top of page

גיליון נובמבר 2020



יתכן וזו תחושה שלי, יתכן שאני מבצעת כאן סוג של השלכה, אבל הרושם שלי הוא שרובינו עסוקים בתהיות בענייני החלמה בתקופה זו של החיים:

החלמה מווירוס הקורונה,

החלמה מנזקים כלכליים אישיים

החלמת המשק הכלכלי הישראלי והעולמי

אולי אפילו החלמה ממשלתית ואנושית?

מתי כבר נחזור לטוס ולטייל בעולם?, מתי לא נתהה אם מי שארז את מה שקנינו באינטרנט לא נגוע בווירוס הנבזה - וזה, יגיע עד אלינו ארוז מחכה להתפרץ שוב אל החיים...


זו לא רק אני ותרחישי חיי הפרטיים שתוהה בענייני החלמה, שיקום והתחלות חדשות או אם באמת תירצו - ולגמרי אין זו אגדה, למצוא את נִיסֵי ההזדמנויות שהקורונה הביאה איתה....

חוקרים ברחבי העולם מחפשים תשובות ומענה של חומרים אלו ואחרים שימנעו מחד את ההידבקות במחלה – קרי חיסונים מונעי הדבקה ומאידך, מחפשים תרופות לטיפול באלו שכן נדבקו, אלא שככל שהימים חולפים ועוברים, כולנו למדים על עוד ועוד תופעות לוואי של הווירוס, על עוד נזקים שהוא גורם שמתגלים עם הזמן החולף – מאתגר מאוד...


באופן הכי טבעי, חוקרים ואנשים העוסקים בתחומי בריאות מעלים מדי פעם תהיות שהופכות בין רגע לטראנד הבא לטיפול ומניעת הידבקות בווירוס הקורונה. טרנדים כדרכם, הפכו סוג של תופעה ויראלית שמאוד מאפיינת את עידן המילניום והפיכת העולם לכפר גלובאלי קטנטן, קטנטן כזה שאם יום אחד מפציע וירוס בעיר נידחת בסין, תוך מספר חודשים מועט מאוד, הווירוס הזה כבר משפיע באופן גורף על העולם כולו...

יתכן ויש משהו שאנחנו יכולים ללמוד מהתופעות הגלובאליות האלו, ממהותו של העולם שהפך קטן ודי פגיע – ואולי, מתבקשות כאן גזירת תובנות חדשות שיביאו את החיים על פני הכדור ההולך וקטן, לשפויים ואפשריים יותר מאשר כעת...?


כך או אחרת, עד שתימצאנה התרופות והחיסונים ובכלל – כדאי לנו לבחון תמיד את אופציית ה - א י ז ו ן

ולזכור, שאיזון היא מילה נרדפת לבריאות מכל זווית דרכה תבחנו את המושג...


גיליון נובמבר 2020 מביא איתו כמה אפשרויות להתבונן על איזון בכלל ואיזון בחיינו בפרט, אתם מוזמנים לקרוא, להגיב (באתר או בדף הפייסבוק של הקליניקה, כמו גם במייל חוזר – כפי שלא מעטים מכם בוחרים מפעם לפעם ומחממים את ליבי – תודות לכם)

קורא ותיק של המגזין הפנה את תשומת ליבי לעובדה שקריאת גיליונות המגזין כקובץ WORD אינה נוחה לעין בגלל צבעו של הלוגו שלי המונח במרכז הדף..


אני מודעת לבעיה, ראשית אתכם הסליחה. בעיה זו מתרחשת כשאני לא מצליחה להקטין את גודל הקובץ למשלוח בתוכנת הדיוור, כשהקובץ מגיע כקובץ PDF, הלוגו במרכז הדף לא מפריע – אך לא תמיד ניתן לי להפוך את הקובץ לסוג PDF כך שלעיתים, זו אכן בעיה.


אם קובץ הגיליון המגיע אליכם לא נוח לכם לקריאה, תוכלו לקרוא את גיליון המגזין גם באתר שלי - בקישור המצורף – www.beophentivey.com

גם שם אתם מוזמנים לסמן LIKE וגם להגיב על כל כתבה, מתכון ו/או גיליון מגזין והכתבות שבו.

מאחלת לכולנו סתיו מאוזן שלו ורגוע,

שלכם כתמיד,

תמר.

 

קורונה - הטרנדים החמים ברשת...



כשהתחלתי לכתוב כתבה זו, הכותרת המשנית רצתה להנציח את התהייה שלי, כי רק בני אדם סובלים ממעלליו של וירוס הקורונה אבל אז, ימים ספורים לפני פרסום גיליון זה, רעשה התקשורת וזעזעה את כולנו בתמונות החורפנים האומללים העומדים בפני השמדה (איזו מילה ותובנה איומה) וטרפה את כל הקלפים


מטבע הדברים, התופעה החדשה המתבקשת כמעט לאור covid-19, היא חיפוש תרופה מושלמת עבור הטיפול בווירוס הקורונה הן עבור מי שכבר לקה ומבקש להקל על התסמינים והן עבור מי שלא לקה ומבקש לחזק את גופו, את מערכת החיסון כדי להגדיל את התנגודת ולמנוע הדבקה ככל הניתן.

זו הזדמנות להאיר ולהעיר את דעת ותשומת לב הציבור הרחב בדבר שמירה רצופה וקבועה על הבריאות אבל אם כבר להגיע למקום הנכבד הזה של שמירה על הבריאות, בואו נעשה עוד צעד אחד קדימה ונלמד כמה אנקדוטות חשובות שיעזרו לנו באמת לשמור על בריאותנו מבלי להיות שפני ניסיונות של אלופי שיווק, שלא בהכרח יודעים או בדקו בוודאות שאכן כך הם פני הדברים – ולא נוסיף מילה בענייני אופרטוניזם...

שנת 2020 כידוע לכולנו הביאה את האנושות בכללותה על פני הגלובוס לכדי חוסר ודאות ומירוץ כנגד הזמן למציאת תרופה, מזור, חיסון וכל מה שיעזור לנו להתמודד ולהתגונן מפני הווירוס המפורסם בעולם הלא הוא covid 19..


מעניין, עד לפני כמה ימים, שמענו רק מעט ידיעות בדבר בעלי חיים שסובלים גם הם מווירוס הקורונה, האחרונים שבהם - החורפנים - ואני עדיין תוהה, איך רוב בעלי החיים על פני הגלובוס לא סובלים מהווירוס והשפעותיו, כך גם לגבי הצומח - ואולי ימים יגידו ויוכיחו שדווקא כן?...

כך או אחרת, רבים מאיתנו העוסקים בתחום הטיפולי לרבות חוקרים, מדענים, חברות תרופות ו/או תוספי מזון למיניהם, משקיעים מחשבה רבה באשר לחומרים שעשויים לעזור לנו מחד למנוע הידבקות בווירוס ומאידך למצוא תרופה שתעזור למי שנדבק בווירוס, להתמודד עם השפעותיו שכל יום אנחנו לומדים להבין שהן מרחיקות לכת הרבה יותר ממה שחשבנו בתחילת מופע האימים של הווירוס הנקלה.

בתחילת הסגר הראשון הגיעו ידיעות בעיקר מסין על שימוש במינון גבוה של ויטמין C כחלק מהטיפול באנשים שנדבקו בווירוס הקורונה כשכל כתבה שהתווספה, דיברה על מינונים גבוהים יותר של ויטמין C במתן פומי (דרך הפה) או IV (באמצעות הווריד).

ויטמין C – חומצה אסקורבית

ויטמין C, ידוע כאחד הוויטמינים היותר עדינים ורגישים והוא מושפע מאוד מסביבתו: הוא נמס במים, מתפרק בקלות בחום ומן הסתם בכל סגנון בישול, קילוף משפיע עליו ובוודאי פירות וירקות שמכילים ויטמין C והושרו במים גורמים לפירוקו (נמס במים). חום, אור, חימצון, עישון, שתייה מופרזת בזמן הארוחה ושימוש באספירין (קרטיה וכל שאר התרופות הגנריות לדילול דם, <<אנשים הנוטלים תרופות נוגדות קרישה ממשפחת קומדין ו/או הפרין אינם מורשים ליטול ויטמין <<C.

אחת התכונות הידועות של ויטמין C, היא היותו נוגד חימצון חזק וככזה, ויטמין C ממזער נזקי רדיקלים חופשיים, מתכות (מתכות כבדות כמו עופרת, כספית, קדמיום ונחושת) <<חלק מהמתכות נמצאות בהרכב מובנה של תרופות – במידה ושאלתם את עצמכם מנין מגיעות מתכות לגוף>> ושאר חומרים מזיקים אותם מנטרל ויטמין C באמצעות תהליך החיזור (מסירת אלקטרונים מהאורביטלה <מעטפת> החיצונית).


כחלק מהיותו של ויטמין C נוגד חימצון, הוא גם מסייע בפינוי מתכות כמוסבר לעיל, אבל גם מסייע בתהליכי ניקוי רעלים מהגוף (דה-טוקס) ובכלל זה גם מסייע בתהליכי גמילה מסמים - למשל מהרואין באמצעות יכולתו לפנות את שאריות הסם מהגוף.

· עוד ידוע על הוויטמין, שהוא "תורם נדיב" ברמה הביוכימית ותורם אלקטרונים מהמעטפת החיצונית שלו כמוסבר בפסקה קודמת (משמע שהוא "מחזר") מה שחשוב לדעת אגב עובדה זו, היא שרמת היציבות של ויטמין C משתנה בהתאם לסביבה בה הוא נמצא, כלומר – בה במידה שוויטמין C ידוע כמחזר נלהב, הוא גם יכול באותה המידה להתהפך ולהפוך למתחמצן כלומר מחוזר... זו הסיבה אגב שאנשים שמעשנים להם לא מומלץ לצרוך ויטמין C על מנת למנוע את התחמצנותו של הוויטמין ולהפכו לרעלן מיידית – כלומר מנוגד חימצון לרדיקל !!!

· עובדה נוספת שחשוב שתדעו על ויטמין C, נוכחותו מסייעת לספיגת ברזל ובה במידה נוכחותו של וויטמין C מפריעה לספיגתו של ויטמין B12.

· ויטמין C שומר על הגמישות וחוזקו של קולגן המופיע בעור שלנו, זו הסיבה שנמצא את ויטמין C מככב במוצרי קוסמטיקה בכלל ובמוצרי אנטי אייג'ינג בפרט, כמו גם במוצרים לטיפול בבעיות ודלקות מיפרקים. (ויטמין C תורם אלקטרונים לאנזימים שמשתתפים בהידרוקסילציה של קולגן, מה שמאפשר למולקולת החלבון הזה לקבל מבנה של סליל משולש המקנה לו חוזק וגמישות).

· תפקידו הקלאסי והידוע של ויטמין C הוא חיזוק מערכת החיסון (שימו לב, יש הבדל בין איזון לחיזוק מערכת החיסון)

· חשוב להחלמה אחרי ניתוחים, לשיקום הגוף אחרי ניתוחים הנחשבים לטראומה לגוף (בזמן טראומות, הגוף מפריש גורמי סטרס שוויטמין C מסייע לפנותם מהגוף) לפיכך, ויטמין C חשוב גם לריפוי פצעים דרך פעילותו על מערכת החיסון, רקמת חיבור והורמוני הסטרס.

· ויטמין C עוזר ביצירת הורמונים חשובים למצבי סטרס, למעשה הוויטמין משמש כפרו הורמון להפקת הורמוני סטרס (כמו למשל קורטיזול) – למעשה, דרך השפעתו של ויטמין C על הורמוני הסטרס, עוזר לדילול דם, לרקמת חיבור והיותו נוגד חימצון, הוא שומר על גמישות כלי-הדם,

· לוויטמין C פעילות חשובה במערכת העצבים, הוויטמין שומר ומגן על הנוירונים מתהליכי חימצון (יחד עם ביופלבנואידים - זוכרים? נוגדי החמצון האדומים כהים, כחולים, סגולים שבפירות וירקות טריים)

תשאלו ודאי, "מה גורם לוויטמין C להתפוגג מהגוף"?

נתחיל בתזונה דלת ירקות ופירות, בעיות ספיגה ו/או מחלות של מערכת העיכול, ניתוחים ודאי בריאטריים, מחלות כרוניות, מחלות קור – הצטננויות, שימוש באנטיביוטיקה (בשל פגיעה בפלורה הטבעית של המעיים והפרת כושר הספיגה), עישון, פציעות וניתוחים, סטרס, מים עם כלור וכמובן גדילה עד גיל 21.

מחסור בוויטמין C

עשוי להתבטא בדימום מהחניכיים (בעיקר בזמן צחצוח), עששת, דימום מהאף, עיכול לקוי על רקע עודפי רעלים המפרים את כושר הספיגה, כאבי מיפרקים, חולשת סחוסים, תנגודת נמוכה לדלקות ו/או איחוי איטי של שברים, הפרעות בקצב הלב, קוצר נשימה, בצקת, מחלות של כיס המרה, אנמיה, כתמים כחולים שחורים על פני העור (הֶמָטוֹמה) על רקע קושי בספיגת ברזל כמו גם מהרס של כלי דם, חולשת כלי דם ונימים, שימוש באספירין, גלולות נגד הריון (משמידות ויטמין C), זיהום אוויר, תה/קפה מעל 3 כוסות ביום, בירה/אלכוהול, עצבנות ודיכאון גורמים לצריכת ויטמין C פי 10 מצריכת הגוף בזמני רוגע ושלווה.

עודף ויטמין C

גם עודפי ויטמין C עלולים לגרום להפרעות במערכת העיכול כמו שלשול, כאבי בטן, בחילות, הקאות, הגברת ייצור אבני כליה בפרט אצל אנשים עם נטייה ראשונית ליצירת אבנים.

צריכת יתר של ויטמין C מדללת ספיגת נחושת ( קשור למערכת החיסון), מגביר ספיגת ברזל ועלול לגרום למצבי הֶמוכְרומָטוֹזיס, שקיעת ברזל בכלי דם, נימול, הרס תאי דם אדומים על רקע ספיגת ברזל מוגברת וניטרול הפעלת ויטמין B12.



כוכב הסגר השני, הוא ויטמין D, אבל הפעם הסיפור שונה - שימו לב..

ויטמין D

לפני שנתחיל לתאר את ויטמין D, נספר שוויטמינים הם תרכובות שהגוף זקוק למנות מזעריות מהם מכיוון שהגוף לא מסוגל להפיק ולייצר אותן בעצמו, לעומת זאת – ידוע הוא שהגוף כן יכול לסנתז ויטמין D באמצעות נגזרת של כולסטרול המצויה בעור שלנו וחשיפה לקרינת אולטרה סגולה באדיבות השמש הישראלית.

בשונה מוויטמין C (הידוע כמסיס במים), ויטמין D נמנה על הוויטמינים מסיסי שומן (כמו גם ויטמין A,E,K). ויטמין D נשאר מאוחסן ברקמות שונות בגוף ובעיקר בכבד, שם חלים בו שינויים כימיים בדרכו לאברי היעד.

מה גוף האדם עושה עם ויטמין D?

· משפר ספיגת סידן במעיים,

· ויטמין D מסייע לסידן וזרחן לשקוע בעצמות השלד

· ההורמון קאלציטריול המיוצר מוויטמין D, חיוני לחילוף חומרים של יוני סידן וזרחן, כך הוא מגביר את ספיגתם מהמעי לדם ובעצם מגביר בכך בסופו של תהליך, מעלה קאלציטריול את ריכוז יוני הסידן והזרחן בדם ומשמר אותם בריכוז קבוע בדם.

· קאלציטריול משתתף בהתמיינות תאי עצם והריסתם, בהתמיינות תאי אפיתל המעי וחלק מתאי מח העצם.

· ויטמין D משתתף בבקרה של התחלקות תאי לימפה והתמיינות תאי אחרים כמו גם בגידולים שונים נוכל לראות שינויים ברמת ויטמין D.

· ויטמין D מגביר הפרשת אינסולין לדם

· ויטמין D חשוב לקרישת דם, לפעילות לבבית ו למערכת העצבים

· ויטמין D משמעותי למטאבוליזם (חילוף חומרים) של חומצות שומן.

חסר בוויטמין D אופייני לאנשים שסובלים ממחלות כבד, כליות, לעיתים גם אצל אנשים שסובלים מפעילות יתר של בלוטת התריס או לחילופין תת פעילות של בלוטת הפרה-תירואיד וכמובן גם אצל אלכוהוליסטים (אפרופו כבד)

נמצא שוויטמין D חסר במיוחד אצל אנשים מבוגרים בגלל ספיגה מופחתת במעיים ופעילות חלשה של הכבד ובפרט אצל הסובלים מסרטן הערמונית במצב מתקדם.

ככלל, חסר ויטמין D עשוי להתבטא בכל הקשור לעצמות כמו למשל המצב המוכר לנו כבריחת סידן – אוסטיאופורוזיס, מצבי אוסטיאומלזיה – המשקף עיוות של העצמות על רקע של חסר סידן ומתבטא ברגלי "O" למשל ומחלת הרככת שהיתה מוכרת בעבר במדינות מערב, אך מאז שהחלו להוסיף ויטמין D לחלב ניגר, החלה המחלה אט אט להיעלם.

סימני רעילות

כאמור, ויטמין D הוא ויטמין מסיס שומן ולפיכך, הוא נאסף ונאגר ברקמות שונות בגוף ובעיקר בכבד.

סימני רעילות יופיעו כשכמות הוויטמין המצטברת בכבד יהיו מעל הממוצע שהכבד יכול לספוג מבלי שכמות הוויטמין תפריע לתיפקודו:


תסמיני רעילות יתבטאו ראשית בתופעות הקשורות למערכת העיכול כמו בחילות, הקאות, שלשולים, חוסר תיאבון ורק כשהמצב יחמיר, נראה תסמינים הקשורים לכליות, מה שעשוי להתבטא בשיתון יתר למשל, הסתיידות – שקיעת סידן בגלל חוסר בקרה על משק הסידן, חולשת שרירים בשל חוסר איזון של יוני סידן, סחרחורות. חשוב לדעת שכל תופעות הרעילות של ויטמין D הן הפיכות, כלומר, ניתן לטפל בהן ולנרמל אותן.

עוד חשוב לדעת !!!...

אלכוהול, גלולות נגד הריון, סטרואידים, תרופות סותרות חומצה המכילות אלומיניום, תרופות מפחיתות פרכוסים, תרופות מונעות התקפי אפילפסיה, תרופות הרגעה והשראת שינה לחולי אפילפסיה, תרופות להקלת כאבי בטן ועצירת שלשולים לחולי קרוהן, תרופות מפחיתו LDL לסובלים מטרשת עורקים ומחלות קרדיוואסקולריות (לב וכלי-דם) – כל אלו מפריעים לספיגת ויטמין D



תרופות חוסמות תעלות סידן המשמשות להורדת לחץ דם והפרעות קצב, מהוות התווית נגד לשימוש בוויטמין D.

שמן מינראלי מוריד ערכי ויטמין D המאוחסן בדרכי העיכול, על ידי ספיגת הוויטמין לשמן המינראלי ויציאתו יחד מהגוף.

מתן ויטמין D כתוסף במקביל לנטילת תרופת דיגיטאליס לאיזון קצב הלב, עלולה לגרום להגביר את תופעת הקצב הלא סדיר.

נטילת ויטמין D עם רמה מוגברת של סידן, או תרופות משתנות, ויטמין D מגביר את הסיכוי לתופעת היפרקלצמיה (עודף סידן בדם).

מתן ויטמין D במקביל לתרופות המכילות זרחן, גורם להגברת רמת הזרחן בדם מעל המותר ובמקביל מוריד את רמת הסידן בדם.

אם בגל הראשון לסגר בעקבות וירוס הקורונה המליצו בחום על שימוש במינונים גבוהים ואפילו מתן עירוי של ויטמין C, הרי שבגל השני לסגר בעקבות אותו הווירוס, מדברים על מתן מינונים גבוהים של ויטמין D.

מחקרים מראים שלחולי קורונה רמות נמוכות של ויטמין D בדם, אך עדיין אין הוכחות ברורות לכך שוויטמין D אכן עוזר לגוף להתגונן בפני וירוס הקורונה או לחילופין המחקרים לא מראים שחסר בוויטמין D משפיע על הרגישות להידבקות בווירוס קורונה או על חומרת המחלה עצמה.

חשוב להביא בפניכם שהמכון הלאומי הבריטי לבריאות ומצוינות NICE, מתח ביקורת נוקבת על מחקרים שנערכו על הקשר בין רמות ויטמין D להשפעתם על התכנות ההדבקה ועוצמת החולי של וירוס קורונה.

לטענתם של NICE, כי קיימת סבירות גבוהה שממצאי המחקרים שנבדקו, היו מוטים ואינם משקפים את המציאות לאשורה ולכן, קשה להפיק מהם מודל המאפשר להגיע למסקנה חד משמעית על תרומתו של ויטמין D כנגד וירוס הקורונה covid-19

מחברי הדו"ח מטעם NICE טוענים שאופן איסוף הנתונים והניתוח שלהם, מקשה לבסס קשר סיבה/תוצאה בין כמות ויטמין D בדם לבין הידבקות וחולי בקורונה ולפיכך, אי אפשר לקבוע אם ירידה ברמות ויטמין D בדם היא זו הגורמת לעליה בתחלואת קורונה או שהירידה נובעת מתופעה אחרת שנפוצה אצל חולי קורונה כמו למשל גיל מבוגר, השמנת יתר, יתר לחץ דם.

מחקרים שנעשו על הקשר בין ויטמין D לקורונה, לא השוו בין קבוצות שקיבלו מוגדות ויזומות של ויטמין D, לבין קבוצות שלא קיבלו מנות אלו. המחקרים שנבדקו לא לקחו בחשבון משתנים כמו רקע סוציו-אקונומי, מדדי BMI המעריכים השמנה. חלק מהמחקרים כללו רק חולים קשים, כלומר – לא השוו בין רמות ויטמין D בדמם של קשים, מול חולים קלים, או נדבקים נטולי תסמינים.

היבט נוסף אליו לא התייחסו החוקרים הוא ההשפעות השליליות של צריכת יתר של ויטמין D.

כשל נוסף במחקרים מקורו האופן בו מודדים את רמות הוויטמין בדם, ויטמין D עובר שינויים כימיים מרגע כניסתו לגוף ולכן יש לבדוק את רמות הוויטמין לאורך כל השינויים של הוויטמין על נגזרותיו הנוצרות מתהליכי הפירוק.

תשאלו כעת – מה תמליצי?

ובכן, לאורך כל שנות עיסוקי ברפואה נטורופתית וסינית, אני נוהגת שלא להמליץ המלצות גורפות, ודאי לא בענייני תוספי מזון או ויטמינים – שהרי בדיוק על כך מבוססת הרפואה הטבעית מכל אסכולה אפשרית, הטיפול הוא באדם עצמו, כל אדם שונה מחברו או משפחתו ולפיכך גם התנהלות גופו שונה – אין להקיש בין התנהלות של האחד על התנהלות גופו של האחר שהרי מראש ידוע שהם שונים.


ככלל, הראיה הטבעית מעדיפה לספק לגוף את החסרים לו על מנת שהגוף ייצר בעצמו את כוחות הריפוי הטבעיים, ההעדפה הראשונית תמיד תהיה מבוססת תזונה תואמת לאדם הפרטי ורק אם יש קושי ספיגה, מחלות רקע מונעות ספיגה או מצב רדוד מעורר דאגה כמו למשל מול וירוס הקורונה, רק אז נכון בעיניי להשתמש בתוספים ולהתאים את המינון לכל אדם אישית.

הקו הברור המגדיר בריאות בכל אסכולה באשר היא, עומד על המושג "איזון" כך שרגע לפני שאנחנו נוהים אחר הזרם ההומה, הכל כך אופייני לעידן המילניום, כדאי לבדוק את המשמעות של חוסר איזון, כלומר חסר/עודף ויטמינים, מינרלים או חומרים אחרים שוודאי ייבדקו בתקופה הקרובה אגב ניסיונות למציאת תרופות וחיסון הפלא בפני הווירוס הנוכחי והווירוסים הבאים שיקומו עלינו לכלותנו...


בתקופות בהן אנחנו חווים כאוס, כמו זה שמדגים לנו וירוס הקורונה והדגימו לפניו וירוסים וחיידקים אחרים לאורך ההיסטוריה, אני אישית מעדיפה לשמור על ד' אמותי פנימה, לבדוק דברים לאשורם, לשאול מתוך סקרנות והיות ומדובר בבריאות וזה כבר לא משחק, לבדוק מתוך רצון אמיתי להבין ולדעת במה דברים אמורים – חברים יקרים, לא נוטלים שום חומר, גם אם הוא נחשב לשיא הבריאות במינונים שגוף האדם לא יודע איך להתמודד איתם... וגם אם זו אכן התשובה שתיווכח לנו ביום מן הימים, יצטרכו החוקרים וצוות המטפלים למצוא דרך להתמודד עם העודפים והשלכותיהם רגע לפני שישאירו אותנו עמוסים בחומרים אלו ואחרים – קחו את זה כחומר למחשבה ועשו בכך שימוש למען בריאותכם, רגע לפני שאתם נוהים אחר טרנד זה או אחר – זו המלצה גורפת נכונה בעיניי גם לשימוש בוויטמינים או מינרלים, כמו גם אחרי טרנדים אחרים שמגיעים אלינו חדשות לבקרים באדיבות הצטמצמות הכפר הגלובאלי לכדי נקודה קטנטנה על פני הגלקסיות....


 

בואו נשמור על איזון


יתכן שהבחנתם שהיכולת שלנו לשמור על שיווי משקל הולכת ומשתנה במהלך החיים, עם הגיל והשנים אבל גם לאור אירועים כאלו ואחרים, איך זה קורה?

הכל "בסדר", עד שאנחנו יוצאים מאיזון ו/או מאבדים את שיווי המשקל. שיווי משקל מלווה אותנו בהרבה מתחומי החיים ומהווה "כמעט" מילה נרדפת לשלווה, שלום, בריאות ועוד.

על שיווי המשקל אנחנו לומדים לראשונה, רק כשהוא עצמו מתערער ומשאיר אותנו להתמודד עם תחושות שלא הכרנו קודם לכן. תחשבו על עודף מול חוסר, יש או אין, יותר מול חסר ואני משוכנעת שתוכלו למצוא עוד אלפי דוגמאות לשיווי משקל כמו גם ליציאה משיווי משקל בתחומי החיים השונים.

שיווי המשקל שלנו, מתבטא ביכולתנו להישאר מאוזנים ומרוכזים גם אם ושינינו מנח או סיטואציה לדוגמא, משכיבה לישיבה, מישיבה לעמידה, מעמידה על שתי רגלים לעמידה על רגל אחת – כשאנחנו יכולים לעשות את כל אלו מבלי ליפול, אנחנו שבעי רצון משיווי המשקל שלנו, אבל לא תמיד אלו הם פני הדברים:

המערכת האמונה על שיווי המשקל בגוף האדם, נקראת המערכת הווסטיבוליטית. חלקי המערכת נמצאים באוזן הפנימית וגם מפוזרים על פני הגוף ומספקים באופן תמידי מידע שוטף על מיקומנו במרחב כשמרכז הבקרה שלנו, מצייד אותו ברפלקסים המאפשרים לנו להתמודד עם השינויים הדינאמיים שחלים עלינו מרגע לרגע כלומר, מטרת הרפלקסים הללו, היא להשאיר את העולם החיצוני יציב בצד אחד ומן הצד השני להפעיל את שרירי השלד כדי למנוע נפילה ונזקים.

שיווי משקל הוא למעשה יכולתו של הגוף לשמור את מרכז הכובד מעל בסיס התמיכה של הגוף וככזה,

מאפשר לנו שיווי המשקל

לראות ברור בזמן תנועה ובפרט בזמן נסיעה

להבחין בין מה שנמצא למטה לבין מה שמעל

לזהות את כיוון ומהירות התנועה/נסיעה

לתקן את היציבה שלנו (במבחר מצבים משתנים) על מנת שלא ליפול

מערכת שיווי המשקל משתמשת בחושים שלנו על מנת לתאם בינינו לבין המרחב והתנועה בה אנחנו מצויים, החושים מספקים את המידע והמערכת הווסטיבוליטית מפעילה את המערך המוטורי בגוף בשילוב השלד והשרירים ..

וירוסים, פתוגנים מזהמים, תאונה, מחלות ואפילו גיל משפיעים ישירות על אחד או יותר מהחלקים המרכיבים את האיזון העדין המכונה שיווי משקל וגורמים לנו לצאת מאיזון ולאבד שיווי משקל.

חשוב שתשימו לב – ורטיגו, סחרחורות למיניהן, חוסר שיווי משקל ו/או בעיה בהתמאצות במרחב, הפרעות ראייה למיניהן, טינטון (צפצופים באוזניים) וכל שינוי או הפרעה בשמיעה, שינויים קוגניטיביים ופסיכולוגיה, פגיעה קיימת או חדשה באוזן הפנימית עם או בלי סימנים חדשים שלא היו שם קודם, גם אם ולא קשורים עשויים להעיד על בעיה באחד ממרכיבי המערכת הווסטיבוליטית וכדאי לתת להם תשומת לב ולבדוק אותם לאשורם ולשלול פגיעות שניתן לטפל בהן ובזמן.

אם קשה לכם להתמצא בקניון, בחניון, במקומות הומי אדם, אם מצורפת לכך ירידה או כל שינוי בראייה או בשמיעה – קחו את עצמכם לבדיקה, יתכן שבהחלט ניתן לסייע לכם.

לפעמים התסמינים נראים מוזרים וכלל לא קשורים כמו בחילות והקאות, תחושה של מחלת ים ו/או ערפול חושים, רגישות לשינויים בלחץ ברומטרי, קושי להתמודד עם רוח, תנודות ו/או חשקים לנתרן, דיבור לא ברור – (מלמול) הם סימנים שבהחלט יכולים להעיד על פגיעה במערכת הווסטיבוליטית וכדאי להיות ערים לשינויים הללו ולדווח עליהם לרופא המשפחה או רופא אף אוזן וגרון שידע להפנות אתכם הלאה לבדיקות משמעותיות לאישוש/שלילת פגיעה במערך שיווי המשקל.

כך או אחרת, היה ואכן אתם סובלים מבעיה מוכרת או כזו שאך התחדשה, קחו בחשבון שברוב המקרים ניתן לטפל ולשפר את המצב כך שבהחלט שווה לגשת לרופא אף אוזן גרון ולהתחיל בדיקות.

אם אתם מודעים לבעיה שקיימת במערכת הווסטיבוליטית שלכם, הקפידו על בדיקות שמיעה, בפרט אם נלווה לכך טינטון.

הטיפול בבעיות שיווי משקל תלוי ומותנה כמובן בשורש הבעיה ולכן, כל מטופל עשוי לקבל מענה שונה לאותה תוצאה סופית של פגיעה בשיווי המשקל - מגוון הסיבות רחב בשביל למלא שנה שלימה של גיליונות מגזין על כל סיבה ולכן, לצערי לא נכנסת לכך אף שהנושא מרתק

תרגילים לשמירה על שיווי משקל, הם חלק מההרגלים שבהחלט כדאי לאמץ, פילאטיס מכשירים, יוגה, שיטות נשימה וכמובן פעילות גופנית רציפה ושוטפת שומרת על גמישות ומשפרת את ביצועי שיווי המשקל שהולכים ויורדים כאמור עם הגיל (החל מגיל 35)

בידקו את עצמכם:

1. כמה זמן אתם יכולים לעמוד על רגל אחת בעיניים עצומות מבלי ליפול

2. עימדו על הרצפה כשבן הזוג שלכם קרוב (להחזיק אתכם במקרה ותאבדו שיווי משקל) – עימדו יחפים על הרצפה, עצמו עיניים. אם אתם שמאליים – הרימו את רגל ימין 15 סנטימטר למעלה ואם אתם ימניים הרימו את רגל שמאל למעלה – כמה זמן הצלחתם לעמוד במשימה מבלי ליפול, לזוז או לפקוח עיניים – את התרגיל יש לבצע 3 פעמים בזו אחר זו ולחשב את ממוצע הזמנים כדי לקבל תוצאה

ממוצע הזמנים ממעיד על גילו הפיזיולוגי של גופכם:

28 שניות 25-30 שנה

22 שניות 30-35 שנה

16 שניות 40 שנה

12 שניות 45 שנה

9 שניות 50 שנה

8 שניות 55 שנה

7 שניות 60 שנה וכן הלאה...


 

כך תוציאו את בלוטת התריס מאיזון



היא בין החשובות שבבלוטות בגופינו, כולן חשובות, אבל בלוטת התריס היא זו שלוקחת חלק פעיל באיזון שלנו בחיים ומכאן, כדאי ורצוי לנו, לשמור אותה מאוזנת

בלוטת התריס הממוקמת בקדמת הצוואר שלנו, מורכבת משתי אונות המשוות לה צורת פרפר – "הפרפר" הזה, אחראי על ייצור שני הורמונים משמעותיים וחיוניים לכל תא בגופנו, (קלציטונין ותריודוטירונין) אלו בתורם, מסייעים לתיפקוד תקין של הלב, המוח, מערכת העצבים, טונוס השרירים, גדילה, כניסה להריון, דיכוי און גברי, התפתחות תקינה של העובר, שמירה על חום גוף מאוזן, חילוף חומרים בגוף ומה שמשגע ומעסיק את רובינו – השמנה והרזיה...

בגיליונות קודמים שלי תוכלו למצוא התייחסות נקודתית לכל אחת מהפתולוגיות מבית בלוטת התריס, הפעם החלטתי לרכז עבורכם רשימה ארוכה ונכבדת של אורחות חיים שעלולים/עשויים בתורם להוציא את בלוטת התריס משיווי המשקל – אני מוצאת חשיבות גבוהה להביא לידיעת הציבור הרחב את ההתנהלויות ואורחות החיים המביאים לכ- 80% מקרב האוכלוסייה הסובלים מהפרעות באיזון בלוטת התריס כשרובן – נשים...

שימו לב – כל הסעיפים המופיעים לעיל, עשויים להיות חלק מהסיבות ליציאה מאיזון של בלוטת התריס, מה שעשוי להתבטא בכל אחת מהפתולוגיות המוכרות סביב בלוטת התריס:

· מחלות אוטואימוניות שתוקפות את בלוטת התריס ופוגעות בפעילותה,

· דלקות זיהומיות ואינפלמטוריות (שאינן על רקעי זיהומי) ברחבי הגוף,

· שימוש בגלולות למניעת היריון

· שימוש רצוף וגבוה בפולי סויה ומוצריהם

· רגישות לגלוטן

· חסך של ויטמינים – בפרט A, B, C, מינרלים – בפרט מחסור בסלניום ואבץ ועודף פלואוריד המפריע לספיגת יוד הנדרש לבלוטה

· חוסר איזון הורמונאלי <בעיקר אסטרוגן/פרוגסטרון> (לרבות היריון, לידה, תופעות PMS נרחבות, מנופאוזה)

· טראומה ו/או סטרס ממושך המגביר את רמות הקורטיזול בדם

· שימוש נרחב במוצרי מזון גויטרוגנים כמו למשל: ירקות ממשפחת המצליבים כמו כרוב לבן/סגול, כרוב ניצנים, כרובית, ברוקלי, קולורבי, דוחן, חרדל, פולי סויה, לפת, ווסאבי, חזרת, קייל ובוטנים

· דלקת של הבלוטה – אופייני מאוד לנשים לאחר הלידה

· שימוש בתרופות כרוניות (המתפרקות בכבד) כמו למשל תרופות למניעת פרכוסים, לאפילפסיה, להפרעות עצביות, להפרעות פסיכיאטריות (בפרט ליתיום), ליתר לחץ-דם, לכולסטרול, סטרואידים, טיפולי כימותרפיים, הקרנות לצוואר, טיפול ביוד רדיואקטיבי

· מחסור ביוד/עודף יוד

· גידול או פגיעה בבלוטת יותרת המוח

· טיפול לא מאוזן בבלוטת התריס עצמה – שימו לב – חשוב לנתר בדיקות דם ולהיות במעקב על מנת לשמור על איזון פעילות הבלוטה שיותר להתנייד בין בהיפו להיפר של התירואיד

· צריכת יוד מועטה

· דיאטות קיצוניות

· דיאטות חוזרות ונשנות מתישות את בלוטת התריס עד הוצאתה מאיזון

· פגעיה בתיפקודי כבד ו/או כליות על רקע של מתכות כבדות, שימוש נרחב באנטיביוטיקה, תזונה לקויה

· זיהום ויראלי EBV / CMV

· עישון וצריכה מוגברת של אלכוהול

· צילומי רנטגן חוזרים

· נמצא שאיטרי יד ימינם – שמאליים, חשופים יותר למחלות אוטואימוניות ואלו בתורן עלולות לתקוף את הבלוטה

· בעיות שינה

· עבודת משמרות ובעיקר אלו ששומרות על שבוע עבודת לילה – כל מה שמפר את פעילות הרגילה של השעון הביולוגי שלנו... כך גם לגבי טיסות ולרבות טייסים ודיילים ובפרט טיסות ארוכות טווח במעברים בין אזורי זמן.

תשומת לב בהחלט יכולה להקל על מצבים של חוסר איזון בבלוטת התריס – אם אתם חשים בשינויים, אם אתם רואים את השינויים מתרחשים בגופכם – זה הזמן לפנות לרופא המשפחה וממנו להגיע לאנדוקרינולוג המתמחה בטיפול בבלוטות – הוא שידע לבדוק את מצבכם.

לא בכל פעם שמופיעים סימנים ליציאה מאיזון של בלוטת התריס מדובר במצב כרוני, ברוב המקרים ניתן לטפל ולשנות דברים באורחות החיים שישפיעו על הבלוטה ויביאו אותה לאיזון ולכן, גם שווה לזכור את רשימת מוצאי הבלוטה מאיזון וגם בהחלט שווה להיעזר באנדוקרינולוג לבדיקות והערכות בהתאם למצבכם.

זה הזמן להזכיר שצמחי מרפא, דיקור, רפלקסולוגיה ושימוש בתזונה מתאימה ומושכלת כמו גם בתוספי מזון תואמים – עשויים לעזור לכם להגיע לאיזון הנכסף של בלוטת התריס גם באופן טבעי.



 

גם בסין רוצים איזון

כל השנים בהן עסקתי בנטורופתיה בלבד, הייתי לחלוטין אוהדת מושבעת של השיטה, הגישה, ההשקפה וכמובן הפתרונות – ואז בחרתי להרחיב את הכלים הטיפוליים והתחלתי ללמוד רפואה סינית – כיום אני אוהדת מושבעת ושבוייה בקסם המיוחד של הרפואה הסינית כמו גם זה של הנטורופתיה והאמת? השילוב בין השניים מצליח להרשים אותי בכל פעם מחדש...

אם אומר לכם שגם הרפואה הסינית מעניקה התייחסות משמעותית למושג איזון, הרי שאפחית בעשרות מונים את היחס הסיני למושג איזון – די אם תתבוננו בסמל ה-Yin/Yang הכל כך מפורסם על מנת להבין, שהסינים הבינו זה מכבר שאיזון הוא הדבר החשוב ביותר בחיינו בכלל ולבריאותינו בפרט..

אחת המטפלות המרשימות והוותיקות – מרים לי – גדלה בסין, טיפלה בסין ועברה להתגורר ולטפל גם בסינגפור ומתוך השוני שבין המדינות, כיוונה את הטיפול בהתאם לצרכים האנושיים העולים מתוך אורחות ואיכות החיים השונים בין שני המקומות.

בשנת 1974 נעצרה לי בארה"ב באשמת טיפול ללא רישיון, בימים ההם הרפואה הסינית לא היתה מוכרת כפי שאנחנו מכירים אותה כיום, כך שלי מצאה את עצמה בין כתלי הכלא ממתינה למשפט.

אל המשפט הגיעו מטופלים רבים של לי ודרשו לאפשר להם לזכות בטיפוליה של לי שלדבריהם, היו היחידים שעזרו להם.

ההליך המשפטי הסתיים בפשרה שהגדירה את הטיפול הסיני כתהליך מחקרי, שאפשר ללי להמשיך בעבודתה בשנים הבאות עד שהטיפול ברפואה סינית ואקופונקטורה הפך חוקי בארה"ב (1976).

When the stomach and spleen, the central jiao, are attacked by emotion, pure qi cannot ascend to the brain, and the evil qi, the waste, can not descend. It will remain stuck in the stomach

על בסיס הנחה זו יצרה לי את אחת הפורמולות הנפלאות לטיפול, בהן אני נוהגת להשתמש ובכל פעם מחדש, אני מתלהבת מהתבונה הרבה העומדת מאחורי בחירת הנקודות לדיקור בפורמולה זו.

לא אלאה אתכם בשמות הנקודות ופועלן, אך כן חשוב לי להבהיר את התפיסה של לי להבאה לאיזון הגוף.

המגמה היא שחרור אנרגיה תקועה בגוף (TW במחמם אמצעי), תוך תמיכה בכבד, כליות והטחול להנעת המעיים ועירורם לפינוי הפסולת מהגוף, לטיהור האנרגיה מהגוף, תוך ניקוי הכליות האחראיות על המוח – ובכך הבאת חמצן נקי למוח.

קשה אולי להכיר את המושגים ברפואה הסינית, כמו גם את האיברים שאינם קיימים בראיה הקונבנציונאלית או אסכולות אחרות של הרפואות הטבעיות ועדיין, כל כך הרבה חכמה טמונה בגישה הסינית, תוך כבוד נרחב לטבע, לשילוב האדם בטבע וכמובן לטיפול באדם ובגורמים המוציאים אותו מאיזון – כמובן, כל אחד באופן אישי בהתאם לחייו.

הפורמולה המפורסמת הזו של לי, מקבץ המחטים וסדר הדיקור שלהן התפרסמו בקרב מטפלים בגישה הסינית ואני מודה ומתוודה שבכל פעם שאני בוחרת בפורמולה זו לדיקור, אני מוצאת את חוט השני המאזן את האדם.

לא פעם, רק הבאה לכדי איזון, פותרת בעיות רפואיות רבות, בפרט במצבים של עודף סימפטומים שיכולים להיות תופעות לוואי של כל כך הרבה גורמים וסיבות – דווקא המקרים הסבוכים האלו, קלאסיים לטיפול בפורמולה הספציפית והמיוחדת בגישתה של לי.

 


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page