גבוהה, שומן מהחי דוחק את מקומם של שמנים רב בלתי רוויים שהופכים בתאי שומן לאסטרוגן.


· שימוש רב בקופאין החל מקפה, שוקולד, משקאות מכילי קפאין, קקאו ועוד.


· סטרס, סטרס, סטרס...


· מזג אוויר חם, שימוש בסאונה, מקלחות חמות, שתייה חמה, מזון חריף ושתייה חריפה-אלכוהול, כל אלו מרחיבים את כלי הדם ומאיצים את תופעת גלי החום.


· נפילות סוכר – היפוגליקמיה


· קנדידיאזיס


· אי-סבילות למזונות (יש לבדוק)


· בלוטות אדרנל שחוקות על רקע אורחות חיים.


· גנטיקה


· היעדר לידות (אגב, ריבוי לידות <5 ומעלה> דוחה את תחילת גיל המעבר), תרופות נוגדות דיכאון, חשיפה לחומרים כימיים רעילים, טיפולי קרינה באיזור האגן, טיפולים הורמונאליים גם אם נעשו בילדות או נעורים מוקדמים.



חשוב (ואתן ודאי יודעות) שתדענה:

· אוסטאופורוזיס – עם ירידה בייצור האסטרוגן, יש ירידת במסת העצם בקצב של כ-3% בשנה.

לפעילות גופנית, עישון ורזון, יש השפעה מכרעת על קצב הירידה במסת העצם ויש לבצע מעקב השוואתי.


· בעיות לב וכלי-דם: ככל שייצור האסטרוגן יורד, כך יש נטייה לעלייה במחלות חסימתיות של כלי דם ועלייה ברמות השומנים בדם. לפיכך, עודף כולסטרול, עודף סוכר, יתר לחץ-דם, דפיקות לב.


· ללא קשר לגיל המעבר אלא לגיל מבוגר, יש עלייה בסכנה לסרטן הורמונאלי, בפרט אם יש היסטוריה משפחתית.




הבחירה בטיפול בתסמיני המנופאוזה עומדת בפני כל אחת מאיתנו ברגע האמת שלה, יש שתבחרנה בטיפול קונבנציונאלי ושימוש בתכשירים קונבנציונאליים ויש שיבחרו במבחר טיפולים אלטרנטיביים – כל אחת בוחרת במה שנכון ומתאים לה וזה לגמרי בסדר.


חשוב לי להדגיש שההתייחסות לתקופה המיוחדת הזו בחיי האישה לא צריכה לקבל התייחסות של "מחלה", אלא תהליך טבעי – אחרי ככלות הכל, בלתי אפשרי לקפוא על שמרינו ולהישאר באותו הגיל כל הזמן ומן הסתם, יש חן ויופי בכל גיל בחיים. עצם ההתייחסות לשינויים ההורמונאליים כתהליך טבעי, מקלה על התחושות והרגשות ובעיקר על ההתמודדות עם התופעות בגיל זה.


קיימים מוצרים רבים לשלל התופעות בתקופת המנופאוזה הן בפן הקונבנציונאלי והן בפן הטבעי והפעם ברשותכן יקירות, לא אוכל להמליץ על שימוש ספציפי לתופעות כיוון שבחירת הצמחים צריכה להתבצע במקביל לבדיקות דם הורמונאלית ובדיקות דם כלליות שתאפשרנה לקבל תמונת מצב ברורה ככל הניתן, כדי לבחור ולהתאים לכל אחת באופן אישי את המענה לו היא זקוקה בה תאם לסימפטומים והתמונה העולה מבדיקות הדם.

כן ארחיב ואומר שלרפואת צמחי מרפא כמו גם לתזונה, שמנים נדיפים, פעילות גופנית ומן הסתם גם ניהול סטרס כל אחת בדרך שנכונה לה, יש השפעה מכרעת על עומק התסמינים ועל אורך הזמן של השפעתם עלינו הנשים.

מזמינה אתכם להתייעץ, לבחון (אל תסתפקו ברפואת אינטרנט – העמיקו את הייעוץ, תבחנו ותבדקו מה נכון לכל אחת ואחת מכן באופן אישי).



 






פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page