top of page

גיליון מאי 2021


פתח דבר


איך מסכמים חודש עמוס אירועים ותרחישים כמו זה שעבר עלינו (ועודנו) מגיליון המגזין האחרון?


שוב יצאנו מעבדות לחירות, הסבנו לשולחן אחד (סוף סוף) ובהטיה לשמאל ככתוב שתינו ארבע כוסות,

שוב הלכנו להצביע ושוב הרכבת הממשלה מתעכבת,

שוב דילגנו על יום האחד במאי שהיה פעם היום של הפועלים – אבל תראו לי מי הם הפועלים העבריים (לא, לא טעיתי טעות כתב),

שוב עלו המוני אדם להר-מירון ושוב ראינו מול עינינו את המחיר שגובה מדיניות החפיף (מה זה חשוב של מי?) שוב יורים טילים על אזרחי המדינה (לעולם לא אצליח להבין את כוחות הנפש של תושבי הדרום),

שוב חגגנו יומולדת לירושלים אהובתינו (ומסתבר שאהובתם של עמים נוספים ברחבי הגלובוס)

ושוב אחד הרגלים מגיע יד ביד עם חג השבועות וסלסלות הביכורים ודקה אחת לפני שאני מסיימת את רשימת השוב, מוכרחה לציין את האירועים החריגים שמלהיטים את כל הערים המעורבות בישראל – וגם זה לא חדש... זה נמצא שם, רוחש מתחת לפני האדמה (תרתי משמע) כבר שנים ארוכות - זה כנראה היה עניין של זמן, עד שיינתן האות ברגע הכי פחות מתאים (כלומר, הרגע הכי מתאים לזרע הפורענות) והרי לנו התלקחות כעסים ותיסכול של שנים, שפורצת במלוא עוצמתה כמו שמכנים ברפואה הסינית Liver Fire ונראה אותנו מצליחים להשקיט את הרוחות....


((הצלחתי לטעות בסדר התרחישים, אלא שהפעם אני מרשה לי להשאיר את הטעות בעינה, אולי כי גם זה סוג של שיעור שנדרש לכולנו – כ ו ל נ ו ))


אני לא יודעת לסכם חודש שכזה קוראי היקרים, בעשור השנים שאני כותבת את המגזין הזה חלפו ועברו עלינו מבצעים וגיחות לשמירת גבולות ישראל מבפנים ומבחוץ ומעולם אני לא מביעה את דעתי, אלא מביאה את הדברים כפי שכולנו רואים ושומעים אותם, מרהיבה מדי פעם להאיר נקודת מבט או להגיש חומר ללעיסה מחשבתית, לפעמים זה עושה את העבודה

ה פ ע ם.. הפעם אני מתקשה ומחכה שירדו גשמים שיעזרו להרגיע את הטרֶפֶת שאחזה בכולנו מקצה לקצה מבלי לדלג על איש בדרך.



אני כן יודעת לאמר כמה דברים שבעיניי חשובים:


בכל סוג מלחמה ולאורך ההיסטוריה, אין מנצחים ומפסידים – כולם מפסידים!

כשמישהו קרוב לנו נחבל, נפצע או חלילה נהרג – זה כואב לכולנו באותה המידה !


יהודים וערבים חיים יחד מאז ומעולם לפעמים טוב יותר, לפעמים פחות – אני כן יודעת לאמר לכם שבנעורי, כשהתגוררתי במקום קטן שהכיל 10 בני-נוער, חלק מהם היו גם עבדאללה שעשה דרך ארוכה ברגל כדי להגיע לפגוש אותנו והעיניים שלו נצצו תמיד בכל מפגש, למרות שלקח לו זמן ללמוד עברית – אף אחד מאיתנו לא טרח ללמוד ערבית...


אני לא שייכת לצד פוליטי זה או אחר, אני כן שייכת לצד שרוצה לחיות בישראל בשלווה ובנחת, כשהשלווה והנחת כאן – אנחנו מצליחים להתקדם בכל נדבך חיים וזו הזכות הראשונה שלנו כבני אדם על פני הכדור (כן, אני יודעת, לא לכולנו זה מצליח – אבל בהחלט שווה לשמור על הזכות הזו)


אני בוחרת בעדינות את המילים בפתיח זה, ממליצה לשתות כוס מים, לקחת אוויר, לראות את האחר כמו שאנחנו רואים את עצמינו - או כמו שאני אוהבת לומר "תעמדו רגע אחד בנעליו של האחר" ורק אז.... לבחור את הדרך בה אנחנו אומרים ומציגים את דעתנו.


עוד יומיים נציין את חג השבועות, חג הביכורים המביא לנו את פירות הקיץ המבכירים בשווקים, את גורי ההמלטות שבאו לעולם ואלו, משמרים ומטפחים שנה אחרי שנה את התקווה, את ההמשכיות, את ההישרדות והאופטימיות ולאור ההתרחשויות סביבנו, נפלא בעיניי תיזמונו של החג 2021.



מאחלת לכולנו להיות חכמים ולא צודקים,

חג שמח, בריאות איתנה ורוב נחת.

שלכם כתמיד,

תמר.



 

Keto Oil – כוכב עולה –

MCT-Medium Chain Triglycerides




אחת לתקופה, אנחנו מתעדכנים במחקרים ופיתוח מוצרים חדשים מתחום התזונה והפעם, שמן קֶטוִ keto oil.


אחד האתגרים בעולם התזונה הוא השמן, אם לדייק את האתגר, הרי שהחיפוש המתמיד הן בעולם הקולינרי והן בפן הבריאותי, הוא למצוא שמן שהנזקים בשימוש בו שואפים לאפס והיעילות שואפת גבוה.


ישנם לא מעט שמנים טובים שכולנו מכירים ובראשם כמובן נניח את שמן הזית שכולנו יודעים לפאר ולשבח, אבל האם שמן זית טוב לבישול? לטיגון? – מה קורה לשמן זית בסביבת טמפרטורות גבוהות?


תודה לאל, הציבור הישראלי כבר מכיר את המושגים שחשוב לשים אליהם לב כשמדברים על שֶמֶן, הציבור מכיר את חשיבות הכבישה הקרה, את אחוזי החומציות אבל אני תוהה אם הציבור לוקח בחשבון גם את העובדה שלא כל שמן מצויין בטמפרטורות נמוכות, אכן טוב לעבודה עם טמפרטורות גבוהות כמו טיגון בישול ואפיה...


שמן זית למשל, אחד השמנים הנפלאים שקיימים סביבנו ורובינו אוהבים אותו אלא שלשמן זית פחות מתאים לעבוד בטמפרטורות גבוהות, נקודת העישון של שמן זית יחסית נמוכה כלומר, בשורה התחתונה מבלי לסבך (רדיקלים חופשיים, טראנס) שמן זית נפלא לשימוש בטמפרטורות נמוכות או שימוש קצר טווח בטמפרטורות גבוהות יותר (דגש על קצר טווח).


כמובן שישנם שמנים נוספים שהם נפלאים כל אחד וסגולותיו ולא נמנה כאן שוב את רשימת השמנים וסגולותיהם כפי שעשיתי בכתבה ייעודית על שמן באחד מגיליונות חנוכה של המגזין, הפעם נדבר על הכוכב העולה הלא הוא שמן קטו, Keto Oil.



שמן קטו Keto Oil מבוסס חומצות שומן בינוניות שרשרת ומופק מאגוזי דקל ו/או אגוזי קוקוס.


זה הזמן שלכם הקוראות והקוראים לתהות ולהיזכר בימים עברו כשהילדים היו קטנים והשתמשתם בתחליפי חלב (תמ"ל) כדי להאכיל את ילדיכם הקטנים – אני זוכרת שהיתה מהומה גדולה סביב תחליפי חלב שהכילו שמן דקל – בואו נעשה קצת סדר...


חברות העוסקות בתחליפי חלב לתינוקות ביצעו מחקרים שהראו בתורם שהעשרת מזון תינוקות בשמן דקלים, גרמה לתינוקות לירידה בכישורי ספיגת שומן, סידן ומגנזיום ובמקביל, גרמה לקשיי עיכול וכאבי בטן.


השימוש בשמן דקלים לתחליפי חלב, בא למלא את מקום חומצות השומן בינוניות השרשרת הקיימות באופן טבעי בחלב אם (חומצה פלמיטית).


שומן רווי (כמו זה הנמצא בשמן דקל, שמן קוקוס, חלב אם, חלב עיזים, חלב כבשים, חמאה וחמאת גהי הודית) חשוד בהגברת רמות כולסטרול מסוג LDL בדם, מה שנתפס כגורם החושף אותנו למחלות לב וכלי-דם (טרשת עורקים).


אף אחד לא עצר להודיע לציבור שבה במידה שנרשמת עלייה ברמות LDL, ישנה גם עליה מרשימה של כולסטרול מסוג HDL - זה הזמן שלי להזכיר שמה שחשוב הוא היחס שבין LDL ו-HDL (אם תירצו, כמה "משאיות לאיסוף אשפה" = HDL יש, כדי לאסוף את ה"אשפה בכלי הדם" = LDL)


הבעיה במחלות כלי דם, הם אותם רדיקלים חופשיים הגורמים להתחמצנות של עודפי LDL הנוטים לשקוע בכלי-הדם והפיכתם ל"פלאק" נוקשה שבתורו גורם להיצרות כלי הדם וקושי במעבר דם באופן סדיר בכלים.


מחקר שפורסם בכתב העת Nutrition (2002) הראה שתינוקות שניזונו מתמ"ל שלא הכיל שמן דקל נהנו מיציאות רכות בתדירות גבוהה לעומת תינוקות שניזונו מתמ"ל שהכיל שמן דקל שסבלו מגזים, פליטות, צואה נוקשה, כאבי בטן וקושי בספיגת שומן וסידן. בהמשך הכתבה תקראו שחלק מתופעות הלוואי של שמן דקל מגיעות בשימוש במינון גבוה של השמן והן אכן מתבטאות בקשיי עיכול למיניהם לרבות ספיגת סידן ההכרחית לגדילה והתפתחות תינוקות. (מסתבר שמהילה נכונה של שמן דקל בתמ"ל במינון המתאים, פתרה את הבעיה, אבל שמן דקל נשאר עם יחסי ציבור "מפוקפקים משהו").


מזכירה שוב שגם בחלב אם כאמור, יש חומצה פלמיטית החיונית, אלא שיש הבדל במבנה הכימי בין אותה חומצה בחלב אם, לבין זו המיוצרת משומן צמחי ויכולת הגוף האנושי להתמודד עם השוני לעיל.



נחזור ברשותכם לכוכב המטבח העולה – Keto Oil, שמןMCT מבוסס חומצות שומן בינוניות שרשרת כשאלו מתאפיינות בראש ובראשונה ביציבות בתנאים משתנים כמו טמפרטורה, לחות ונוכחות חמצן.



מעבר לעובדה שיציבות בפרמטרים משתנים כמו אלו המצוינים לעיל, מצטיין שמן קטו במאפיינים נוספים ששווה ללמוד ולהכיר מקרוב:


· נקודת עישון גבוהה, כלומר שמן קטו לא מתחמצן, הוא נותר צלול לאחר שימוש בטמפרטורות גבוהות ולאורך זמן, השמן לא נשרף ולא יוצר שומני טראנס. - עובדה זו מאפשרת שימוש חוזרת בשמן.


· השמן לא קופא בטמפרטורות נמוכות ולפיכך, מתאים גם לשימוש במאכלים קרים.


· נטול ריח טיגון או טעם לוואי, לשמן טעם ניטרלי – כך הוא מתאים למגוון רחב של שימושים


· מפחית מופעי קנדידה, משפר את אוכלוסיית החיידקים הידידותיים במעיים ובנוסף, בעל יכולת אנטי-בקטריאלית (נוגדת חיידקים) בפרט כנגד האוכלוסיה הלא ידידותית במעיים אותה אנחנו רוצים לנרמל ולאזן.


· מצטיין בפירוק וספיגה קלה במעיים ומכאן שימושי לשימוש אצל אנשים הסובלים מבעיות ספיגה במעיים, תסמונת המעי הקצר (לאחר כריתת חלק מהמעי מכל סיבה), אנורקסיה, בעיות פירוק שומנים, מחלות מעיים דלקתיות, יעיל לשימוש בקרוב אנשים נטולי כיס-מרה או אלו המתקשים בפירוק שומנים על רקע בעיות כבד ו/או כיס-מרה.


· השמן מפחית תחושת רעב והגברת תחושת השובע במקביל נוכח ייצור גופי קטו בדם, מהם הגוף מפיק אנרגיה. מישהו רמז משהו על ענייני איזון משקל? (מודה ומתוודה שאני מעבדה ניידת ובודקת מוצרים רבים לפני שממליצה עליהם, תחושת השובע בהחלט בולטת בעיקר בשעות אחר הצהריים והערב, הן השעות הקשות למתמודדים עם עודף משקל)


· מחקרים מראים יעילות בשימוש בשמן קטו אצל אנשים הסובלים מאפילפסיה (בפרט תזונה קטוגנית), דמנציה, אלצהיימר ומחלות נוירולוגיות נוספות – מתבטא בשינוי לטובה ברמה הקוגנטיבית.


כמובטח, חרף כל המעלות של שמן קטו, יש לו כאמור גם תופעות לוואי ואלו מגיעות עקב שימוש עודף של השמן, תופעות הלוואי עשויות להתבטא בעצירות, נפיחות בבטן, גזים מרובים ואי-נוחות בבטן.


קחו את כל הנתונים שאספתי עבורכם על שמן קטו Keto Oil והשוו אותם לכל מה שאתם יודעים על שמנים אחרים לשימוש במטבח הן בטמפרטורות נמוכות ובוודאי באלו הגבוהות והחליטו בעצמכם באיזה שמן להשתמש ומתי.

הקישור, יביא אתכם למחקר מאחד האתרים המהימנים אודות שמן קטו ומעלותיו.



 

קֶרָטוזיס פילאריס – Keratosis Pilaris


מכירים את הנקודות האדומות במעלה גב הזרועות? בגב, בבטן או על הלחיים? (אלו שבטעות עשויים לכנות אותן "חררה") – קֶרָטוזיס פִילָאריס




לראשונה פגשתי את תופעת קרטוזיס פילאריס כשהילדים שלי היו קטנטנים ואף אחד לא ידע מה לuמר לי במה המדובר, אמרו לי "עזבי, זה יעבור לבד", אמרו "אין מה לעשות עם זה – שחררי", אבל משהו במגע הנקבובי הזה שלח אותי לחטט על מנת להבין במה המדובר.


כעת, כשמזג האוויר מתחמם, השרוולים מורמים והזרועות נחשפות, זה הזמן להכיר את התופעה, לתת לה שם ולדעת שיש מה לעשות אף שלפעמים, היא פשוט חולפת מעצמה.


קרטוזיס פילאריס היא מחלת עור פשוטה ומוכרת, רבים מאיתנו מכירים את התופעה וכלל לא מסווגים אותה במחלה. מדובר בגבשושיות קטנטנות - (כמו עור ברווז), אדומות בבסיסן המשוות לעור מראה אדמומי משהו. לרוב נראה את התופעה במעלה גב הזרועות.


התופעה יודעת להשתנות במצבים של שינויים הורמונאליים כמו למשל בגיל ההתבגרות או אצל נשים בהריון.

מדובר בתופעה שמתרחשת על רקע סתימת זקיקי השערה על ידי עודפי קֶרָטין בגוף. הסיבה לסתימה דיופטית כלומר, מקורה אינו ידוע.


עוד ידוע לרפואה שמדובר לרוב בתופעה גנטית כך שאם לכם או לאחד מילדיכם יש את התופעה, חפשו אותה בדור או בדורות קודמים – סביר להניח שהיא נמצאת שם כשלרוב היא מופיעה יותר אצל נשים מאשר אצל גברים.


מלבד הזרועות, תוכלו למצוא את התופעה סביב מחשוף החולצה, בבטן, בגב, בלחיים, בגבות, בישבנים או ברגליים. במקרים מסוימים נלווית קרטוזיס פילאריס לדלקת עור אטופית אך אין קשר מחייב בין שתי המחלות.


אפשר לחיות חיים שלמים עם קרטוזיס פילאריס מבלי לדעת שהמחלה כלל קיימת, מדובר בתופעה אסתטית בעיקרה שלעיתים גורמת גרד קל.


לאלו הסובלים מגֶרֶד על רקע התופעה, חשוב להקפיד על היגיינה ולהמנע ממצבים של זיהום מישני שמתרחש על רקע גרד (התופעה אינה מגרדת, אלא מפריעה במגע לחלק מאיתנו שאז מגרדים את המקום – לפעמים ללא מודעות ועלולים לגרום לזיהום מישני).


מה עושים?

כל קרם לחות נעים לכם למגע, עשוי לסייע לתחושה של העור היבש והגרד האופייני ליובש.

רצוי להקפיד על תכולת חומצה סליצילית או אוראה בריכוז של עד 2% לתכשיר וויטמין A ונגזרותיו, אם אתם בוחרים בקרמים טבעיים, שימו לב שקרם על בסיס אלוורה למשל, עשוי שלא להספיק ללחלח את העור, אם העור יבש מאוד וזקוק למשחה (קרם הוא על בסיס מים קליל יותר ומשחה על בסיס שומן כבד יותר) תוכלו להיעזר במשחה על בסיס צמח הקלנדולה שייתן גם מענה בפאזה נוגדת הדלקת (למצבים של זיהום משני).


כובעי הנטורופתיה והרפואה הסינית שאני חובשת מאירים את תשומת ליבי לחוסר איזון הורמונאלי שעומד בבסיס תופעת הקרטוזיס ולכן, יהיה נכון למצוא את הגורמים (כמו גם תסמינים נוספים לחוסר איזון זה) שהפרו את האיזון ולהתייחס אליהם כדי למנוע הישנות של התופעה וכמובן למנוע סיבוכים נוספים של חוסר איזון הורמונאלי.


חשוב לי להדגיש שידוע שמרקמי בד/צמר מסויימים מעוררים גרד בכלל ואצל הסובלים מקרטוזיס בפרט ולכן, שימו לב, בידקו עם עצמכם מה מגרה לכם את העור, מה גורם לכם לגרד – הדברים אינדיבידואלים ומשתנים מאחד לאחר



טיפ נוסף קשור למקלחת. מים חמים מדי מערערים את רמת הלחות הנותרת בעור אחרי המקלחת, בלי שום קשר לקרטוזיס, מקלחת חמה גם גורמת להרחבת כלי דם שווה לתת על כך את הדעת. בחירה באל-סבון תהיה חכמה יותר, כדי למנוע ייבוש של העור כמו גם מניעה משימוש ממטליות או ספוגים למיניהם שמגרים את העור.

הקפידו להספיג את העור בתפיחות קלות ולא לנגב ולעורר חיכוך וגרד.


בתום המקלחת, כשהעור והידיים שלכם נקיות כדאי שתבחרו לכם קרם לחות שישמור את העור לח למניעת גרד.



 

פָאקוס – מלפפון ארמני, מלפפון ערבי ושמות רבים נוספים


כולם חושבים שפאקוס הוא אח של מלפפון או בן-דוד של קישוא, בפועל – הוא ממש אח של מילון, אבל גם בן משפחה למלפפון ולקישוא ועכשיו זו העונה..



הרמב"ם הותיר אחריו רשימה ארוכה של עצות לבריאות טובה. עם רובן אני מסכימה, עם חלקן פחות אבל האהובה עלי ביותר מציעה לנו, לאכול פירות וירקות בעונתם.


הנה מגיע ממשמש ובא הקיץ (ממש עוד מעט) וכבר תוכלו למצוא בחנויות הירקות ובשווקים את הפאקוס, הפרי (כן, הוא פרי) המיוחד הזה שמתפאר בלא מעט שמות: הוא נקרא מלפפון ערבי, מלפפון ארמני, מלפפון בלאדי, מילון הנחש ו- Cucumis melon גם...



הוא נחשב למלפפון או קישוא, אבל האמת היא שהוא שייך לאותה משפחה, משפחת הדלועיים עליה נמנים גם המילון והאבטיח, אבל בוטנית, מדובר בבן משפחה קרוב למילון.


מי שלא הכיר עד היום את הפאקוס מחמיץ, הוא נחשב למרענן הרשמי של הקיץ ולכן בקלות תוכלו להוסיף אותו לכל סלט טרי, מרק קייצי מבוסס יוגורט ועשבי תבלין או ל בחור להכניס אותו לתבשיל וליהנות מירק שמזכיר את הקישוא ואם לא תקלפו אותו, תוכלו ליהנות גם משינוי בצורתו החיצונית של הפאקוס.



ב-100 ג' פאקוס נמצא:

15 קלוריות, 0.65 ג' חלבון, 3.63ג' פחמימות, 0.11ג' שומן, 0.5ג' סיבים תזונתיים, 95.65ג' מים, 2 מ"ג נתרן, 5 מק"ג ויטמין A, 0.464 מ"ג סה"כ ויטמינים ממשפחת B, 7 מק"ג חומצה פולית, 16 מ"ג סידן, 16 מ"ג ויטמין K, 0.28 מ"ג ברזל, 13 מ"ג מגנזיום, 24 מ"ג זרחן, 147 מ"ג אשלגן.




לא נסיים את הכתבה מבלי להשאיר לפחות מתכון אחד:

מרק פאקוס מרענן

3 יחידות פאקוס פרוס או קצוץ

1 מיכל יוגורט (עיזים/כבשים – אם כבר בלאדי...)

1-2 שיני שום כתושות

עלי נענע קצוצים לטעמכם

מלח גס לטעמכם (לא חובה בכלל )


· יש שאוהבים להוסיף בצל סגול קצוץ דק ו/או אגוזי מלך קצוצים – נסו ותיהנו.


שיטפו היטב את הפאקוס, הוא מגיעה מאובזר עם פלומת שיערות שיורדת בקלות תחת זרם המים.

פירסו את הפאקוס – אני מעדיפה פרוס מכיוון שצורתו יפה בעיניי, אבל בהחלט תוכלו לקצוץ כמו בסלט אם נעים לכם יותר.

שימו לב, לפעמים הפאקוס מגיע טיפה מריר (אופייני לסוף עונת הפאקוס לקראת חודש יולי)

הוסיפו את הפאקוס הפרוס/קצוץ לגביע יוגורט לבחירתכם, כעת הוסיפו שיני שום כתושות ועלי נענע לטעמכם – בחרו אם להוסיף מלח גס או לאו – (בעיניי זה מיותר, הטעם של המלפפון עם הנענע והשום עושה את העבודה)


לבריאות.



 

תסמונת הכאב הרגשי - TMS


20% מהאוכלוסיה סובלים, סבלו או יסבלו מכאבים כרוניים. חלק מהכאבים ניתנים להבנת המקור והצעת דרכי הטיפול, אבל חלק מהכאבים

חלק מכם הקוראים ירים גבה ויעבור לכתבה אחרת, אבל עבור כאמור אותה 20% מהאוכלוסיה, יתכן והכתבה הזו תעורר הקלה ורצף רגשות של שחרור, הקלה ותיסכול של שנים עשוי להשתחרר גם. במה המדובר?



כולנו בצורה זו או אחרת סבלנו, סובלים וכנראה גם נסבול מכאבים. לא מדובר בכאבים נלווים לדלקת בשקדים למשל או כאבי בטן סביב וירוס או חיידק, אלא מדובר בכאבים כרוניים, כאלו שמלווים אנשים למשך פרקי זמן ארוכים כשהבעיה המרכזית היא, שאין להם תשובה, אין להם מענה, הסבר – הרפואה הקונבנציונאלית מכנה את המקום הזה "אדיופטי".


לאורך שנות עבודתי עם מגוון כלים נרחב של האסכולות הטבעיות לריפוי, אני פוגשת לא מעט אנשים שמביאים איתם את הכאב מקליניקה לקליניקה, מרופא לרופא, משיטת טיפול אחת לאחרת ולא מוצאים תשובות "למה" וגם לא מוצאים מענה לכאב וממשיכים לסבול.


רמת התסכול העולה מכאב שאין לו מענה/הסבר, הוא אחד התסכולים הגדולים שראיתי אל מול עיניי כשלרוב, התסכול הזה מגיע יד ביד עם עלבון מהתגובה האומרת שוב ושוב ושוב...בדיקות הדם לא מראות בעיה, בדיקות סקר למיניהן לא מראות בעיה ומה שנשאר כמענה ותשובה היא: "זה בראש שלך", "זה כאב פסיכוסומאטי" ועוד לפני שהאדם מספיק לעכל את רוע הגזירה, רושם לו הרופא תרופות פסיכיאטריות וגוזר עליו מיידית עוד עלבון, עוד פגיעה ועוד שנות כאב אדיופטי...


אסכולות הרפואות הטבעיות למיניהן, מכירות את החיבור הקיומי שבין גוף ונפש, אני מאמינה שהאיבר הגדול ביותר בגוף האדם הוא הגופנפש, כן, במילה אחת – כי האיבר הזה, שחולש על כל הגוף שלנו, בלתי ניתן להפרדה – פעם הגוף משפיע על הנפש ואחרת הנפש היא זו שמשפיעה על הגוף וקיימת מערכת יחסי גומלין ברורה ומוכרת לכולנו הן ברמה האישית והן רמה הפסיכולוגית ולמזלנו, היום גם בתחום המרתק הידוע כפסיכו-נוירו-אימונולוגיה.


ועדיין, למרות התקדמות המדע, המחקרים, הכלים האבחוניים – עדיין,.. קשה לרפואה הקונבנציונאלית לקבל את העובדה שיש לא מעט אנשים ברחבי העולם שסובלים מכאבים אדיופטיים (מבחינתם הקונבנציונאלית) כשלמעשה, המדובר הוא בתסמונת מבוססת על מצבים רגשיים. וגם היום כשהתסמונת כבר קיבלה הכרה קונבנציונאלית, היא עדיין שנויה במחלוקת בקרב הרופאים.


איך אנחנו מרגישים כשאנחנו שמחים ומאושרים – איפה זה מרגיש לנו בגוף?,

האם הרגשתם פעם כל כך שמחים שהיה ברור לכם שלא קיים שום כוח בעולם "שיכול עליכם"?, או במילים אחרות שהאושר מציף אותנו ברמה כזו שאנחנו מרגישים בלתי מנוצחים, עם כוחות על...


במקביל, כשרע לנו, כשאנחנו פגועים, מדוכדכים (ואף יותר) כמה התנגדות יש לנו?, כמה כוח יש בנו להתמודד עם המתרחש בחיינו? – כמה מוטיבציה יש בנו כשאנחנו אבלים על מות נפש אהובה בחיינו, או כשנעלבנו עד עמקי נפשנו?


היתכן שמשהו ברגשות קשים גורם לנו להתכווץ?, האם מישהו בחן פעם את יכולת אספקת החמצן לרחבי הגוף והפריפריה (כל איזור מרוחק מהלב, קרי אברי קצה) בפרט כשאנחנו אבלים, מדוכדכים או שמחים ומאושרים לחילופין?


הרפואה הסינית מסבירה ומשייכת לכל איבר בגוף את הרגש המוביל שלו, את הצבע, המזג, הטעם ומסתבר שמיליארד סינים לא טועים כדברי השיר.


גם אם הרפואה הקונבנציונאלית לא משייכת רגשות ספציפיים לאיברים ספציפיים בגוף, עדיין מבינה הרפואה (סוף סוף) שקיים קשר ישיר בין המצב הרגשי של האדם לבין כאב והרי לכם תסמונת הכאב הרגשי, משל תסמונת (רבת תסמינים) כאב שמקורו אינו מכאני, אינו מתבטא מכֶּשֶל בְּרִקְמָה – אלא הכאב הוא תלוי מתח, סטרס ורגשות כמו אכזבה, דכדוך, עצב, אבל, עלבון, כעס וכו'.



הסימפטומים האופיניים לתסמונת עשויים להתבטא בכאבי גב, צוואר כרוניים או כאלו שחוזרים על עצמם, כאבים שמשפיעים על היד או הרגל – כלומר הכאב "מקרין", כאבי ברכיים, כאבים בגיד אכילס (הצד האחורי של השוק), תסמונת התעלה הקרפאלית, מרפק טניס/גולף, נימול בגפיים, ירידה ו/או איבוד תחושה בחלקים בגפיים.


אני בטוחה שרק למקרא הסימפטומים האופיניים, חלק מכם עשויים לחוש בכיווץ רק אל מול המשמעות העולה מהכאב העוצמתי הכרוני.


דר' סראנו שאבחן לראשונה את העובדה שרגשות מודחקים, רגשות לא מטופלים, מומרים באמצעות המוח האנושי לכאב פיזיולוגי גופני של ממש.


האנשים שנוטים לפתח את התסמונת, הם לרוב אנשים סגורים ומופנמים עם קושי להתמודד עם רגשות כאלו ואחרים. אנשים שחוו טראומות מכל סוג שלא טופלו, אנשים שחוו תסמונות דומות מבוססות רגש, אנשים שנוטים לפרפקציוניזם.


אבחון התסמונת מתבצע בעיקר בשיטת השלילה, ראשית יש לוודא מעל ומעבר לכל ספק שלא החמצנו סיבה ממשית לקיומו של כאב ולשם כך, יש לבצע כל בדיקת דם אפשרית, בדיקות סקר שתיתנה מענה הולם ורק כשאלו נשללו ונמצאו אפיזודות דומות של כאבים מול מצבים רגשיים מהם סבל המטופל בעברו.


האבחון חייב להכיל תשאול מעמיק בהתייחסות ישירה לגורמים רגשיים שמעוררים מתח, לחץ או סטרס בחייו של המטופל בהקבלה לכאב הפיזיולוגי.

קיימת גישה טיפולית על שם התסמונת, הפעם אדגיש בפניכם את שלל הדרכים הפשוטות הזמינות לכל אדם באשר הוא להכניס שמחה, נחת, הצלחה, הנאה - הנעה (כמה יפה העברית) כל מה שיפוגג את הכיווץ הרגשי ויתבטא בהמשך בשחרור הכיווץ הפיזיולוגי.


אחת הדרכים המעניינות בעיניי לטיפול בכאבים אדיופטיים היא באמצעות יוגה. יכולה להעיד על עצמי, לאור ניתוח גדול שעברתי, נותרו חלקים נרחבים בגופי עם תחושת נימול עד כדי חוסר תחושה בכלל ורק באמצעות יוגה (שיקומית במקרה שלי בשילוב עיסוי תאילנדי, שחייה ועיסוק באומנות) אני מרגישה שינויים עצומים בקיום הנימול אל מול "התעוררות" המקומות שלא היתה לי בם תחושה כלל.


אני מניחה שאין תשובה נכונה אחת לטיפול בתסמונת, לפחות מהאסכולות הטבעיות – העיקרון המביא לאיזון בין כאב לשמחה הוא זה שמאפשר את שחרור מקור הכאב.



 





פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page