top of page

גיליון יולי 2023 - מגזין באופן טבעי

עודכן: 20 ביולי 2023


תמונת אווירה לאיזון

פתח דבר


גיליון יולי 2023 מגזין באופן טבעי מציין יום הולדת למגזין או כפי שקראתי לו כשיצא לראשונה – ניוזלטר..


מאז ועד היום נכתבו אינספור מילים, משפטים, תובנות שלעסתי וכולי תקוה שהצלחתי להגיע לרובכם בעיקר במקום שנוגע בהקשבה הפנימית, בחשיבה וברגשות העולים נוכח הכתבות והמסרים המועברים אליכם מעת לעת.


גיליונות המגזין נובעים מהמקום בו אני מרגישה את הצורך העז לחלוק את המידע של הטבע – המידע הזה לא בבעלותי, או בבעלותו של איש – המידע הזה הוא של כולנו, אלא שלא תמיד אנחנו קשובים, נכונים, ערוכים, פנויים לקבל את מה שאנחנו יודעים בעצמינו – הגוף והנפש שלנו יודעים בדיוק מה נכון וטוב להם, מי שלא בהכרח תמיד קשוב אלו אנחנו.....


ככל שאני מעמיקה עם השנים בהתנסות האישית בכל מה שיש לאמא אדמה להציע לנו, ככל שאני רוכשת עוד ועוד כלים טיפוליים ותובנות המופקות משני אלו, כך אני מאמינה באמונה שלימה שככל שאחלוק את המידע, כך נוכל להטיב כל אחד את סביבתו הקרובה והלאה אל מעגלי החיים של כל אחד מאיתנו.


גיליון יולי 2023 מתמקד בבשורת האיזון : כולנו כבר יודעים שמילה נרדפת לבריאות היא איזון – אנחנו מבינים היטב את המשמעויות, כולנו מחפשים את האיזון בכל אחד מנדבכי חיינו גם אם אנחנו מכנים את המקום הזה בשמות שונים ומתחלפים – איזון עושה לנו שקט, מאיר בנו שלווה וסולל לנו כביש ישיר לאיכות חיים הולכת ומשתפרת ככל שהאיזון ממלא את חיינו.


אנחנו כל כך אוהבים את האיזון שמבחינתנו, יופי אנושי (פָּנִים) הוא בדיוק האיזון שבין צד ימין וצד שמאל של הפָּנים. (נסו פעם לראות את ההבדלים שבין מחצית ימין לשמאל בפניכם או לחילופין ליצור את הפנים שלכם משני צילומי צד ימין או שמאל – לא בטוחה שתזהו את עצמכם)


איזון נותן לנו ביטחון, מעניק לנו תחושת שלווה מאפשרת -מאפשרת מה? – כל מה שאנחנו בוחרים, כי בלי איזון, קשה מאוד לבנות ולהיבנות !


אם נמשיל את גוף האדם למכונה, הרי שגם מחשבי העל הטובים בעולם, לא עומדים בקנה אחד עם חכמת הגוף ובוודאי זו המשולבת עם הטבע – לעיתים אני תוהה, מה עבר וחלף על גוף האדם מימי האדם הראשון על פני כדור הארץ ועד מה שאנחנו מכירים בחיינו כיום – האם נתתם פעם דעתכם לעובדה שהגוף עצמו מאזן אותנו כל הזמן מבלי שניתן על כך את הדעת?,

האם נתתם דעתכם לדרכים השונות בהן הגוף מאותת לנו שמשהו יצא מאיזון ודורש איפוס/איזון/תיקון/כִּיוּל?


את תובנות האיזון כולנו יודעים לאמר, לדקלם אבל השאלות המתבקשות הן האם אנחנו יודעים לְהַשִית על עצמינו את הכמיהה הזו, האם אנחנו יודעים לְמָנֵן את רכיבי ונדבכי החיים כדי להביא את עצמינו לכדי אותו איזון נכסף...?


לוּ התשובות היו ברורות לנו, סביר להניח שכדור הארץ היה מפגין מופע פיצוץ אוכלוסין – ואם כבר תהיות, אולי זה תפקידן של מגיפות? – מי אמר קורונה ונשאר טפלון?



מאחלת לכולנו קיץ שופע שמחות,

בריאות, איזון ושלוות בטחון


שלכם כתמיד,

תמר.


 

על האיזון. . .

 תמונת אווירה על איזון

בָּלָנְס, איזון הם כנראה מלאכת מחשבת שאנחנו, היצורים שחיים כאן על פני-האדמה, מחשיבים כאבן בוחן לבריאות, למקום שמאפשר חיים.

המסע אל האיזון הנכסף הוא לא פחות מאשר אומנות לשמה וככל שאנחנו מתקרבים לאיזון, כך אנחנו בונים את איכות חיינו.


אף אחד מאיתנו לא באמת חושב על הצורך שלו להביא לכדי איזון את תאי הגוף, את הפער שבין רגל ימין לשמאל או את הפערים שבין צידן הימני לזה השמאלי של הפנים –

הפעם הראשונה שנודע לי על ההבדלים הקיימים בין הצד הימני לזה השמאלי בפניו של כל אדם, היתה בלימודי פענוח ציורים – שם למדתי שישנה משמעות לכל קו, כאן גם למדתי שככל שהפער בין הצד הימני לשמאלי קטן יותר, כך אנחנו מעריצים את היופי הנשקף מפניו של מי ששני צידי פניו חופפים עד כדי זהים.


התובנה הבאה ודאי תזכיר לכם שהיד הדומיננטית בה אתם כותבים, חזקה יותר, בעלת יכולת גבוהה יותר ולעיתים גם בעלת טווח תנועה גדול יותר (במידה ולא סידרתם לעצמכם פתולוגיה הקשורה לגפה העליונה)


אחד המקומות הבולטים בהם אנחנו מרגישים את היציאה מהאיזון הוא בשיגרה, בהתנהלות הרגילה שלנו – כשמשהו משתבש ואנחנו לא מוכנים או צופים אותו – אנחנו כבר מרגישים יציאה מאיזון.


קחו לדוגמא מישהו שדיבר אליכם בצורה לא מכובדת, מישהו חתך אתכם בכביש, הבהיל אתכם וגרם לכם לסטות מהנתיב שלכם – מוכר?, ודאי שמוכר, בתוך עמינו אנחנו חיים, סטרס יודע להסביר לנו היטב מה היא יציאה מאיזון, זה קורה מהר יותר ממה שאנחנו מזהים או אפילו מסכימים לו...


חולי/מחלה/פתולוגיה – כל חולי באשר הוא, מבטא באופן מפורש וחד-משמעי יציאה מאיזון. כשאנחנו מדברים על איזון, ראוי להבין שהגוף שלנו, כל תא, כל איבר, כל מערכת ובוודאי כל המכלול – שומר על איזון בכל רגע נתון ותוכן החיים שאנחנו בוחרים בתוך חיינו, הוא זה שנשקף בבריאות שלנו – חד, כואב אבל אמיתי...


המשמעות העומדת מאחורי התובנה הזו נכונה לגבי התזונה שלנו, לגבי ההזנה הרגשית, אינטלקטואלית, מנטאלית, רוחנית, פיזית – בכל נדבך חיים אנחנו מרגישים הכי טוב כשאנחנו מאוזנים וברגע שמשהו יוצא מאיזון, מערכות הבקרה של הגוף מתחילות לפעול על מנת לאזן ואם אין איזון, מערכת התראה מתחילה לפעול – הביטויים של מערכות ההתראה של הגוף הם הכאבים שאנחנו מרגישים, המועקה, אי-הנוחות בכל איבר שמאותת שמשהו לא בסדר.


הכל טוב ויפה כשמדובר בגוף האדם שהוא אחת אם לא המכונה המשוכללת ביותר על פני האדמה, הגוף שלנו יודע לשמור על איזון מבלי שניתן על כך את הדעת, בין אם אנחנו ישנים, לומדים, רצים, טסים לארה"ב או לירח לפני גיל 20 (לפי ההבטחות של יוסי מבזוקה) הגוף מפעיל מערך שלם של מנגנוני איזון החל מרמת התא, נוזלי הגוף, מינרלים, ויטמינים, שריר, שלד, כל פעילות של כל תא ואיבר בגוף מנוטרים 24/7, 365 יום בשנה החל בהתעברות וכלה ב-120 שלנו.


בשפה הביולוגית בה משתמשת הרפואה, המושג איזון נקרא הומאוסטזיס Homeosatsis – המצב הזה מתאר יציבות של התנאים הפיזיקליים והכימיים בתוך אורגניזם כלשהו, כשהמצב הזה מושג באמצעות תהליכי ויסות. חשוב שנבין שאיזון אינו נקודה מדויקת, אלא טווח יציבות השומר על פעילות מיטבית.


מאזניים

אנחנו מכירים את מושג היציבות מהמקום בו אנחנו מאבדים שיווי משקל, כשיש לנו סחרחורת, כשאנחנו חווים אנשים לא יציבים שמשנים את דעותיהם והתנהגותם מקצה לקצה מבלי להניד עפעף ובקצב יחסית מהיר וגם מהטווחים של בדיקות הדם שאנחנו מבצעים מעת לעת – שם ניתן לראות שכל ערך בבדיקות הדם מציב ערכים לכל מה שניתן למדוד ולכָּמֶת באמצעות תהליכים כימיים ופיזיקליים במעבדות את התוצאות ואם כבר הזכרנו בדיקות דם, קחו בחשבון שיש הבדלים בערכים של בדיקות דם בין קופות החולים השונות ובוודאי מול הערכים הנשקפים מבדיקות המתבצעות בבתי-החולים והסיבות לכך הן סוגי המכשירים ודיוק באופן ביצוע הבדיקות עצמן.


אנחנו לא צריכים להרחיק לכת עד מעבדת קופת חולים כדי להרגיש ולדעת שמשהו אצלינו בגוף יצא מאיזון –

אנחנו מרגישים שחם לנו או שיש לנו חום, שאנחנו מזיעים באופן חריג ושונה ממה שאנחנו רגילים, שהתייבשנו בגלל פתולוגיה או חוסר שתייה, חסר של מינרלים (ולא ניכנס לפירוט המינרלים הספציפיים) יודע לגרום לרגליים שלנו לחוסר נינוחות ובפרט כשאנחנו רוצים לנוח או לישון או במקרה חריג וקיצוני לבלבול של ממש.


חלק מאיתנו מרגישים יציאה מאיזון ברמת לחץ הדם, או ברמות הסוכר – לא כולנו קשובים ומכירים את תגובת הגוף שלנו כדי להבחין בשינויים.


ויסות חושי הוא כנראה אחד ממנגנוני האיזון המוכרים ובפרט בכשלושים (ומעלה) השנים האחרונות מאז התוודענו לילדי קריסטל, ילדי אינדיגו אלו שאנחנו מכנים היום ילדים עם הפרעות קשב וריכוז או ילדים על רצף האוטיזם.


ולקינוח? – המקום שאנחנו הכי פחות אוהבים לתת עליו את הדעת הוא המקום שבו אנחנו מאבדים את הסבלנות, את הכוחות להתמודד עם תרחישי חיים – גם בלי השֶלֶט "יצאתי מדעתי – אשוב בקרוב", "אנחנו מאבדים את זה" כמיטב הסלנג... העומס האינסופי יודע לקחת אותנו לקצוות שאף פעם לא חשבנו שנגיע אליהם והם?... דופקים לנו בדלת בדיוק כשאנחנו הכי פחות פנויים אליהם – גם זה, חוסר איזון.


נשאלת השאלה מאיפה מתחילים לרכז את הנתונים, איך ובמה בוחרים כדי לאזן את עצמינו – כל אחד במקומות הנדרשים לו לאיזון?


ובכן, מעבר לשמירה על בריאות, פעילות גופנית, הזנה מנטאלית, אינטלקטואלית וכמובן רגשית ותזונתית, נדרש לנו גם שחרור של פסולת פיזית, רגשית ומנטאלית מהגוף – חלק מהשחרור הגוף (בעיקר כשאנחנו משתפים איתו פעולה) יודע לעשות לבד – אבל למקרי הצפות מכל סוג שהוא ובעידן המילניום ובישראל בפרט, הצפות מתרחשות כאן חדשות לבקרים בכל תחום בחיים –


בדיוק לשם כך קיימות גישות שחרור, פעילות גופנית, נשימות, יוגה, מדיטציות ואלו, יודעות לחולל שינויים מרחיקי לכת עד רמת התאים בגוף שלנו, באיברים עד כדי שינויים פיזיקליים וכימיים המתבטאים בבדיקות סקר וגם בבדיקות דם – בבקשה, אל תאמינו לי.... !!! אבל תנסו בעצמכם, תבדקו מה קורה לכם לאורך תקופה מוגדרת של מדיטציות עקביות, חפשו מחקרים ברחבי הרשת (אל תתפשרו על איכות המחקרים) ותיווכחו בעצמכם – יש דרך ודרכים להתמודד עם יציאה מאיזון הפוקדת אותנו מעת לעת, זה לגמרי בסדר – השאלה היא תמיד מה אנחנו עושים כדי להשיב לעצמינו את האיזון המיוחל (מכל סוג שהוא).


 

1-800-אלוהים - מנגנוני בקרה


מנגנוני בקרה

כל מפעל או חברה שמכבדים את עצמם בכל נושא ותחום בחיינו, טורח לוודא ולכתוב על גבי המוצר כי המוצרים והשירות המוענקים מטעם העסק שלנו, עוברים בקרת/אבטחת איכות ובדיקת השירות – מצורף גם מספר טלפון ליצירת קשר – 1-800-אלוהים או 1-800 אמא אדמה תבחרו...


גוף האדם בנוי כך שכל איבר בכל מערכת בגוף המופלא הזה, פועל תחת החוקים המאוד ברורים של מנגנוני אבטחת איכות משוכללים ששומרים על איזון תפקוד כל איבר ומערכת וכל זאת רבותי, כדי לשרוד!

אחדד ברשותכם, בעיקר משום שזה נשמע די מופרך ומטורף, אבל כן, כל תא בגוף שלנו מתנהל תחת בדיקה מתמדת ליצירת הומיאוסטאזיס במסגרת הגבולות המקובלים על הגוף – וכן, יש טווח פעולה שמאפשר סטיות איכות כמו בכל מוצר.


הפעם נניח את הפוקוס על בלוטת התריס והכליות ולא בכדי בחרתי בשתי אלו יחד, כיוון שפעילות של מערכת אחת משליחה על האחרת ולהיפך.


בלוטת התריס

בלוטת התריס היא בלוטה קטנה הממוקמת בקידמת הצוואר, היא מייצרת שני הורמונים T4, T3 ומנגנון הבקרה שפועל בבלוטת התריס מופעל יחד עם שני איברים נוספים והם הכבד ובלוטת יותרת המוח-היפופיזה – למעשה, מדובר במעגל שפועל כל הזמן ובלי הפסקה מתאים את עצמו לפי החיווי שמתקבל מהאיבר הקודם בשרשרת.



בעוד בלוטת התריס מייצרת ומפרישה את הורמון T4-תירוקסין, בהגיעו של זה לכבד הוא הופך לתְּצוּרָת T3 ומשם מתנייד לבלוטת יותרת המוח שגם היא מפעילה מנגנון משוב לבלוטת התריס וכך מעגל הבקרה פועל – עודף או חוסר באחת התחנות (תריס/כבד/בלוטת יותרת המוח) יכול להתבטא במה שאנחנו מכירים תת/עודף פעילות של בלוטת התריס ולשתי תופעות אלו סימנים המעידים על יציאה מאיזון:


מבלי להכנס לעובי הקורה של כל אחד משני מצבי חוסר האיזון של בלוטת התריס, רק נגדיר שחלק מתפקידי בלוטת התריס עוסק ברמת האנרגיה שלנו, בחילוף חומרים, שריפת שומן, שמירה על משקל, רמת תיאבון, יעילות פעילות המעיים, קצב לב, שינה, חום הגוף, המחזור הנשי, בריאות העור, שיער והציפורניים ואפילו קשר מובהק לאיזון ובריאות נפשית (אגב, אחת מבדיקות הדם הראשונות המבוצעות לכל ילוד ברחבי העולם בודקת את תקינות בלוטת התריס כדי לשלול מצבי פיגור) – דומני שהמידע שמופיע בפסקה הזו מספיק כדי להבין עד כמה משמעותי איזון בגוף ובנפש להתנהלות מאפשרת חיים.


תירוקסין פועל יחד עם אינסולין וקורטיזול בשליטה על חילוף חומרים וכפועל יוצא בשמירה על משקל – תזכרו את הנתון הזה, ממש כבר אסביר את משמעותו.


תשאלו את עצמכם בוודאי עד כמה נפוצה התופעה של יציאה מאיזון של בלוטת התריס? – ובכן, יש לי שתי תשובות לשאלה הזו ואחת מהן היא "יחסית" בדוקה – סקר שפורסם בשנת 2017 מעיד על כ-260,000 אישה ואיש הסובלים מתת פעילות של בלוטת התריס – זה נתון שגורם לי לחשוב מה קורה פה שכל כך הרבה אנשים במדינה אחת קטנה סובלים מחוסר איזון – ובמחשבה שניה, אני מזכירה לעצמי שמדינת ישראל ואיזון זה שני מושגים שיש להם עוד לא מעט דרך לעשות כדי לייצב את עצמם וזה ממש בלשון המעטה ולא מעט חומר למחשבה.


התשובה השנייה עליה אני חושבת היא שהמעבדות הבודקות את תפקודי בלוטת התריס, משקיעות אך ורק בבדיקת TSH אותו הורמון המופרש מבלוטת יותר המוח הגורם לבלוטת התריס לייצר תירוקסין T4 כלומר, כל ההורמונים הנוספים המעורבים (אפילו שלא דיברנו על כולם ויש...שימו לב לאינסולין וקורטיזול מפסקאות קודמות כדוגמא) הרי שלהערכתי, מסתובבים בקרב הציבור הישראלי עוד הרבה מאוד אנשים שסובלים מחוסר איזון בדרגות שונות של בלוטת התריס.


השאלה המתבקשת היא – איך הם נעלמו ממפת הפילוח של בדיקות הדם? ובכן, תת-פעילות של בלוטת התריס מתאפיינת בכל כך הרבה תסמינים שלעיתים קשה מאוד לאבחן את המקור ובפרט אם הבדיקות הקיימות לאישוש תיפקוד בלוטת התריס מסתכם בבדיקה אחת של הציר (היפופיזה/בלוטת התריס/כבד).

התבוננות בחלקי ציר הבקרה של המערכת הזו שבמהותה אחראית על האיזון של כל כך הרבה מערכות בגוף, מתבקשת ההבנה שאם חלילה, משהו לא תקין בתפקוד הכבד – בהכרח יש לכך השפעה על שאר אברי המערכת ותפקוד המערך כולו...

בואו נהיה יותר קונקרטיים וברורים – אם יש לאדם בעיה בתפקודי כבד או שלחילופין הוא סובל מכבד שומני בדרגות השונות, הרי ברור הוא שיש סבירות גבוהה שהכבד לא מצליח להמיר באופן מוצלח אם בכלל T4 ל- T3 ומן הסתם כחלק מתנועת הציר (היפופיזה-בלוטת תריס-כבד), המידע המגיע להיפופיזה והמידע הוא זה שעל פיו מפרישה ההיפופיזה את הורמון ה- TSF ומכאן הדרך לשיבוש כבר סלולה.


אבל מה לגבי אנשים סוכרתיים?

שימו לב לנתון הבא משנת 2019 – לפני 4 שנים... 6.5% מאוכלוסיית ישראל החל מגיל שנתיים ומעלה – למעלה מ-550,000 אישה ואיש הם חולי סכרת –

אם קראתם היטב את המשפט בפסקאות קודמות המתאר את הקשרים שבין אינסולין, קורטיזול ותירוקסין והבנתם ששלושת אלו פועלים בציר, הרי שאם יש בעיה עם אחד מההורמונים, היא משפיעה על השאר...


כלומר, תופעת חוסר איזון בקרב האוכלוסייה הישראלית נרחבת הרבה יותר מהנתונים שהבאתי ממחקרים שעלו בסוף העשור הקודם ומן הסתם, ארבע השנים האחרונות לא הוסיפו לנו נחת שהייתי רוצה למצוא אותה מתבטאת באיזון אוכלוסין בכל נדבכי החיים – תיקחו את המחשבה הזו לכל מקום אליו אתם יכולים ו/או רוצים... (רק מזכירה באותיות לא ממש קטנות שסטרס, הוא אחד המוטיבים היעילים להוציא את בלוטת התריס מאיפוס – אני מניחה שאתם יודעים את זה מהגוף האישי שלכם, אולי רק לא יודעים לשייך את מה שאתם מרגישים לאיבר ספציפי ותיפקודיו).


השאלה הבאה המתבקשת היא מה מוציא אותנו מאיזון וליתר דיוק, מה מוציא את בלוטת התריס מאיזון?


אם קראתם עד כה, ברור לכם שכל מה שאנחנו מזינים בו את הגוף וההוויה שלנו, הוא חלק ביכולת להשפיע על האיזון שלנו – זה כולל תזונה, תרופות, (כבר גיליתי לכם בפסקה קודמת) סטרס רבותי גורם מכריע ומשמעותי במקום הזה וגם כל מה שאנחנו עושים לרווחת הנשמה שלנו – ההזנה הרגשית, מנטאלית שלנו, הוא לגמרי חלק באיזון.


ברשותכם אחדד שוב, יש הבדל משמעותי בשימוש במזונות שונים, כמובן תרופות שאנחנו נוטלים דרך קבע – אבל גם תרופות שלא שמנו לב שאנחנו מתחילים לקחת יותר ויותר מבלי לתת על כך את הדעת.

מעבר לסטרס שאנחנו לא תמיד מבחינים בו (אלא רק כשרמת הסטרס עולה מעל למה שאנחנו רגילים רק אז אנחנו מבינים שרמות הסטרס עלו)

יש הבדל בין צפייה בחדשות לבין האזנה למוסיקה (מבלי להכנס לדקויות), יש הבדל עצום בין צפייה בסידרה (רק מזכירה שצפייה בטלוויזיה/מחשב/פלאפון מגיעה עם השפעות מכריעות על העיניים, המוח ולאלו השפעות מרחיקות לכת באמת בלשון המעטה) לבין קריאת ספר – כי ההשפעה של כל אחד מהאלמנטים הללו היא מכרעת ומשמעותית ובפרט כשאנחנו מבקשים להביא את עצמינו לאיזון.


חומרים המתחרים (גויטרוגנים) בספיגה על ידי בלוטת התריס גורמים לחסכים בבלוטת התריס – חומרים כאלו קיימים במזונות כמו למשל כל משפחת המצליבים כל סוגי הכרוב: מסולסל, לבן, סגול, ניצנים, קייל, כרובית, ברוקולי, לפת, צנון, צנונית, גרגיר הנחלים, עלי-רוקט, חרדל, בוטנים ושימו לב, גם פלואוריד שפעם היה מתוסף למים, כיום תוכלו בקלות למצוא פלואוריד במשחות שיניים ומוצרים נלווים לבריאות הפה, חניכיים ושיניים כל אלו מפריעים לתיפקוד תקין (גורמים להאטת פעילות הבלוטה) של בלוטת התריס ואלו מאיתנו שיצאו מאיזון, צריכים לקחת בחשבון מידע משמעותי זה.


גם יוד הוא נדבך חשוב בתיפקוד בלוטת התריס ולמעשה, המקום העיקרי בגוף בו מצטבר יוד, הוא בבלוטת התריס. אלו מאיתנו שלמשל לא אוכלים דגים יכולים למצוא את עצמם עם חוסר יוד והשלכותיו המתבקשות על הבלוטה ותפקודיה. (אם לא שמתם לב, תוכלו למצוא על המדפים במרכולים מלח מתוסף ביוד בדיוק בגלל החסך הגדול שהתגלה באוכלוסייה – מלח הוא אחד המוצרים שאנחנו לא חיים בלעדיו – מי שרוצה הוכחה לכך, יכול או לבדוק איך החיים נראים בלי מלח בכלל או לחילופין להתבונן על קפיצת המדרגה במכירת מלח סביב הסֶגֶר הראשון בקורונה).



לסיכום – אף שבלוטת התריס היא אחד האיברים המרתקים ומגיע לה מקום של כבוד רב לכמה ספרים רק בהתייחס לתפקידיה והמשמעות המכרעת שלה עלינו בני האדם, ננסה לזכור שזו אחריות שלנו או כמו שאנחנו נוהגים לאמר, זה לגמרי בידיים שלנו לבדוק את מצבינו, את מצב בלוטת התריס, את הגורמים שמוציאים את הבלוטה ואותנו מאיזון (מי אמר כאן סטרס?..)

איזון, היא מילת מפתח משמעותית לבריאות מיטבית – שווה להשקיע !




לא אוכל לסיים את הכתבה בעניין בלוטת התריס מבלי להזכיר את מיקומה הרגיש – כמה מיוחדת השפה העברית - שימו לב שבלוטת התריס יושבת בדיוק בבסיס הצוואר, זה המקום שעושה את הקישור בין המוח ליתרת הגוף או כמו שאני אוהבת לכנות אותו – גֶשֶר לרֶגֶש – ברמה ההוליסטית נראה אנשים עם בעיות בבלוטת התריס ככל שהם מתקשים לבטא את עצמם, להוציא אל הפועל את מה שמתרחש בתוכם אל החוץ, אנשים סגורים שמתקשים או לא ממש ממעיטים לדבר או לבטא את היצירתיות והמחשבות שלהם – אין מקריות...!

בספרה "רפא את גופך" כותבת לואיז היי על בעיות בבלוטת התריס: "השפלה, לעולם איני עושה את מה שברצוני לעשות, מתי יגיע תורי"? התיקון המומלץ הוא לנוע מעבר למגבלות ישנות, כדי לאפשר כעת להתבטא בחופשיות ויצירתיות.




אסל ושני דליים - כליות


אסל ושני דליים - כליות

כל מי שלמד פעם אצל המורי בחדר, יודע מה הוא "אֵסֶל וּשְנֵי דְּלָיָּיִם" – הכוונה היא לאות א' שנראית כמו מוט שמחזיק שני דליים ומכאן ההשראה לתפקיד הכליות באיזון.


אינספור מחקרים, מאמרים, ספרים ואנציקלופדיות כבר עסקו לפני בצמד הכליות, בתפקודיהן הפיזיולוגיים ולא פחות מכך במוסר כליות וייסורי מצפון ובשאלה – למה בעצם אנחנו זקוקים לשתי כליות (בפרט שקיימים לא מעט אנשים ברוכי נפש שתרמו כליה אחת וממשיכים לנהל חיים בריאים ותקינים)



כלוב הצלעות מארח שתי כליות ולהן תפקידים רבים בכלל ותרומתן לאיזון מכרעת:

רובינו מכירים את תפקידן של הכליות בפינוי פסולת מהדם, פינוי עודפי נוזלים באמצעות כל מערכת השתן – אבל האם אתם מודעים לתפקידן של הכליות באיזון לחץ דם?, מה בדבר חלקן בייצור כדוריות דם אדומות? או חלק בשמירה על תקינות וחוזקן של העצמות והשלד בכללותו?


מקריאת תפקידן של הכליות ניתן להבין את מהותן של הכליות בשאיפת הגוף לאיזון ובריאות ודאי אם הן מתפקדות כְּמָגּוף-בֶּרֶז ששומר על איזון משק הנוזלים בגוף וכמובן כל מה שמופרש באמצעות השתן – תחשבו על מינרלים, סוכר (סוכרת נקראת מחלת השתן המתוק – זבובים חגים סביב אסלת סוכרתיים למיצוי הסוכר המתפנה עם השתן).


הסינרגיזם המופלא של גוף האדם מקשר בין הכליות ומערכת השתן לבין מערכת הנשימה, מערכת העיכול והעור – נוזלים יוצאים גם ממערכת הנשימה (תתעטשו ותבדקו), ממערכת העיכול (מים נספגים במעי הגס, כל מי שאירח בבני-מעיו וירוס או חלילה חיידק יודע שמים יודעים להתנקז גם ממערכת העיכול) וגם העור – האיבר הגדול ביותר בגוף האדם מייזע נוזלים כדי לצנן אותנו (בדיוק כפי שהסברתי בגיליון 6/2023 בהקשר של צינון הגוף) – למרות שיתופי הפעולה, ברור הוא שהכליות הן האיבר הראשי לאיזון משק הנוזלים בגוף – הכליות יודעות גם להפחית אובדן נוזלים באמצעות ירידה בנפח השתן – זה קורה במצבים של התייבשות או שתייה שאינה מספקת.


אלו מכם הסובלים מיתר לחץ-דם מוזמנים לקרוא היטב את הפסקה הקרובה, ולהכיר את ההורמון רֶנִין Renin המופרש מהכליות ומשפיע על כמות המים והמלח המופרשים דרך הכליות. ככל שכמות הרנין המופרש מהכליות גדולה יותר, כך מתכווצים כלי-הדם ולחץ הדם עולה ולהיפך – כמות רנין קטנה מרחיבה את כלי הדם ומאפשרת ירידה בלחץ-הדם – כלומר רבותי, שתיה (מים – ברור מים) מסייעת להוריד לחץ דם – שווה לזכור !


עצמות ושלד תקין הם פועל יוצא של הורמון קָלְצִיטְרִיול המופק בכליות – למעשה זה תצורה של ויטמין D פעיל שאתם כבר יודעים שהוא זה שבאמצעותו נספג סידן וזרחן המשמעותיים שניהם לשמירה על עצמות חזקות, גם לשמירה על בריאות הלב (זוכרים שסידן הוא המפתח לשרירים?) – אחת הבעיות של אנשים הלוקים בכשל כלייתי מתבטאת בירידה בייצור הורמון הקלציטריול ופגיעה ברמות הסידן, זרחן והתפתחות כשל בחוסן עצמות השלד.


הורמון נוסף המיוצר באדיבות הכליות הוא אֶרִיתְּרופּואֶטִין EPO המעורר ייצור כדוריות דם אדומות, אלו הנושאות ברזל ומכאן תפקידן החשוב במניעת התפתחות אנמיה.


עד כאן נקודת המבט הקונבנציונאלית, נקודת ההשקפה של הרפואה הסינית מגדילה עשרות מונים את חשיבות הכליות ומוסיפה את הקשר בין הכליות לאיכות השמיעה (שימו לב שככל שמתבגרים איכות השמיעה יורדת יחד עם תפקודי הכליה – תבדקו אותי)


הזנת המוח ומכאן שמירה על תהליכי זיכרון, חשיבה וקוגניציה (סניליות/דמנציה בעיניי הרפואה הסינית הן השלכה ישירה של תפקודי כליות ירודים)


עוד אחראיות הכליות על בריאות השיער וחוזקו, הן שורש ה-YIN וה-YANG והן מאחסנות את ה- GING


אספר שוב את סיפור הילדות שלי עם סבתי ע"ה, בילדותי נהגתי ללכת יחפה – בקיץ סבתי לא אמרה מילה, אבל כשהחורף הגיע ועדיין הסתובבתי יחפה גם בבית וגם בחוץ (מי שלא מכיר את חווית השלוליות ברגלים יחפות מזמינה אותו להתנסות- אושר גדול) כך או אחרת, המשפט של סבתא היה תמיד "תנעלי נעליים, את מרגיזה את הרחם" – כילדה המשפט הזה ממש לא העסיק אותי, מי בכלל ידע מה זה רחם ומה משמעות המשפט.

חלפו הרבה שנים עד שלמדתי רפואה סינית ובאחד השיעורים הראשונים על כליות והמפגש עם נקודת הדיקור הראשונה על מרידיאן הכליות קיבלתי תשובה שלימה, מלאה וברורה על מה סבתי דיברה – אלא שלצערי, כבר לא יכולתי לשאול אותה מנין המידע שהיה ברשותה...


נקודת הדיקור הראשונה במרידיאן הכליות נמצאת בחלק הפלנטארי של כף הרגל (המקום עליו אנחנו דורכים) נקודה זו (באיזור מקלעת השמש לרפלקסולוגים שביניכם) מהווה נקודת חיבור עוצמתית לאדמה לקרקוע, לחיזוק YIN בגוף, לטיפול בכאבי בטן תחתונה, להזנת הרחם, להרגעת עודף מחשבתי ובהתאם הרגעת הלב והנפש.


ואחרי כל המידע המרתק הזה ויש עוד כל כך הרבה מה ללמוד על ומהכליות, נשאלת השאלה למה נבראנו עם שתי כליות?


בדיחה יהודית עתיקה אומרת "נותנים לך – תיקח", אז לקחנו, לא התלוננו ובכל זאת?

לא מצאתי תשובה קונבנציונאלית רהוטה לשאלה, אבל ללא ספק הכליות עובדות ללא הפסקה וכפי שקראתם תפקידיהם רבים.


אגב תהייה על משמעות עובדת שתי הכליות בגוף האדם ענה לי מכר ותיק תשובה מהגמרא המשייכת את כף המאזניים לטוב או לרע לעובדת שתי הכליות – אם תירצו, תוכלו להרחיב את המחשבה על הקול הפנימי המסנגר או המקטרג – אלו בינתיים התשובות ואשמח אם למי מכם תשובות אחרות או נוספות – דומני שזה הזמן לבדוק את משמעות הפתגם "מוסר כליות"... האם שם יושב המצפון שלנו?



 

מתנות מאמא אדמה – טוניק - אדפטוגן


טו‏‏‎נִיק - אדָפְּטו‎גֶנִים הן שתי פעילויות מיוחדות של צמחי מרפא כל אחת מהתכונות הללו בדרכה, יודעת לייצב וּלְמָטֵב תפקוד של איבר או מערכת ואף השפעה על כלל הגוף והנפש באמצעות הבאתם לכדי איזון - קסמים של הטבע!

צמחים אדפטוגניים משפרים את כושר ההסתגלות והעמידה שלנו במצבי לחץ שיכולים להיות בזמן התמודדות עם מחלות קשות, טראומות, התאוששות ממחלה קשה, התאוששות מניתוח מורכב, לחץ פיזי ונפשי.

צמחים אדפטוגניים פועלים ישירות על ההיפותלמוס במוח ומפעילים ציר הורמונאלי (מהווה מרכז הסטרס במוח ומחבר את מערכת העצבים למערכת האנדוקרינית באמצעות הורמונים) שמשפיע על ההיפופיזה (בלוטת יותרת המוח) שמשפיעה על בלוטות האדרנל ויותרת האדרנל האמונות על ייצור הורמוני הסטרס.

מכאן קל יותר להבין את השפעתם המשמעותית של צמחים בעלי פעילות אדפטוגנית על כלל מערכות הגוף והנפש תלויות נדנדת הסטרס והרוגע, הלחץ והשחרור וכמובן ההשלכות של סטרס ופריקתו על הגוף והנפש גם יחד.


ישנם צמחים אדפטוגניים שיתאימו יותר לאנרגיה גברית ויש שיתאימו יותר לאנרגיה נשית – זה לאו דווקא אומר שתהיה חלוקה לנשים/גברים בשימוש בצמחים, אלא יותר לאנרגיה של כל אדם באשר הוא – לכו תדעו, אולי מישהו צפה מבעוד מועד שיום אחד נתעורר ונגלה שיש יותר משני מגדרי אוכלוסייה.

נשתמש בצמחים אדפטוגנים לאיזון מצבים הורמונאליים (כן, למצבי סטרס ומצבים רגשיים שהם כאמור תלויי איזון רגשי/הורמונאלי) ולאיזון התגובה וההתמודדות שלנו מול סטרס.


מטבע הדברים, צמחים בעלי פעילות אדפטוגנית מחזקים את מערכת החיסון וכאמור, עוזרים לגוף להסתגל לשינויים ובכך משפרים את איכות החיים וההרגשה הכללית שלנו.


פטריית Rohodiola
פטריית Rohodiola

חלק נכבד מצמחים בעלי פעילות אדפטוגנית הם פטריות מרפא. אישית אני מאוד אוהבת לעבוד עם פטריות מרפא כיוון שהישות המכונה פטריה (גם אם והיא לגמרי חלק מהצומח) הן עולם בפני עצמו, הן מורכבות מפעילויות ייחודיות להן שמשפיעות לטובה על תפקודי גוף האדם - . אני לא מתכוונת לפטריות שניתן למצוא ביער או החורש הישראלי (אף שחלקן נמצאות שם, אבל נדרש ידע מקצועי ודאי רגע לפני שמלקטים פטריות, יש לא מעט פטריות רעילות ואף רעילות מאוד ולכן, אם כבר פטריות מרפא טריות, אז רק ממקומות מוסמכים לכך – תוכלו לפנות אלי כדי שאפנה אתכם למרכזים מורשים ובטוחים). פטריות בעלות פעילות אדפטוגנית הן למשל Maitake-Frondosa grifola מאי טאקי (לרוב נמצאת במצב יבש במרכולים אבל בהחלט ניתן למצוא גם במצב טרי) Rohdiola rosea – golden root – rose root (אדפטוגן בעל אנרגיה נשית), פטריות שיטאקי, Astragalus, Echinacea angostifolia, Ginseng בעלי אנרגיה גברית, Withania somnifera – ashwaganda וכמובן אחד הצמחים האהובים עלי ואם אתם עוקבים אחרי גיליונות המגזין שלי לאורך השנים, ודאי קראתם על מעלליו של הצמח והכתבה "שכיזנדרה אהובתי" והשפעתו של הצמח עלי .Schizandra chinensis



אשווגנדה – ויטניה משכרת – Withania somnifera


ויטניה משכרת
ויטניה משכרת

ויטניה משכרת – אחד הצמחים המיוחדים – אני מכנה אותם "עגולים", כיוון שהם מחבקים את הגוף והנפש, הם מכילים את הכאב, הצער ומצליחים בחיבוק הטבעי הזה, להרים את נשו וגופו של אדם – עגולים ומכילים.

ויטניה נבדקה מחקרית ונמצאה כבעלת פעילות אדפטוגנית וככזה הוא בעל אפיניות לטיפול במערכת החיסון והעצבים. למצבים של בעיות שינה, התקפי חרדה, תשישות נפשית, מתח והתפרצויות זעם, לתהליכים של גמילה, למצבי היפר.


ויטניה משכרת הוא גם צמח אדפטוגן וגם טוניק למערכת החיסון, טוניק לבלוטת האדרנל ולמערכת העצבים כך שנוכל להיעזר בפעילות אדפטוגנית של הצמח לשיפור ביצועים פיזיים ומנטאליים של ספורטאים, לסטודנטים בסטרס מתמשך, לאנשים שעובדים בעבודה תובענית ולאורך זמן וכצמח מלווה טיפולים אונקולוגיים בכלל והקרנות בפרט.


בפעילות טוניק נשתמש למצבים של חולשה, למצבי אפיסת כוחות, לחולים כרוניים קשים, לפיברומיאלגיה וכמובן לקשת מחלות אוטואימוניות.


בנוסף, נצרף ויטניה לטיפול באנמיה, חוסר תיאבון, אובדן משקל וכמובן אנורקסיה, כל התמכרות שאתם מכירים מקצה לקצה, סניליות ודמנציה.


מחקרים הראו ששימוש בויטניה משפרת מדדי דלקת ESR וערכי כולסטרול (אף שישנם צמחים חזקים יותר לאיזון ערכי כולסטרול).


מחקרים קליניים שנערכו על ילדים בני 12-8 שקיבלו 2ג' ויטניה משכרת למשך 60 יום הראו עלייה במשקל הגוף, עלייה בהמוגלובין וחיזוק שרירים. גברים בני 50 ומעלה שהשתתפו במחקר ונטלו ויטניה למשך שנה הראו עלייה בתאי דם אדומים והמוגלובין, ירידה בערכי כולסטרול, ירידה בערכי הדלקת ESR ושיפור תפקוד מיני (אל תתלהבו – יש צמחים יעילים יותר בתחום הזה).


ויטניה מוכר כצמח מעשיר דם (כדוריות דם אדומות ומכאן גם יכולתו להשפיע על המוגלובין וחלק ממצבי אנמיה), בעל תכונות אנטי אייג'ינג והֶפָּטו פְּרוטֶקְטִיב – שמירה והגנה על הכבד – כולנו רוצים לשמור על האיבר הכל כך חשוב – הכבד ואם הצמח ארוז גם עם תכונות אנטי אייג'ינג – על אחת כמה וכמה.


עוד מראים מחקרים שאנשים הסובלים מחרדות שקיבלו 40מ"ל פעמיים ביום למשך חודש, שיקפו ירידה בתסמינים המאפיינים התקפי פאניקה ופוביה.

שיפור ניכר נצפה גם בחולי מאניה-דפרסיה, סכיזופרניה ופראנויה על רקע אלכוהוליזם בשימוש בויטניה למשך כ-60 יום, שם נצפה שיפור ניכר בסימפטומים.


לא נשתמש בויטניה משכרת/אשווגנדה במצבים אקוטיים, נשים הרות ומניקות ובוודאי לא יחד עם תרופות מסוג פרוזאק ודומיו הגנריים.



קוהוש שחור – Cimicifuga racemose


קוהוש שחור – Cimicifuga racemose
קוהוש שחור – Cimicifuga racemose

צמחים בעלי פעילות המכונה טוניק שימשו לאורך ההיסטוריה לשיפור בריאות ורווחה כללית. היום מחקרים יודעים להצביע על תכונות וחומרים פעילים שתומכים ומחזקים את אברי ומערכות הגוף.


קוהוש שחור מוכר כטוניק לאיבר הקסום והמיוחד – "רחם", אבל אני מייחסת לו תכונות של טוניק גם משום שהוא נפלא לאיזון הורמונאלי, הוא בעל אפיניות למערכת העצבים ויעיל לטיפול במצבי דכדוך (ומעלה), קוהוש שחור יודע להרגיע אותנו דרך הפן הפיזי – דרך השרירים (אנטי ספסמוטי-נוגד כיווץ שרירי בכל הגוף, גם ללב ולכלי-דם) – הנה לכם עוד דוגמא לצמח בעל תכונה עגולה, מכילה (אפרופו טוניק לרחם) ותומכת פיזית, רגשית ונפשית.


האפיניות של קוהוש שחור לרחם, יכולתו לאזן הורמונאלית ולשחרר ספאזם בגוף, מביא אותו להיות אחד הצמחים היעילים לטיפול במצבים של חוסר איזון הורמונאלי המתבטא אצל נשים לפני וסת (PMS), לדיכאון אחרי לידה, לדיכאון סביב גיל המעבר וכמובן להקלה בתסמינים סביב גיל המעבר (מי נָטְפָה גָּלֵי גִּיל, הזעות לילה, יובש וגינאלי - ולא קיבלה מענה?)


מחקרי השוואה בין השימוש בקוהוש שחור לבין הורמונים סינתטיים לטיפול בתופעות גיל המעבר מראים השפעה זהה – אלא שלשימוש בקוהוש שחור אין תופעות לוואי !!!


עוד נהוג להשתמש בצמחי מרפא בעלי פעילות טוניק לטיפול במצבי עייפות, מתח וחוסר תפקוד של המערכת החיסונית. מתוך הבנה שהם פועלים על ידי הזנה ומיטוב של איברים ומערכות ספציפיות בגוף, כמו הכבד, הכליות, מערכת העיכול ומערכת החיסון.

צמחי מרפא המוגדרים כטוניק שאולי שמעתם עליהם הם ג’ינסנג, אשווגנדה עליו דיברנו גם כאדפטוגן וגם כטוניק, ליקוריץ’ (לדעתי אחד מצמחי המרפא בעלי יחסי הציבור הטובים בארץ), אסטרגלוס ועוד.


לסיכום אני יכולה לאמר על צמחים בעלי פעילות טוניק ו/או אדפטוגנים שהם בעלי יכולת לְהָרְמֵן (מלשון הרמוניה) אם את האיבר ו/או המערכת אליהם אנחנו מפנים את הטיפול (ובחירת הצמחים הרלוונטיים המותאמים אישית לאדם והמצב בו נרצה לטפל).


מהות קסם האיזון הנכסף בצמחי מרפא באה לידי ביטוי ב- up lifting מצמחים אדפטוגנים וטוניק לאנשים הסובלים מחולשה.

לעומתם אנשים במצבי עודף, ייהנו מאיזון ויציבות שצמחים אלו מקנים.



אני מזכירה שוב מטעמי זהירות, אין להשתמש בצמחי מרפא ללא הפנייה של הרבליסט קליני המתמחה בטיפול בצמחי מרפא – חברים – מדובר בחומרים פעילים, הם עוצמתיים וחשוב לזכור שיש להתאים את פעילויות הצמחים לאדם הנוטל אותם וכמובן להתחשב בתרופות ו/או תוספים הניטלים במקביל למניעת התוויות נגד.


לא נשתמש בקוהוש שחור במצבים של נשים חולות בסרטן השד תלוי אסטרוגן, לנשים הרות (אך כן יעיל לצירי לידה), לא מתאים לילדים – קוהוש שחור עלול לגרום לכאבי-ראש, כאבי בטן עוויתיים ובחילות.


 

תְּמָדּוּ. . .


נזיר עושה מדיטציה

30 שנה חלפו מאז התנסיתי לראשונה במדיטציה... המושג "מדיטציה" לא היה מוכר לי לעומקו, שייכתי אותו לאנשים "מעופפים", "רוּחְנִיקִים" ובכל סגרתי את הגולל על ההזדמנות ללמוד משהו חדש...

אבל ההזדמנות הונחה בפני, הצלחתי לבסוף לעצום עיניים ולהצטרף לחוויית המדיטציה.

משהסתיימה המדיטציה וניתנה לכל אחד ההזדמנות לאמר מה הרגיש והגיע תורי, אמרתי שמשהו בכיס המרה שלי לא בסדר..


אני מבטיחה לכם שעד אותו היום לא הייתי מודעת לקיומו של איבר המכונה "כיס-מרה" בגוף האדם והאמירה הזו הפתיעה את כל מי שנכח בחדר ובפרט אותי.

קצת יותר מחודש אחרי אותה מדיטציה, מצאתי את עצמי בחדר ניתוח, לקראת הסרת כיס-מרה שאיים להתפוצץ בתוך גופי.


לא אלאה אתכם בהיסטוריה של המדיטציה, דר' גוגל תשמח להעניק לכם כל מידע שרק תחפשו בנושא הזה – אני יכולה לשתף אתכם במחשבות שעולות בי נוכח המחשבות על איזון, נוכח החוויות שאני צוברת בחיי היום יום בזכות מדיטציות – ולא, זה לא מחייב ישיבת לוטוס סיזיפית, זה לא מחייב שכיבה (יש לכם מושג כמה פעמים נרדמתי עם תחילת המדיטציה? – ויש לכך כמובן הסבר מאוד ברור)

מבחינתי הליכה היא מדיטציה, שחיה היא לגמרי מדיטציה, נגינה היא ממש מדיטציה – זה הפנאי הזה שאנחנו מאפשרים למוח שלנו לנוח מהרעש האינסופי שאנחנו בעצמינו מייצרים.



המוח האנושי עובד אצלינו בתיוק מחשבות וחוויות, כל מחשבה יכולה לחזור על עצמה אינספור פעמים כמו במעגל סגור שאין ממנו מוצא – מה שגורם לנו לעומס מחשבתי כמעט בלתי נשלט.

כמובן שישנן דרכים לצאת מהמעגל המחשבתי, זה דורש התמדה ונחישות – אבל זה לגמרי אפשרי וגם בעיקר משתלם בכל אספקט שנבחן.


עד כאן זו החוויה האישית שלי מול מדיטציות, מה אתכם? – חוויתם?, התנסיתם?, האם בדקתם פעם מה המשמעות של מדיטציה על המוח האנושי? היתכן שאדם יכול להשפיע על בריאותו, גופו, נפשו באמצעות מדיטציה?


שוב אני מזמינה אתכם לדר' גוגל, אל אינסוף מחקרים שנערכו עד היום ועדיין הנושא ממשיך להיחקר ומסתבר, שלמדיטציה השפעה מכרעת על פעילות פיזיולוגית של גוף האדם ובוודאי על מצבו הרגשי.


לפני שלוש שנים עברתי טלטלה בריאותית קשה, חזרתי הביתה אחרי חודש בבית-חולים, אחרי ניתוח גדול, חולשה עצומה וחששות גדולים "איך ממשיכים מכאן הלאה" כשאני במצב של חוסר יכולת פיזית לעזור לעצמי לעשות את הדברים הכי פשוטים שכולנו עושים בחיי היום יום...


מעבר לילדי שהיו שם בשבילי ועזרו לי על כל צעד ושעל בכל נושא, מצאתי שהדרך היחידה להתמודד עם הכאבים הפיזיים, עם החולשה התהומית מול שרירים שנמסו ונעלמו כלא היו, מול החששות והפחדים ממות שעמד כנגד עיניי קרוב מידי – כל אלו מצאו מענה של שלווה ובטחון שמצאתי בתוך עצמי בזכות מדיטציות.

מדיטציה לשיכוך כאב, מדיטציה לחיזוק תיפקודי הגוף, מדיטציה להירדם ולשינה טובה שהיא כידוע סגולה להתאוששות וריפוי – אין בריאות בלי שנת לילה טובה ואיכותית – מדיטציות רבותי, היו דרכי להתאושש ולחזור לעצמי.




חלק מכם אולי אפילו רובכם יצקצקו כעת בלשונם ויגידו – "גם כן זו, הפכה להיות רוּחְנִיקִית" – זה לא בשבילי – מזכירה לכם שגם אני הייתי זו שעמדה מהצד והתנהגה בדיוק אותו דבר, עד שהסכמתי להתנסות ונוכחתי שפני הדברים לגמרי שונים.

עצם תצורת הנשימה בזמן המדיטציה, עושה שינוי קרדינאלי בגוף – כתבתי לא מעט פעמים על הדרכים בהן אני משתמשת בסוגי נשימות כדי לטפל למשל בעצירות, בהתמודדות עם כאב, כדי להרים משקלים כבדים, כדי לדחוף משאות כבדי – לנש(י)מה תפקיד עצום בתוך חיינו – מן הסתם בלעדיה, אין לנו חיים – תקראו שוב את הנש(י)מה – בהחלט חומר למחשבה.


מכאן ואילך אפשר לפנות לאינסוף המחקרים שקיימים ברחבי רשת האינטרנט אודות השפעת המדיטציה על הגוף והנפש:


לזכות הקידמה נציין שמחקרים שמתבצעים היום על מדיטציה, מאפשרים לחוקרים להתבונן ולהקיש מסקנות על סמך מכשור הבודק את הפעילות המוחית בזמן מדיטציה ולהשוות את התוצאות למצבים שאינם מדיטטיביים ושימו לב, מחקרים מראים שגם תרגול אחד של מדיטציה, משפיע על פעילות גנטית !!! על תהליכים מטאבוליים ותהליכי דלקת בגוף, על רמת האנרגיה, על יכולת הלבלב להפריש אינסולין וכמובן על סטרס.


בבקשה, אל תאמינו לי !!! – תערכו חיפוש אצל הדר' גוגל, חפשו באתרי מחקרים מכובדים שמקובלים על עולם המדע הרפואי, תיקראו בעצמכם ותזכרו שעוד לא נולד מפעל שמרוויח ממדיטציות, כלומר אין כאן שיקול כלכלי, אלא נטו מדע במיטבו !


דוגמא אחת: https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/meditation/in-depth/meditation/art-20045858 באנגלית פשוטה - גוגל ישמח גם לתרגם עבורכם.


שימו לב לתוצאות המחקר הזה בהשוואת כוחה של מדיטציה מול כוחו של מורפיום: https://www.nicabm.com/meditation-morphine/




אני מזמינה אתכם להעניק לעצמכם מתנה, הזדמנות לחוות מדיטציה, לא צריך שום כישורים מיוחדים חוץ מאשר להסכים לאפשר לעצמכם לקבל מתנה לחיים... אין לי שום מילים אחרות שיתארו את המשמעות העוצמתית של תרגול מדיטציה ואם עוד לא חיפשתם, אני כבר מבטיחה לכם שתוכלו למצוא ברחבי הרשת אינסוף סוגי מדיטציות, פשוט חפשו את הקול, האינטונציה שנעימה לכם ואפשרו לעצמכם ליהנות...as simple as that


*

*

*


לסיכום,

גיליון יולי מאיר ומעיר את הצורך המהותי שלנו באיזון – אנחנו חווים תקופה סוערת במיוחד מול ההפגנות, המצב הבטחוני – תמיד מלווה אותנו בישראל הנחשקת, גלי-החום שאנחנו חווים (גם הם אגב תמונת מראה של יציאת כדור הארץ מאיזון) –


קחו נשימה עמוקה, קחו לכם את ההזדמנות להרגיש אחרת, לחיות במקום מאוזן רגוע ושלו המאפשר בריאות טובה יותר.


קיץ נפלא לכולנו, שלכם כתמיד


תמר




 


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page