top of page

גיליון מרץ 2021


פתח דבר

כל שנה, עם התחדש עלינו חודש מרץ, אני מוצאת סיבות והסברים חדשים לכך שבפי רבים, נקרא חודש מרץ/מארס, - "משוגע", "מרץ/מארס המשוגע".


רוצים הגורל ואלוהי ההזדמנויות ויוצא לי להסתובב לאחרונה ולהרגיש את התנועה, את תחושת התזזית שחודש מרץ מביא איתו, כמו מבקש לומר – "אוקיי, חיכיתי חורף שלם, עכשו תורי", תנו לי אביב, יום חם, יום קר ובעיקר רוח, הרבה רוח (כן, בהחלט גם רוחניות למי שתהה) שתזיז ותניע את "הדברים" באשר הם – קדימה.

מֶרְץ, כזה הוא, תזזיתי, מתחלף, משתנה וזה שמביא אלינו מהר יותר את בוא האביב ופסח יד ביד יחד איתו.


חלק גדול מאיתנו מכיר את הרגע (פעמיים בשנה) בו פותחים את ארונות הבגדים ועורכים מסע מדידות שמוכיח לנו הלכה למעשה, שהילדים גדלו...המכנסיים שהיו ארוכים שנה שעברה, מגיעים כעת עד הברכיים – שרוולי החולצות התרחקו משורשי כפות הידיים והכל קטן ולוחץ (תודו שהייתי מנומסת וידידותית ולא הזכרתי מה קרה לנו המבוגרים שנה שלימה בבית בחסות הקורונה) – זו בדיוק העונה שמסבירה לנו נכוחה שהזמן חולף ועובר וכולנו מתקדמים על ציר הזמן, קל יותר לראות את זה אצל הקטנטנים שגדלים לנו אל מול העיניים –


מרץ, מרץ מביא איתו שפע ההזדמנויות ללמוד על תנועה, תזוזה והתקדמות של הכל וכולנו כחלק מהכלל....


כמו רובינו, גם אני יצאתי אל השדות והמרחבים בשבת הראשונה שהסֶגֶר נפתח והשמש שיתפה פעולה, המראות הקסומים שנפקחו אל מול עיניי (כמו תמונת הנושא לגיליון זה) הם בדיוק אלו שמביא איתם חודש מרץ, התעוררות הטבע מתרדמת החורף אל האביב הקסום והפעילות המתלווה באופן טבעי לפריחות הקסומות...


זו העונה בה אפשר ליהנות גם מפירות ההדר שנותרו על העצים וגם להשתכר מניחוחות הפריחה החדשה...

אלו מאיתנו חדי-החושים שמרגישים את ההבדל בשעות זריחת השמש, או כל שקע ורמה ברומטרית מרגישים טוב יותר בתקופה הזו בה מתארכים הימים וכולנו סופגים יותר אור שמש שמשפיע על חדי-החושים ברמת מצב הרוח והיכולת לקום, לאסוף את עצמם ולהניע את עצמם לכדי עשייה ביתר קלות מאשר בעונת החורף אותה הם מכנים "חשוכה".

התחלנו את חודש מרץ עם ספיחי חג-פורים ומסיכות שמלוות אותנו שנה שלימה ונסיים את חודש מרץ אי"ה מסע בחירות נוסף (מי הזכיר שהשפה העברית יפה כל כך, מסע בחירות ולצאת מעבדות לחירות נשמע כמו משהו שמזמין מחשבה נוספת, קחו...קחו,... בכל מקרה שילמנו ונשלם את המחיר) בתקוות יציאה מעבדות לחירות בחג פסח עם תקווה גדולה, שניאסף מסביב השולחן בלי מסכים ותוכנות שהצילו אותנו בשנה שעברה ועדיין מזמזמות באוזנינו את מעללי וירוס הקורונה והשינויים שחולל בתוך חיינו.


לפני שנה הזכרתי בפתח דבר של גיליון המגזין (3/20) את שירו של נתן זך "איך זה שכוכב אחד מעז" אותו המשלתי לווירוס הקורונה – אז חשבתי שעוד נשמע על מעלליו של זה הווירוס, חשבתי אז שעוד ידובר ויסופר עליו בדפי ההיסטוריה, היום אני כבר משוכנעת ומניחה שגם אתם...


לאחר פתיחה שכזו, מתבקש להתבונן על המושג ת נ ו ע ה ולהבין לעומק את משמעותה והשלכותיה עלינו – אולי נגזור תובנה או שתיים לדֶרך...


גיליון 3/2021 מביא איתו כמה רעיונות ניקיון טבעיים לבית, לטקסטיל, לגוף ולנשמה, מתכונים לשולחן החג...


מאחלת לכולנו, אביב פורח ונפלא,

שנצא מעבדות ל(ב)חירות – כל אחד במשמעויות ונדבכי החיים שלו

שנשב סוף סוף סביב שולחן אחד ונוכל להתחבק, לצחוק ולשמוח בחגינו וימינו


שלכם כתמיד,

תמר.

 
תנועה כך מספר לנו מילון אבן-שושן, היא שינוי מנח של אדם או חפץ, אבל היא גם תזוזה כמו נסיעה בכל אחד מכלי-הרכב, היא גם רכיבה על אופניים או ריצה – כל מה שמניע אותנו ממקם אחד למשנהו.
אבל מה לגבי התנועה למעמד האישה, או התנועה למען איכות השלטון?, התנועה הקיבוצית וכל תנועות הנוער למיניהן ברחבי העולם?
מה שמאחד את כל סוגי התנועות הוא רעיון מרכזי המאחד ומייחד קבוצת אנשים, גם הרצון להתקדם בחיים, להגיע ממקום למקום הפך נחלת הכלל, אין לי שום דרך אחרת להסביר את נושא הפקקים בכניסה/יציאה מערים ברחבי העולם.
עוד לפני שאנחנו מניחים את הגוף במנח יציב המאפשר עמידה יציבה ותנועה מבלי ליפול, או הרבה לפני שנולדת לה עוד קבוצת אנשים בשם התנועה למימוש זכויות או whatever, יש שם רעיון, יש שם רצון לשינוי, לשיפור מה שיש כבר וזה בפני עצמו, ראוי לתשומת לב ומחשבה.
לאורך עשר שנות כתיבת גיליונות מגזין זה ולאורך חיי, מצאתי שכשאני מגיעה למבוי סתום, מחפשת זווית התבוננות שונה, חשיבה אחרת,.. אחד הדברים שנכונים לי לעשות, הוא לצאת להליכה, לשחייה – התנועה עוזרת לשחרר מחשבות תקועות ורגשות תקועים לא פחות... הגילוי הזה נכון לגבי כולנו, כל בני-האדם, כל אחד והתנועה שנכונה לו – האחד ידווש על אופניים, אחר יתופף או ינגן בכלי נגיעה, אחר ירוץ ואולי גם ירקוד – אבל ללא ספק תנועה, היא מפתח לשחרור ושינוי
שווה אימוץ מקרוב
 
אי תנועה


כתבה זו מוקדשת לאיש יקר שלמד על גופו, נפשו וחייו על משמעותן של תנועה ואי-תנועה בדרכים רבות – מרכינה ראש אל מול בחירתך לנוע בדרכך ובזמנך...

אני מבקשת להאיר ולהעיר את תשומת לבכם לכמה עובדות קטנות אך בהחלט חשובות:

התבוננו היטב בתמונה, מקדו את ההתבוננות על השוקיים של האיש בתמונה, מדובר ברגליים של גבר, מה הייתם מצפים לראות ברגליים של גבר?


נכון, שיער... אלו חסרות לגמרי בזוג השוקיים של הגבר שבתמונה. עובדה זו מעידה על כך שזרימת הדם בגופו של האיש אינה במיטבה ולפיכך, דם שאמור להגיע למקומות הרחוקים מהלב (מה שברפואה מכונה פריפריה) מתקשה להגיע, מתאחר מלהגיע, מגיעה בכמות נמוכה ולא תקינה כפי שהיינו מצפים לראות למשל אצל ילד או בגופו של אדם שבריאותו תקינה.


נכון הוא ששערות ברחבי הגוף הן עניין גנטי, גם תלוי מוצא, תלוי פרמטרים נוספים אבל בעיקר, אם היו שם שערות והן מתמעטות ו/או נעלמות - זה משהו שצריך להאיר את כל המנורות האדומות בתשומת לבכם, המשמעות היא שזרימת הדם אינה תקינה וכפי שאתם מבינים, זה דורש בירור מעמיק והתייחסות טיפולית בהתאם לצורך.


ישנן לא מעט פתולוגיות המתבטאות בירידה בזרימה, גם הטבע סביבנו יודע להראות לנו את ההבדל בין תקיעות (מים עומדים מזדהמים, שלוליות מעופשות, ביצָה) ולעומתם נחלים שוצפים, מפלים ועוד.


לגוף האנושי, זרימה היא עניין בפני עצמו - זרימה חשובה מעצם היותה, מעצם יכולתה להגיע לכל מקום ולספק חמצן, חיילי מערכת חיסון, נוטריאנטים - נסו לחשוב מה קורה לאדם שלא מגיע למוחו מספיק חמצן, או לא מגיע בזרם קבוע?, מה קורה לאדם שלא מגיעה לריאות שלו אספקת חמצן סדירה?


(במאמר מוסגר, מבקש להאיר בנקודה הזו את בעיית זרימת דם ופינוי פסולת - כחלק מהגורמים הנפוצים לדלקות מיפרקים - הכתבה הבאה)


הסיבות לבעיות זרימת דם יכולות להגיע על רקע של כל אחד ממאפייני הסינדרום המטאבולי הכולל יתר לחץ דם, סכרת והפרעות שומנים בדם/תפקודי כבד לקויים או במילים פשוטות שמוכרות לכולנו - ערכי כולסטרול גבוהים.


כמובן שישנם גורמים אופציונאליים נוספים כמו בעיות ספציפיות בכלי-דם, בעיות קרישת דם, בעיות לבביות אחרות ונוספות על יתר לחץ דם - אלא שהאיש בתמונה "אירח" את הסינדרום המטאבולי בגופו, אירח אותו ברוחב לב כמו שרק הוא ידע ויכול היה - אני מכירה לא מעט אנשים, אבל לב רחב, נקי ומיוחד כל כך היה לאיש הזה, כך גם הוא אירח את הסינדרום המשולש - כך עשה הכל בחייו, ברוחב לב, מתוך טוב לב אינסופי


לתקיעות רבותי, יש השלכות מרחיקות לכת על הנפש והרגשות שלנו, אין על כך עוררין - בטוחה שתדעו להניח אצבע על מקומות שנתקעתם בהם, או אנשים ראיתם נתקעים בנקודות חיים ומתקשים להמשיך הלאה, אבל חשוב לזכור שיש היזון חוזר בין הגוף והנפש, פתולוגיות לא נולדות סתם, תזכרו תמיד שיש סיבה לכל מה שקורה לנו בגוף ומן הסתם, גם בנפש - ויש קשר ברור בין הדברים...





אתם ודאי חושבים שהתמונה היא בדיחה ולא קשורה כלל ועיקר לבעיות של זרימת דם על רקע אותו סינדרום מטאבולי, אבל ממש כשם שכשרוצים להוריד חום באופן טבעי, מצמידים מגבת ממולאת קוביות קרח לכפות הרגליים כך שהגוף ירגיש בקור ויעסוק בחימום כפות הרגליים (ובהזדמנות זו החום יורד), בה במידה החלטתי להערים על מערך זרימת הדם בגופו של האיש, ומעצם הפרדת הבהונות בכל אמצעי בנמצא, לגרום לשינוי שיעורר בגוף את תשומת הלב המוחית שתאלץ את זרימת הדם להגיע גם לפריפריה - הלא הן כפות הרגליים ובכך לחמם אותן.


כן, זה עבד - זה עבד נפלא ואני מזמינה אתכם להשתמש בשיטה הזו, כמו גם בשיטה שעובדת באופן מושלם לחיילי משמר המלכה בלונדון שיודעים שעל מנת שלא יתעלפו אחרי עמידה ללא תזוזה במשך שעות ארוכות, הם מוכרחים להניע את בהונות הרגליים שלהם ולאלץ את זרימת הדם לנוע לאורך כל הגוף ולשמור על איזון לחץ הדם ומניעת התעלפויות חוזרות ונישנות, כך גם תפקדו כל העפרונות, העטים והלקים שהיו ברשות המשפחה של האיש בתמונה - כן, זה גם הוסיף לא מעט צחוק, שמחה ומצב רוח טוב ואלו בפני עצמם, מהווים תרופה לכל מזור.



היום, כמחווה לחודש מרץ שמסמל תנועה ובעיקר כמחווה לאיש היקר שהלך לעולמו לפני ימים ספורים, מביאה בפניכם הזדמנות נוספת להאיר את תשומת הלב ולהעיר ולהניע את הפריפריה - תרתי משמע !!! יהא זכרך ברוך.


 
דְּבָר הַמִיפְרָקִים

כולי תקווה שלא חוויתם ולא תחוו כאב שמקורו בדלקת פרקים, גיליון מרץ 2021 מוקדש למשמעות התנועה בתוך חיינו ודלקת פרקים, ידועה כאחת הפתולוגיות שגורמות לכאב לשתֵק אותנו, "למחוק" לנו את הרצון לנוע ולהניע קצה ציפורן, כדי שלא לכאוב...


בגוף האדם 68 מיפרקים הנחלקים לסוגים, צורות ותיפקודים שונים, מולם כמאה סוגים שונים של דלקות מיפרקים, מבוססות גורמים שונים. "זר לא יבין זאת" - הוא אחד המשפטים הנכונים לסוג ורמות הכאב שמרגיש מי שלוקה בדלקת מפרקים.


ברשותכם ניישר קו על מנת להבין דברים לעומקם, מיפרקים הם האיבר שמאפשר לנו תנועה, בלעדיהם התנועה שלנו היתה רובוטית משהו, איטית ומגושמת ובעיקר מוגבלת - נסו לרדת לרזולוציה של אצבעות הידיים ושם להבין שבכל אצבע 3 מיפרקים בלעדיהם לא היינו יכולים לבצע שום משימה של מוטוריקה עדינה כמו אכילה ומכאן תוכלו להפליג במחשבותיכם ולראות את כל הפעילויות שאנחנו עושים בהסתמך על מפרקי הגוף שלנו...


הנתונים הסטטיסטיים מראים שנכון לשנת 2021, דלקת מפרקים ניוונית עומדת במקום הרביעי מבין המחלות החמורות הגורמות למגבלה תנועתית, כאב כרוני ונכות

מבין כל סוגי דלקות המפרקים, מבחינה בין שני סוגים:

דלקת פרקים שגרונית - Reumatoid Artritis - RA

דלקת פרקים ניוונית OA- Osteo Artritis


דלקת פרקים פוגעת יותר בנשים מאשר בגברים, כשלאורך השנים האחרונות אנחנו רואים ירידה בגיל התחלואה בדלקות פרקים ובפרט בדלקת מפרקים ניוונית OA, שהייתה פעם נחלתם של בני הגיל השלישי וכיום כאמור, רואים בפרט נשים סביב גיל 40 לוקות ב-OA. המחלה נוטה לפגוע יותר בנשים מאשר בגברים ושימו לב לנתון הבא:


יותר ממחצית הנשים מעל גיל 65 סובלות מדלקות פרקים המתבטאות בברכיים, ידיים ומפרק הירך.


דלקת מיפרקים ניוונית

סוג זה של דלקת פרקים מתבטא אצל נשים סביב גיל 40, כשאצל גברים מעורבים מפרק או שניים, אצל נשים מדובר במעורבות רב מפרקית.


גורמים:

* נטייה גנטית

* דלקת פרקים ראשונית - סיבה לא ידועה

* דלקת פרקים משנית - על רקע ניידות מוגזמת, פעילות גופנית בעצימות גבוהה כמו גם היעדר תנועה

* עודף חומצה אורית הגורמת למצב דלקתי, פגיעה בסחוסים

* חוסר יציבות של המיפרק

* שינוי בגיל המיפרק על רקע הידלדלות/חבלה במאגרי קולגן

* טראומה/חבלה/תאונה

* עודף משקל


אלרגיות למזונות, תזונה מתועשת דלת נוטריאנטים, עומס חלבון מהחי בתפריט, תזונה שומנית, תיפקוד לקוי של מערכת העיכול (עצירויות למשל), חוסר איזון הורמונאלי, חוסר פעילות-גופנית ויציבה לקויה (הן על רקע מולד או על רקע נרכש כתוצאה מפציעה או כאב מתמשך שאינו בהכרח קשור) שקיעת מתכות, הם אספקטים נוספים שיודעים לגרום לדלקת מיפרקים. סטרס פיזי ורגשי, מחריף את הכאב, כמו גם שינויי מזג-אוויר ובפרט קור ולחות.



מדלקת פרקים ניוונית מתייחסת לשחיקת הסחוס במפרקים, כשתפקיד הסחוס הוא להגן על החיבור שבין העצמות ולמנוע מפגש של עצם בעצם, חיכוך עצם בעצם המתבטא גם בשחיקת כל המבנה ובפרט לכאב עצום


דלקת מיפרקים ניוונית מתבטא אצל נשים סביב גיל 40, כשאצל גברים מעורבים מפרק או שניים, אצל נשים מדובר במעורבות רב מפרקית.


הרגליים ובפרט הברכיים יהיו לרוב הראשונות להיפגע, הן אלו שנושאות את מירב הנטל התנועתי מחד וכל משקל שאנחנו נושאים על גופנו. נסו לרגע לחשוב שהברכיים נושאות אותנו כל יום, כל היום מרגע שהתחלנו לזחול, לאורך כל משחקי הילדות (בתקווה שלא קפצנו או נפלנו על הברכיים ישירות), לאורך גיל ההתבגרות ושלל תעלולי הטיפש-עשרה, עבור בצבא עם נשיאת משאות כבדים במקרה הטוב ובמקרה פחות נחמד בעמידה מרובה, עם משקל גדול על הגוף, עם ריצה לאורך מרחקים עם משקל כבד על הגוף – ללא ספק, לא קל להן לברכיים – תרתי משמע לפחות, זו בדיוק הסיבה שהן הראשונות להגיב כשהסחוסים נשחקים.


גם אם והתמקדתי בברכיים שברוב המקרים הן הראשונות להיפגע, זה המקום להזכיר שגם מיפרקי האגן, עמוד השדרה המזמן לנו שלל חוליות וסחוסים ביניהן ופרקי האצבעות יודעים גם הם להיפגע מדלקות מיפרקים ו"להסב" לא מעט כאב בלשון המעטה (כולל דֶפוֹרְמָצְיָה – שינוי גרמי).




הסחוס ונוזל סינוביאלי מאפשרים את החלקת התנועה, מניעת חיכוך ישיר בין שתי העצמות ובלימת זעזועים, מתקשים, נשחקים והופכים דקים, מה שמכונה תהליך של הסתיידות המדבר על שקיעת מינרלים המצטברים במיפרקים בשל מיעוט תנועה, עודף תנועה מופרז והעובדה שמערכת הלימפה האמונה על ניקוז פסולת מהגוף, ממעטת להגיע אל המיפרקים.


גם אספקת הדם למיפרקים יחסית זעומה וכששני פרמטרים אלו (הזנה ופינוי מועטים), מקשים על הטיפול. מכאן, ניתן להבין שתנועה מתונה בהחלט נדרשת, גם אם במקור היא זו שגרמה לבעיה, הרי שחוסר תנועה בתורו, מגביר את שקיעת המינרלים במיפרקים ותורם לליבוי והחרפת המצב.

במקרים אחרים, כשקיים גירוי מתמיד של המעטפת/קרום הסינוביאלי (זה המשמר את כמות הנוזלים הנדרשת לסיכוך המיפרק כאמור), עלולה להיווצר דלקת שמתבטאת הן בעודף נוזלים ובנפיחות, אדמומיות וחום סביב המיפרק עצמו.


אנשים הסובלים מדלקת פרקים ניוונית יתלוננו על נוקשות בבוקר, קושי לנוע ברבע השעה הראשונה ליקיצה,

כאב המתגבר בתנועה, רצון לשבת ולנוח, על כאב קבוע באחד (או יותר) מהמיפרקים, התגברות הכאב בערב, בכל שינוי מזג אוויר ובפרט מול קור ולחות, בתקופות סטרס גבוה וככל שהדלקת מתקדמת, איבוד תיפקוד של מיפרק.



דלקת מיפרקים שיגרונית (RA):

דלקת פרקים שיגרונית מכוונת אצבע לפן האוטואימוני/עצמוני כלומר, תאי מערכת החיסון <לבנים> של האדם הלוקה בדלקת מיפרקים שיגרונית מזהים את הסחוס במיפרקים כְּפָּתוֹגֶן/"אויב", אותו תוקפת מערכת החיסון כמו כל מי שהיא מזהה כאויבים - למעשה, זו ההגדרה הכי פשוטה בה ניתן להסביר מחלות אוטואימוניות. כיום סבורים החוקרים שזה מקור הבעיה ברוב מקרי דלקות מיפרקים שיגרוניות. נציין שדלקת מיפרקים שגרונית מגיעה עם מופעים סימטריים בני צידי הגוף.


אלרגיה למזונות, גנטיקה, פציעות וחבלות במיפרקים, חוסר איזון חומצה/בסיס מהווים גם הם חלק מהגורמים לדלקת זו וכמובן סטרס (סטרס משנה רמות חומציות), משפיעים על רמות הכאב ותכיפות וחריפות הופעת מופעי הדלקת. דלקות מיפרקים שיגרוניות מתנהגות באופן בלתי צפוי, הן יודעות להתחיל בסערה, לשכוח ולחזור ולסעור שוב בלי הסבר ברור.



אנשים שסובלים מדלקת פרקים שיגרונית יתלוננו על:

* קנאקים

מדובר בתנועת גזים במיפרק - תופעה ידועה ומוכרת. כדאי שתדעו שריבוי קנאקים בכל מקום בגוף מצביעים על חוסר איזון במטאבוליזם ובעיות ספיגה.


* נוקשות

נוקשות מיפרקים יודעת להגיע גם אחרי פעילות מאסיבית, עם השיבה לפעילות גופנית אחרי תקופה בלעדיה, במעבר בין מנח למנח ובפרט בבוקר וגם בסוף יום. התחושה היא של קושי להניע, חוסר "שמן" לסיכוך התנועה והחלקתה.


* כאב

דלקות מיפרקים יודעות לפתוח פרק נוסף בהגדרת המושג "כאב" אבל יחד עם זאת, לא תמיד הכאב מתרכז נקודתית במיפרק עצמו, אלא במקום קרוב, סביב המיפרק. כאבי מיפרקים יודעים להגיע יחד עם תחושת נימול ועקצוץ בקצוות.


* נפיחות / אודם

נפיחות ו/או אודם הם סימנים מובהקים לדלקת - נראה אותם כשהנוזל שבמיפרק (סינוביאלי) מגורה <ככל ששחיקת הסחוס מתקדמת, נוצרים בקצות העצמות מעיין "קוצים" גרמיים שמקורם בהצטברות ושקיעת מינרלים ו/או תהליך הסתיידותי של הנוזל הסינוביאלי במיפרק. מעיין דורבנים> או בשל התרבות נוזלים במיפרק.


כאמור, נוקשות בוקר שעלולה להימשך שעות ארוכות, ירידה בעוצמת הכאב בזמן תנועה, אך התגברותו במנוחה. תופעת כאבים נודדים מאוד אופיינית לדלקת מיפרקים שיגרונית (לרוב סימטרי), חום נמוך, עייפות, תחושה כללית לא טובה - תחושת "חולי", "רגישות", נפיחות, חום ואודם סביב מיפרקים


אחד הדברים שממש חשוב לתת עליהם את הדגש הוא תיזמון האבחון. אני מודעת לעובדה שרובינו נוהגים להדחיק מכל סיבה אפשרית בדיקת כאבים או מטרד מסוים שמלווה אותנו לאורך זמן, אבל כשמדובר בדלקות פרקים, יש משמעות גדולה לאבחון מהיר וראשוני ככל הניתן, לפני שמגיעה שחיקה ופגיעה במיפרקים ואיתה הסתבכות הטיפול ושלל מילים חדשות שלומד כל מי שחווה כאבי דלקות מפרקים. לכן ממליצה בחום רב, לבדוק ואם צריך, אז גם להתעקש מול רופא המשפחה שלא תמיד שולח לבדיקות. עדיף תמיד שיאמרו לכם שאתם היסטריים על פני התעלמות או הזנחה.


אם כבר אובחנתם עם דלקת פרקים מכל סוג שהוא, קחו בחשבון שלעודף משקל יש השפעה מכרעת על העומס המופעל על המיפרקים, מה שגורר בתורו המשך שחיקת הסחוס ומכאן עלייה ברמות הכאב.


תזונה גם היא מהווה גורם מכריע כשמדובר בדלקות בכלל ובדלקות מיפרקים בפרט, קיימת משמעות גדולה לתזונה מאזנת, בסיסית המדכאת את רמות הדלקת והחומציות בגוף. תזונה המאפשרת עירור מערכת הלימפה לניקוז מקסימאלי של רעלנים מהגוף באופן מתון שלא מעורר תגובות שליליות/קשות של הגוף.


תנועה מאוזנת, מהווה גורם הכרחי בדלקות פרקים, ככל שאנחנו מתאימים והדגש הוא על התאמה מדוייקת ואישית לכל אדם, את סוג הפעילות הגופנית כמו גם את העצימות של הפעילות הגופנית, כך הפעילות מסייעת בשמירה על החלקת התנועה, הימנעות מהסתיידות והקלה בכאב ובהתאם ברמת התיפקוד.


סטרס מופיע בכל כתבה וכל פתולוגיה/מחלה שנתקלתי בה במשך כל שנות עיסוקי בתחום הרפואה הנטורופתית והסינית גם יחד. זאת מהסיבה שסטרס גם מעצים כל תופעה ובוודאי תחושת כאב אבל חטא על פשע, לסטרס בפני עצמו יש השלכות מרחיקות לכת על הרבה מאוד תפקודים פיזיולוגיים (גופנפש הם איבר אחד בלתי ניתן להפרדה) של הגוף גם ברמה האקוטית ובוודאי לאורך זמן ולכן, התייחסות לגופנפש ומציאת דרכים שעוזרות להקל על הכאב הפיזי והרגשי גם יחד, יודעים להתבטא גם בהקלה בחומרת המצב. קחו את ההמלצה הזו כהמלצה ראשונה לטיפול והתייחסות !!!


לואיז היי מתייחסת בסיפרה "רפא את גופך" לפרקים ולדבריה, בעיות מפרקים משקפות קושי לזרום עם שינויים בחיים... כאבים לדבריה, הם מושבו של הכעס והיעדר אהבה, שלווה ושמחה. אני לא טוענת שהכותבת היא אוטוריטה על הידע והחכמה, אבל מעניין לבדוק את משמעות המושג "התנגדות" בתוך חייהם של הלוקים בדלקות מיפרקים.



איך ניתן להקל?

אבן היסוד הנטורופתית מכוונת אצבע למענה התזונתי בראש ובראשונה:

הגדלת כמות הסיבים התזונתיים ממקור ירקות וירקות עליים ירוקים לשיפור ניקוז עודפי נוזלים ופסולת מהגוף. במידה ואין מניע, תנו דגש לירקות עתירי גופרית כמו שום, בצל, פטריות, כרובית, קולרבי וברוקולי (כמובן שבמקביל להוספת סיבים תזונתיים בתפריט יש במקביל להקפיד על שתיה מספקת <מים> (מזכירה לכם לבדוק את צבע השתן).


במצבים שכאלו, נכון יהיה להסיר מהתפריט כל מתווך דלקתי כשבמקביל, נכון יהיה להוסיף חומרים נוגדי דלקת: אם כן, יש להמנע מאכילת חלבון מהחי (בשר, עוף, הודו) ובמקביל להכביר באכילת דגים, דגי ים צפוני שכאמור מכילים רמות גבוהות יותר של אומגה 3 – היא החומר נוגד הדלקת:

טונה (עדיף אדומה), סלמון, סול, מקרל, פילה מרלוזה, בקלה, הליבוט, סרדינים פורטוגליים – אלו הם דגי ים צפוני שתכולת אומגה 3 בָּם גבוהה יותר.


דובדבנים, אוכמניות, פתל, סלק מכילים נוגדי חימצון עוצמתיים ועשויים בתורם לעודד תיקון נזקים בסחוס. המלצה זו יעילה למצבים התחלתיים ראשוניים ולא למצבים קשים שקיימים כבר זמן רב.


כבכל מצב דלקתי או מצבי כאב גם כאן יומלץ להפחית שימוש בפחמימות פשוטות המכילות רמות גבוהות של סוכרים פשוטים ובמקומם לצרוך דגנים מלאים.


שתיה מושכלת חשובה מאוד במצבים אלו על מנת לעודד את המערך הלימפתי לנקז את כמות הרעלנים בגוף ובמקביל, חלילה חסך בנוזל הסינוביאלי שאמור להגן על המיפרק עלול לגרום לכאב בפני עצמו כך ששתייה מושכלת חייבת להילקח בחשבון - כמובן שתנועה שדיברנו עליה רבות בגיליון זה, מחויבת המציאות כדי להניע את מערכת הלימפה לפעילות מירבית.

ירקות ממשפחת הסולאניים עלולים להחריף את הסימפטומים של הלוקים בדלקות מיפרקים ולכן, עליהם להמנע מצריכת ירקות אלו וביניהם: עגבניות, תפוחי-אדמה, חצילים ופלפלים ירוקים. בפלפל ירוק כמויות גדולות יותר של סולאנין מאשר אלו הקיימות בפלפל אדום או גמבה.

מחקרים מראים שצריכת קפאין המצוי כאמור בקפה, תה, משקאות מוגזים, שוקולד ותרופות משככות כאב, גורמים להחרפה במצבם של חולי דלקות מפרקים. קפאין בפני עצמו ידוע כמחריף את המצב משום שהקפאין מתחבר לאותם רצפטורים הקשורים לתהליך בנייה מול פירוק הסחוס כלומר, בתורו גורם לנזק והרס הסחוסים.

ירקות ממשפחת המצליבים מכילים חומצה אוקסאלית זו, יודעת בתורה לשקוע במיפרקים ולחולל כאבים ודלקות. בזמן התקף אקוטי, יש להמנע כלל מצריכה ירקות ממשפחת המצליבים כאמור: כרובים למיניהם, ברוקולי, חרדל, כרובית, לפת.


קיימים תוספי מזון יעודיים לדלקות פרקים, הקפידו לבדוק שאלו מכילים את החומרים לעיל

ויטמין D, נוגדי חימצון ספציפיים, ויטמין C חשוב מאוד למצבי כאב, קומפלקס ויטמיני B, גלוקוזמין, כונדרואיטין, SAMe, MSM, אומגה 3, ויטמין K, פיקנוגינול (נוגד חימצון רב עוצמה) - מזכירה שוב, תוספי מזון יש להתאים באופן אישי לכל אדם בהתאם לצרכיו, מצבו ובריאותו באשר היא.



שימוש בצמחי מרפא תוך הפנייה של הרבליסט קליני/ נטורופת עשויים גם הם להביא לשיפור במצב: ציפורני השטן, כורכום, רוזמרין, צדף ירוק השפתיים, יוקה, ג'ינג'ר, רוזמרין, סרפד ועוד, בהחלט יכולים לעשות עבודה טובה בשיפור, תיקון והקלה במצב המיפרקים.

דיקור שיטה יעילה מאוד למצבי דלקות מיפרקים ועשויה להביא להקלה ניכרת.

לא נסיים מבלי להזכיר פעילות גופנית ובפרט פעילות גופנית שיקומית (פעילות גופנית יעילה, היא זו המותאמת אישית לכל אדם ויכולתו): פילאטיס, פיזיותרפיה, כל פעילות בסביבת מים (בריכה) ולרבות הידרותראפיה, וואטסו עשויים בתורם להביא להקלה ברמות הסטרס, גם זה שאנחנו לא מודעים לו - קרי סטרס אגב כאב, דאגה, חוסר שינה או שינה לא איכותית.


 
עימדון מרה

הכל מתחיל בקושי בעיכול שומנים ויוצר עם הזמן, תופעה המכונה "עימדון מרה". סופו של תהליך עימדון מרה מוכר לנו מהמושג "אבני מרה" אבל יש עוד כמה דברים בדרך שכדאי לתת עליהם את הדעת:


מיצי המרה מכילים מים, מלחי מרה, צבעי מרה, כולסטרול, חומצות שומן, חלבונים, גליצין, טאורין, חומצות שנוצרות מכולסטרול, חומצות שנוצרות במעיים באמצעות פעילות חיידקי מעיים (חומצה ליטוכולית ודאוקסיכולית) ואלקטרוליטים כמו נתרן, אשלגן וסידן.


סה"כ יש לנו 5-3 גרם מיצי מרה בגוף, מתוכם 600-200מ"ג מופרשים מדי יום דרך הצואה. כל שאר החומצות יעברו תהליך ספיגה מחודש במעי וחומצות חדשות מיוצרות בכבד.


מיצי המרה לוקחים חלק בעיכול וספיגת שומן באמצעות תהליך המכונה בעברית תיחלוב, אמולסיפיקציה (ערבוב נוזל מימי עם שומן ליצירת מרקם אחיד וחלק ביניהם) כמו כן בתהליכי ספיגת סידן, ברזל, נחושת, כולסטרול וספיגת ויטמינים מסיסי שומן (A, D, E, K).



עימדון מרה עשוי להיגרם מכל הפרעה ביצירת מיצי מרה, מהפרעה חסימתית בהפרשת מיצי מרה ובמילים אחרות, באופן ראשוני בעיות מרה מהוות קושי בפירוק שומנים בגוף.


תופעת עימדון מרה אינה בהכרח סימפטומטית כלומר, לא בהכרח יהיו סימנים שיוכלו להבהיר לנו שמשהו אינו כשורה בגוף שלנו, ודאי אם אנחנו לא מקשרים בין הסימפטומים ואכן ניגשים לרופא כדי לבדוק את מהות השינויים - שוב, במידה ואנחנו קשובים לגופנו... סימפטומים אופציונאליים יתבטאו בשינויים ביציאות (צואה ו/או שתן), כאבי-בטן/אי-נוחות ברום או בצד ימין ברום הבטן, חולשה, עייפות, גרד (גרד כללי או רק בכפות הידיים ו/או הרגליים), חסך בוויטמינים מסיסי שומן (עשוי להתגלות בבדיקות דם) צהבת במקרים חסימתיים מובהקים.


עימדון מרה עלול להיגרם כתוצאה מגנטיקה, דלקת כבד נגיפית, כבד שומני קלאסי או כזה שנגרם על רקע אלכוהוליזם, שימוש נרחב בסטרואידים (בפרט בטיפול סטרודיאלי תוך וורידי), מחלות אגירה למיניהן, תסמונות כמו שיוגרן, הפרעות כלי-דם - מחלות ורידים, מחלת הודג'קין, דלקת בדרכי המרה, שחמת הכבד ועוד.


נטורופתים והרבליסטים קליניים עושים שימוש בצמחי מרפא יעודיים כדי לעודד את תנועתיות וזרימת מיצי המרה.


קיים מגוון צמחי מרפא רחב המאפשר רמות שונות לעירור תנועתיות מיצי המרה (צמחים בעלי פעילות כולגוגית).


יעילות השימוש בטיפול בצמחי מרפא יאפשר הכנת פורמולה לטיפול בעימדון מרה שיכלול בחובו גם צמחים לעירור תנועתיות וזרימת מיצי מרה, צמחים לסיכוך דרכי המרה למניעת כאב (דמולצנט), צמחים נוגדי כיווץ להפחתת כאב (אנטי ספסמוטי), וצמחים משפרי ייצור מיצי מרה בכבד והפרשתם מהכבד לדרכי המרה (כולורטי).


ככל שנקדים לטפל במצבי עימדון מרה, כך נצליח בתקווה להימנע מהיווצרותן של אבני מרה בכיס המרה. חשוב שתדעו שגם מצבים של אבנים בכיס המרה ניתן לטיפול בדרכים טבעיות באמצעות תזונה, דיקור, רפלקסולוגיה, שימוש בתוספי מזון וכמובן צמחי מרפא - הקפידו לבחור בעלי מקצוע שמתמחים בטיפול באבנים בכיס-מרה, בעלי ניסיון מוכח.


שימו לב שבכל מקרה של טיפול בעימדון מרה, יש לוודא בראש ובראשונה באמצעות בדיקת אולטרה סאונד בטן עליונה האם נוצרו כבר אבנים בכיס המרה או לא ולטפל בהתאם לתוצאות האבחון.


 
האם אתם עץ?

הפילוסופיה העומדת בבסיס הרפואה הסינית, מחלקת את היקום לחמישה יסודות וביניהם אש, אדמה, מתכת, מים ועץ מהם מורכב לשיטתם כל היקום: כל יסוד והאיכות אותה הוא מייצג, ההתנהלות, הטעמים, עונות השנה, הרגשות והתחושות, החולשות והחוזקות.


תקופת האביב משולה לעץ, אולי משום שתקופת האביב מביאה איתה שינויים קיצוניים במזג-האוויר ושלל רוחות שיכולות להיות פעם מערביות ופעם מזרחיות דרומיות אותן אנחנו חווים כל פסח אחרי שניקינו את התריסים והחלונות (ומנסים לזכור לחכות ולנקות את אלו, רק אחרי פסח כשהרוחות נרגעות ומזג האוויר מתייצב)


אלמנט העץ מייצג בעונת האביב, הכל עומד בפני פריחה, צמיחה והתעוררות והתחדשות. מעניין שמבין אברי הגוף, דווקא הכבד לו מאות תפקידים בגוף, מהווה האיבר היחיד בגוף שמאפשר חידוש והתחדשות תאי כבד - ממש כמו האביב והפריחה שכל כך מייצגת אותו.


אם תסתכלו על עצים ברוח (ממש כמו זו הנושבת בימים אלו בחוץ), תוכלו להבין את החיבור בין העץ לבין התנועה אותה הוא מייצג. כלומר, הכבד בראי הרפואה הסינית, אחראי על הנעת האנרגיה (Qi=צ'י) לכל הכיוונים בגוף האדם. באותה נשימה, ניתן להבין את גמישותם של אנשי העץ – הם אלו שיוכלו להתגמש, לשנות וכל זאת על מנת להגיע ולהשיג את מטרתם – זיכרו, עץ שאינו גמיש דיו פשוט נשבר.. עץ שזורם עם תנועת הרוח – שורד את הסופה (מוסר השכל שווה עיון)


"שר הצבא" גם הוא דימוי שהעניקה הרפואה הסינית לכבד האנושי, ממש מתוך אותה תנועה עליה דיברתי בפיסקה הקודמת, מתוך מסלולו של מרידיאן הכבד המסתיים בעיניים ומעניק את היבט יכולת ההתבוננות וראיית העומק והמרחב – כזו שנדרשת לשר צבא ביצועיסט ויעיל.


אם את/ה בעלי עסק ומחפשים מנהל טוב שירכז את העניינים כהלכה, איש עץ הוא זה שנדרש לכם: הוא זה שייזום, הוא זה שידע למצוא פתרונות יצירתיים להתמודד עם כשלים שניתגלו בדרך, הוא ידע להניע את האנשים ולהציב את אלו הנכונים במקום, בזמן ובתפקיד.


הוא יהיה זה שרואה וקורא היטב את "המפָּה" וידע לתרגם אותה ביצירתיות כדי להשיג את מטרותיו. לא בִּכְדִי אנשי העץ עצמאיים, שאפתניים, מעדיפים באופן משמעותי להיות אלו שמובילים את הקו, הם יזמים, נחושים ומחפשי אתגרים להתמודדות - עצים שכאלו... הם עובדים מצויין בתנאי לחץ ומעל לכך, הם יודעים להפעיל את הלחץ במקום ובזמן הנכונים כדי להפעיל את האנשים שעובדים איתם.


הצבע הירוק המזוהה כל כך עם עונת האביב ועם תקוות הבטחת הטבע, הוא הצבע המאפיין את הכבד. אם יש צבע שמגדיר נכונה את התקווה – הוא אכן הצבע הירוק, צבע של חיים בטבע.


אנשי העץ (המושפעים מעונת האביב), אוהבים וזקוקים לתנועה, שינויים והתחדשות מתמדת – כאן משתלבת היטב היצירתיות שבם.


יחד עם זאת, מדובר באנשים מאוד מסודרים ומאורגנים מה שמאפשר להם את היכולת המופלאה לתכנן את דרכם לפרטי פרטים ולהיות ערוכים ומוכנים לכל תרחיש אופציונאלי בדרך – סמכו עליהם, הם לקחו הכל בחשבון. אלו בדיוק האנשים שכשיוצאים לטיול, להם יהיה אולר, פנס, סוללות להחלפה, פותחן קופסאות ובקבוקים וגם כמה קיסמים שיהיה...


הטעם החמוץ הוא הטעם של הכבד ומהווה טריגר להנעתו קדימה, מי מכם ששמע את אחת ההרצאות שלי ודאי זוכר את המלצתי הגורפת בנושא שתיית מים פושרים ולימון סחוט דבר ראשון בבוקר וגם במהלך היום, משקה זה מניע את הכבד להוציא החוצה (צואה) את הפסולת/רעלים שאסף במהלך ניקוי הדם במהלך הלילה.


יחד עם הביצועיסטיות והאדיקות שמפגינים אנשי העץ, תוכלו בהחלט למצוא הרבה מאוד אמנים בעלי שם שהם אנשי עץ מובהקים. יכולתם לשאוף גבוה, נחישותם להשיג את מבוקשם קשה ככל שתהא ויכולתם לזרום עם התנועה משְרים בם יצירתיות שופעת שבעזרת כשרונם ונחישותם הם ללא ספק משיגים. ככל שהם מגיעים גבוה וקדימה, כך הם שופעי תובנות והתפתחות אישית.


על פי רוב מדובר באנשים שמבנה גופם מאורך (גבוהים), דק (רזים) וחסונים כגזע עץ.


כעס, תיסכול, מרמור, קינאה, טינה, הם הרגשות הקשים ששוכנים בכבד לא מאוזן. לרוב זה בעיקר קורה כשקורים דברים לא כפי שתכננו אותם אנשי העץ, "הפתעות לא מתוכננות" הן בפירוש משהו שיודע להוציא את אנשי העץ משלוותם השגורה.



תקופת האביב, סביב חג הפסח, היא התקופה הטובה והמתאימה בשנה לבצע תהליך ניקוי רעלים מהכבד. יש אינספור שיטות ודרכים לבצע ניקוי רעלים, החכמה היא לבחור את המדריך הנכון (אל תעשו את זה לבד), שיידע להעריך ולאמוד נכונה את מצבכם ובהתאם, להציע לכם את הדרך היעילה והנוחה לגופכם.


על אף שתהליך ניקוי רעלים אינו נמנה בין התהליכים שקל להתמיד בם, התוצאות שאינן מאחרות להגיע, שוות את ההשקעה בהתמדה הנדרשת לתהליך מוצלח. תחושו התעוררות, אנרגיה מחודשת שתסייע לכם להתניע ביתר קלות את עצמכם ותהליכים בתוך חייכם, ירידה במשקל וקלילות במהלך היום.



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page