top of page

גיליון יוני 2020


פתח דבר


קיץ 2020 מתחיל השנה לא הרבה אחרי שעוד כמה ענני סתיו נותנים לנו מופע טפטוף, אולי מלקוש ואולי עוד שטיפה רגע לפני שאבק הקיץ החמסין והחמה יאבקו את האוויר והאווירה.


את הקיץ אני פותחת השנה בשמחת הבית החדש למגזין, לכתבות, לגלריית התמונות והמתכונים – האתר שלי – beophentivey.com לו חיכיתי זמן רב כך שאת המגזין, תוכלו לקרוא מעתה גם בתיבת המייל שלכם וגם באתר עצמו.


בתקופה הקרובה, תוכלו למצוא שינויים נוספים באתר, עדכונים שוטפים על הרצאות שלי ברחבי הארץ, סדנאות, קורסים למטפלים ומבצעים נוספים, כך שאתם מוזמנים להכנס לאתר, גם כדי להכיר את המדורים השונים וגם תוכלו להתעדכן באירועים השוטפים (הרצאות, סדנאות וקורסים) ולהתעדכן בהתאם.


מצב הקורונה בארץ מחייב אותי להתייחס שוב לדברים, אולי כי שמתי לב שאני בין הבודדים שמסתובבים בחוצות עם מסיכה שמכסה היטב את האף והפה, שלא לדבר על עטיית כפפות.


נוכח הפרסומים המדברים על עלייה והתפרצויות חדשות במקומות אלו ואחרים ברחבי הארץ של קורונה, אני תוהה מה חושבים לעצמם אנשים שמסתובבים בלי מיגון לעצמם, לאנשים הקרובים והאהובים בחייהם –

אני מסכימה שמשהו השתנה בחיים שלנו, אני משוכנעת שאף אחד מאיתנו לא ממש אוהב את השינוי הזה ואת הצורך להסתובב ממוגן בכל רגע נתון מהרגע שאתה יוצא מהבית ועד הרגע שחוזרים הביתה, אבל השאלה המתבקשת היא – מה עדיף?


היתכן שיש אנשים שלא חושבים לרגע על הסיכויים מול הסיכונים שהידבקות בנגיף הקורונה?, אחרי כל הפרסומים מכל רחבי העולם על מעלליו של הווירוס יתכן שאנשים שוכחים?, מקלים ראש?, מזלזלים חלילה בבריאותם האישית או בזו של האהובים עליהם?

בתוך חיי הפרטיים, חרף העובדה שמאוד לא נעימה לי השהות עם המסיכה, אני בוחרת להגן על עצמי ועל האנשים שאני נפגשת עימם, בין אם מדובר במשפחה, חברים, מכרים או מטופלים – המסיכה איתי, עלי בכיסוי מלא של האף והפה – לא יודעת איך אצלכם בחיים, לי ממש נעים לחיות ואני מעדיפה את החיים שלי בבריאות שלימה ככל הניתן, גם אם לצורך העניין אני צריכה לעטות מסיכה על הפנים וכפפות על ידי...


זו הזדמנות הרבה מעבר למצויינת להזכיר לכולנו, שהרבה לפני שלל המסיכות המוצעות בשווקים באדיבות הקורונה, כולנו עוטים על פנינו מיני מסיכות כל יום וכמעט כל רגע בשנה, אנחנו מאמינים שהמסיכות הללו שומרות עלינו וכנראה שבצורה זו או אחרת הן אכן עושות את העבודה – אז מה בדיוק ההבדל בין המסיכות שאנחנו לומדים לעטות על עצמינו לבין מסיכות הקורונה שנכון להיום באופן מובהק וברור שומרות על בריאותנו ובריאות היקרים לנו?


עם פתיחת הקיץ הישראלי, מזכירה לכולנו להקפיד על שתייה מושכלת (לאט, בגמיעות ועדיף תמיד מים, חליטות או מים עם עשבי תבלין או לימון על פני שתיה מתוקה ו/או מוגזת)


שימרו על עצמכם במעברים בין החום שבחוץ לקור המזגנים שמשיבים את נפשינו, אל תתביישו לקחת איתכם צעיף, סוודר קטן או אפילו חולצה נוספת לשעות שאתם מול המזגנים – זה בדיוק הזמן בו שרירים חשופים נוטים להתכווץ נוכח הקור המקפיא.


שימרו על עצמכם בחופי הים ובבריכות, הקפידו על שעות חשיפה מותרות ושפויות לשמש הקופחת – כולנו מכירים את השעות בעל פה, חשיפה לשמש בבגד ים נהדרת, אבל בשעות המקובלות שאינן מביאות איתן נזק.

בעיקר מבקשת להזכיר לכולנו לשמור על הקטנטנים ברכב, בבריכות ובכל הטיולים שהקיץ הישראלי מאפשר לנו.


קיץ נפלא, בריאות איתנה לכולנו, קריאה מועילה ומהנה,

שלכם כתמיד,

תמר.

 

למה לי לחץ דם עכשיו?


המושג "לחץ דם" הוא כנראה אחד המושגים השכיחים שאנחנו משתמשים בם, אבל למה?, למה זה קורה לנו?, האם יש משהו שאנחנו יכולים לעשות כדי להשפיע ולהטיב את המצב לפני או במקביל לתרופות?

"הרוצח השקט" מכנה הרפואה הקונבנציונאלית את תופעת יתר הלחץ דם או כפי שכולנו מכנים אותו, לחץ דם גבוה – ולא בכדי,.. לרוב, לחץ דם גבוה מגיע בלי סימנים מוקדמים, אבל בשקט בשקט, באין סימנים, הוא מחולל שמות בכלי-הדם ובשריר הלב, עד שיום אחד "משום מקום" משהו מתחולל לנו בגוף שגורם לנו במקרה הטוב להיבדק ובמקרה הפחות טוב, להגיע ישירות לחדר המיון לקבלת טיפול דחוף – לפעמים מציל חיים.


למרות שכביכול לא קיימים סימנים מוקדמים ליתר לחץ-דם, עדיין יש תרחישים שעשויים להצביע על לחץ דם גבוה:


· הפרעות ראיה או כל שינוי בראיה

· כאבים בעיניים וסביבן

· פנים סמוקות ואדומות (ללא קשר לטמפרטורה)

· קוצר נשימה

· כאבי-ראש

· הזעות

· סחרחורות

· דופק מהיר

· חולשה בידיים ובגוף

· רגליים "עצבניות"

· בחילה/הקאה על רקע ירידת לחץ דם פתאומית

· מחלות רקע כמו למשל סוכרת

· ס ט ר ס – ס ט ר ס – ס ט ר ס

· גנטיקה


· עשויים להיות גורמים נוספים, אבל בכדי להכליל את כולם, אצטרך לכתוב ספר שלם רק על תסמינים אופציונאליים נוספים. רק אזכיר כאן שיתר לחץ-דם עשוי להתנהל באופן שונה אצל גברים מאשר אצל נשים, מה שמובהק יותר אצל גברים, אצל נשים רחב ומגוון (אם ניתן לכנות זאת כך) הרבה יותר.

בין הרפואה הקונבנציונאלית מגדירה את לחץ-הדם שלכם כראשוני או שניוני, עדיין הדבר הראשון שישאל אתכם הרופא יהיה על אורחות החיים שלכם וזאת משום, שלאורחות החיים שלנו יש משמעות והשפעה מכרעת על מדדי לחץ הדם.


רגע לפני שנכנס להסברים מפורטים על חלק מהסיבות והגורמים הקשורים באורחות חיים המובילים ללחץ דם גבוה, נזכיר כי בדיקת לחץ דם יכולה להתבצע אצלכם בבית, תוכלו לרכוש לכם מכשיר בקופת החולים או בבית מרקחת רק חשוב שתקראו את ההסברים המצורפים למכשיר עצמו, כיוון שיש הבדל בין מדידת לחץ דם ללא מנוחה מוקדמת לבין זה שימדד אחרי מנוחה בת עשרים דקות.


בדיקת לחץ דם צריכה להתבצע רק אחרי 20 דקות מנוחה כשבזמן הבדיקה עליכם להקפיד שלא לדבר ולא לנוע. יש לבצע שלוש בדיקות בזו אחר זו כשהתוצאה שלכם, היא הממוצע הנגזר משלושת תוצאות הבדיקה השונות.


גורמים המשפיעים על ערכי לחץ-הדם:


1. ת ז ו נ ה

יתר לחץ-דם הוא לחלוטין תופעה שמאפיינת את אורח החיים המערבי בכלל ואת זה של עידן המילניום בפרט. ככל שהתזונה דלה בנוטריאנטים לרבות ויטמינים, מינרלים ונוגדי חימצון, סביר להניח שסוג תזונה שכזה גורם לחסכים ברכיבי מזון אלו, כשאחת מתופעות הלוואי לחסכים תזונתיים בכלל ולנוגדי חימצון ומינרלים בפרט יהיה עלייה בלחץ הדם.


תזונה דלת סיבים תזונתיים עשויה להתבטא במצבורי כולסטרול שהתחמצנו והתקבעו על דפנות כלי-הדם, מה שגורם להיצרות כלי-הדם וקושי של מעבר חלק של הדם בכלים – מן הסתם, גורם לעלייה בלחץ הדם.

ככל שהתזונה שלכם שומנית יותר, שומן רווי, מזונות מטוגנים, טראנס כך גם היא תפריע לאיזון פרופיל השומנים בדם, מה שיתבטא במה שאנחנו מכנים "טרשת עורקים" וכפי שמוסבר בפסקה הקודמת – היצרות של כלי הדם בידי מצבורי כולסטרול מחומצן המפריע לזרימה חלקה של דם בכליו.


נקודה שחשוב מאוד להזכיר היא שתייה. אם יש לכם קושי להקפיד על שתייה, או לחילופין אם אתם שותים בעיקר שתיה מתוקה ו/או מוגזת, קחו בחשבון שלמים, מים נטו או מים כחליטה או בליווי צמחי תבלין יש השפעה מכרעת על לחץ דם.


באופן טבעי ככל שאתם שותים פחות, כך הדם סמיך יותר ומתקשה לזרום בקלות בכלי הדם. גם כאן המקום להזכיר ששתייה מושכלת היא שתיה בגמיעות אחת ל כמה דקות ולא שתייה של כוס שלימה בבית אחת, שלא לדבר על כמויות גדולות יותר.


2. השמנת יתר

משקל עודף הוא אחד הגורמים העיקריים לעלייה בלחץ-הדם. השמנת יתר גורמת לשינוי במנגנוני הבקרה של מערכת העצבים והמערך ההורמונלי.


השמנת יתר גורמת ללב לעבוד בתפוקה גבוהה יותר ובמקביל לאצירת כמויות גדולות של נתרן המשליכות במקביל על רמות אינסולין, בפרט במצבים של עודף משקל. עודפי נתרן בגוף בפני עצמם יודעים להוביל ליתר לחץ דם (ראו בהמשך הכתבה).

3. סוכר

צריכה גבוהה של סוכרים, מעלה לחץ דם. אם אתם מחפשים משהו "מתוק" לפנות ערב או בשעות הקשות לכם במהלך היממה כשאתם עייפים וזקוקים למשהו מתוק כדי להתעורר ו/או לקבל מנת אנרגיה כדי להמשיך את היום, כדאי שתיקחו בחשבון שכל צריכת סוכר (בוודאי סוכר לבן וכל המוצרים בהם הוא נמצא – כאן הכוונה לכל הפחמימות הפשוטות כך שגם לחם שמקורו בקמח לבן, יעשה את אותה עבודה מבחינת התחושה שלכם וגם מבחינה פיזיולוגית) מזניקה הפרשה מוגברת של אינסולין לזרם הדם וזה בתורו, מונע הפרשת נתרן מהגוף ומגביר את ריכוזו של זה בדם.

רמות נתרן גבוהות מגבירות הפרשת אדרנלין מבלוטות יותרת הכליה (אדרנל) אדרנלין ידוע כמכווץ כלי-דם ובהתאם מעלה את לחץ הדם.

האוכלוסייה הרגישה יותר למדדי לחץ דם היא כמובן אלו מאיתנו שסובלים מסכרת, ערכי לחץ דם של סכרתיים חייבים להיות מאוזנים בהתאם למצב הסוכרת שלהם, כאמור לסוכרתיים גורמי סיכון גבוהים יותר להתפתחות יתר לחץ דם מאשר לכל אחד אחר.

4. אלכוהול

מעבר לעובדה שאלכוהול מכיל ריכוז סוכרים גבוה, הרי שהוא גורם גם לדלדול נוטריאנטים מהגוף, גורם להפרשה נמרצת של אדרנליןמכווץ כלי דם ומעלה לחץ דם.


שימוש נרחב באלכוהול, גורם בתורו לפגיעה בכבד ובכליות כשחלק משמעותי בפגיעה בכבד ובכליות הוא פגיעה ביכולת הגוף לפנות החוצה פסולת ועודפים, מה שגורם בתורו לעלייה בלחץ הדם. בנוסף, חשוב שתדעו שלכליות וגם לכבד תפקיד משמעותי באיזון לחץ הדם.

5. קפאין

אולי לא ידעתם שקפאין מעלה את לחץ הדם, אבל אני משוכנעת שאתם מרגישים את תופעת הלוואי הזו, זה חלק ממה שלמשל קפה או תה עתיר קפאין גורם לנו – זו גם חלק מהסיבות שאנחנו אוהבים קפה/תה למעט הטעם.

נקדים ונאמר שאמנם הקפאין הוא חומר ממריץ, מה שמטבע הדברים משפיע ישירות על לחץ הדם, אבל לא כוס ספל קפה/תה יגרום לקיבעון של יתר לחץ דם, גם אם ותרגישו את העלייה באופן מיידי..

מזכירה לכם שלא רק בקפה יש קפאין, אלא גם בתה, שוקולד וכמובן במשקאות מוגזים שלא נעשה להם כאן פרסומת – אבל אתם יודעים בדיוק במה המדובר.

שתייה של 4 כוסות קפה ומעלה מדי יום לאורך זמן (תוכלו להחליף את הקפה במוצרים אחרים מכילי קפאין שאתם משתמשים בם) בהחלט תגרום לעלייה הדרגתית ומתייצבת של לחץ דם. למעשה, גמילה או הפסקה חדה ומהירה מהשימוש בכמויות גבוהות של קפאין בפני עצמה עלולה לגרום לעלייה בלחץ הדם וגם לתופעות דמויות התקף לב, שתחלופנה אחרי מספר ימים כמובן במידה ואין לכם באמת התקף לב.

חוקרים סבורים שקפאין בפני עצמו (כמובן שצריכה מרובה ולאורך זמן) מחליש את שריר הלב ומכאן שגם עצם השימוש בקפאין וגם "גמילה" בבת אחת מקפאין, עשויות לגרום למופע לבבי.

6. מתח/סטרס וחוסר פעילות גופנית

קיים קשר הדוק בין מתח/סטרס לבין עלייה בלחץ הדם. כל התרגשות, או חלילה אסון, חרדה, טרדות, דאגות ואפילו חוסר שינה, גורמים לעלייה בלחץ הדם.


פעילות גופנית ממוצעת (אירובית, שלוש פעמים בשבוע למשך 30 דקות בדופק מואץ יחסית לדופק הרגיל שלכם) ידועה כמפיגת מתחים, שחרור אנדרופינים מרגיעים המסייעים להורדת עודפי לחץ דם, כך שאם והיה ואינכם מבצעים פעילות גופנית, אין מה שיפרוק את עודף המתחים מגופכם – מה שמותיר אתכם עם לחץ דם גבוה.

7. גורמים סביבתיים

מסתבר ששימוש במים מזוהמים, עם משקעי מתכות כבדות כמו עופרת וקדמיום, נמצאו גם הם כגורמים לעלייה בלחץ הדם. לא זאת בלבד, אלא שמחקרים מראים שאנשים שסובלים מיתר לחץ-דם לאורך זמן, מצביעים על כמות גבוהות של קדמיום בגופם, פי 4 יותר מאשר אצל אנשים עם לחץ דם תקין.

8. תרופות

ככל שזה נשמע הזוי, קיימות תרופות שתופעות הלוואי שלהן גורמות לעלייה בלחץ הדם. גם שינויים תרופתיים אצל אנשים הנוטלים תרופות באופן כרוני, עשוי בפני עצמו לגרום לשינויים ועלייה בלחץ הדם כך שאם אתם מחליפים סוג תרופה בסוג אחר ממשפחה אחרת, קחו בחשבון את ההשפעה על לחץ הדם ובעיקר, במקום להכנס ללחץ, זיכרו לערוך מעקב לחץ דם והתנהלו בהתאם. תחת סעיף התרופות אני חייבת להתייחס גם למחלות נוספות שבפני עצמן מוציאות את לחץ הדם מאיזון, כל מחלת כליות, או סיסטיק פיברוזיס למשל.. שימו לב למחלות כרוניות ובצעו מעקב לחץ-דם כדרך קבע.

9. נשימה

נכון, לומר שנשימה לא נכונה או לא מוקפדת היא גורם ליתר לחץ דם, זה בהחלט קצת מופרך א ב ל... אנשים הסובלים מבעיות ומחלות של דרכי הנשימה באופן קבוע, צריכים בהחלט לקחת בחשבון מעקב לחץ דם באופן קבוע במקביל, רק כדי לשלול את עלייתו – מטבע הדברים, כל החרפה נשימתית משפיעה ומושפעת גם מערכי לחץ הדם.

אבל בנוסף חשוב לי להצביע על כך שכשמקפידים על נשימה שלימה ומלאה, נשימות עמוקות ורגועות (להיפך מאלו שמופיעות למשל במצבי חרדה/סטרס) בהחלט מסייעות להרגיע ולהשקיט את דהרת הסוסים הלבבית ואת לחץ הדם בהתאם – שווה לשים לכך לב ולתרגל נשימות מלאות עם ובלי כל קשר למדדי לחץ דם.


מעניין לראות שהרפואה ההוליסטית משייכת יתר לחץ-דם לטיפוסים המכונים A, על טיפוסי A נמנים למשל מכורים לעבודה, פרפקציוניסטים, אנשים לחוצים ועצבניים "עם פתיל קצר", נוקשים בעמדותיהם ובהתמודדות עם החיים, נוטים להפנים כעסים, מצוקות, טרדות וקושי להסתגל לשינויים.


הרפואה הסינית למשל, מצביעה על שעות שיא של בעיות לבביות בכלל והתקפי לב בפרט לשעות הצהריים (1500-1300) שעת השיא הלבבית, כך שכעסים ומצוקות המתלקחים בשעות אלו של היממה נפיצים יותר בהקשר של התפתחות אירועים לבבים ובפרט אם אתם לוקים ביתר לחץ דם במודע או שלא במודע.


לואיז היי בסיפרה "רפא את גופך" כותבת שהלב האנושי, מייצג את מרכז האהבה והבטחון. בעיות רגשיות לאורך זמן, או לחילופין היעדר שמחה לדבריה, גורמות להתקשות הלב ומקום נרחב לאמונה דווקא במתח ובלחץ – תשובה לאלו מאיתנו שטוענים שבמצבי "לחץ" הם עובדים טוב יותר.


דם אגב לדבריה של היי, מייצג את השמחה בגוף. היעדר שמחה בחיים לדבריה, מתבטאת בהיעדר זרימת רעיונות חדשים, אם שמעתם אנשים בעלי יכולות מופלאות לביצוע דברים אלו ואחרים, אך לטענתם אין להם רעיונות מה לבצע, הם אלו שלשיטתה של לואיז היי, איבדו את שמחת החיים.

כתבה זו לא מביאה את המענה הנטורופתי ו/או סיני כהרגלי, בעיקר משום שאצל כל אחד, סוג אחר של משפחת תרופות יעילה יותר מאשר אצל האחר, עדיין כנראה משום שאצל כל אחד, הסיבות והגורמים כולל גורמי הסיכון הנוספים כמו כל אחד מסעיפי אורחות החיים שפרטתי, עשויים לשפר ולאזן חזרה את מדדי לחץ הדם במידה ותינקטו בשינויים הנדרשים.


שוב, מזכירה לכם שהשאלות הראשונות שישאל אתכם רופא המשפחה ברגע שיתגלה לחץ דם גבוה, יהיו סביב אורחות החיים שלכם ולכן, יהיה נכון לקרוא את הכתבה, להתבונן על חייכם ולאמץ לכם אורחות חיים שיטיבו וירחיקו מעליכם את לחץ הדם הגבוה.


 

גברים, גברים

בעיות פריון אצל גברים ועוד כמה דברים שיעניינו גברים ונשים גם יחד..


הכתבה הזו מופנית אליכם הגברים, עושה הרושם שבמקביל לקידמה מתעוררים יותר ויותר אתגרי פריון אצל גברים, הקידמה היא גם הסביבה בה אנחנו נמצאים, לרוב סביבת עבודה, אבל גם הפלאפון בחגורה והמכנסיים תורם את חלקו לבעיות פריון. גם תזונה וסטרס וגורמים נוספים הם חלק במופעי פריון, חשק ואון...


ככלל, בדיקת בעיות פריון מתחילות לרוב אצל נשים, אף שהגיוני שאם והיה וקיימות בעיות פריון (אחרי תקופת ניסיונות כושלים), ראוי לבדוק את שני בני-הזוג ולא רק אחד מהם, בעיקר על מנת לדעת בדיוק היכן מונח הקושי ועל מנת כמובן לקצר תהליכים.


מסתבר ש-20% מהזוגות הסובלים מאי פוריות זמנית או קבועה, מצביעים על 40% מקרים שמקור הבעיה היא בזרע הגברי.


מחקרים שנערכו בשנים האחרונות כדי לבדוק את הירידה בספירת הזרע מראים הידבקות בזיהומים בין 28%-71% (בעיקר קלמידיה), גורמים נוספים לירידה בספירה הם חשיפה לאסטרוגנים (הורמון נשי) באמצעות התזונה ו/או חומרי הדברה, חשיפה למתכות כבדות כמו עופרת וקדמיום, עישון וחסכי ויטמינים ומינרלים.


רגע לפני שנכנס לעובי הקורה, חייבת לציין שגם לאופנה יש קשר עמוק לאיכות הזרעים, לבישת תחתונים ו/או מכנסיים הדוקים, גורמת לעלייה בטמפרטורה המצויה באשכים וזו בתורה, גורמת להרס של הזרע, הן ברמת הספירה, התנועתיות וגם במבנה המורפולוגי של הזרע.


לפיכך, גם גברים הסובלים מעודף משקל יסבלו גם מירידה באיכות הזרע, אלא אם באמת יקפידו במודע על איוורור קבוע של האיזור ובחירת בגדים מאווררים באיזור החלציים.

אולי תחתוני בוקסר הדוקים וג'ינס צמוד הם שיא האופנה, אבל בשורה התחתונה (תרתי משמע), האופנה הזו לא מטיבה אתכם ועם האנושות כולה אם נתייחס לילודה כהון אנושי כולל.


עלייה בזיהום הסביבתי מפריעה לכולנו, אבל חשוב שתדעו שכספית, קדמיום, ארסן, עופרת, אלומיניום הם מתכות כבדות ונוכחותם בגוף מפריעה לתיפקוד תקין של מערכת הפריון הגברית. חלק מהמתכות לעיל, מתחרות על הספיגה עם אבץ ואבץ, חשוב שתדעו הוא המינרל החשוב ביותר לתיפקוד תקין של מערכת הפריון הגברית. (נדבר על אבץ בהמשך)


גם לתזונה השפעה מכרעת על פריון הגבר, כך למשל נס-קפה, קוקה קולה, מזונות המכילים צבעי מאכל אדומים וצהובים (מכילי קדמיום), צריכה מוגברת של שומן רווי כזה הנמצא כמעט באופן גורף בג'אנק פוד, צריכה מופחתת של ירקות, פירות, דגנים מלאים, צריכה מוגברת של בשר (לו מוזרקים הורמונים אסטרוגנים סינטטיים) גורמים בתורם לבעיות פריון בדרגות שונות.


גם לאורחות החיים השפעה משמעותית על איכות הזרע והפריון בהמשך, כמובן שעישון, שימוש מופרז באלכוהול או שימוש בסמים כל אלו יודעים לפגום באיכות הזרע ובתפקוד שלכם ביום בו תרצו להביא ילדים לעולם.


כמובן שגם לתרופות יש השפעה על איכות הזרע, כמו למשל תרופות נגד פטרת (גריזופולווין), רספרים (אנטיביוטיקה), קולכיצין ותרופות פסיכיאטריות, תרופות נוגדות לחץ דם עלולות לפגוע בנוזל הזרע ומכאן על התנועתיות שלו.


נתייחס גם כאן להשפעת הסטרס, מסתבר שאלמנטים רגשיים, נפשיים ומנטליים גם יחד, מאוד משמעותיים בבעיות פריון בכלל – גם על גברים. סטרס כאמור, משפיע לרעה גם על החלקים המעורבים בפריון גם אצל גברים ולא רק אצל נשים.


גם פעילות גופנית בעצימות גבוהה עלולה להפריע לאיכות הזרעים, בפרט כאמור אם אתם לובשים בגדים צמודים הגורמים לעליית הטמפרטורה בשק האשכים כתוספת.


כמובן יש לקחת בחשבון הפרעות מכאניות כמו חסימות בשק האשכים (וריקוצלה) או בעיות הורמונאליות ידועות (רמות נמוכות של טסטוסטרון).


נושא נוסף שעלול להשפיע על איכות פריון הגבר היא שפיכה מוקדמת או שפיכה נסוגה.

חשוב שתדעו שכמות הזרע הממוצעת, נמצאת במגמת ירידה מתמדת עם הגיל ובאופן כללי, חלה ירידה בכמות הזרע במאה השנים האחרונות (ירידה של כ-40%) כך שנישואים ותחילת תהליכי פריון בגיל מבוגר הם קריטיים הן לגברים והן לנשים. יחד עם זאת, למרות הירידה המתמדת בכמות הזרע הממוצעת, עדיין איכות ותנועתיות הזרע חשובות יותר לפריון (כמובן גם מבנה מורפולוגי תקין של הזרע עצמו) מאשר הכמות – גם כאן האיכות חשובה מהכמות.


לא אעסוק בכתבה זו בפתרונות הרפואה הקונבנציונאלית, משמתעוררת ההבנה שקיימת בעיית פריון, בראש ובראשונה יש לבדוק את הסיבות והגורמים לבעיה. מעבר לכל הסיבות והגורמים שפירטתי עד כה, קיימים כמובן נושאים נוספים שיש לשלול כמו למשל יתר לחץ דם או סכרת המפריעים בתורם לזרימת דם תקינה ומטבע הדברים לירידה באיכות הזיקפה.


לרפואה נטורופתית יש לא מעט מה להציע לגברים שאובחנו עם בעיות פריון, באמצעות תזונה מותאמת, ניקוי רעלים במידת הצורך, התייחסות לסטרס שכולנו כך או אחרת נושאים בחובנו, באמצעות צמחי מרפא, שמנים אתריים ותוספי תזונה משמעותיים.



לצמחי מרפא, שמנים נדיפים ותוספי מזון עשויות להיות השפעות מרחיקות לכת החל מבעיות און, חשק, זיקפה, שפיכה מוקדמת או נסוגה וכמובן על איכויות הזרע החיוניות להצלחת תהליך הפריון והכניסה להריון.


אחד התוספים היותר משמעותיים בתהליך הוא אבץ Zinc (אבל לא רק). מחקרים שנערכו בתחום זה מצאו שריכוז האבץ בפלסמת הזרע תואמת באופן מדוייק את ריכוז הזרעים, תנועתיות וחיוניות הזרעים כך שאבץ משמעותי לפריון הגבר והשפעתו חיונית ומשמעותית.


ואם כבר אבץ, הרי שהיעילות הגבוהה ביותר של אבץ בתחום פריון הגבר, תהיה בצירוף ויטמין B12 וחומצה פולית. ויטמין B12 גם נותן תמיכה במערכת העצבים ובסטרס, אך גם משמעותי למניעת שינויים ו/או פגמים מורפולוגיים של הזרע ואבץ גם מעלה את ספירת הזרע, משפר זיקפה.


נכון שתוכלו להשתמש באחד מסוגי התוספים של אבץ, אבל שינויים קלים בתפריט שאתם עשויים לאהוב (זרעי דלעת למשל) עשויים להקל על התהליך ולשפר לאין ערוך את מצבכם.


חומצת אמינו L-Arginine חיונית לשכפול תאים ובעיקר תאי זרע ולמעשה מהווה 80% מנוזל הזרע, כך שמהווה חלק משמעותי בשיפור הפריון הגברי.

כמובן שישנם תוספים נוספים, חשוב להתאים תוספים לכל אדם באופן אישי ואין ליטול תוספי מזון ללא אבחנה הכוונה והפניה של מומחה בתחום (נטורופתים), בנוסף, נטילת תוספי מזון ללא בדיקה מעמיקה לפני תחילת הטיפול והתייחסות כוללת לכל מרכיבי הבעיה הספציפית, יתנו רק מענה חלקי ולא שלם שגם עשוי להישנות ולחזור על עצמו בסבב ההיריון הבא.


לסיכום, נוסיף כמה מילים על מעלליהם של צמחי מרפא לטובת תיפקוד ופריון הגבר ולצמחי מרפא יש לא מעט להציע:

· דמיאנה – צמח זה ידוע כאפרודיזיאק – משמע, מעורר תשוקה מינית גם אצל גברים וגם אצל נשים. הרפואה האקלקטית משתמשת בצמח זה לטיפול באין-אונות, אימפוטנציה, אך יעיל גם לנשים שסובלות מכאבי מחזור, איחור מחזור, כאבי-ראש בזמן מחזור.

הרתיחו 1ג' שורש יבש בכוס מים למשך 10 דקות, צננו, סננו ושתו...

· קטב מצוי – מטפל נפלא במצבי אין-אונות וחשק מיני ירוד אצל גברים. תוכלו להכין לכם מרתח כשעה/שעתיים לפני מגע מיני. הצמח נותן מענה גם להעלאת ספירת הזרע, לתנועתיות ומונע שפיכה מוקדמת.

· דקל ננסי – צמח זה יעיל בעיקר לסובלים מגידולים בבלוטת הערמונית, אך הוא גם מעכב התחמצנות טסטוסטרון (חלק מהבעיות של הפרוסטטה המוגדלת), מגביר ייצור טסטוסטרון ומשפר תיפקוד מיני בגיל מבוגר.

· עשב לימון – צמח נפלא זה ידוע ביכולתו להלחם בתאים סרטניים בבלוטת הערמונית, הכניסו אותו למים רותחים וצננו ותהנו ממשקה טעים, עדין שגר ישמור עליכם.

צמחים נוספים משמעותיים עשויים להיות ג'ינסנג ((eleutherococus/panax, ויטניה משכרת, שיח אברהם, טורנרה, אבנה (קיימים צמחים יעודיים לטיפול בעודף טסטוסטרון, עיכוב השפעת פרולקטין) שגם יתמכו בבעיות פריון, גם ישפרו איזון הורמונאלי, תמיכה במערכת העצבים למצבי סטרס ו/או חרדות.

אזכיר שוב שלתפריט משמעות גדולה בתהליך פתרון בעיות פריון אצל גברים, כמו גם שימוש במזונות ותוספים שנותנים מענה ברמת נוגדי החימצון וניקוי רעלים מהגוף.


לא אסיים את הכתבה מבלי להזכיר שגם רפלקסולוגיה ודיקור, עשויים לסייע רבות, הן נקודתית לבעיה המדוייקת והן להורדת מתחים, ניקוי רעלים ותמיכה במנגנונים הפיזיולוגיים המעורבים.

 

פרוסטטה – בלוטת הערמונית

סביב גיל 35 לערך, חלים שינויים במבנה תאי בלוטת הערמונית ואלו בתורם, יודעים לגרום לכם לקום מספר פעמים בלילה לתת שתן...



בלוטת הערמונית, או פרוסטטה כפי שאנחנו נוהגים לכנות אותה, יושבת עמוק באגן הגברי, בין החלחולת ואיבר המין והיא אחראית על ייצור חלק בנוזל הזרע. הנוזל, מגן על תאי הזרע המיוצרים באשכים ומכאן חשיבותה והשפעתה של בלוטת הערמונית על פוריות והתפקוד המיני שלכם הגברים שבחבורה.


גדילת הערמונית כאמור, מתחילה החל מגיל 35, אבל תהליך זה משתנה בין אדם לאדם בהתאם לאורחות החיים והגנטיקה שמביא איתו כל אחד. מחקרים מראים שהסיכוי לגדילה של הערמונית יופיע אצל כמחצית מהגברים סביב גיל חמישים ויופיע אצל כל הגברים בגיל 90.


אני זוכרת שכשחגג אבי ע"ה את כניסתו לגיל גבורות (80) התקשר אליו רופא המשפחה שלו והודיע לו (טלפונית, כן?) שהבדיקות שלו מראות על קיומם של תאים סרטניים בבלוטת הערמונית, אבל שהוא כבר לא ימות איש צעיר – זו רק אמירה אחת משלל אמירות שגרמו לי לשמוט את הלסת התחתונה בלשון המעטה, עדיין – רובכם בשלב זה או אחר, תלמדו להבין שבלוטת הערמונית גדלה אצלכם ותחושו בשינויים שהמצב החדש מביא איתו.


בלי פאניקה בבקשה, לא כל מקרה של גדילת הערמונית מעיד על קיומם של תאים סרטניים בבלוטה !!!

איך תדעו שהערמונית שלכם גדלה?

· קימה למתן שתן במהלך הלילה, אם מדובר בלמעלה מפעמיים, תצטרכו גם לבדוק את רמות הגלוקוז בדם שלכם וגם את הערמונית

· דחיפות ותכיפות למתן שתן

· תחושת התרוקנות לא מלאה, יתכן וגם תשימו לב לכך שכמות השתן שנתתם לא עומדת בקנה אחד עם כמות הנוזלים ששתיתם במהלך יום.

· ירידה בכמות השתן ו/או עוצמת הזרימה או חלילה עצירת שתן (המחייבת הפנייה מיידית למיון)

· "שתן מהוסס" – קושי להתחיל לתת שתן, לפעמים אפילו תחשבו על פתיחת ברז מים ו/או תזדקקו לריכוז גבוה כדי להתחיל את תהליך מתן השתן

· "שתן לסירוגין" הוא שתן שמתחיל בטפטוף, כלומר ממש בטיפות עד שמתחיל הזרם השוטף אליו הורגלתם כל חייכם

· היצרות בדרכי השתן

· נטייה לדלקות שתן

· ירידה ביכולת ובתפקוד המיני – תחושו שינוי בזיקפה ותוכלו להשוות בין מה שהיה פעם לבין מה שהיום...

למה זה קורה?

ברוב המקרים, הגדלת הבלוטה נקשרת עם שינויים הורמונאליים המתרחשים באופן טבעי עם הגיל. כמובן שנתון זה משתנה בין אדם לאדם, יש שיתחילו בשינויים בגיל 35 ויש שאצלם השינויים יתחילו סביב גיל חמישים ומעלה.


יש לקחת בחשבון שמעבר לשינויים הורמונאליים המתרחשים באופן טבעי בגופו של כל ילד/ילדה, גבר/אישה – ישנם גם גורמים נוספים שעשויים להשפיע ועליהם נדבר בהמשך הכתבה.


ברמה ההורמונאלית קיימות אופציות שונות לשינויים כמו למשל לרמת הטסטוסטרון בדם (עולה/יורד), רמות אסטרוגן, רמות פרולקטין (לרוב נוטות לעלות) וכמובן היחסים בין ההורמונים השונים יצביעו על הדרך להגיע לאיזון.

גורמים נוספים הנקשרים עם הגדלה של הערמונית הם עודפי כולסטרול או נכון יותר תוצרי פירוק כולסטרול הנוטים להצטבר בערמונית ולגרום לחסימה.


מזון עתיר שומן כך עולה ממחקרים, נקשר הן להגדלה שפירה של הבלוטה, הן לבעיות פריון וכמובן להתפתחות תאים סרטניים – כמובן שמדובר במינונים, לא כל ארוחה שומנית במיוחד תגרום לבלוטה שלכם לגדול או חלילה תפריע לתפקוד או הפריון, אבל אם רוב התזונה שלכם אינה מוקפדת, עתירת שומן ודלה בירקות ופירות, אתם בהחלט מעלים את הסיכון.


עודף רעלנים שמקורם בחומרי הדברה הן משימוש במוצרי הדברה והן ברמה התזונתית, יש גברים שהחשיפה שלהם לרכיבי מזון שהודברו ולא עברו שטיפה יסודית, ישפיעו עליהם יותר.


להיסטוריה משפחתית (גנטיקה) גורם מכריעה, כך שאם במשפחתכם הגדלה של הבלוטה מופיעה, הסיכוי שגם אצלכם היא תגדל הולך וגדל, הן אם מדובר בהגדלה שפירה והן זו המערבת גם גידול סרטני.


מעניין לראות שתופעת גדילת הערמונית נוטה יותר להופיע אצל גברים לבנים ובפרט אצל אלו הנשואים – ת י ר ג ע ו, אני כבר שומעת את הגלגלים במוח שלכם רצים ומייצרים שלל בדיחות חדשות... שימו לב, תיבדקו ושימרו על עצמכם.

דלקת של בלוטת הערמונית היא מצב יחסית שכיח, הנגרם על ידי זיהום חיידקי (חיידקי גוניקוקוס <קלמידיה>, פרוטאוס, E.coli).

אין ספק שמדובר בסבל לא קטן שגם מקשה על התפקוד היום יומי, אך קחו בחשבון שדלקת ערמונית גורמת לצמיחה מוגברת של תאים העלולים לגרום להתפתחות גידול סרטני בערמונית ולכן, שימו לב, טפלו באופן שלם ומקיף.


תסמינים לדלקת בערמונית:

· שריפה/כאב שמעיד על קיומו של חיידק במערכת.

· כאב במתן שתן

· כאב גב תחתון ו/או מפשעות

· לעיתים יופיע דימום בשתן בפרט בדלקת אקוטית חריפה או במצבים של דלקות חוזרות ונישנות.


שימו לב, אם והיה ואתם סובלים מדלקת בערמונית ו/או בדרכי השתן, הפחיתו ככל הניתן (הימנעו) משתיית קפה, תה, אלכוהול, בירה וצריכת סוכר וקמח לבן ומוצריהם עד תום הטיפול – עד הסוף, אל תמהרו לחזור, מזכירה לכם שסוכרים וקמחים לבנים (וכל מוצריהם – תבדקו מה בתפריט שלכם) הם מצע נפלא לשגשוג חיידקים, אל תיתנו להם את העונג הזה..

הפן ההוליסטי מדבר על רמת הציפיות שיש מגברים הן ברמת הפוריות והן ברמה התפקודית. זה הזמן להזכיר שוני נוסף בין גברים ונשים, בעוד נשים מגיעות לשיא מיניותן סביב גילאי 40/50, הרי שגברים עשויים להתחיל להרגיש שינויים תפקודיים החל מגיל 30.


גברים רווקים בגילאים אלו יחושו אולי פחות את העומס והלחץ מאשר גברים המנהלים מערכות יחסים קבועות ובוודאי אלו מכם הנשואים. עצם הפער בגילאים שבין גברים ונשים ברמת התיפקוד, יוצר לעיתים לחץ נוסף לתוך המערכת, מה שעלול לגרום לירידה בחשק המיני ומן הסתם גם לירידה ברמה התפקודית – בלי לחץ !!!, אפשר לטפל בדברים ובפרט כשהם בתחילתם, כל שנדרש מכם היא תשומת לב ואחריות להגיע לבדיקות ובחירת דרך טיפול.

טיפול בהגדלה שפירה של הפרוסטטה באופן טבעי יכרוך שינויים תזונתיים: ברוב המקרים יומלץ לכם לעבור לתזונה צמחונית אורגנית שתפחית ככל הניתן את קיומם של חומרי הדברה, הורמונים ומתכות כבדות.

יתכן ויכלול "קורס" ניקוי רעלים בהתאם לרמות הגורמים לקיומן של מתכות כבדות בגופכם (עישון, שתיית נס-קפה מרובה)


הימנעו משתיית אלכוהול, בבירה למשל יש אמנם רמת אלכוהול נמוכה, אך הוא מגביר את רמות הפרולקטין וגורר שינויים בהורמוני האסטרוגן והטסטוסטרון שבעצמם גורמים להגדלה של הערמונית.

כמה תוספי מזון יעילים לטיפול בפרוסטטה מוגדלת, אבל הבולט מביניהם הוא כאמור אבץ – כפי שסיפרתי לכם בכתבה הראשונה לגיליון זה.


אבץ מקטין את בלוטת הערמונית, משפר תסמינים אצל רוב הסובלים מההגדלה. בנוסף, אבץ מדכא אנזים (רדוקטאז 5 אלפא) שממיר טסטוסטרון לדהידרו-טסטוסטרון ומפחית את קשירתו לקולטנים תוך תאיים ומדכא את רמות הפרולקטין אשר כאמור מגדיל את ספיגת הטסטוסטרון בערמונית.


אבץ פועל גם דרך דיכוי האנזים, גם משפיע על ההורמונים וגם פותר את בעיית הירידה בפריון במידה ומדובר בגבר צעיר שנמצא במעגל ההורות.


צמחי מרפא הם הלהיט למצבים של פרוסטטה מוגדלת ו/או דלקות של הערמונית. שימו לב שהפעם בחרתי לדבר על הצמחים המתאימים לטיפול בהגדלה שפירה של הבלוטה. בכל מקרה של דלקת בערמונית ו/או הגדלה שאינה שפירה, יש לנקוט בגישות טיפוליות אחרות וזה מן הסתם נושא לכתבה בפני עצמה.


הצמח המוכר יותר לטיפול בהגדלה שפירה של הערמונית הוא דקל ננסי. מחקרים מראים ששימוש בדקל ננסי מסייע לרוב הסימפטומים לרבות שיפור בזרימת השתן, התרוקנות מלאה והפחתה ניכרת בהשתנת לילה.


תמצית פולן פרחים יעילה לטיפול בסימפטומים גם של הגדלה שפירה של הערמונית וגם למצבי דלקת בערמונית. תמצית פולן פרחים יעילה לתחושת הדחיפות למתן שתן, ביכולת ההשתנה עצמה, בהפחתה משמעותית בכאבים, הקטנת הערמונית ושיפור בריפוי הדלקת אצל 70% מהמטופלים.


צמחים נוספים לטיפול בערמונית הם Urtica dioica, Pygeum africanum, Panax ginseng שלושת אלו פועלים נקודתית על אותם המנגנונים שפועלות תרופות קונבנציונאליות כך שהבחירה תמיד נמצאת בידיכם.


חשוב להזכיר את השימוש בצמח עשב לימון, תוכלו בקלות להכין ממנו חליטות טעימות בטעם לימון עדין ביותר. ציטרל הקיים בעשב לימון ידוע ומבוסס מחקרית כמונע התפתחות תאים סרטניים בערמונית – גם טעים וגם בריא.

מעניין שמבחינת השימוש בשמנים נדיפים לטיפול בהגדלת הערמונית, השמן הקלאסי הוא שמן יסמין, אך היות ובארצינו לא נוהגים להשתמש בשמנים נדיפים לטיפול בלקיחה פומית, הרי שכן יש מה לעשות בשימוש חיצוני – אבל בהחלט מתרה בכם שלא לקחת על עצמכם שימוש פומי (בליעה) של שמנים, בפרט שאינכם יודעים לזהות שמנים איכותיים על פני אחרים.


 

ארטיק, קרטיב, שוקולד, לימון

אין כמו הניגון המוכר כל כך מחופי הים לאורכה של ישראלה שלנו, יש מישהו שהניגון לא מוכר לו? – מה תבחרו לכם לצנן את הגוף בחום הקיץ הישראלי?


אין כמו ארטיק צונן להפיג את החום והלחות הנלווים לקיץ הישראלי, הבעיה היחידה הנלווית לארטיקים למיניהם והגלידות הם כמות הסוכרים, השומן, חומרי הצבע, טעם ורכיבי שימור המוספים להם על מנת לגרום לנו לאהוב את הטעם ולרצות לצרוך מהם יותר – התעשייה הזו צריכה מן הסתם להתפרנס..


רגע לפני שאמליץ לכם על מוצרים חלופיים, אוסיף ברשותכם גם כמה מילים על מיצי פירות שאנחנו נוהגים לשתות יותר בקיץ מאשר בחורף.


אין ספק שמיצי פירות טעימים להפליא ונותנים לנו לעוף על כנפי הדמיון והטעם האישי באותו הרגע, אלא שמה שחשוב שתיקחו בחשבון עומד על מה קורה לסיבים תזונתיים שעוברים במכשירים החשמליים שיוצרים את השייקים ומיצי הפירות, עוד לפני שבחרתם אם הם יהיו על בסיס מים, מיץ או חלב.


סיבים תזונתיים "נשברים" בשלב הקיצוץ של המכשירים החשמליים בהם נוהגים להכין את המיצים והשייקים כך שאם לאורך כל שנות הכתיבה אני מזכירה לכם על חשיבותם של סיבים תזונתיים בתפריט ועל תרומתם לאיזון אוכלוסיית מעיים ואיזון אינדקס גליקמי של מזונות (ככל שיש יותר סיבים תזונתיים כך יורד הערך הגליקמי של המזונות) וכמובן יתרונות נוספים שיש לסיבים תזונתיים על מערכת העיכול וכלי הדם, הרי שברגע שהכנסנו את הפירות לאותם מכשירים שמייצרים עבורינו את המשקאות הללו, ערכם של הסיבים התזונתיים בכל הקשור לגלוקוז מ ת ב ט ל, כך שבכוס שקיבלתם לשתייה, תמצאו רמות עצומות של סוכר.


אם כבר החלטתם לצנן את גופכם וליהנות ממשקה, בחרו לכם משקה שרובו מורכב מירקות ופרי אחד, כך שלא תכניסו בכוס משקה כמות גלוקוז שמתאימה לפחות ליומיים שלושה של תפריט שלם ומלא.

כשהיינו ילדים, חלק משמחת והילולת הקיץ היה להכין קרטיבים לבד בבית. חלק מזיכרונות הילדות שלי שומר חסד לכוסות האשל המפוספסות של פעם – הן היו הכלי הנוח ביותר להקפיא בו תרכיז כלשהו עם מים וכפית לאחוז בקרטיב המאולתר בבית.


עם השנים נוספו מתקני פלסטיק יעודיים למטרת הכנת קרטיבים בבית, אבל מאוד בקלות תוכלו למצוא בחנויות לחומרי יצירה את מקלות הארטיקים המוכרים לנו בשקלים בודדים – כמובן זיכרו להשתמש במקלות חפים מצבעים, בחרו במקלות הפשוטים המגיעים בצבעו הטבעי של העץ ממנו הם מופקים.


כעת, תוכלו מאוד בפשטות להכין לכם בבית אוסף פירות קיץ לבחירתכם, השרו את הפירות במים והקפיאו לכם קרטיבים להנאתכם.


שימוש בחליטות מצמחי תבלין ובשילוב לימון, או כל פרי אחר עשוי להוות תחליף טעים, מרווה ובעיקר בריא. נסו למשל להכין חליטת עשב לימון, לואיזה, עשב לימון, נענע ופלחי לימון או מיץ לימון טרי – צננו והקפיאו ותהנו לכם מקרטיב צונן ובריא.


וגלידות?

גלידות תוכלו בקלות להכין מיוגורט לטעמכם, אני מעדיפה כמובן יוגורט עיזים, אבל אלו מכם שלא צורכים חלב ומוצריו, יוכלו להשתמש ביוגורט חלופי שקיים בשוק או לחילופין להכין לכם יוגורט מחלב קוקוס ואליו להוסיף חתיכות פרי לטעמכם.


הגלידה המועדפת עלי מבוססת יוגורט עיזים עם פירות יער ואם אני מספיקה להקפיא כמה תותים אז בכלל החגיגה בעיצומה. מזכירה לכם שפירות אדומים, סגולים, כחולים מביאים איתם נוגדי חימצון יעודיים לכלי הדם, אלו אותם הצבענים שמעניקים לפירות המיוחדים הללו את הצבעים העזים שלהם, כך שאתם בהחלט מוזמנים לערבב לכם דובדבנים, אוכמניות, תותים, פתל עם יוגורט ואם חסרה לכם המתיקות, תוכלו להשתמש בסטיוויה, מולסה, סירופ אגבה המומלצים עשרות מונים יותר מאשר שימוש בסוכר.

נסו ותהנו....

 

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page